psoriasis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Baileysdream

psoriasis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 13:18

ik heb al sinds mijn 13e last van psoriasis, ben nu 16 en wel in een leeftijd dat ik me er erg voor schaam, wat nogal logisch is.

ik wil er graag vanaf komen, teminste 'vanaf' komen, in ieder geval dat je het niet meer ziet. :z
mijn vraag is; zijn er meer bokkers die hier erg last van hebben?
welke middelen werken goed bij jullie?

ik heb ondertussen al geprobeerd:
Lichttherapie; hielp voor geen meter werd er wel lekker bruin van :+
paardenmelk; werd alleen maar erger en erger.
tabletten; viel ik van in slaap.
dovobet; gebruik ik nu nog steeds, werkt wel maar het is zo'n troep...

weet iemand nog een ander middel?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:20

Mijn tante heeft dit heel erg. ik zal even voor je navragen wat zij gebruikt wat iig de jeuk verminderd

antje_vip

Re: psoriasis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:25

Ik denk dat het gewoon smeren blijft.. Ik gebruik zelf ook dovobet. Daarvoor heb ik elocon gehad, maar dat is nog sterker. En ik heb ook shampoo, Clobex.
Kun je dit niet aan je dermatoloog voorleggen? Of ga je daar niet heen ;)

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 13:27

ik ga wel naar de dermatoloog ja, ik heb alleen niet echt zo'n leuke ervaringen met haar gehad..
zij zegt dat ik dit maar moet blijven smeren want minder word het toch niet en ik blijf er toch wel altijd mee lopen.
ik ben ook al wel aan het kijken of ik naar een andere dermatoloog over kan, want ik vind haar zo grof, ze neemt niet eens de moeite om even te kijken of het werkt.. ze kijkt je aan zegt ja ik zie er weinig van schrijft wat op en stuurt je weg ..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:32

Dan zou ik inderdaad een ander zoeken.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:39

Ik weet niet of je dit ook op je voeten/ onderbenen hebt, want dan schijnt Garra Rufa erg fijn te zijn:
http://www.garrarufa.nl/
Zelf heb ik dit een paar weken geleden gedaan, als cadeau gekregen, en vond het erg fijn ;)

Verder weet ik er helaas niks van, ik hoop dat iets je kan helpen!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:14

Ik heb het ook, van mijkn vader geërfd. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar mijn vader loopt bij een natuurarts in Schijndel. Hij heeft een dieet en slikt een bepaald soort natuurlijk voedingssupplement en is vrijwel volledig van zijn pso af.
Ik heb het (nog) niet zo erg en ik vind het dieet te ingrijpend, maar het werkt dus wel!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:17

Infraroodcabine werkt super, die warmte trekt heel diep je huid in.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:22

ik gebruik ook dovobet.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:24

Psoriasis (en eczeem) komt van binnenuit en heeft vaak met voeding, schimmels etc. te maken. Wat vrijwel alle dermatologen doen is zalfjes geven om de symptomen te bestrijden van buitenaf. Maar het zit van binnen. Waar ikzelf goede ervaring mee heb is de homeopaat. Zoek er een die is aangesloten bij de NVKH, ivm vergoeding vanuit je ziektekostenverzekering.

OF zoals Blue Eyes zegt een natuurarts.

Ik heb vanaf mijn 2e eczeem en ben rond mijn 25e begonnen bij de homeopaat, inmiddels nu 37 en het gaat een stuk beter, soms nog een "uitbarsting" maar niet meer dagelijks smeren met hormoonzalfjes etc.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:33

hetbommeke schreef:
Psoriasis (en eczeem) komt van binnenuit en heeft vaak met voeding, schimmels etc. te maken. Wat vrijwel alle dermatologen doen is zalfjes geven om de symptomen te bestrijden van buitenaf. Maar het zit van binnen. Waar ikzelf goede ervaring mee heb is de homeopaat. Zoek er een die is aangesloten bij de NVKH, ivm vergoeding vanuit je ziektekostenverzekering.

OF zoals Blue Eyes zegt een natuurarts.

Ik heb vanaf mijn 2e eczeem en ben rond mijn 25e begonnen bij de homeopaat, inmiddels nu 37 en het gaat een stuk beter, soms nog een "uitbarsting" maar niet meer dagelijks smeren met hormoonzalfjes etc.

Bijna precies wat ik wilde typen ;) (ook al ben ik wel een beetje m'n eigen glazen aan het ingooien hier aangezien ik geneeskunde studeer).

Verder: zout baden schijnen ook te helpen toch?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:24

Ik heb het niet zo erg denk ik, ik smeer enkel dovonex (voorheen daivonex; als ik al smeer, ben een luie donder :') ), en ik heb een smeerseltje voor de plekken in het gezicht.
Doe af en toe zonnebankje als ik het geld ervoor heb, maar je vlekken komen enkel rapper terug als je dat niet volhoudt, de schade door uv nog even buiten beschouwing gehouden.
Puva's doe ik al niet meer.. van de pre-puva badjes heb ik zelfs ooit brandblaren overgehouden :')

Schaamte is heel normaal op die leeftijd.. Had er ook veel last van (en dan had ik het -achteraf gezien- niet eens zo erg). En ik loop er nog niet graag mee te koop... Bedenk wel: hoe krampachtiger jíj erover doet...hoe krampachtiger de reacties... Maken ze eens een -pijnlijk- grapje.. lach mee, leg uit, en weer verder :(:)

Verder kan je denken aan de producten van Sabon of Zarqa in het dagelijks leven. En verder is stress killin', alchol schijnbaar en meer van dat soort voedingsdingen.. Daar kan je op internet heel van terugvinden... Ik laat het er allemaal niet meer voor staan iig :)

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:32

Mijn oma heeft dit ook en drinkt elke dag verse brandnetel thee! voor haar schijnt dit erg te helpen. Ook aardappelwater doet het goed :)

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:38

Ik gebruik ook Dovobet, maar hoogstens 1x per week. Vind het zo'n troep, en het helpt niet echt de plekjes weg te laten trekken. Helpt voor mij wel tegen de jeuk.
Daivonex heb ik ook gebruikt, hielp bijna niet. Heb ook nog een teershampoo gehad, dat was helemaal living hell.
Ik smeer vaak bodylotion op en scrub 1x per week met scrubzout. Verder zo weinig mogelijk stress.

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:46

Al eens zeezout gebruikt? Schijnt ook erg goed te helpen :j

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:52

Middelen die bewezen hebben dat ze goed werken zijn MTX & Humira.
Beide hebben zoals met de meeste medicatie ook weer een aantal nadelen.
Dit is iig iets wat besproken moet worden met de dermatoloog en waarschijnlijk ook met de verzekeraar.

Daarnaast kan voedsel en stress natuurlijk ook nadelige gevolgen hebben :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:36

hoe lang heb je de paardenmelk ingenomen/gedronken? want is bekend dat het de eerste 2 maanden alleen maar verergert en daarna pas beter word.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 00:09

Boompje1985 schreef:
hoe lang heb je de paardenmelk ingenomen/gedronken? want is bekend dat het de eerste 2 maanden alleen maar verergert en daarna pas beter word.

ik heb het een jaar lang volgehouden en het werd steeds erger, ben er toen maar mee gestopt..

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 02:20

Ik heb ook Psoriasis..
Ben nu 25 en is rond me 14e begonnen denk ik.
Rond me 16e zat ik er van top tot teen onder ongeveer, flink aantal maanden lichttherapie gehad wat erg goed heeft geholpen. Kan me goed voorstellen hoe je je voelt.. ik durfde nooit niet in bikini te gaan zwemmen zomers, of leuke topjes aan zonder mouwen.. enz enz. 1e echte vriendje vond ik dramatisch, maar sinds dien er wel aardig over heen gegroeid mede doordat hij er nooit problemen van maakte.

Afgelopen jaren blijft het bij enkele plekjes op me rug en ellebogen, en wel m'n hele hoofdhuid, maar de hoop dat ik me hoofd psoriasis vrij krijg heb ik enkele jaren geleden al opgegeven :(

Ik heb dovobet zalf, en .....lotion? voor me hoofd, maar smeer niet elke dag meer.. Ook al krijg ik de plekken weg als ik fanatiek ga smeren... 2 dagen niet meer smeren en het is er weer.. heb me er een beetje bij neer gelegd..

Wil binnenkort wel weer een keer naar de Dermatoloog, ga van ziekenhuis switchen dus ben benieuwd wat een nieuwe arts voor inzichten brengt.