Tintelende hand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Tintelende hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 10:49

Sinds een paar dagen heb ik last van een tintelende hand. Mijn rechterhand gaat van de pink en de ringvinger en dan dat stuk naar beneden bij mn handpalm (snappen jullie het nog?) tintelen. Eerst alleen als ik achter m'n laptop zat, maar gisteravond ook toen ik in de auto reed. Het doet geen pijn, maar het is ontzettend irritant.

Iemand die weet wat ik hieraan zou kunnen doen?

Daihyo

Re: Tintelende hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:52

Even naar de HA of manueel therapeut. Ik heb dit ook een keer gehad en toen zat er iets scheef in mijn wervels.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:24

Wervels? :n
Wat je nu waarschijnlijk klem hebt zitten is de zenuw die daar langs de buitenkant van je hand loopt. Daar loopt een lange pees zeg maar van je pink naar je elleboog en direct daarnaast loopt een zenuw. Zo te horen zit die een beetje klem. Heb je soms ook een wat opgezwollen pees daar?

Ik heb dit bijna een jaar lang gehad toen ik een peesschade had aan die pees. Inmiddels nog steeds regelmatig, want ik heb daar veel littekenweefsel dat bij wat overbelasting meteen flink opzwelt.

Afbeelding
Zie op dit plaatje: bij mij is wat ze hier noemen de flexor carpi ulnaris pees kapot, daardoor komt de nervus ulnaris (ulnar nerve op dit plaatje) klem te zitten.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:29

heb ik ook!
echt ontiegelijk irritand en de bloeddoorstroming in mijn vingers stopt dan ook! wat bij mij altijd help, is dat ik dan alle spieren in mijn hand en arm ga masseren, help bij mij echt heel erg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:30

Voor zover ik weet zitten er geen wervels in je arm :')
Als het vanuit je rug zou komen zou de rest van je arm ook wel tintelen.
Maar lijkt inderdaad op een vastzittende zenuw, gaat soms vanzelf over soms niet :) even aankijken, gaat het niet beter kun je naar de HA :j heb het een keer gehad in mijn elleboog oid, trok door mijn onderarm naar dezelfde plek die jij aangeeft. Duurde bij mij echter maar een dag ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:31

lilydj schreef:
heb ik ook!
echt ontiegelijk irritand en de bloeddoorstroming in mijn vingers stopt dan ook! wat bij mij altijd help, is dat ik dan alle spieren in mijn hand en arm ga masseren, help bij mij echt heel erg..

Als je bloed stopt met stromen is het geen zenuw maar een bloedvat. Kan door verkeerd zitten/liggen zijn, of een ernstigere oorzaak ;)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:08

kan wel vanuit wervels ontstaan hoor. Als er daar een zenuw bekneld zit, kan je tintelingen krijgen in je handen. Even naar huisarts of fysio voor oefeningen.

edit: kan ook wat anders zijn natuurlijk, maar wilde even reageren op het bericht dat er vraagtekens werden gezet bij wervels. Maar dat kan dus wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:11

Dan zou het toch door je hele arm moeten trekken :) ? Je zenuw loopt immers door je hele arm... ;)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:14

Ik heb hier ook altijd heel veel last van. Het is een soort neuropatische aandoening. Je zenuwen raken inderdaad snel afgekneld. Het heet geloof ik HPP of HNPP ofzo ik weet het niet precies. In ieder geval heet het ook drukneuropathie. Bij mij zit het heel erg in de familie. Bijv ook als ik op hakken loop (wat ik altjid doe) tintelen mijn tenen heel erg. In mijn 2e teen heb ik nog amper gevoel. Het herstellen van de zenuw gaat heeeel erg langzaam dus zorg vooral dat je het niet erger afknelt. Alles waar ik iets teveel druk op zet gaat bij mij meteen tintelen. Of te lang in een houding zitten. Als ik op mn kont zit de hele dag gaat die ook tintelen. Als ik lang met iemand bel met mijn arm omhoog gaat mijn hele arm tintelen. Zodra ik het voel opkomen stop ik meteen met waar ik mee bezig ben. Er is niks aan te doen en niemand kan je helpen je moet alleen zorgen dat je het niet erger belast. Succes het is een heel vervelend iets maar gelukkig doet het niet echt pijn!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:39

Wervels in je rug/nek natuurlijk :roll:
Dacht toch wel dat ik dat er niet bij hoefde te zetten :=
En nee, dat hoef je niet door heel je arm te voelen. Kan wel, maar vingers alleen kan ook. Vaak de combi duim-wijsvinger-middelvinger of ringvinger-pink en een stuk van je hand.

Ik heb het zelf gehad, uitleg van huisarts en manueel therapeut ehad, dus ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb ;)

Wil niet zeggen dat de TS het heeft, daar zal ze eerst voor naar een HA moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:51

Amanda schreef:
Wervels in je rug/nek natuurlijk :roll:
Dacht toch wel dat ik dat er niet bij hoefde te zetten :=
En nee, dat hoef je niet door heel je arm te voelen. Kan wel, maar vingers alleen kan ook. Vaak de combi duim-wijsvinger-middelvinger of ringvinger-pink en een stuk van je hand.

Ik heb het zelf gehad, uitleg van huisarts en manueel therapeut ehad, dus ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb ;)

Wil niet zeggen dat de TS het heeft, daar zal ze eerst voor naar een HA moeten.

Nee joh. Je meent het. ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:02

Ik wel. Maar omdat er nogal vreemd op gereageerd werd dacht ik: zal het er nu dan toch maar even bij zetten ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:39

Bizzybijtje schreef:
Dan zou het toch door je hele arm moeten trekken :) ? Je zenuw loopt immers door je hele arm... ;)

Nee, dat voel je aan het einde van de zenuw.

Het kunnen meerdere dingen zijn. Sowieso de zenuw of bloedvat, en als het een zenuw is kan het op meerdere plekken bekneld zitten, bv in de nek, elleboog of pols. Ik zou even naar de fysio gaan :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:42

Carpale tunnelsyndroom??

M'n collega heeft ook zoiets gehad (is natuurlijk heel moeilijk om zo te zeggen of het echt hetzelfde is...) en die heeft heel veel baat gehad bij een osteopaat!!
Sterkte in het ieder geval!

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:30

Kan ook een beknelling van de zenuw zijn doordat je teveel op je ellebogen hangt. De zenuwbaan loopt daar aan de buitenkant langs, en die knel je dus gemakkelijk af.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:49

Dat het om een beknelde zenuw lijkt te gaan, is inmiddels vermoedelijk wel duidelijk. De vraag is, wat daar de oorzaak van is en die kan hele divers zijn. Het kan inderdaad gaan om een wervel in je nek rug, te hoge spierspanning in je arm/nek/rug, verkeerde houding hebben gehad (zowel in je arm zelf, als een verkeerde houding van je nek/rug), knellende kleding, tijdelijke zwelling.... Nou ja, de lijst is redelijk lang.

Als het gewoon eenmalig was, kan je het gewoon verder laten voor als het is. Als het regelmatig terugkomt of niet wegtrekt, is het tijd om uit te laten zoeken waar het wegkomt. Dat kunnen wij niet voor je doen via de computer, daarvoor moet je toch echt naar de huisarts of een fysio. Pas als je weet wat de oorzaak is, weet je wat je eraan kan doen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 23:02

Bedankt voor alle tips. Ik denk zelf dat het een verkeerde houding is, ik weet van mezelf dat ik verkeerd zit maar heb er tot nu toe niet veel last van gehad.

Het is nu al een dag of 4 zo, vooral wanneer ik m'n hand een tijdje omhoog houd. Collega zei al dat ik anders moet gaan zitten met werk, maar omdat ik geen vaste computer heb maar een laptop is dat lastig.

Ik zal de fysio eens om tips vragen, bedankt allemaal :)