paard rijden met een whiplash??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

paard rijden met een whiplash??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 18:40

de titel zegt het al......
zijn er mensen met een whiplash die toch nog kunnen rijden????
Of hoe lang na de whiplash kan je weer rijden???

Ik heb pas een auto ongeluk gehad.....met 80 km frontaal op een boom.
Nu een paar weken later blijkt er een whiplash te zitten volgens de neuroloog.
Consentratie is sterk verminderd.......ik kan niet eens afspraken maken zonder ze direct weer te vergeten.
er komt natuurlijk nog meer bij kijken maar wat ik me het meest af vraag.........
wanneer kan ik nu eindelijk weer eens met mijn paard gaan rijden!
Het is nu een maand geleden ongeveer en kan nog niet meer dan een paar minuutjes stappen.
Met als gevolg dat ik rugklachten en hoofdpijn krijg :(
Ik ben een doenertje en zit nu doelloos thuis......zo vreselijk frustrerend!!!!

zijn er mensen die er ervaren mee zijn en toch weer paard kunnen rijden?
en hoe heb jij dat aangepakt??

sjaslique

Re: paard rijden met een whiplash??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:18

Ik heb ook een whiplash opgelopen en kwam er pas een half jaar naderhand achter. Heb al die tijd gewoon gereden en had wel eens last en pijn, maar heb hier niet echt aandacht aan gegeven. Nu moet ik wel zeggen dat in jouw geval de whiplash zo te lezen wel zwaarder is.
Hoe vervelend ook, neem het wel serieus anders kan je er jaren later nog last van hebben.
Klopt het dat je voor de tijd van het ongeluk ook al rug- of nekklachten had?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:24

Ik ben 5 jaar geleden van het paard gevallen, een botje in mijn nek gebroken + al mijn spieren uitgescheurd en uitgerekt. Heb daar ook een wiplash van opgelopen.. EN! Ik heb er nog steeds verschrikkelijk veel last van :( .. Ik rijd wel, maar nu het kouder word merk ik wel dat het niet altijd gaat..
Ik krijg er vaak hoofdpijn door, wat zich weer uitbreid tot migraine..

Aan de pillen gezeten, duizenden foto's gemaakt, therapie.. Niks helpt.. Moet er van de HA maar mee leren leven :)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:29

Hier ook een ruiter met whiplash.
Normaal gesproken kan ik gewoon rijden.
Alleen soms omdat de pony vrij sterk kan worden met trainen kan mijn nek dat niet aan en krijg ik dus wel wat lichte uitvalsverschijnselen... Dus minder kracht ineens in mn armen of handen.

Verder is het gewoon uitvogelen wat je kan en of je pijnstillers moet blijven gebruiken of niet

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:02

Hier ook een, waar aerobic wel niet goed voor is. Het wil vrij goed, maar sterke paarden zijn wel een probleem. Maar bijkomend voordeel vind ik dan weer dat ik niet sterk terug kan doen, omdat ik anders er de volgende dag voor moet boeten. Verder hielp de chiropractor bij mij toch wel het beste, heb jaren lang van alles geprobeerd van pijnstillers tot meerdere vormen van therapie, maar daar had ik toch echt het meeste baat bij.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:08

Ik heb er ook een gehad,kon wel rijden maar het koste enorm veel energie..Denk wel dat het goed is om in beweging te blijven,voor zover dat lukt..ik heb eerst fysio gehad,maar ben toch verder gaan zoeken.Kijk eens op bodystressrelease,dit heeft mij erg goed geholpen..Quatum touch of touch of matrix heeft mij daarna nog verder geholpen,werkt fantastisch!

Succes!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 21:54

IK Had inderdaad al nek klachten.
Ik heb 3 hernia`s in mijn nek en die zitten er al een paar jaar.
Ik heb inderdaad ook wat krachtverlies in de armen.
Als ik naar de vloer kijk krijg ik behoorlijke hoofdpijn en aan het eind van de dag word mijn hoofd te zwaar en moet ik gaan liggen.
Als ik op mijn paardje rond stap krijg ik pijn tussen de schouderbladen, volgens de fisio zit heel mijn rug behoorlijk vast.
Dat heeft ze los gemaakt maar pakte behoorlijk heftig uit.
gevolg.....moeite met lopen en een verdikking op de plek die los gemaakt was.
Ik ben nu zo ver dat ik denk.......ik vreet wel een doos pijnstillers en ga gewoon een keertje rijden!!!!!
De fisio laat het nu even voor wat het is, ik kom er alleen nog om alles te bespreken en het beloop in de gaten te houden.
Maar verder durft ze nu even niks met mijn lijf te doen......Over 3 weken gaat ze weer kijken wat ze voor me kan doen

maar voor zover ik uit jullie reacties kan begrijpen is het nogal wisselend per persoon???
Er zijn geen standaarden voor?
Ik kan het natuurlijk opzoeken op het internet maar dan zie je alleen de ergste verhalen en daar word ik niet vrolijk van :n
Ik hoor het liever van mensen die het zelf meegemaakt hebben :o

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:18

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 22:30

Aukelizzy schreef:
Ik weet niet of je dit topic al gezien had? Maar misschien heb je er wat aan. :)

[AP] Rijden met whiplash...

:j ik heb `m even gelezen....dank je voor de tip :*
Het blijft een zaak van afwachten begrijp ik.........balen zeg -O-
zou ik het gewoon kunnen doen???
pijnstillers nemen, gewoon rijden een half uur en dan zien wat er van mij over blijft???

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:37

Hier helaas ook iemand met een whiplash en 3 bulging discs. 6 maanden geleden na een val samen met mijn paard. Ik denk dat ik 2 maand geen paard heb gereden. Maar kon ook verder helemaal niks, behalve op bed liggen. na 2 mnd heb ik het weer heel voorzichtig opgepakt. Ik rij nu wel weer 3 a 4x in de week paard. Nog steeds voorzichtig en doorzitten laten we al helemaal!! Als ik toch echt fanatiek dressuur heb gereden ben ik echt duizelig, word het zwart, misselijk enz en moet ik gewoon zo snel mogelijk plat. Ik zit nog steeds in de ziektewet. Gelukkig gaat het nu steeds beter. Een tip die ik je mee wil geven: Geef het de tijd. Dit vond ik zelf het moeilijkst. Wou gelijk weer dingen doen, werken en paardrijden. Heb me er nu bij neergelegd dat het heel veel tijd nodig heeft. Rusten en bewegen afwisselen en niet over je grens gaan, en zelfs niet tot je grens gaan...... Heel veel sterkte verder

O ja, nog even over je vergeetachtigheid: Ik had dit ook heel erg. Kon niks onthouden, legde spullen op vreemde plaatsen neer, geen concentratie, geen geluid of licht verdragen enz. Dit is bij mij na ongeveer 4 maanden een heel stuk verbeterd! Dus misschien gaat dat bij jou ook nog wel beter worden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 23:45

flower, ik ben blij dat je dat zegt.
inderdaad alles vergeten, verward raken, gesprekken gewoonweg niet meer kunnen volgen, moeite met boodschappenlijstjes maken zelfs.......pppfffff......ik word gewoon een beetje zat van mezelf :')
drukte en herrie of geluiden door elkaar heen zijn inderdaad ook lastig.
Tassen dragen gaat niet, bukken alleen even heel snel, mijn berichten hier moet ik 6 x nakijken op typfouten voor ik ze post :')
Maar het hersteld dus wel beter als je voldoende rust neemt........sja.........ik en rust -O-
Ik had net zo een lekker actief leventje.......
Ik ga altijd over mijn grenzen heen als het er op aan komt........dat word goed opletten dan.......

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:53

Ik had precies hetzelfde hoor. Kon nooit stil zitten, was altijd bezig en druk. In het begin wou ik ook echt niet luisteren naar de mensen die tegen me zeiden dat ik teveel deed. Fysio, huisarts, neuroloog, bedrijfsarts en vorige maand zei zelfs de revalidatiearts het tegen me. Het was het enige wat er tegen zou helpen. Ondertussen ben ik erachter gekomen dat dat ook echt zo is en dat ze achteraf allemaal gelijk hebben gehad. Bij mij word het allemaal heel langzaamaan beter en hopelijk kom ik er nog helemaal vanaf. Met een beetje geluk ga ik in december weer voor 50 % aan het werk. Heb nog steeds last van de spieren in mn nek, vermoeid, suis in mn oren, hoofdpijn gelukkig kan ik mn grens nu goed voelen en weet ik wanneer ik moet stoppen. Hopelijk word het bij jou ook beter, het kan alleen wel even duren.... en stress vermijden, ook erg belangrijk!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 00:07

:') ik ben ook nog een stresskip _O-
OMG.......maar ik heb weinig keus geloof ik.
Ik krijg ook dagelijks van mijn man op mijn kop........en inderdaad alle mensen van buitenaf die me waarschuwen........en dan ben ik daarbij ook nog een stront eigenwijs.........

Dit gaat een ware levensles worden geloof ik :')

nou ja, dat worden dus geen pijnstillers en rijden maar.........ik zal echt mijn best doen om er niet op te kruipen....alleen een beetje blijven stappen dan

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 05:14

Citaat:
De fisio laat het nu even voor wat het is, ik kom er alleen nog om alles te bespreken en het beloop in de gaten te houden.
Maar verder durft ze nu even niks met mijn lijf te doen......Over 3 weken gaat ze weer kijken wat ze voor me kan doen

maar voor zover ik uit jullie reacties kan begrijpen is het nogal wisselend per persoon???
Er zijn geen standaarden voor?

Er zijn geen duidelijke standaarden hiervoor.
Zeker als je al bekend bent met nekklachten kan het verloop verschillen met die van iemand anders. Stresskippen zal vermoedelijk ook niet in je voordeel werken...
Sorry, ik zou willen dat ik een positiever antwoord kon geven. :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 11:41

sja.....balen zeg......
ik had de stille hoop dat er oefeningen waren oid die dan weer veel in het herstel zouden kunnen doen.
Maar alleen die dodelijke saaie rust........die zal het `m moeten gaan doen dan -O-

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:21

Quartel, er zijn wel degelijk oefeningen hiervoor. Mijn fysio heeft ze mij ook gelijk geleerd. Alleen mijn eigen ervaring is dat ik mijn spieren eerst de rust moest geven om te herstellen, voordat ik ze weer ging trainen. Ik ging vooral in het begin wel 2x per week naar de fysio. Al was het alleen maar voor massage om de spieren voor een paar dagen weer wat rustiger te krijgen. Ik stuur je nog even een pbtje

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:33

Ik zou echt die rust nemen als ik jou was, hoe eerder je weer volluit gaat des te langer je ermee in de problemen blijft zitten. Over gaat het nooit, je moet echt leren jezelf te beperken tot wat je kan, en handig omgaan met de dingen die niet willen. Geen tassen kunnen dragen kun je bv oplossen door je vriend mee te nemen, of een goeie rugtas aan te schaffen of een tas op wielen. Te strakke kleding gaan bij mij ook zeer doen, net als bv sportbh's omdat er druk komt te staan op de schouder/nek spieren. Probeer daar dus ook gewoon slim mee om te springen, het is wel je nek een daar rust een zeer belangrijk deel van je lichaam op. Het is het echt niet waard om uit verveling maar dingen te gaan doen die je in de toekomst alleen maar pijn geven.

Zon101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:01

Binnenkort ga ik het weer proberen om een halfuurtje paard te rijden bij een manege. 3,5 jaar geleden een whiplash opgelopen tijdens een buitenrit. Afgelopen twee jaar helemaal gestopt met paardrijden en merkte dat ik daar zeker niet gelukkiger van werd. Heb er veel zin in maar vind het ook erg spannend. Laat het jullie weten hoe het dan was.

Momenteel aan het revalideren door een terugval van mijn werksituatie waarbij ik meer uren ben gaan werken maar de klachten weer heviger werden. Nog op zoek naar de juiste belastbaarheid.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:03

Zon101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:04

Oh hahah dankje! Ja ik had nog wel gezocht via de zoekfunctie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:54

En op [MWS]Whiplash maar behandeling fysiotherapeut slaat niet aan

En het is wel te herstellen hoor!