Dun, minder weerstand?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dun, minder weerstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:56

Hoi! Zelf ben ik best een slanke dame en tot mijn 18 was ik angstvallig mager. Maar ik eet me het leplazarus! Ik kom bijna niet aan. Maar daarbij komt ook dat ik best snel een griepje heb. Soms maar heel licht, dan stop ik er een asperine in en ga ik weer, maar dat is best vaak. Ik heb ook allerlei ander kwaaltjes.

Maar heeft dat nou met dun zijn te maken? Ben je dan echt bevattelijker voor ziektes?

Ik moet ook vermelden dat ik momenteel een moeilijke tijd doormaak omdat ik het geestelijk zwaar heb, daarvoor ga ik in therapie.

Grapjasjes12

Re: Dun, minder weerstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:03

Ik ben niet dun en ik heb elke maand wel wat :+ Daar ligt het denk ik dus niet aan :)

Wel is het behoorlijk banketstaaf dat je met zo'n griepje vaak toch weer wat afvalt. Als je die kilo's er net hebt eengekweekt kan ik me voorstellen dat je zal balen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:04

Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat je eet en wat je doet.

Als je gezond eet en sport e.d. dan word je weerstand hoger, ik ben niet graatmager, maar ook echt niet de dikste maar heb eigenlijk niet echt het idee of ben ik nou eerder ziek dan een ander.

Denk dat je op het moment last hebt van niet 'overal' gezond zijn. Als je je in je hoofd niet lekker voelt, dan heeft dat ook effect op je lijf en andersom ook.

Het heeft ook te maken misschien met waar je werkt? Ik stond voor de klas, nou dan vliegen er nogal wat bacteriën rond hoor. Was standaard ook meteen in de eerste week na de zomervakantie snotverkouden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:06

Ik werk nu in een ziekenhuis, daar is t ook een bacteriefeest, maar het is niet anders als daarvoor. Zoals ik al zei heb ik het geestelijk ook al heel lang zwaar, dus het kan best zijn dat het daarmee te maken heeft :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:08

Je psychische gezondheid staat idd in direct contact met je lichamelijke welzijn :j

Alhoewel ik nooit ziek werd in de jaren dat ik het psychisch zwaar had :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:10

phormicola schreef:
Je psychische gezondheid staat idd in direct contact met je lichamelijke welzijn :j

Alhoewel ik nooit ziek werd in de jaren dat ik het psychisch zwaar had :')

Tja ik ben ook chronisch moe, te snelle stofwisseling, hoofdholtes verstopt, etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:10

Het was bij mij wel zo dat ik wel minder kon hebben, ik woog 45 kilo tot mijn 21 en bij een buikgriep of gewoon al diarree woog ik rustig 42 kilo. En dat merk je wel, dan ben je echt futloos. Als ik op mijn huidige gewicht een kilo of drie mis door ziekte, geeft dat niets. Dan word ik niet zo zwak.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:13

Ik ben ook dun, sterker nog vaak te mager, maar probeer erg te letten op mijn eten, sport veel en probeer zoveel mogelijk mijn slaap uren te pakken. Heb voor de rest weinig tot geen last van slechte weerstand.

Denk dus dat het voornamelijk met de basis behoefte van je lichaam te maken heeft dat je die goed verzorgt en dat het niet met je lichaamsgewicht te maken heeft. ( de "ziektes" door over of ondergewicht daar buiten gelaten)

Dat je geestelijk in de knoop zit kan er heel goed mee te maken hebben, waarschijnlijk heb je erdoor ook minder nachtrust en dat heeft zijn werking op je lichaam.

Sterkte met alles en zorg goed voor jezelf :)

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:36

Ik ben ook dun en ook vaak ziek.
Zit nu ook ziek thuis met een buikgriepje, durf eigenlijk niet eens op de weegschaal te gaan staan omdat ik weet dat ik nu op flink ondergewicht zit.
Merk dat ik mij vaak futloos voel, tegen mij word wel altijd gezegd dat het dun zijn met weinig weerstand te maken heeft maar hier lees ik dat dat dus niet persee zo hoeft te zijn.
Sterkte in ieder geval deze tijd :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:42

ook ik weeg niet veel, 48 kilo...maar ik heb juist nooit wat. Ik ben wel heel vaak futloos, moe en dat terwijl ik me het leplazerus eet.

sterkte :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:43

Joolien schreef:
Hoi! Zelf ben ik best een slanke dame en tot mijn 18 was ik angstvallig mager. Maar ik eet me het leplazarus! Ik kom bijna niet aan. Maar daarbij komt ook dat ik best snel een griepje heb. Soms maar heel licht, dan stop ik er een asperine in en ga ik weer, maar dat is best vaak. Ik heb ook allerlei ander kwaaltjes.

Maar heeft dat nou met dun zijn te maken? Ben je dan echt bevattelijker voor ziektes?

Ik moet ook vermelden dat ik momenteel een moeilijke tijd doormaak omdat ik het geestelijk zwaar heb, daarvoor ga ik in therapie.

Nee hoor ik ben ook té dun en ik ben nooit ziek. Verkouden wel maar daar blijft het bij. :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 02:52

Ik herken wel een beetje van wat je schrijft.
Ik ben een hele lange periode te licht geweest. Ik kon eten wat ik wilde maar niets maar dan ook niets hielp om aan te komen. (rook je ? dat doet je gewicht nl ook geen goed...)
Áls ik dan een keer een paar kg aangekomen was, dan voelde ik me echt beter. Helaas vlogen de kilo's er vervolgens net zo snel weer af.
Inmiddels ben ik 12 kg aangekomen. Ik had een probleem met mijn darmen, die steeds meer afgeknepen werden, totdat de boel echt geblokkeerd zat, en ik 2 keer geopereerd ben. Na deze operatie was ik nog meer afgevallen, en toen heb ik een dietiste gesproken. Van haar heb ik echt heel veel goede tips gehad. Hoe ik aan kon komen, en nog belangrijker, hoe ik op gewicht kan blijven.

In de tijd dat ik zo dun was, was mijn weerstand niet slechter. Mijn weerstand is slecht in periodes dat ik het wat moeilijker heb. Als ik veel spanningen heb, dan dendert mijn weerstand achteruit. Ben ik gevoeliger voor luchtwegontstekingen etc.

Voor je geestelijk wat fijner te voelen ben je al in therapie. Je zou nog kunnen overwegen om met een dietiste te gaan praten. Zij kunnen precies aangeven waar je lijf behoefte aan heeft, en welk eten je daarvoor wel of niet moet eten. Ik at bv veel te weinig eiwitten, waardoor ik niet op gewicht bleef. Heb een lijstje gekregen met hoeveel eiwitten er bv in een ei, plak kaas, stuk vlees van 100 gr, noten etc. zit. Ik moest bv 75 gram eiwit per dag binnenkrijgen en ik kreeg er nog geen 25.... Door letterlijk te gaan tellen om aan die 75 gr, per dag te komen, heb ik mijn maaltijden aan moeten passen. En dat hielp enorm in gewicht erbij krijgen.
Een dietiste kan je met eten echt op het juiste pad krijgen.

Succes ermee!