sterk corrigerende hardloopschoenen, opbouwen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

sterk corrigerende hardloopschoenen, opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:38

ik ben een maand of iets meer, begonnen met hardlopen :j

Ik vond het hartstikke leuk, dus na 3 weken toch maar eens hardloopschoenen aangeschaft. Ik liep daarvoor op fitflops ( ja.. :') Maar ze zitten zo lekker) van mijn moeder met een extra gelzooltje omdat ze aan de grote kant waren. Het liep heel lekker, had ook nergens last van. maar het leek me niet echt goed om voor langere periode op vage commerciele 'afslank'schoenen te gaan hardlopen :+

Toen kwam dus het probleem :+ Ik ging naar de hardloopwinkel, waar ze een opname gemaakt hebben van mijn hardloopstijl, en mijn linkerbeen was niet zoals het hoorde (draaide ik heel erg naar binnen oid). De verkoper noemde het vrij dramatisch zelfs :P Nou, toch wat verschillende schoenen gepast en er was er uiteindelijk één waar ik goed op liep, een fiks corrigerende schoen dus..

Toen ging ik hardlopen, en waar ik verwachtte dat het alleen maar beter zou lopen... Liep het eigenlijk minder goed dan mijn vage afslankschoentjes :') En dat niet alleen. Nadat ik 4x had gelopen oid (en we hebben het dan echt over max 9 a 10 minuten hardlopen met pauzes) kreeg ik onwijs last van mijn linkerknie. Ik heb nu al 4 dagen niet hardgelopen, maar mijn linkerknie (en heup) doet au!.... :\ Ik heb er echt last van!

Ergens best logisch, want het is nogal een grote omschakeling.. Dus ik vroeg me af of ik mss iets te fanatiek met mijn sterk corrigerende schoentjes aan de wandel was gegaan :P Moet je zoiets opbouwen?

En is het zinnig om terug te gaan naar de winkel (dan voel ik me helemaal zo'n moeilijke klant :+ ) ? Of iemand anders!?
alvast bedankt :j :) !

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:30

Hoewel ik niet hardloop, kan ik je wel zeggen dat je sowieso moet opbouwen. Ik trek even de vergelijking met de steunzolen die ik van de podotherapeut heb gehad. Die zetten mijn voeten in een andere stand dan normaal, waardoor ik weer een goed looppatroon krijg. Mijn probleem was nl. dat ik mijn voeten niet goed afwikkel en de grote teen, die juist belangrijk is voor de sturing en balans eigenlijk buitenspel zette. Gevolg, een verkeerde belasting van enkels en knieën.

Bij het ophalen van de zooltje kreeg ik gelijk de mededeling dat ik ze de eerste dagen sowieso niet de hele dag in mijn schoenen mocht hebben. Door de andere stand van je voeten belast je nl. je spieren en gewrichten heel anders, waardoor je last van je spieren gaat krijgen. Rustig opbouwen dus. Ik heb zelfs last van mijn benen gehad, terwijl ik de schoenen met zooltjes alleen thuis aan had gehad en er weinig of niet op had gelopen.

Als bij jou je lopen zo 'dramatisch' is als ze in de winkel beweren, zo ik serieus overwegen eens door een podotherapeut mee te laten kijken(verwijzing kan de huisarts geven, hoogte vergoeding hangt van je verzekering af). Het kan best zijn dat je looppatroon bij gewoon lopen ook niet goed en zij kan dan zooltjes maken die specifiek de oorzaak van jouw afwijkende looppatroon ipv een paar sportschoenen die wel corrigeren, maar misschien niet op de voor jou ideale manier.

Je kunt dan sportschoenen kopen waar die zooltjes in kunnen. Terug naar de de winkel lijkt me sowieso niet onverstandig, dan maar een lastige klant genoemd worden, maar je knieën aan gort lopen, kan ook nooit de bedoeling zijn.

MISTRAL94

Re: sterk corrigerende hardloopschoenen, opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:18

Ik heb heel erg moeten wennen aan mijn nieuwe hardloopschoenen. Ik had die van mij al heel wat jaren en daar zat totaal geen demping meer in. Uiteindelijk nieuwe gekocht maar ik kreeg erg veel pijn in mijn scheenbenen en in mijn knie. Daarnaast kon ik er amper op hardlopen. Met de fysio besproken waar ik onder behandeling was en hij gaf aan de schoenen een week of 2 goed in te lopen. Dus niet mee gaan hardlopen maar eerst normaal inlopen zoals je dat ook met normale schoenen doet. Daarna ben ik heel langzaam begonnen met hardlopen en dat ging wel goed. De schoenen moeten zich gaan vormen naar jou voeten, daarna zou je rustig aan uit kunnen gaan bouwen.

Anoniem

Re: sterk corrigerende hardloopschoenen, opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:50

dankje annick voor je uitgebreide reactie. Podotherapeut is mss niet eens zo'n gek idee aangezien ik dit toch wel wil blijven doen en knieproblemen serieus in de familie zitten. Zal het ook aan de winkel voorleggen (aangezien die meer kijk hebben op hoe 'dramatisch' het nou werkelijk is :+ ) ....
Hoop niet dat ik een nieuw paar schoenen aan moet schaffen, dat geld heb ik écht niet :oo !

Heb gister wel in het bos hardgelopen met een extra gelzooltje was dus wel 2x zoveel demping (onverharde paden+ dat zooltje) inhoudt en moet zeggen dat het nu wel veel minder is , maar ik voel het nog steed. Dus mss is het alleen de demping. Maar ik ben morgen in de buurt van die winkel dus ga sowieso even langs :Y)