Volledig andere bloedgroep: andere vader?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Volledig andere bloedgroep: andere vader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 14:18

Vandaag sprak ik een goede vriendin van mij en we kwamen op een gegeven moment op een programma op TV waar je via je DNA kunt achterhalen wie je echte vader is. Ik zal een lang verhaal kort maken. Beide ouders van haar leven niet meer en met haar broers en zussen heeft ze geen enkel contact. Ze lijkt sprekend op één van haar zussen, dus ze is hoe dan ook van dezelfde moeder. Toch blijft de vraag bij haar spoken waarom zij als enige zo'n afwijkende bloedgroep heeft. Zou er sprake kunnen zijn geweest van een andere vader of komt het wel vaker voor dat er één kind een totaal andere bloedgroep heeft? Dit is de "situatie":

Vader: A positief
Moeder: B positief
Broer 1: B positief
Broer 2: B positief
Zus 1: A+B positief
Zus 2: B positief
Vriendin: O negatief

Is er iemand die verstand heeft van bloedtypen en verwantschappen of weet iemand waar je meer informatie hierover kunt vinden? Misschien nodig om verder te weten: haar zoon heeft O negatief als bloedgroep en haar dochter O positief.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:22

Waarschijnlijk is
vader: bloedgroep AO Rhesus Dd
moeder: bloedgroep BO Rhesus Dd
Als je dit combineerd kan het Bloedgroep OO Rhesus dd

A, B en Rhesus D zijn dominant over O en Rhesus d.

Hoop dat het duidelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:24

Dat zou volgens mij mogelijk moeten zijn.

B positief zou in de genen BB of BO kunnen zijn.

Broer 1 heeft dan BO
Broer 2 ook
Zus 2 ook
Zus 1 heeft van vader een A meegekregen en van moeder een B
En jouw vriendin heeft van beiden een O meegekregen.

Hoe het zit met Rhesusfactoren weet ik niet precies, maar volgens mij is positief dominant over negatief, dus het zou dan ook nog kunnen dat vader in zijn genen AO+- had en moeder BO+-

Dat jouw vriendin alleen maar O doorgeeft is logisch, want je moet homozygote genen hebben om de O bloedgroep tot uiting te laten komen. De partner van jouw vriendin is dan AO+- of BO+-

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 14:36

Jeetje, wat een snelle reacties, top! +:)+
Ik heb haar zojuist meteen opgebeld en ze was helemaal enthousiast dat er überhaupt gereageerd is! Ze vertelde dat zowel zijzelf als haar man rhesus D hebben. Haar man is O positief. Het zegt mij niets, maar jullie ongetwijfeld wel.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:44

Shenavallie schreef:
Jeetje, wat een snelle reacties, top! +:)+
Ik heb haar zojuist meteen opgebeld en ze was helemaal enthousiast dat er überhaupt gereageerd is! Ze vertelde dat zowel zijzelf als haar man rhesus D hebben. Haar man is O positief. Het zegt mij niets, maar jullie ongetwijfeld wel.

zeg dan maar meteen dat ze dit altijd door moeten geven aan de verloskundigen als ze in ver wachting raakt.
bij O positief en O negatief wil dit nog wel eens problemen geven voor de baby,
weet niet hoe het presies zit, maar als zei de eene heeft en de baby de ander dan moet het een bloed transfusie krijgen.
opzich niks ernstig maar wel fijn om te weten, als de verloskundiggen dit weet dan kunnen ze dit ook meteen doen.

heb verder helemaal geen verstand van bloedgroepen

Anoniem

Re: Volledig andere bloedgroep: andere vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:45

Ze heeft al twee kinderen, dus ik neem aan dat ze die rhesus prik wel heeft gehad ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 16:41

Ik heb weer even gebeld: er waren inderdaad problemen met de dochter toen die geboren werd. Omdat de zoon (de oudste) bij de geboorte dezelfde bloedgroep had, was er niets aan de hand. Bij de geboorte van de dochter bleken er wel problemen te zijn. Die zag namelijk helemaal geel en bij de moeder werden er anti-stoffen gemaakt. Zij kreeg dan ook direct een injectie om te voorkomen dat ze "zichzelf ging vergiftigen" en moest 24 uur plat liggen. Bij de dochter werd er bloed uit de navelstreng gehaald en dat moest direct onderzocht worden. Met allebei is het uiteindelijk goed gekomen. _/-\o_

Maar waar het haar het meeste om gaat: ze is zo blij om te horen dat ze waarschijnlijk niet van de "verhuiswagen afgevallen was", maar dat het dus goed mogelijk is dat ze toch door haar eigen ouders deze bloedgroep heeft "gekregen". ;)

Dank voor jullie reacties!!!!