spieren in schouders/nek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

spieren in schouders/nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:55

Heeft iemand misschien tips en ideeen om de spieren in mijn schouders en nek los te maken (en te houden)
Vooral bij het opstaan uit bed voel ik ze. Als ik dan mijn armen helemaal naar beneden laat hangen (en mijn schouders) dan zijn ze erg stijf.

Ik betrap me er vaak op dat ik onbewust mijn schouders iets optrek. Dit is al wat minder, omdat ik er zoveel mogelijk op probeer te letten.

Doordat die spieren zo vast zitten heb ik elke dag last van hoofdpijn, vandaar dat het een belangrijk punt is voor mij.
Ik heb uiteraard al heel veel dingen geprobeerd (ook voor de hoofdpijn)

- ceasar therapie
- neuroloog
- bloed geprikt
- fysiotherapie
- massage via sauna (broer)

Wat het meeste effect heeft tot nu toe is de massage via sauna. Zij pakken mij hard aan, maar het werkt wel. Helaas werkt het maar even en is het erg prijzig. Ik kan dus moeilijk bijvoorbeeld elke 2 weken daar heen gaan, want dat vind mijn portomonnee niet leuk!

Ook fysiotherapie (eventueel een andere therapeut proberen) word het niet meer denk ik. Ik ben door al mijn behandelingen heen voor dit jaar, dus ook dit gaat dan erg veel kosten.

Ik sta ingeschreven voor een programma bij de revalidatiearts voor chronisch pijn, maar dit kan nog heel lang duren voordat ik daar terecht kan.

Iemand die oefeningen of andere goede ideeen heeft?

mayniac_val

Re: spieren in schouders/nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:58

Ik ga voor, onder andere, dezelfde klachten naar een manueel therapeut die aan dry needling doet. Als je het in typt bij Google kun je er veel informatie over vinden. Het is pijnlijk en het klinkt waarschijnlijk een beetje eng maar als je wordt behandeld door iemand die het echt goed kan (ik zat eerst bij iemand anders maar haar behandelingen werkten niet), werkt het als een trein.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:58

Ik ga voor nek een schouders naar een manueel therapeut.
Werkt goed, ben er al 2 jaar niet meer geweest.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 15:05

mayniac_val schreef:
Ik ga voor, onder andere, dezelfde klachten naar een manueel therapeut die aan dry needling doet. Als je het in typt bij Google kun je er veel informatie over vinden. Het is pijnlijk en het klinkt waarschijnlijk een beetje eng maar als je wordt behandeld door iemand die het echt goed kan (ik zat eerst bij iemand anders maar haar behandelingen werkten niet), werkt het als een trein.

Pfoe, dat klinkt echt doodeng.
Ik ga daar eens goed over nadenken, weet niet of het durf maar wil op dit moment alles wel proberen eigenlijk.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:09

Het valt echt heel erg mee, je voelt niks van de naaldjes zelf, alleen de spieren die samentrekken.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:11

Wat bij mij goed helpt tegen gespannen nek/schouders (en daardoor hoofdpijn) is voetenbaden nemen met dode-zeezout (bij reformwinkel of drogist te koop). Hier zit veel magnesium in, wat helpt tegen spierspanning, en via de voeten wordt dit erg snel opgenomen. Je zou dit een week lang elke avond kunnen doen, om zeker te weten of het helpt of niet. Maar baadt het niet, dan schaadt het niet (en voor het geld hoef je het niet te laten). Succes!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:12

Heb je wel een goed kussen / matras? Aangezien je aangeeft dat je het vooral voelt als je uit bed komt. Een verkeerde slaaphouding kan voor veel rug/nek klachten zorgen.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:17

Ik had jaren lang last van schouder pijn
en niet een klein beetje.
Alles geprobeerd, niets hielp.

Totdat ik een ander kussen nam
binnen 2 weken was ik van alles af.

Ik had een gezondheids kussen van traag schuim.
Denk je dat dat goed is voor je, kwamen waarschijnlij
alle klachten daarvan daan,

Nu heb ik een doodgewone veren kussen.
Mischien een tip!

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 15:19

Speedster schreef:
Wat bij mij goed helpt tegen gespannen nek/schouders (en daardoor hoofdpijn) is voetenbaden nemen met dode-zeezout (bij reformwinkel of drogist te koop). Hier zit veel magnesium in, wat helpt tegen spierspanning, en via de voeten wordt dit erg snel opgenomen. Je zou dit een week lang elke avond kunnen doen, om zeker te weten of het helpt of niet. Maar baadt het niet, dan schaadt het niet (en voor het geld hoef je het niet te laten). Succes!

Bedankt, ik ga dit proberen!

Kussen en matras zou ik eventueel ook naar kunnen kijken. Ik heb hier ook al aan gedacht, maar heb dit matras nog niet super lang dus vond het zonde! Ik heb even samen gewoond en daar had ik een ander matras. Hiermee was het nog erger en toen heb ik van matras gewisseld. Daarna leek het iets beter te gaan, maar nu ik weer thuis woon weer slechter.
Ik heb op mijn bed 3 totaal verschillende kussens liggen.

Naar wat voor winkel kan ik het beste gaan voor goed advies?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:28

Is er een reden voor de stijfheid in je nek? En heb doe verder nog aan bijvoorbeeld krachttraining? Had je oefeningen bij de fysiotherapeut en doe je de oefeningen van de fysiotherapeut nog steeds?

Ga op de grond liggen trek je knieën op tot ze ongeveer op 45 graden staan en leg je armen(met je handpalmen naar benden) gestrekt neer (ik weet ff niet anders dan zoals Jezus aan het kruis... :+ ) En rol je hoofd heen een weer, van oor tot oor.

Zo ontspan je je schouders en kun je rustig je nek losmaken. En om je bovenrug wat te trainen kun je op je buik gaan liggen en je armen gestreks (als superman) en trek je je borst van de grond. Probeer dit 5 seconden vast te houden.

Vergeet niet dat heel veel pijn komt door stress, en stress zorgt ervoor dat je minder snel herstelt. Veel pijn zit tussen je oren, ik heb een gammele schouder door een oude blessure, fysiek is het helemaal over en ben ik hersteld. Heb ik last van stress, krijg ik last van mijn schouder. Dat komt omdat mijn hersenen nog steeds dat signaaltje doorgeven. Als ze een scan zouden maken van mijn hersenen tijdens stress zien die er ook "anders" uit dan iemand die geen stress heeft. Zo had ik vorige week een tentamen, ik had de hele week al pijn en kon niet eens meer normaal mijn paard invlechten of sporten en slapen zonder pijn.

Mijn vriend is fysiotherapeut en ik zei waar ik last van had, hij zei dat ik dan maar naar de huisarts moest gaan voor een verwijzing (hij werkt bij een revalidatie centrum) ik gaf na het tentamen ridderlijk toe dat ik geen last meer had. Dat wist hij allang aangezien de symptomen die ik gaf tegenstrijdig waren.... :') Als er wat mis zou zijn zou hij me heus niet laten lopen en me echt wel behandelen! :+

Ik wil niet zeggen dat dit verhaal voor jou opgaat, maar probeer eens na te gaan wat de oorzaak zou kunnen zijn. Heb je veel spanning, slaap je onrustig of slecht. Span je ongemerkt je spieren aan, trek je je schouders op? En persoonlijk vind ik het belangrijk dat je een klein beetje je lichaam onderhoud, ga eens hardlopen, beetje trainen of wat fitnessen! Zo houd je jezelf in conditie en blijven blessures ook weg! (mits je het met beleid doet!)

Veel succes en ik hoop dat je er wat aan hebt!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:36

wat voor mij heeft geholpen was naar de chiropraktor gaan.

koste ff wat(een deel verzekering maar zelf eerst moeten betalen) maar ik was van mn pijn af.
zo af en toe 2x per jaar terug en alles voelt fijn.

ik ging erheen voornamelijk voor mijn onderrug maar de chiroprakkie heeft me ook van mijn hoofdpijn afgeholpen.
zo af en toe heb ik nog wel wat hoofdpijn maar niet zo erg meer

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:39

Ik zit voor mijn scheefheid bij iemand die zowel osteophaat al manueel therapeut als choripraktor is, dus alles in 1! Lekker handig!

Kan het ook geen stress zijn?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:40

TS: zijn je spieren echt verkrampt?
Zoja, er is magnesiumgel of spray te krijgen dat je aan kunt brengen. Moet je licht inmasseren en ca. 15 min. laten zitten, daarna kun je het desgewenst afspoelen.
Het is echt wonderspul. Heb hier standaard wat in huis.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 16:21

Fred_Kroket schreef:
Is er een reden voor de stijfheid in je nek? En heb doe verder nog aan bijvoorbeeld krachttraining? Had je oefeningen bij de fysiotherapeut en doe je de oefeningen van de fysiotherapeut nog steeds?

Ga op de grond liggen trek je knieën op tot ze ongeveer op 45 graden staan en leg je armen(met je handpalmen naar benden) gestrekt neer (ik weet ff niet anders dan zoals Jezus aan het kruis... :+ ) En rol je hoofd heen een weer, van oor tot oor.

Zo ontspan je je schouders en kun je rustig je nek losmaken. En om je bovenrug wat te trainen kun je op je buik gaan liggen en je armen gestreks (als superman) en trek je je borst van de grond. Probeer dit 5 seconden vast te houden.

Vergeet niet dat heel veel pijn komt door stress, en stress zorgt ervoor dat je minder snel herstelt. Veel pijn zit tussen je oren, ik heb een gammele schouder door een oude blessure, fysiek is het helemaal over en ben ik hersteld. Heb ik last van stress, krijg ik last van mijn schouder. Dat komt omdat mijn hersenen nog steeds dat signaaltje doorgeven. Als ze een scan zouden maken van mijn hersenen tijdens stress zien die er ook "anders" uit dan iemand die geen stress heeft. Zo had ik vorige week een tentamen, ik had de hele week al pijn en kon niet eens meer normaal mijn paard invlechten of sporten en slapen zonder pijn.

Mijn vriend is fysiotherapeut en ik zei waar ik last van had, hij zei dat ik dan maar naar de huisarts moest gaan voor een verwijzing (hij werkt bij een revalidatie centrum) ik gaf na het tentamen ridderlijk toe dat ik geen last meer had. Dat wist hij allang aangezien de symptomen die ik gaf tegenstrijdig waren.... :') Als er wat mis zou zijn zou hij me heus niet laten lopen en me echt wel behandelen! :+

Ik wil niet zeggen dat dit verhaal voor jou opgaat, maar probeer eens na te gaan wat de oorzaak zou kunnen zijn. Heb je veel spanning, slaap je onrustig of slecht. Span je ongemerkt je spieren aan, trek je je schouders op? En persoonlijk vind ik het belangrijk dat je een klein beetje je lichaam onderhoud, ga eens hardlopen, beetje trainen of wat fitnessen! Zo houd je jezelf in conditie en blijven blessures ook weg! (mits je het met beleid doet!)

Bedankt voor je reactie.

Het zou zo maar kunnen dat het een deel stress is. Ik ben erg onzeker van mezelf en heb niet veel zelfvertrouwen. Dit zorgt dus vanzelfsprekend voor stress en spanningen. Maar hier is in mijn ogen weinig aan te doen.
Als ik deel ga nemen aan dat programma, begin ik eerst met een gesprek met een psychologe en daar zal dit ook wel uitkomen denk ik.

Ja, ik trek mijn schouders op. Probeer hier zo veel mogelijk op te letten, maar dat gaat niet 24 uur per dag.

En tja, lichaam onderhouden. Ik heb het echt geprobeerd, maar bij alles wat ik doe kan ik weer stoppen door pijn in mijn lijf. Heb altijd met heel veel plezier gevoetbald, maar had altijd wel ergens pijn. Hiervoor ging ik dan naar de fysio en werd het zo goed als opgelost en een paar weken later kwam er weer iets anders.
Dit deed ik dus ook regelmatig met beleid. Ik werkte met een therapeut ernaar toe om weer te kunnen voetballen. het is dus niet zo dat ik steeds van de ene op de andere dag weer volop ging voetballen.

Ook hardlopen gaat niet. Ik heb last van shin splint (springschenen). Het enigste wat ik nog zou kunnen doen is zwemmen en fietsen (en krachttrainingen).

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:35

Chris_Fire schreef:
Fred_Kroket schreef:

Bedankt voor je reactie.

Het zou zo maar kunnen dat het een deel stress is. Ik ben erg onzeker van mezelf en heb niet veel zelfvertrouwen. Dit zorgt dus vanzelfsprekend voor stress en spanningen. Maar hier is in mijn ogen weinig aan te doen.
Als ik deel ga nemen aan dat programma, begin ik eerst met een gesprek met een psychologe en daar zal dit ook wel uitkomen denk ik.

Ja, ik trek mijn schouders op. Probeer hier zo veel mogelijk op te letten, maar dat gaat niet 24 uur per dag.

En tja, lichaam onderhouden. Ik heb het echt geprobeerd, maar bij alles wat ik doe kan ik weer stoppen door pijn in mijn lijf. Heb altijd met heel veel plezier gevoetbald, maar had altijd wel ergens pijn. Hiervoor ging ik dan naar de fysio en werd het zo goed als opgelost en een paar weken later kwam er weer iets anders.
Dit deed ik dus ook regelmatig met beleid. Ik werkte met een therapeut ernaar toe om weer te kunnen voetballen. het is dus niet zo dat ik steeds van de ene op de andere dag weer volop ging voetballen.

Ook hardlopen gaat niet. Ik heb last van shin splint (springschenen). Het enigste wat ik nog zou kunnen doen is zwemmen en fietsen (en krachttrainingen).

Ai... shin splint is echt heel vervelend!! In ieder geval lijkt het me wel dat je bewust met je lichaam bezig bent en je bewust bent van spanning en dat je met beleid weer beweegt.

Ik hoop dat je straks kunt uivogelen hoe je weer zo fijn mogelijk in je lijf komt!! Ik vind die ontspanningsoefening altijd heel lekker, dan ga ik op de grond liggen en dan komt mijn hondje standaard onder mijn knieën liggen! Hahaha! DIe oefeningen had ik via Cesar theraptie gekregen, ik heb er wel meer maar het schriftje ligt in een doos waar ik niet bij kan komen...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:41

Ik heb er ook last van in stress-perioden. Dit nadat ik gevallen ben van mijn knol en mijn schouder uit de kom had en dus 3 mnd op 1 zij geslapen heb :(
Het is nu goed weg, maar bij stress komt het terug (verkrampen, schouders optrekken)
Wat bij mij goed helpt is 's avonds warm tot heet douchen, liefst al met lavendel-douche van Kneipp ofzo. Dan na het afdrogen direct inmasseren met lavendel-huid-olie of massage olie met lavendel. (nek tot aan haar-aanzet, schouders, vooral die monikskapspieren en mijn voorhoofd en slapen (zachte plek bij je bakkebaarden zeg maar) Een t-shirt of piama aan (om warm te houden) en dan op mijn rug liggen en goed ontspannen. Vaak val ik dan ook zo in slaap. Dan is de volgende dag alle pijn weg en heb ik heerlijk geslapen :D

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:37

Ik heb ook wel last van mijn schouders en nek wat doortrekt naar hoofdpijn.
Bij mij is het voornamelijk als mijn spieren kouder worden. Dus nu de temp. daalt kan ik merken dat ik er snel last van heb, of als ik met mijn schouders boven de deken heb geslapen.

Tijgerbalsem en sjaals doen een hoop goed bij mij... :j
En zo nu en dan de spieren weer wat oprekken door je hoofd op je schouder proberen te leggen...

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 21:48

Bedankt voor alle tips, ga er wat mee doen!

ik zit nu in een voetenbadje met dode zee zout :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:11

je zou ook eens naar mensendieck therapie kunnen kijken, die kunnen je tips geven wat betreft je houding :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:14

Chris_Fire schreef:
mayniac_val schreef:

Pfoe, dat klinkt echt doodeng.
Ik ga daar eens goed over nadenken, weet niet of het durf maar wil op dit moment alles wel proberen eigenlijk.

Ik vond het ook een eng idee, maar mij valt het erg mee. Het lijkt veel enger dan het is!
En ik zei altijd tegen mezelf: 'ach, erger dan het al is kan het niet worden.'

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:27

Ik ben vorig jaar een aantal keren door een fysio behandeld omdat mijn nek- en schouderspieren giga vastzaten en kreeg ook nog oefeningen mee. Heel simpel maar heel effectief.
1. Trek beide schouders tegelijk helemaal omhoog en laat je armen helemaal los naar beneden vallen. (moet je even handigheid in krijgen omdat het in het begin lastig kan zijn om ze ook echt los te laten). 5 seconden wachten en herhalen, deze oefening in totaal 10x doen.
2. Trek 1 schouder op en laat je arm vallen, je andere schouder laat je gewoon normaal hangen. 5 seconden er tussen laten en dit in totaal 5x doen.
3. Doe ditzelfde nu met je andere schouder 5x
4. Hetzelfde doen als bij 2. en 3. maar dan terwijl je je andere schouder opgetrokken houdt (handig is om dit even voor een spiegel te doen zodat je in de gaten houdt dat je je andere schouder echt opgetrokken houdt.)

Wen jezelf aan om dit meerdere keren per dag te doen, het is zo gepiept.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:51

Een kersenpitten zak voor in je nek kan ook wonderen doen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:52

Ik heb volgens mij precies hetzelfde. Ga over een maand naar de orthopeet, heb alles al geprobeerd aan therapiën.