Ervaringen linguale beugel? (binnenkant van je tanden)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Stitatio

Ervaringen linguale beugel? (binnenkant van je tanden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:48

Hee!
Ik kom net terug van de orthodontist en we hebben samen besloten dat voor mij een linguale slotjes beugel op dit moment de beste optie is. (Dus aan de binnenkant van je tanden).
Heeft iemand ervaringen met deze beugel?

Ik hoor dat je er redelijk van kan gaan slissen. Toch heb ik liever dat je mijn beugel hoort dan ziet maar dit is natuurlijk persoonlijk!
Ik ben nu 19 en zal er ongeveer zo'n 1,5 jaar mee zitten.

Groetjes,
Aster

Corelli

Re: Ervaringen linguale beugel? (binnenkant van je tanden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:10

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me dat je er (net als bij andere beugels) vanzelf aan went en dan gaat het slissen als het goed is ook wel over :j
Je mond moet zich eerst even "zetten", maar past zich wel aan :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:06

Als je veel aanleg hebt voor tandsteen zal dat er fijn tussen gaan zitten. Dus je zult het echt regelmatig moeten laten schoonmaken bij de mondhygienist. En zelf zul je ook veel meer moeite moeten doen om het echt goed schoon te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:19

Ik denk dat dat wel meevalt :)
Hetzelfde als die aan de buitenkant.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:03

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik krijg er 1 over drie weken. Dus ben ook benieuwd naar ervaringen!

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 16:33

Ik heb hier wel ervaring mee, maar ik had een gedeeltelijke linguale slotjes beugel.

In het begin is het heel gevoellig en doet het ook een beetje zeer omdat je tong erlangs gaat.
Maar het went wel, ookal blijf je het wel voelen en dat heb je aan de buitenkant niet.

Ik was blij dat ze eraf waren na mijn kaakoperatie ;)

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 18:26

Oke bedankt voor de info!
Ben erg benieuwd hoe ik het ga ervaren. Krijg ze onder en boven en overal dus zal wel erg wennen zijn dan!

@ molzebeer: ben benieuwd naar jouw ervaringen over drie weken! :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:33

Aan de binnenkant van mijn ondertanden zit een "ijzerdraadje". Bedoel je zoiets?
Die van mij zit er nu ongeveer 10 jaar, is 1x losgebroken door het eten van een wortel (dat moet je dus NIET doen met zo'n beugel: een wortel door willen bijten, of een harde appel), verder ben ik er erg aan gewend en volgens de tandarts zal deze beugel ook mijn hele leven lang blijven zitten.
Van tandsteen oid heb ik gelukkig helemaal geen last (heb overigens met mijn 35 lentes) en heb nog nooit!! een gaatje gehad.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:37

Pieteritus1 schreef:
Aan de binnenkant van mijn ondertanden zit een "ijzerdraadje". Bedoel je zoiets?

Nee, ze bedoelt een slotjesbeugel aan de binnenkant.
Wat jij bedoelt is een draadje om alles op de plaats te houden.

Zoals al gezegd, met dergelijke beugels is het enorm lastig om alles goed schoon te houden. Met normale slotjesbeugels is dat al lastig, maar met een linguale helemaal.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:04

Ik heb zelf slotjes aan de buitenkant, het is en blijft een schoonmaakwerk ik moet van die speciale borsteltjes tussen elk slotje om het schoon te krijgen , want al je het niet goed schoon houd , tast je gebit aan,
Nu is de binnenkant van je tanden ook gevoeliger voor tandsteen (bij mij tenminste) dus het zal lastig onderhouden zijn.
Ik zal gewoon voor slotjes voor de buiten kant gaan, je ziet het niet eens bijna , mensen zien het ook vaak later pas bij mij,
En het is maar 1,5 jaar, wees blij haha ik moet hem 3 jaar ofzo , en ik heb hem nu een jaar dus ik ben er misschien met mn 17e vanaf.

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 17:29

Schoonmaken zal dan wel een aardig werkje worden maar ik heb dat er dubbel en dwars voor over.

Het zijn wel kleinere slotjes en worden op maat gemaakt dus misschien scheelt dat iets?
Ik ben in ieder geval erg benieuwd en kan niet wachten :).

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:35

ik heb het vroeger gehad ook onder en boven, maar ik had maar 2slotjes enkel op mijn snijtanden,
bij mij ook 1x losgebroken de boven kant, man wat deed dat een pijn, hij hing nog maar aan 1 tand vast de rest hing los in mijn mond, kon mijn mond niet open houden maar hem ook niet dicht drukken van de pijn.
na 3jaar mocht alles eruit en heb ik wel nog een lange tijd last gehad van een combi in tandsteen en lijm waar de slotjes hadden gezeten,
het slissen klopt ook voor een deel, omdat je tong er elke keer contact mee maakt ga je toch net iets anders praten,
en uitkijken met kauwgom! heb 1x een kauwgom genomen zonder er bij stil te staan en die zat overal omheen, stond ik weer bij de tandarts OEPS :D

succes ermee!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:09

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:55

gabyfedde schreef:
http://www.invisalign.nl/ Dit is qua schonhouden etc een veel fijnere methode...

Ja dat was ook veel duurder en dat kunnen mijn ouders en ik eigenlijk niet opbrengen.
Wel bedankt voor de tip!

@ crazyshar. Haha maar oppassen met kauwgom inderdaad. :D

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:48

Invisalign kan ook bij lang niet alle problemen. Bij mij iig niet.

Maar ik hou je op de hoogte.. Nog 14 dagen. Heb er wel zin in, want baal van mn gebit. Slissen ben ik niet heel bang voor ik draag namelijk al 5 jaar een plaatje snachts (op mn gehemelte) en kan daar ook normaal mee praten als ik mn best doe, en die is een stuk groter vermoed ik.

Vrees wel voor mn tong.. Maar het moet maar!

Een metalen slotjesbeugel wilde ik echt niet, heb ik al jaaaaren gehad eerder en vond mijzelf er echt minder charmant van worden. Mijn tanden staan ook recht, dus daarom ook. Alleen mijn kiezen en kaak staan niet goed.

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 15:13

Vandaag gehapt en foto's gemaakt! Weer een stapje dichterbij :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:16

Ik heb gehoord van een kennis dat ze het meer dan vreselijk vond om er aan te wennen en dat heel haar mond open lag. Maar dat het zo duur was dat ze ze wel gehouden heeft. Het went uiteindelijk wel, maar het waren echt hele verrotte weken.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:08

ooee jee.. bij een gewone slotjesbeugel lag mijn mond ook helemaal open.. Maar toch heb ik er zin in.. Nog 1 week!

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 17:23

Tja zulke verhalen zijn er helaas indd ook! Ben benieuwd hoe ik het zelf ga ervaren.
Ook erg benieuwd naar jouw ervaring straks Molzebeer!

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 16:48

@Molzebeer
Welke dag krijg je hem nou precies? Was dat vandaag? Ben heel erg benieuwd!!!

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:47

Vandaag! Ik heb mijn beugel! Wennen zeg, maar nog nergens last van. Heb alleen onder nu nog. Over 2 weken ook boven. Duurde zon 2 uur dat plaatsen. Ik praat wel wat bijzonder, maar dat zal wel grotendeels overgaan denk. Ik heb genoeg ruimte in mijn mond dat scheelt.

Je ziet er van de voorkant niets van, echt alleen als je in mijn mond kijkt, dus daar wel blij mee. Ik hou je op de hoogte hoe het deze week gaat.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:51

Is dat puur omdat je geen gewone beugel wil? Bestond in mijn tijd nog niet haha. Ben wel benieuwd hoe het eruit ziet

Edit:

Is precies het zelfde als anders:

Afbeelding

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 14:40

Zo dat duurt dan nog best lang zeg, 2 uur voor alleen onder! Ben benieuwd hoe lang ik zit met onder en boven. Fijn dat je er niks van ziet!

Zo ziet het er inderdaad uit! En volgens mij is dit nog 'jouw tijd' toch :P
Ik laat het nu ook pas later doen en daarom wil ik inderdaad geen 'normale' slotjesbeugel.
Laatst bijgewerkt door Stitatio op 21-11-11 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:40

Ja maar volgens mij bestond het toen nog niet om een beugel aan de binnenkant te hebben....?

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 14:42

Zonnetje81 schreef:
Ja maar volgens mij bestond het toen nog niet om een beugel aan de binnenkant te hebben....?

Oh zo! :) Nee deze techniek wordt nog niet zo heel lang gedaan! Ik ben in ieder geval de eerste bij mijn ortho!