Pijnlijke heup/lies wie ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

femmiel

Pijnlijke heup/lies wie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 13:37

Hallo!

Omdat ik morgen naar mijn huisarts ga voor mijn pijnlijke heup en lies,wilde ik toch alvast wat informatie zoeken over wat het zou kunnen zijn.
Ik heb sinds een aantal jaar een knakkende/springende rechterheup nooit pijn of iets anders aan gehad uds gewoon zo gelaten. Nu sinds een jaartje zoiets,is het knakken/springen opgehouden en daarvoor in de plaats een pijnlijk gevoel wat eigenlijk steeds erger word. Nadat ik bijv. gym heb gehad een uurtje later begint de pijn aan de rechterheup weer. Eerst had ik het idee dat de pijn eg 'vanuit het bot' kwam,maar nu rijkt het steeds meer naar de bovenkant van mijn heup uit volgens mijn zus m'n Lies. Eerst viel het wel mee dan kon ik nog makkelijk lange stukken lopen/rennen en daarna kwam de pijn was maar die was dan ook weer vrij snel weg. En omdat het altijd wegtrok ben ik er ook nooit mee naar een arts/huisarts meeggegaan. Nu laatste paar maanden begint het steeds vaker voor te komen dat ik niks doe,en pijn aan m'n lies/heup heb. En nadat ik gesport heb is de pijn erger,en blijft langer aanhouden.
Sinds een week of 2 begint nu ook mijn linkerheup pijn te doen,ongeveer dezelfde pijn die ik in het begin had met mijn rechterheup. Daarom heb ik vandaag dan toch maar een afspraak gemaakt bij de huisarts omdat ik niet dadelijk aan 2 kanten dit gevoel wil hebben. Nu loop ik eigenlijk al de heledag een beetje rond en wat bankhangen,en toch blijft die pijn in mijn linkerheup aanhouden en nu voel ik geen pijn of knakkend gevoel in mijn rechterheup.

Ik vroeg me dus af of er meer mensen zijn die dit hebben/ gehad hebben? ik ben overigens 14 jaar oud. Heb vanaf mijn 7de eigenlijk altijd fanatiek paardgereden,en gedanst. Dansen doe ik al een jaar of 3 niet meer. En wat jullie toen gedaan hebben voor een oplossing?

Alvast bedankt!
Groetjes :wave:

femmiel

Re: Pijnlijke heup/lies wie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:57

Niemand met ervaringen,of informatie? :)

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:00

Ik heb vergelijkbare klachten dus ik lees even mee.. Er is bij mij wel hypermobiliteit vastgesteld dus daar schuif ik het maar op. Hoop dat de huisarts wat voor je kan doen! :)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:51

Ben je weleens langs gegaan bij je huisarts?
Als ik nu mijn verhaal zo terug zie had ik natuurlijk toen het voor het eerst begon naar de huisarts moeten gaan. Maar toen dacht ik steeds ach het is alweer weg dus het zelf wel niks zijn. Maar nu begint het me toch wel te vervelen.
Jij ook beterschap!

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:58

Ik ben er niet mee naar de huisarts geweest, denk ook niet dat die er wat mee kan. Heb poosje terug een verkeerde beweging gemaakt met mijn heup en daar is het voornamelijk erger door geworden dus ik kijk nog wel even of het uit zichzelf verbetert. ;)
Dankjewel en succes morgen, hopelijk is er iets aan te doen! :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:59

Ik herken dit! Niet bij mezelf, maar een vriendin van me heeft precies het zelfde. Haar zus toevallig ook.

Wat het bij haar zus was durf ik niet precies te zeggen, maar bij mijn vriendin was het iets met de band/spier die over haar heup heen liep. Hiervoor volgt ze nu fysiotherapie.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 20:07

goldith : Ohzo,dankjewel en ik hoop dat het bij jou ook beter zal gaan! :)

xChantal94 : Ohzo,en had ze dat bij beide kanten? en is ze bij een huisarts ermee geweest eerst? :)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 12:21

Ik ben vanmorgen bij mijn huisarts geweest en die heeft me doorverwezen naar het ziekenhuis voor een röntgenfoto die morgen wordt gemaakt dus ben benieuwd.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:10

Zit er heupdysplasie in je familie? Kun je goed in kleermakerszit zitten? Het klinkt namelijk een beetje als heupdysplasie, daar heb je ook wel de leeftijd voor.. Ik hoop voor je van niet!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:12

Merel90 : Volgensmij heeft niemand hier in de familie heupdysplasie,weet dat een oom van mij wel slijtage aan de heupen heeft maar die is dan ook al tegen de 60jaar. Wat houdt heupdysplasie in als ik vragen mag?
Bedankt voor de reacties!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:21

Mijn huisarts heeft wel op de verwijsbrief bij voorlopige diagnose iets opgeschreven wat lijkt op heupdysplasie maar door het handschrift kan ik niet de preciese letters lezen haha!

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:28

Je hebt bijna precies dezelfde klachten als ik. Alleen heb ik het dan zo erg dat als ik ook maar eventjes ren ik de volgende dag niet kan lopen. Bij mij is er vastgesteld dat mijn heupkom te stijl staat, daardoor komt die aanhoudende pijn, kan verder niks aan worden gedaan behalve spieren rekken. Daarbij ben ik ook nog hypermobiel en dat knakkende gevoel kan zijn omdat je misschien net als mij een 'snapping hip' hebt. Google het maar eens.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:44

Unoo : Ik heb ook als ik nu bijv. ga wandelen of gym heb dat ik over een uur al aan de rechterkant begin te voelen dat het pijn doet. Nu loop ik al 3dagen rond met pijn aan mijn linkerheup waar ik nooit last van gehad heb. Vandaar zit ik ook thuis nu,ben bang dat als ik naar school ga fietsen ect. dat het alleen maar erger word. Dat van de snapping hip vertelde mijn huisarts ook al,dat een snapping hip vrij vaak voorkomt. Ik ben benieuwd wat er uit de röntgenfoto's gaan komen morgen.
En ze kunnen echt niets doen zodat je ook geen pijn hebt? alleen maar spieren rekken? in iedergeval sterkte,klinkt behoorlijk pijnlijk.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:53

Je hebt nog geluk dat je het pas na een uur hebt, ik heb het na 10 minuutjes. Met fietsen heb ik trouwens nergens last van! Alleen vind ik dat totaal niet leuk om als sport te doen.. Heb je er ook last van met paardrijden? Ik kan bij paarden met grote bewegingen en die rondgeribt zijn totaal niet doorzitten omdat mijn bekken dan helemaal op slot schiet.

Ze kunnen het opereren, maar dat is nog erg experimenteel en je hebt meer kans dat je in een rolstoel terecht komt dan dat het goed gaat. Bij röntgenfoto's konden ze bij mij trouwens niks vinden, kreeg erna een echo en pas de orthopeed kon echt vertellen wat er aan de hand was (en toen was ik al 2 jaar verder)

Bij mij is het pas na verloop van tijd erger geworden, had er als kind weinig last van (behalve dat ik geen schoolslag met mijn benen kan/kon doen omdat mijn heup dat dus niet toelaat) maar sinds ik ging groeien is het een stuk erger geworden.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 19:04

Met paardrijden heb ik er voor zover ik weet geen last van,maar ik rij nu ook al een maand of 2 niet meer thuis. Ben even gestop wegens school dus weet niet hoe het nu zou zijn. Bij mij is het ook steeds erger geworden eerst kon ik nog makkelijk een hele dag sporten en dan had ik maar een paar minuten last van mun rechterheup nu weet ik dat ik de dag erna het de hele dag ga voelen. En vooral omdat m'n linkerheup nu ook begint en constant pijn doet zit ik nu op de bank...
2 jaar geduurt.. jezus.. dan valt dat van mij toch behoorlijk mee als ik dat zo hoor. Wie heeft je toen doorverwezen naar de echografie?

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:28

Pfoe, dat weet ik niet meer. Is al een tijdje geleden, maar volgens mij hebben ze dat gewoon gedaan nadat er op de röntgenfoto's niks te zien was en ik last bleef houden... Dus huisarts denk ik? Heb eerlijk gezegd geen idee.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 19:37

Oh oke,nou ik hoop voor je dat ze toch eens iets gaan vinden waardoor je er niet meer zo'n last van zult hebben! ben benieuwd of er morgen wat uit mijn foto's gaat komen.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 09:52

Ben vanmorgen voor een foto geweest,en ze zouden eerst een foto van beide heupkanten maken. Maar daar konden ze dat niet doen ivm. mijn leeftijd en hebben ze een foto van de bekken gemaakt. Krijg morgen de uitslag van mijn Huisarts.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:57

Ben benieuwd! Hoop dat je wat anders dan ik heb en dat ze er wat aan kunnen doen, maar ik verwacht dat er waarschijnlijk nog een echo wordt gemaakt omdat je dan pas goed kan zien hoe je heup en je kom in elkaar zitten.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 18:44

Ben ook benieuwd wat eruit gaat komen! hoop in ieder geval dat ze morgen weten wat het is,wil nu toch wel eens weten waar het vandaan komt en wat het is.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:51

toen ik 11 was ben ik een keer geschopt tegen mijn heup aan en daardoor kreeg ik last van mijn lies met alles wat ik deed eigenlijk. Mijn moeder zei elke x maar dat ik normaal moest lopen want ik liep als een pinguïn. Toch maar naar de huisarts gegaan maar me eigen huisarts was op vakantie en de vervangende huisarts kon niets vinden. Na 2 weken weer terug en mijn eigen huisarts nog 5 doktoren erbij gehaald en ik moest met spoed geopereerd worden, want de groeischijf was tussen de heup en de kom uitgeschoten.

dit komt vooral bij wat dikkere mensen voor

en aangezien jij al 14 bent heb je bijna geen groeischijf meer dus ik denk niet dat het dat is wat ik had

in ieder geval beterschap Y;(

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:26

Dit heb ik ook gehad, zelfde leeftijd als jij, ook doorgestuurd voor foto's. Op de foto's was niks te zien. Conclusie, leer er maar mee leven. De pijn en het knakken bleef, dus ik heb er maar mee leren leven. Uiteindelijk ook last van mijn pols gekregen. Weer naar de huisarts, foto's laten maken, niks op te zien; leer er maar mee leven. Daarna, door verhuizing, ben ik bij een andere huisarts terecht gekomen, die heeft mij doorgestuurd naar een reumatoloog en die vertelde mij dat ik HMS heb (Hypermobiel dus). Daar kwamen dus al mijn klachten vandaan. Ik wist altijd al dat ik redelijk flexibel in mijn gewrichten was, maar nog nooit van HMS gehoord, maar ik ben nu wel blij dat ik IETS de schuld kan geven :P Nu weet ik ook wat ik er aan kan doen.

Dus, ik zou je goed laten onderzoeken en niet zomaar weg laten sturen met; leer er maar mee leven, er is niks op de foto's te zien.
Maar dat is nog even afwachten wat er uit de foto's komt dus ;)

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:30

kuzznathalie schreef:
Dit heb ik ook gehad, zelfde leeftijd als jij, ook doorgestuurd voor foto's. Op de foto's was niks te zien. Conclusie, leer er maar mee leven. De pijn en het knakken bleef, dus ik heb er maar mee leren leven. Uiteindelijk ook last van mijn pols gekregen. Weer naar de huisarts, foto's laten maken, niks op te zien; leer er maar mee leven. Daarna, door verhuizing, ben ik bij een andere huisarts terecht gekomen, die heeft mij doorgestuurd naar een reumatoloog en die vertelde mij dat ik HMS heb (Hypermobiel dus). Daar kwamen dus al mijn klachten vandaan. Ik wist altijd al dat ik redelijk flexibel in mijn gewrichten was, maar nog nooit van HMS gehoord, maar ik ben nu wel blij dat ik IETS de schuld kan geven :P Nu weet ik ook wat ik er aan kan doen.

Dus, ik zou je goed laten onderzoeken en niet zomaar weg laten sturen met; leer er maar mee leven, er is niks op de foto's te zien.

Maar wat doe jij er dan aan? Bij mij komen bijna al mijn klachten door mijn hypermobiliteit. Maar het probleem is dus dat er bijna niks aan is te doen. Ik moet dan wel mijn spieren oprekken vanwege te korte spieren (te snel gegroeid) maar dat is niet goed voor mijn hypermobiliteit omdat ik dan nog beweeglijker word.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:37

Unoo schreef:
kuzznathalie schreef:

Maar wat doe jij er dan aan? Bij mij komen bijna al mijn klachten door mijn hypermobiliteit. Maar het probleem is dus dat er bijna niks aan is te doen. Ik moet dan wel mijn spieren oprekken vanwege te korte spieren (te snel gegroeid) maar dat is niet goed voor mijn hypermobiliteit omdat ik dan nog beweeglijker word.

Ja, uiteindelijk komen dus ook echt al mijn klachten daar vandaan. Ik loop sinds kort (omdat ik het ook nog maar net weet) bij de fysio, en die helpt mij zo te trainen, dat de spieren rond mijn gewrichten sterker worden, zodat de "pijn" minimaal wordt. Of het echt effect heeft......... zo snel kan dat nog niet denk ik. Voor mijn polsen train ik met gewichtjes en voor mijn heupen en kniën krijg ik speciale oefeningen. Morgen moet ik weer.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:43

Citaat:
kuzznathalie

Ja, uiteindelijk komen dus ook echt al mijn klachten daar vandaan. Ik loop sinds kort (omdat ik het ook nog maar net weet) bij de fysio, en die helpt mij zo te trainen, dat de spieren rond mijn gewrichten sterker worden, zodat de "pijn" minimaal wordt. Of het echt effect heeft......... zo snel kan dat nog niet denk ik. Voor mijn polsen train ik met gewichtjes en voor mijn heupen en kniën krijg ik speciale oefeningen. Morgen moet ik weer.[/quote]

Ik heb dat traject al gehad, bij mij mocht het niet baten. Maar ik heb ook heel wat anders dan jij nog, mijn heupkom staat namelijk niet goed. Ik moet er dus echt maar mee leren leven omdat er gewoon niks is! Hopelijk heb jij er wel baat bij :)