Op vakantie met krukken.... tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eempiej

Op vakantie met krukken.... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 17:05

Ik ga vannacht vliegen naar Turkije samen met een vriendin.

Nu is het zo dat ik gister van m'n paard af ben gevallen waarna ze heel ongelukkig op mijn voet is gesprongen! AUW!

Foto's lieten geen breuken zien (godzij dank) dus een zware kneuzing. Lopen kan ik er nu ook niet op. Vandaag toch maar krukken gehaald omdat ik moeilijk alles kan hinkelen :Y)

Nu zijn mijn armen en handen niet echt getraind in krukken lopen, wie heeft er tips om het allemaal wat makkelijker te maken? :) Of kan iemand mij attenderen op dingen waar ik rekening mee moet houden?

Groetjes Amy

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Op vakantie met krukken.... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:28

Was handjes of iets dergelijks om de handvaten knopen!
Zeker als je het niet gewend bent, krijg je daar erg veel last van als je een stuk gelopen hebt op krukken.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:32

Geen washandjes is mijn tip, sloop een autospons of een keukenspons en bind die met ducttape om de krukken heen. Bespaart je pijn in je handen, geloof mij. :+

Verder zou ik een rol reserveverband meenemen, en wat tape (geen ducttape, maar tape voor om je voet :') ).
Wat zei de dokter? :(:)

Alvast fijne vakantie!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:33

Ik zou juist geen ducktape gebruiken! Als je beetje zweethanden krijgt, gaat dat plakken en zo. Niet fijn. :n

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:34

Ik ben inmiddels ervaren krukstrompelaar en heb daar echt nog nooit last van gehad. :oo
Heb je het al eens gebruikt om de krukken?

Ik bond er dan een grote autospons onder, wat tape er om heen en ik had er geen omkijken meer naar. Terwijl ik met washandjes alsnog last van mijn handen kreeg.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:36

Ducktape ook alleen om de uiteinden, zodat je hand op de spons rust ;-)

Het lopen gaat vanzelf makkelijker. De eerste paar dagen zijn zwaar (kon niet eens een rondje ziekenhuis, dan lag mijn tong al op de grond), maar je krijgt er handigheid in en dan hobbel je bijna net zo snel als iemand zonder krukken.

Waar je op moet letten: gladde ondergrond = gevaarlijk.
De slappe lach krijgen terwijl je onderweg bent = gevaarlijk
Je omdraaien met kruk in de lucht = gevaarlijk

:D Da's mijn ervaring van vorig jaar

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:40

Precies, dat bedoelde ik ook, GamblersCup. Had dat niet goed beschreven zie ik net.

Oh ik ben ook door ervaring getekend met krukken, maar aangezien je naar Turkije gaat zal deze tip niet bruikbaar zijn: Sneeuw + krukken = blauwe kont. Niet doen. :')

Wat voor advies heeft je dokter gegeven? Hoelang 'rust'? En wanneer mag je beginnen met lopen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:41

Roosch schreef:
Ik ben inmiddels ervaren krukstrompelaar en heb daar echt nog nooit last van gehad. :oo
Heb je het al eens gebruikt om de krukken?

Ik bond er dan een grote autospons onder, wat tape er om heen en ik had er geen omkijken meer naar. Terwijl ik met washandjes alsnog last van mijn handen kreeg.

Ik ben ook zéér ervaren krukstrompelaar. :') Na meer dan 15 keer m'n ene enkel naar de filistijnen, verbrijzelde knie, enzovoorts. :D
Maar ik vind ducktape dus echt drie keer niks, inderdaad aan de uiteinden misschien (nooit geprobeerd). Dat zal denk ik al een stuk fijner gaan!
Washandje met daar onder een spons en die vast maken met postbode elastieken (uiteinde) is ook goed te doen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:41

Roosch schreef:
Sneeuw + krukken = blauwe kont. Niet doen. :')

Juist. Zelfde effect als mijn gladde ondergrond dus :')

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 17:44

Haha meiden!

De verpleegkundige adviseerde me geen krukken mee te nemen. Maar ik weet niet hoe ze anders in gedachte had dat ik van punt naar punt moet komen. Zij adviseerde me gewoon op de hotelkamer te blijven. Daar kwam het eigenlijk op neer :P

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:45

Gewoon die krukken mee. Anders hoef je niet op vakantie, als je op je kamer moet blijven.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:45

mag je wel zomaar krukken meenemen in het vliegtuig? moet je dat niet van tevoren aangeven bij boeken? hoop dat je daar geen gezeik mee krijgt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:47

Nee hoor, krukken mogen zo mee, hoef je niet aan te geven. Ze worden gewoon in de vakken boven de stoelen opgeborgen.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 17:47

Ik was gelukkig zelf wel zo handig om even te bellen met Arkefly. Omdat mijn voet niet in het gips zit is het verder geen probleem zei ze. Als je wel in het gips zit moet je dat idd aangeven voordat je gaat vliegen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:49

Klopt, maar dat heeft met je eigen gezondheid te maken, niet met de krukken. Als je poot in het gips zit en je hebt geen krukken, moet je het ook aangeven. Gaat dan om je pootje en de ruimte.
En jij hebt geen gips, dus die mag je zo meenemen :-)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:52

dat scheelt weer dan :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:53

Krukken geen probleem, rolstoel willen ze wel weten. Probeer een rolstoellift te krijgen op het vliegveld of ga op de bagagekar zitten en laat je duwen. Dat scheelt weer meters.

Kijk of je ergens wielrenhandschoenen kunt vinden nog. Dat loopt een stuk zachter met je handen en die zijn gewoon wasbaar en antislip. Staan je krukken goed afgesteld? Als je rechtop staat moet het handvat bij een ontspannen naar beneden hangende arm en schouder net bij je polsen komen. Het bovengedeelte moet 2 of 3 vingers onder je elleboogbot komen.

Neem kleine stapjes per keer en zorg voor stevige schoenen, niet elegant maar geeft kleinere kans op zwikken. En neem je rust op tijd zodat je armen en goede been niet overbelast raken.

Verder de tip, geniet van je vakantie.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:34

Probeer niet te grote afstanden te lopen. Dat is gigantisch belastend! Dus laat je zoveel mogelijk rijden oid.
Stevige schoenen zijn aan te raden en zelf vond ik watten erg fijn om de handvatten van mn krukken. :)

Daarnaast, als je even de tijd hebt: zitten met je been omhoog en koelen. :) Zou banketstaaf zijn als je been 2x zo dik is als je terug komt haha.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:39

Probeer vooral niet op 1 been en twee krukken te gaan lopen, maar blijf je goede voet ook gebruiken. Zet hem neer en wikkel hem af, haal alleen een deel van je gewicht van je voet af door het op je krukken over te brengen.
Zorg dat je krukken de juist hoogte hebben: Als je staat en je armen naast je lichaam laat hangen, moeten de handvaten net ietsjes boven de overgang van pols naar hand zitten. Te hoog en je krijgt last van je armen en schoduers, te laag en je vernaggeld je rug (om het over de energieverspilling nog maar niet te hebben!). Denk om hoe je loopt, blijf rechtop staan en ga niet te ver voorover hangen. En maak kleine passen.

Washandjes of sponzen kan allemaal, ik sfeer bij het zelfklevende tape wat voor paarden gebruikt wordt. EJ heeft het in elk geval, verder gewoon even zoeken.

Veel pelzier en inderdaad, probeer je pootje wel een béétje rust te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:48

Ik had krukken met naar je hand gevormde handvatten,daar kon ik een stuk beter op lopen.
Zet je krukken dichtbij je lichaam,niet ver van je voeten af,dat loopt voor geen meter,en ook geen grote passen maken.

O enne,vooral opletten bij trappetjes,ben al zo vaak op mijn bek gegaan als ik een trap opwou lopen,wat vervolgens dus niet lukte :')

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:13

Bedankt voor alle tips :) Vakantie was heerlijk. Vaak pootje omhoog. Loop helaas nog op krukken omdat het afrollen juist erg pijnlijk is. Voet wordt nog steeds blauw en dik aan het einde van de dag.