Nee he, toch niet weer een wortelkanaalbehandeling?!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Nee he, toch niet weer een wortelkanaalbehandeling?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 09:07

Een week of 3 geleden ben ik naar de tandarts geweest om een gat te laten vullen welke tussen mijn tanden zat.
Ik gaf aan dat het stukje wat zij als gat aanduidde er de vorige controle ook al zat, en dat ze dat dan dus eigenlijk ook al had moeten merken/zien.

Een week later moest ik een gat aan de andere kant laten vullen, toen vroeg ze nog of ik pijn had aan de andere kies. Nee, daar had ik gelukkig geen pijn aan.

Maar nu heb ik constant een stekende pijn en wordt ik 's nachts wakker van de pijn.
Dit straalt door naar m'n kaak/oren heb ik het idee.
Leef nu al een paar dagen op ibuprofen 400mg, en neem dan 2 per keer, maar heb niet echt het idee dat dit helpt.

Straks maar weer de tandarts bellen, maar ik ben bang dat ook dit weer een wortelkanaalbehandeling wordt.

Toch maar een andere tandarts zoeken waar je niet bijna 3 maanden moet wachten tot je aan de beurt bent voor een controle en dan nog eens 3 maanden moet wachten voordat je behandeld kunt worden.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:11

Wanneer je een gaatje hebt wil dat niet perse zeggen dat het direct geboord en gevuld moet worden :) wanneer het door de patiënt (jou dus) goed wordt schoongehouden kan het gaatje 'harder' worden en is het niet nodig in te grijpen. Het is natuurlijk wel kwalijk dat je met pijnklachten niet direct geholpen wordt :n

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:13

belachelijk dat je ZO lang moet wachten!!! Ik heb een tandarts waarbij ik dezelfde middag nog terecht kan.. hij heeft altijd van 4 tot 5 een ´spoeduurtje´... als je belt en hij heeft nog tijd kun je langskomen!

wortelkanaalbehandelingen... verschikkelijk! heb er ooit een gehad die niet te verdoven viel door een ontsteking, maar moest tóch geboord worden! en ik ben al zo´n bange schijterd! Uiteindelijk moest mijn kies er toch uit en heeft dat kreng me 800 euro gekost... dus als er nog een wortelkanaalbehandeling gedaan moet worden zeg ik NEE! Trek er maar meteen uit!

weet je nou al iets meer?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 09:16

Het ging dus om een gaatje (gat) tussen m'n kiezen, dus aan de zijkant. Met m'n nagel kon ik hier makkelijk bijkomen en was het dus net of er een stuk afgebroken was. Dit heeft ze de vorige controle niet opgemerkt.

Net gebeld en vanmiddag kan ik bij een andere tandarts terecht.

Vannacht al 1 ibuprofen genomen en bijna 2 uur geleden nog eens 2 ibuprofen.
Maar ben blij dat ik voor het weekend nog terecht kan, al kan ik het eigenlijk met zo'n druk programma niet wachten ;-)

gabyfedde

Re: Nee he, toch niet weer een wortelkanaalbehandeling?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:22

Een gat wat zo groot is zit er al jaren. Als de tandarts foto's had gemaakt bij de controle en er goed op gekeken had dan had het zover niet hoeven komen.
Wat dressagelady zegt is waar, een beginnend gaatje kan door een extreem goede mondhygiëne nog gestopt worden. Maar zodra het een bepaald niveau bereikt heeft is er geen houden meer aan en moet er behandeld worden. Jammer dat je tandarts dat niet op tijd gedaan heeft.
Goed dat je naar een andere tandarts gaat, naar die andere zou ik nooit meer terug gaan. 3 Maanden moeten wachten op een afspraak is belachelijk.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:28

als je geen goed gevoel hebt over je TA moet je een ander nemen :j
ik ben blij dat ik het heb gedaan, een ander mag nu niks mee rin mn mond doen (en dan vooral gericht op verdoven, boren, trekken etc).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:43

800 Euro voor een wkb? Dat is absurd. Ik was daar toen 120 Euro voor kwijt, en hij is bijna 2 uur met me bezig geweest.

Kan zijn dat er een ontstekingsrest zit in de wortelpunt. Dus of hij doet nog een wkb, of je moet de wortelpunt laten behandelen.
Gelukkig kun je toch snel terecht.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:52

ik ben naar de enodontoloog geweest voor een WKB (maar dat is veeel uitgebreider dan bij de normale TA, en staat een lange wachttijd voor over het algemeen). En die was dacht ik tussen de 700 en 800 euro.
Normale bij de gewone ta is is rond de 100-150 euro.

Endo ga je eigenlijk alleen naar toe op doorverwijzing van de TA, bij een kies waar al een WKB op is gedaan maar klachten terug blijven komen (al dan niet in de vorm van fistels)

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:58

annastasia schreef:
Het ging dus om een gaatje (gat) tussen m'n kiezen, dus aan de zijkant. Met m'n nagel kon ik hier makkelijk bijkomen en was het dus net of er een stuk afgebroken was. Dit heeft ze de vorige controle niet opgemerkt.

Net gebeld en vanmiddag kan ik bij een andere tandarts terecht.

Vannacht al 1 ibuprofen genomen en bijna 2 uur geleden nog eens 2 ibuprofen.
Maar ben blij dat ik voor het weekend nog terecht kan, al kan ik het eigenlijk met zo'n druk programma niet wachten ;-)

Wat mijn ta zegt bij pijn is dat ik een combi van ibu en para moet nemen. Dit echt alleen bij extreme pijn,

Dity was bij mij nadat er een zwaar ontstoken kies uitgehaald was.

Schema, 400 mg ibu 2 uur later 500 mg para 2uur later 400 mg ibu etc etc

Dit is absoluut niet voor lange tijd, maar neemt wel de pijn weg tot dat je naar de ta moet

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 10:01

Scum schreef:
800 Euro voor een wkb? Dat is absurd. Ik was daar toen 120 Euro voor kwijt, en hij is bijna 2 uur met me bezig geweest.

Kan zijn dat er een ontstekingsrest zit in de wortelpunt. Dus of hij doet nog een wkb, of je moet de wortelpunt laten behandelen.
Gelukkig kun je toch snel terecht.

Een kies aan de andere kant heb ik nu bijna 2 jaar later af en toe nog last van.
Hier moet ik nu een afspraak voor maken bij de kaakchirurg.
Ze kon nl niets zien op de foto's .

En weer een andere kies was een stuk afgebroken, die heeft een andere tandarts heel mooi weer opgevuld. Daar ben ik nog steeds heel blij mee.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:44

In die 3 maanden wordt de schade aan je kies niet echt heel veel meer. De zenuw kan geraakt zijn bij het vullen van de kies. Als je weet dat je zolang moet wachten voor een controle moet je die iets eerder aanvragen, des te eerder ben je aan de beurt.

Bij een pijnklacht helpen ze je meteen en zullen ze de kies openen en de zenuw eruit halen. Dat je daarna een tijdje moet wachten om de behandeling af te ronden is niet erg en niet schadelijk.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 17:29

Doordat ik al zoveel ibuprofen had genomen wasde pijn op dat moment niet echt te voelen.
Op het rijtje zaten 3 vullingen. 1tje (de middelste) was een oude vulling, de andere 2 zijn van 3 weken geleden.
Daarom ging ze met een koud watje (stikstof?) erop, en de 1ste was erg gevoelig, dus dit moest 'm haast wel zijn. Deze vulling was ook erg dicht bij de zenuw zoals we op de foto konden zien.

Dus de wortelkanaalbehandeling gestart.
Nu is de verdoving (en ibuprofen) weer uitgewerkt, en weer voel ik pijn, maar heb nog steeds het idee dat dit in de andere kies is.
De kies waar dus al een oude vulling in zit.
Ik kijk het nog even aan en anders zit er helaas niets anders op ook deze kies onderhanden te nemen.