Onrustig slapen, oplossing?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mlies

Onrustig slapen, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 08:11

Dat ik af en toe een beetje brabbelde in m'n slaap wist ik wel, maar sinds ik bij m'n vriend woon blijkt het een iets groter "probleem" te zijn..

Ik heb nachten waarin ik schop, sla, praat, zucht, kreun en vreselijk onrustig ben. Ik vind het zelf echt vreselijk, maar m'n vriend vond het nooit zo heel erg, hij gaf me een por en dan ging het wel weer even goed...
Kennelijk werkt dat al een tijdje niet meer, vannacht heeft hij z'n spullen gepakt en is op de bank gaan slapen. En dat vind ik echt heel erg!
Tijd dus om hier iets aan te doen... Maar wat?
Zijn er pillen? Druppels? Therapie? Iets om mij 's nachts rustig te krijgen? :=

Ik merk er zelf dus helemaal niks van. Een paar nachten geleden schrok ik wel wakker en toen zat ik opeens rechtop in bed. Maar verder merk ik er weinig van.. Heb wel het idee dat ik 's morgens vermoeider ben en niet lekker uitslaap.

Wie heeft hier nog meer last van en wat doe je er aan? :\

Marijkjuh

Re: Onrustig slapen, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:17

Dit is zo herkenbaar, ik maak alleen ook nog hele wandelingen in m'n slaap :') Op zich vind ik het niet zo storend, maar als je met meerdere mensen in één ruimte slaapt vind ik het echt vreselijk gênant. Helaas heb ik nog geen oplossing gevonden.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:21

Hoe je slaapt komt terug in je dagritme.
ben je overdag heel druk, sluit je dat niet af. dan komt dat terug.
zorg er voor dat je je werk echt je werk laat. en neem vooral je paarden niet mee
naar huis.

verder schijnt melatonine heel goed te werken. maar het heeft vooral
met je leef ritme te maken. veel regelmaat, weet wat je te wachten staat.
voordat je gaat slapen niet nog is een hevig gesprek of drukke tv kijken.

beste is een boekje erbij pakken en lekker turen naar je bladzijdes.

succes

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:28

Hier nog zo een....alleen houd ik alleen mezelf steeds wakker. Ik droom heel veel, voornamelijk wat ik die dag heb gedaan of wat ik de dag erop ga doen maar dan in dramaversie ;)
Heel vervelend omdat ik zelf wakker word van mijn eigen wilde dromen en heb hier ook nog geen oplossing voor. Ik heb slaappillen omdat ik chronisch vermoeid ebn en dan soms na dagen amper tot niet slapen eens wel een volle nacht wil slapen. Maar zelfs met die slaappillen droom ik nog steeds heel erg.
Heb er dus geen oplossing voor helaas :(

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:31

Wat zegt je huisarts ervan? Lijkt me iig goed om daar eens mee te gaan praten als je dat tenminste nog niet hebt gedaan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:33

Ga een uurtje voor je gaat slapen een een uurtje stevig wandelen?

Zo is je hoofd leeg en na een uur stevig stappen ben je zodanig relax dat je dit niet meer zou mogen hebben.

Afijn, dat hielp bij mij wel...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:39

Inderdaad zorgen voor genoeg lichaamsbeweging, een uurtje voor je gaat slapen niet meer eten of TV kijken/computeren etc.

Verder, word je veel wakker? Word je ooit wakker met een zere keel, zere kaken, droge mond, kwijl op je kussen?? Snurk je ook?

Het kan zijn dat je last van apnea hebt. Ik ben polysomnographist, het is mn werk om mensen met slaapproblemen te helpen ;)

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 09:22

Tina1965 schreef:
Wat zegt je huisarts ervan? Lijkt me iig goed om daar eens mee te gaan praten als je dat tenminste nog niet hebt gedaan.

Ik ben hier nog niet mee naar de huisarts geweest, maar dat kan zeker geen kwaad nee. :j

Chipieke, ik loop regelmatig buiten 's avonds.. Maar heb niet het idee dat het dan minder of juist erger is. Heb het afgelopen half jaar wel wat stressige dingen gehad (verhuisd, ontslagen wat niet soepel verlopen is, veel solliciteren, begonnen met nieuwe studie, deze week begonnen met stage, morgen proefdraaien bij mogelijk nieuwe baan), maar had gedacht nu het meeste daarvan achter de rug is het ook wel beter zou gaan. Maar niet dus..

Libera, ik word veel wakker. Ben bij tijden een vreselijke slaper, de nachten waarin ik in 1 keer door slaap zijn op 1 hand te tellen. Regelmatig een zere keel, 2 weken geleden keelpijn gehad en sinds vannacht/vanmorgen zit de hele boel weer dicht. :\ Droge mond ook, snurk ook wel eens.. Kan de huisarts me hier meer over vertellen / bij helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:20

Wat mij helpt, ik was ook een onrustige slaper, is lekker lezen voor het slapen gaan. Absoluut geen tv en of computer, alleen wat lezen, of lekker tegen vriend aanhangen.. als ik tegen hem aanlig in bed dan voel ik zijn warmte en dat is rustgevend :j Heb vannacht ook voor het eerst weer een nacht door kunnen slapen, en heerlijk stil kunnen liggen. :D

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:23

Ik ben ook een onrustige slaper en het helpt mij heel erg om lekker nog wat te lezen voordat ik het licht uitdoe.
Heel af en toe kruip ik tegen vriendlief een (vind hij niet zo leuk want dan krijgt ie het bloedheet) en slaap ik rustig op zijn hartslag :j

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:26

Mlies schreef:
Libera, ik word veel wakker. Ben bij tijden een vreselijke slaper, de nachten waarin ik in 1 keer door slaap zijn op 1 hand te tellen. Regelmatig een zere keel, 2 weken geleden keelpijn gehad en sinds vannacht/vanmorgen zit de hele boel weer dicht. :\ Droge mond ook, snurk ook wel eens.. Kan de huisarts me hier meer over vertellen / bij helpen?

Ja, ik zou je huisarts even vragen of je een slaap studie kunt laten uitvoeren. Weet niet precies hoe ze het in NL normaal gesproken doen, maar hier is het zo dat je eerst thuis een Oximetry test doet, deze meet het zuurstof gehalte in je bloed gedurende de nacht, en aan de hand daarvan kom je dan in aanmerking voor een slaap studie, waarna ze kunnen kijken hoe jouw specifieke problemen verholpen kunnen worden.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:56

Wat ook nog eens wil helpen om je rust terug te vinden is mindfulness training. Vanwege alle stress en onrust die je hebt gehad kan ik me er alles bij voorstellen dat je onrustig slaapt, maar wie weet zijn er nog andere oorzaken. Het is wel aan te raden om een slaapdagboek bij te houden voor je naar de huisarts gaat. En daarin kun je ook de opmerkingen van je vriend meenemen, want die ziet en hoort natuurlijk dingen die jij niet in de gaten hebt terwijl je slaapt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:12

precies, je moet je vriend ook even goed vragen wat je dan doet in je slaap dat kun je allemaal meenemen.
Zo klaagde ik al weken over hoofdpijn, andere hoofdpijn dan ik anders had en ontzettend last van mijn gebit als ik 's morgens wakker werd. Toen ik het daar eens met hem over had zei mijn vriend dat dit nogal logisch was want ik lag de hele nacht ontzettend te knarse tanden en mij mijn gebit te klapperen :+
Nu is dit een bekend probleem van mij en ben ik daar op gaan letten (doe het overdag ook namelijk) en een afspraak bij de HA gemaakt, die me door heeft gestuurd naar de kaakchirurg, die me wist te vertellen dat ie nog bijna nooit iemand had gezien met zulke kaakspieren :') Nu kan ik maandag mijn bijtplaatje ophalen en hoop ik dat ik ook rustiger slaap. Zal wel kwijlen worden :')

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:21

Je kunt wel iets homeopathisch bij de drogist krijgen,
mocht het zich op langere termijn voordoen zou ik er met je huisarts over gaan spreken of een homeopaat in de buurt zoeken

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 17:13

Hmm.

Ik heb gisteravond voor het slapen gedoucht, een boekje gelezen, én "Nachtrust" van A. Vogel tabletjes gehad.

Dit beloven ze:

* Bevordert een gezonde slaap en een goede nachtrust
* Houdt het natuurlijke slaapproces intact
* Fris en helder wakker worden
* 100% natuurlijk
* Ook geschikt voor kinderen

Ik heb de hele nacht wakker gelegen... :\

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:39

Hallo
Neem in elk geval contact op met je huisarts, wellicht dat hij je kan doorverwijzen naar een slaapkliniek.
Sterkte

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:42

Hier nog een, het is zelfs zo erg dat ik niet meer bij vriendinnen slaap. Niet te spreken over vriendjes.
Ik weet gewoon niet wat ik ermee moet, ik lees dus even mee.

Ik ben ook een schopper, prater, ik gil zelfs in mijn slaap wat soms al mensen de stuipen op het lijf gejaagd heeft. Mijn moeder staat hier gemiddeld 3 keer per week in mijn kamer om te vragen wat er is...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:08

Misschien moet je er ook niet zo veel aan denken? Niet steeds denken: oliebol ik kan niet slapen. Ik lees net zo lang tot mijn oogjes dichtvallen of mijn boek met een klap op de grond valt.
Maar naar de HA moet je wel even!
Ik moest namelijk leren "in slaap te vallen" vroeger. Mijn ouders werden stapelgek van mij vanaf baby af aan al. Later toen ik groter was toch een keer naar de HA. Daar bleek dat mijn lichaam echt heel moe was en ik slaap nodig had. Onderzoek gehad en daaruit bleek dat ik een signaaltje miste. Hoe moe ik ook was mijn hersens kregen niet het sein: dat ik in slaap moest vallen.
OplOssing was een uiterst strak ritme van opstaan en gaan slapen, in het begin met zware slaapmedicatie. En serieus het heeft geholpen, een slechte slaper zal ik altijd blijven en ik moet me aan het ritme houden, ook in het weekend! Nu ik alweer een aantal jaren werk gaat het veel beter. Vannacht gaat de klok een uur terug en daar heb ik last van. Ik ga dus een uur later naar bed dan normaal en mijn gewone tijd eruit. Zo heb ik er het minste last van. Al heb ik het moeilijker met de overgang maar de zomertijd.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:22

Heb de laatste tijd ook weer steeds last van slapeloze nachten. Stress en andere pieker dingen. Heb het 2 jaar geleden ook gehad dat ik de maanden voor en de maand na mijn examens niet meer sliep. Heb er wel een jaar over gedaan voordat ik weer goed uitgerust was. En begin het nu ook weer behoorlijk te merken.

Heb je misschien een stressvolle periode of andere dingen die je onrustig maken.
Zou nou niet 1,2,3 naar de huisarts rennen. Maar dat is mijn mening.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:33

Even een stipje hier.. heb er zelf ook problemen mee! Word ik opeens naast m'n bed of omgedraaid wakker. Maar ben dan blijkbaar al wakker geweest zonder het zelf te merken, want m'n kussen ligt dan ook aan de andere kant (voeteneinde zeg maar).

Kan ook niet in slaap komen, 3 uur is "vroeg".

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:45

Hoeft niet hoor, dat je dan wakker bent geweest! Heb ik ook weleens gehad en dan ben ik echt niet wakker geweest. Heb dit eigenlijk alleen in de zomer als het heel warm is.