Stikkertjes.. Welke past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloesum

Stikkertjes.. Welke past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:05

Dit is een goed gekeurd schaduw account.

Ik ga alles proberen zo kort mogelijk te omschrijven. Sommige dingen en gebeurtenissen zal ik misschien achterwege laten of iets wat aanpassen ivm herkenbaarheid.

Zolang als ik me al kan herinneren voel ik me anders. Ik zonderde me liever af, de drukte was me vaak te veel. Ook nu observeer ik liever alles en iedereen stil vanuit een hoekje, hopend niet opgemerkt te worden.

Ik heb me nooit ergens thuis gevoelt, mede doordat ik me 'anders' voel. Ik heb altijd het gevoel dat ik moet presteren om geaccepteerd te worden. Ook moet alles perfect, anders kan ik helemaal gek worden, want dan gaat het niet zoals ik in gedachten had/gepland. Als ik dus een afspraak met iemand maak en er wijzigd iets kan ik dat moeilijk hebben. Ik vertel me zelf dan wel dat het niks uit maakt, maar toch raak ik over de rooie.

Ik doe en bedenk ook alles stap voor stap. Het is niet 'ik pak mijn paard uit de stal en ga rijden'. Ik ben heel bewust bezig van begin tot het eind, ook de tussenstappen dus. Ik ben een echte denker. Ik kan ook gemakkelijk gaan dagdromen. Dan mis ik ook een stuk van de realiteit. Dan zit ik bijvoorbeeld in de bus, en ben ik zomaar een uur verder en in tussentijd heb ik alles gemist, daar kan ik me dan ook niks van herinneren.

Op mijn 12e kreeg ik een verzorgpony aangeboden. Ik had hiervoor ook al een verzorgpony gehad, maar deze was van de een op andere dag weg en had het daar ontzettend moeilijk mee. Dit had ik opzich vrij gemakkelijk verwerkt uiteindelijk en begon dus aan deze pony. Hier kon ik echt even 'ontladen' van de hele dag. Want zo'n simpele dag kan bij mij ontzettende 'indruk' maken.
Ik heb de pony enkele jaren verzorgt en toen overleed ze. Ook dit maal had ik er veel moeite mee, maar in tegenstelling tot de vorige keer kon ik het niet makkelijk verwerken.

Dat was het punt waarop alles eruit kwam. De moeite die ik heb met het leven om het zo maar te zeggen, het gevoel van anders zijn, niks vertellen want jou gedachten/dingen zijn 'raar'. (Zo wil ik ook nóoit dat mensen mee naar mijn muziek luisteren oid. Je zou bijna kunnen zeggen dat ik me schaam voor mijn muzieksmaak, terwijl het niks apparts is).
Maar dat punt, dat was het begin van mijn zware depressie. Ik heb hiervoor allerlei medicijnen geprobeert en gehad. Ik ben bij allerlei mensen/instellingen geweest. Ik begon met automutilatie, en de vermoeidheid die er vrij wel altijd al was brak nu hard door.
(Ik vond het wel fijn dat ik de stikker 'depressief' had gekregen. Nu durfde ik er eerlijk over te zijn. Al veranderde er niks aan mij en mij gedrag, er kwam toch een rust over mij heen.)

Ik werd 'beter' verklaard. Beter gezegd: ik kwam nooit meer opdagen, en heb een telefoontje laten plegen dat alles weer oké was. Ik kreeg ook angst om er heen te gaan, om te praten. Ik begon praten te linken met huilen. Elke keer als ik daar heen moest en moest praten, trokken ze alles uit me. Pijnlijke, emotionele dingen die me aan het huilen maakte.
Ik merk dat ik sindsdien veel angst heb gekregen om te praten. Zelfs de simpelste dingen lukken niet meer. Ik kan dan ook nauwelijks een serieus gesprek voeren zonder in tranen uit te barsten, alsof het een soort reflex(?) is geworden.
(Ik heb uiteindelijk mijn eigen hulp gezocht, en ja. Langzaam maar zeker ging het beter. )

Sowieso ben ik een vrij emotioneel mens. Dit vind ik best lastig. Ik wil óok gewoon een gesprek kunnen voeren. Ik wil óok gewoon met de dagelijkse dingen om kunnen gaan. Ik wil óok nuchter kunnen omgaan met dingen. Soms ga ik huilen zonder rede.. De ene keer kan ik prima praten over de (inmiddels verwerkte) verzorgpony ervaring, het andere moment val ik weer in tranen terwijl ik me niet verdrietig voel.

Ik begin me steeds meer te storen aan mezelf. Ik voel me ook vaak onbegrepen, en vind het lastig om 'mezelf' uit te leggen/begrijpelijk te maken naar andere.

Toevoeging:
Ik kan me helemaal opvreten als mijn moeder bijvoorbeeld zegt 'Kees, jij gaat even naar de winkel een fles Cola halen'. Dat valt in mijn gedachten onder 'moeten', en daar kan ik helemaal kriebelig van worden! Als ze het dan zou formuleren als 'Kees, zou jij even naar de winkel willen en een fles Cola halen?' vind ik dat prima.. Terwijl het eigenlijk op hetzelfde neer komt.
Ik kan ook echt uren, dagen, weken, zelfs maanden en jaren over iets simpels blijven nadenken (zoals dit dus).

Ik had wel is het idee om naar een dokter/psycholoog oid te gaan, maar dat idee zette ik heél snel weer van me af. Daar heb ik een soort angst voor ontwikkeld.. Ik link het ook weer met praten > huilen etc. En ben bang dat ze het op mijn verleden gooien, dat dat de rede is hoe ik ben. Maar dat is het juist niet.. Mijn verleden is gevormd door wie ik ben. En niet andersom! (Dus ik gevormd door mijn verleden).

Nu heb ik veel op internet gekeken.. Wat is er met mij? Waarom voel ik me anders, waarom ben ik zo? Ik weet bijna zeker dat ik iets heb zoals bijvoorbeeld een autisme, hsp, borderline. (Dit zijn even algemene voorbeelden zodat jullie begrijpen wat ik bedoel).

Natuurlijk word ik er niet beter op als er een, zoals ik het noem, stikker is hiervoor. Maar het geeft mij gewoon rust. Het geeft mij een bevestiging dat ik niet gek ben en het niet tussen mijn oren zit..

Mijn vraag is nu dus: is er iemand die deze 'symptomen' herkent in een 'stikker'? Wat hier staat is bij lange na niet mijn hele verhaal, maar het geeft vast een goed beeld.

Roosch

Re: Stikkertjes.. Welke past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:09

Je moet niet denken in stickertjes. Je bent zoals je bent.

Ik herken me ook veel in jouw verhaal; dromerig, afzonderen, noem maar op.
Maar moet er per se een stickertje op? Voor mij niet.

Ik snap dat je verhaal vrij heftig is, maar hoe oud ben je? Dat kan vaak ook schelen in de manier waarop je omgaat met dingen.

Mocht je nou per se een sticker erop willen plakken zou ik toch hulp zoeken, maar ik zou zeggen:
Plak niet overal een sticker op. Jij bent jij, je bent hoe je bent en je staat in het leven zoals jij dat doet.
Probeer er het beste van te maken.

Bloesum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:16

Ik ben over het algemeen ook niet van stikkertjes. Die worden tegenwoordig al snel opgeplakt en ik maak vaak situatie's mee dat mensen daar gebruik van maken. 'Ja, máár ik heb autisme, dus ik mag dat wel'.

En in jou geval hoeft er geen stikkertje op, maar ik stoor me er wel erg aan. Hoe ik ben, beperkt me ook in het dagelijks leven. Een stikkertje geeft me gewoon rust, en vanuit daar kan ik eventueel ook weer verder kijken naar een therapie bijvoorbeeld.

Zeg maar dat mijn leeftijd rond de 18 jaar ligt. Echter is het door psychiaters, psychologen etc vastgesteld dat het hier niet om puberproblemen gaat. En dat ik geestelijk eigenlijk ook al ouder ben/me ouder gedraag dan ik werkelijk ben.

Hulp zoeken zie ik helaas echt niet zitten. Misschien als er een 'bijpassende stikker is'. Zodat ik in het kort kan vertellen over mezelf en dacht dat ik misschien wel is 'zo kon zijn of dit kon hebben'. En dan dus een therapie zoeken. Maar anders ben ik bang dat je weer naar de psycholoog oid gewezen word. 'Je hebt onverwerkte dingen, je kan niet eens over dingen praten zonder daarbij te huilen'. (Bijvoorbeeld).

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:24

Ik herken mezelf héél erg in jou verhaal/uitleg, het heel moeilijk hebben met tegenslagen/plannen die worden veranderd, álles moet perfect, 'goed' bestaat niet, of verkeerd, of perfect. Liever in een hoekje andere mensen 'observeren' ipv deelnemen aan een gesprek, en je daardoor 'kwetsbaar' opstellen.

En ik heb uiteindelijk het 'stikkertje' Autisme gekregen, en al die dingen bij elkaar van mij, vallen daar allemaal onder, en tegenwoordig gaat alles ZOVEEL beter. Ik heb een 'speciale' psychologe nu, die weet hoe ze met autisten om moet gaan, want het is nog een héél verschil om een serieus diep liggend gesprek te voeren met iemand zónder autisme, of met autisme. Misschien kan je een keer informeren voor een gesprek ergens bij een instelling waar ze die testen doen?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:26

Als je wil weten wat er mis is met je (het zogenoemde stickertje), zul je toch echt hulp moeten zoeken. Dat lukt helaas niet via Bokt. Wij kunnen dit niet lezen en bijvoorbeeld zeggen 'ooooh maar dit is duidelijk een vorm van autisme!'
Zo werkt dat helaas niet, of misschien gelukkig niet.. Anders hadden doktors en psychen geen werk meer.
Mijn advies is om jezelf te accepteren zoals je bent. Je bent anders, zeg je. Anders dan wat? Wat wordt als normaal aangezien?

Ik bestempel mezelf ook verre van normaal maar ik accepteer mezelf. En sinds ik dat doe, gaat het een stuk makkelijker.

In je verhaal wordt duidelijk dat je verlangt naar een stickertje, dat er duidelijk wordt wat er mis is met je.
Maar je moet jezelf ook afvragen of dat daadwerkelijk is wat je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:26

stickertjes zijn er voor hulpverleners, om je gedrag in te kunnen delen en je hulp er op aan te kunnen passen. Niet om je eigen gedrag te kunnen verklaren, want dan kom je in een tunnelvisie te zitten en dat gaat ja al helemaal niet helpen.
Je bent gewoon wie of wat je bent, en daar heb je dus geen stickertje voor nodig. Dat stickertje kan je alleen maar helpen gepaste hulp te krijgen, en mede daarom is het mss wel handig om eens in een diagnostiseringstraject te gaan (is dat een bestaand woord? :)) ) Maar zelf heb je er echt helemaal niets aan om jezelf in een bepaald hokje te gaan zien!

Voor diagnoses moet je bij de dokter zijn. Daar kunnen we op bokt echt niets over zeggen. Ik moet ook zeggen dat je verhaal een vrij 'oppervlakkig beeld' schetst (in de zin dat ik je persoonlijkheid helemaal niet zo naar voren zie komen hierin) en dat ik het persoonlijk vrij onmogelijk vind om nav in een bepaalde richting te gaan denken. 'k vind je verhaal niet een overduidelijk beeld schetsen van een bepaalde stoornis ofzo... Maar ik ben leek :P ..

Bloesum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:35

@ love_shyboy:
Dat zou ik inderdaad kunnen proberen :). Dan zou ik even goed moeten googelen hoe en waar etc!

@ Roosch:
Het klopt inderdaad dat ik verlang naar een stikkertje. Maar hier is dan ook de rede voor :). En dat heb ik al heel vaak gedaan, maar ik wil het wel graag omdat ik denk dat ik er beter van word. En zo niet heb ik het iig geprobeerd om mijn leven iets makkelijker te maken voor mezelf.

@ Menino:
Het kan kloppen dat mijn persoonlijkheid niet zo zeer naar voren komt. Ik heb er bewust voor gekozen om het vrij oppervlakkig te houden en niet overal diep op in te gaan en alles erbij te betrekken ivm herkenbaarheid. Als er iemand is die graag meer wil weten oid wil ik daar eventueel via pb wel verder op in gaan. :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:00

love_shyboy schreef:
Ik herken mezelf héél erg in jou verhaal/uitleg, het heel moeilijk hebben met tegenslagen/plannen die worden veranderd, álles moet perfect, 'goed' bestaat niet, of verkeerd, of perfect. Liever in een hoekje andere mensen 'observeren' ipv deelnemen aan een gesprek, en je daardoor 'kwetsbaar' opstellen.

En ik heb uiteindelijk het 'stikkertje' Autisme gekregen, en al die dingen bij elkaar van mij, vallen daar allemaal onder, en tegenwoordig gaat alles ZOVEEL beter. Ik heb een 'speciale' psychologe nu, die weet hoe ze met autisten om moet gaan, want het is nog een héél verschil om een serieus diep liggend gesprek te voeren met iemand zónder autisme, of met autisme. Misschien kan je een keer informeren voor een gesprek ergens bij een instelling waar ze die testen doen?

hier ook,
Wel heel goed nadenken of je het stikkertje wil hebben. Heeft voor en nadelen. Soms is het genoeg als je het voor jezelf weet.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:44

@Bloesum in welke omgeving woon je? Misschien weet ik nog plaatsen waar je langs zou kunnen gaan, of mensen die je zou kunnen mailen/bellen.

Zit al sinds mn 6e ong in het hele traject, dus heb inmiddels aardig wat contacten hahaha

Bloesum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:17

Bedankt voor je reactie Labypaard. Uiteraard heb ik er goed over nagedacht!

love_shyboy, ik stuur je even een pb :).

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:19

Ik herken me heel erg in jouw verhaal en word binnenkort op ADD getest. Het gaat er niet zozeer om dat ik het feit dat ik 'anders' ben een naam wil geven, maar dat ik wil leren hoe ik het beste met mijn minder sterke kanten om kan gaan en daar hulp bij wil. Als je het gevoel hebt dat je vastloopt zoals ik had, zou ik een afspraak met je huisarts maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:22

Ik heb te horen gekregen dat ik ADD heb ('of aan de klinische kenmerken voldoe') En ik ben nu 2 jaar verder, en ik zal eerlijk zijn dat de diagnose met echt geen steek verder heeft geholpen. En je moet bv wel een aangepaste rijtest afleggen wil je rij-examen doen etc. Nu heb ik nog het geluk dat de arts bij mij niet sluitend heeft gezegd dat ik ADD heb (ook omdat ik geen school had ommijn vragenlijsten in te vullen) Dus ik kan daar dan nog wel 'onderuit' komen....

Maargoed, als je jezelf herkent in bepaalde symptomen, heb je er echt vrij weinig aan dat een arts gaat bevestigen dat hij die symptomen ook herkent (aan de hand van een door jou zelf (ok, en in mijn geval ook ouders) ingevuld vragenlijstje :+ ) De enige toegevoegde waarde is dat je dan wel medicijnen kunt proberen die misschien kunnen helpen.

Verder ben ik van mening dat een sticker weinig toevoegt... Het is belangrijker dat je inzicht hebt in jezelf (vind ik), en dat kan je naar mijn mening maar beter niet verkrijgen door jezelf in een bepaald hokje/kader te plaatsen.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:17

Ik zou niet eens hier op bokt willen zeggen wat ik denk, daar is bokt inderdaad niet voor.
Ik zou toch op zoek gaan naar andere instellingen / hulpverleners, er zijn echt mensen die wel naar jou luisteren en die er wel voor jou zijn en jou eventueel kunnen helpen bij een diagnose. Maar ook dan moet je je goed afvragen of je een diagnose wilt hebben, het blijft altijd, en zullen ze je grondig vragen waarom je het zo graag wilt weten