Extreem onzeker, help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Extreem onzeker, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:28

Hoi,

N.a.v. dit topic [LZP] Hoe jezelf trainen in je eigenwaarde?

Al een langere tijd ben ik een beetje down, begin dit jaar werd er een depressie vastgesteld en daarvoor ben ik in therapie geweest. Hierdoor zijn de meeste klachten van de depressie verdwenen, wat natuurlijk heel fijn is.

Maar...

Ik ben dus nog steeds gigantisch onzeker, zo erg dat het m'n leven beheerst. Sociale contacten onderhouden is hierdoor zowat onmogelijk, want ik maak me echt van alles wijs waardoor mensen niet bevriend met me willen zijn. Het ergste is ook dat ik nooit wat over mezelf wil vertellen, omdat ik me schaam voor m'n situatie. Hetzelfde geld voor school, ik zonder me door m'n extreme onzekerheid af, waardoor ik niet in de groep pas en dit als bevestiging zie dat mensen niet met me om willen gaan. Nou ben ik 20 en heb ik amper werkervaring. In m'n hoofd kan ik niks en ben ik nergens goed genoeg voor en overal te dom voor. En door al die stomme gedachtes begin ik dus keihard te stressen in sociale situaties, zelfs zoiets simpels als alleen naar de stad gaan is al een groot stress punt.

Nou studeer ik op het moment niet, maar dat wil ik volgend schooljaar wel graag weer gaan doen. Maar ik vrees dat als ik deze stomme gedachtegang blijf zitten dit niet goed gaat komen, zeker niet met stages. Ik werk nu parttime op onze kleine pensionstal, maar ik zou graag échte werkervaring op doen, want m'n cv is nogal zielig nu :') Maar dan komen die stomme gedachtes weer opzetten waarom ik niet ergens anders kan werken en maak ik mezelf echt allemaal onzin wijs.

Conclusie, er moet dus wat aan gedaan worden, want het loopt echt gigantisch uit de hand. Dus ben ik benieuwd hoe bokkers dit hebben aangepakt of ze bijv. baat hebben gehad bij een bepaalde therapie soort of iets anders. Of een soort re-integratieproject. Want ik denk niet dat ik dit alleen kan oplossen. De psycholoog vond ik niet echt heel prettig, dat over gevoelens praten ligt me niet echt.

Overigens ben ik niet heel onzeker over m'n uiterlijk, niet meer dan gemiddeld denk ik, het is echt m'n innerlijk ;)

Groetjes Marijke
Laatst bijgewerkt door Marijkjuh op 25-10-11 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

BELIZE

Re: Extreem onzeker, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:33

Ik denk dat je al aardig op de goede weg bent, je bent je ervan bewust en je wil het veranderen. En dat is misschien wel de belangrijkste stap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:41

Tja... belangrijkste is om steeds weer te denken of wat jij denkt ook zeker wáár is. Vaak kom je er dan achter dat jouw gedachte niet klopt met de realiteit en dat helpt wel.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:52

Misschien een sociale vaardigheids (SoVa) training?
Dan oefen je met een groep met mensen met vergelijkbare onzekerheden je probleem aanpakken :)