beugel er eerder uit laten halen , wie heeft ervaring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

twilite1996

beugel er eerder uit laten halen , wie heeft ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 22:21

Ik wil heel graag mijn beugel er eerder uit laten halen doen of niet doen ? Wie heeft ervaring.
Ik kreeg op 4 mei 2010 mijn beugel ik heb hem dus langer dan anderhalf jaar, ik hoefde hem anderhalfjaar werd er gezegd anders had ik hem nooit genomen . Mijn 2 hoektanden stonden niet mooi voorderest vond ik dat er niks mis was met mijn gebit.

Die anderhalf jaar is nu verlengt naar 2 jaar.
Mijn tanden staan al sinds de 2e maand dat ik de beugel heb precies hetzelfde als op dit moment. Ik moet nu elastiekjes dragen voor mn kiezen ik heb helemaaal geen overbeet en er is nooit uitgelegd waarom ik die elastiekjes moet dragen, voor de stand van mn kiezen nou dat intreseeert me niks niemand had vroeger een beugel en nu moet ik hem langer om mijn kiezen ? Niemand die het ziet
Jullie denken vast maar het is nog maar 4 maanden .
Ja de 4 maanden met mijn verjaardag kerst sinterklaas en oud en nieuw .

Dus wat is jullie mening ...

Happie

Re: beugel er eerder uit laten halen , wie heeft ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:23

Lekker laten zitten wat is nu 2 jaar ik heb heel wat jaren langer een beugel gehad. Daarbij zou het zonde zijn als alles na een aantal jaar weer precies zo stond als voor je slotjes. Ik zeg kiezen op elkaar en nog even doorbijten. :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:24

Lekker laten zitten. Wat is nou 4 maanden? Als je er straks op terug kinkt was het zo voorbij. Ik heb hem ook 2,5 jaar gehad, en ik heb ervan gebaald maar nu een mooi gebit.
Voor misschien wel 60 jaar lang een mooi gebit heb je toch wel 2 jaar over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:24

Ik zou hem er niet eerder uit laten halen. Punt is namelijk dat je tanden weer terug neigen in hun oude vorm. Bij mij hadden ze ook gezegd 1,5 jaar en uiteindelijk heb ik er ruim 2 jaar mee rondgelopen. Ben heel blij dat ik het heb volgehouden want ik heb nu hele mooie rechte tanden!

Een orthodontist heeft er niet voor niks gestudeerd he :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:25

Als je kiezen niet recht worden gezet dan duwen die je hoektanden weer terug in hun verkeerde stand..
Je ortho kan je vast wel het een en ander uitleggen over waarom en hoe en wat.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:26

Ik heb zelf ook een beugel gehad, ik was al wat ouder en ok bij mij werd het steeds verlengd.
Waarschijnlijk zijn de laatste maanden voor het vast groeien van je tanden.
Ik zou nog even volhouden anders ben je dadelijk net als ik 23 als hij er weer in moet.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:27

Even overleggen met de orthodontist :) Ik zou het zelf niet doen, de stand van je kiezen is namelijk wel degelijk belangrijk ivm slijtage.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:31

Over het algemeen kun je er wel vanuit gaan dat als ze bepaalde tijd zeggen, altijd wel paar maand à half jaar langer duurt. Tenminste bij mij zo.

Ik zou inderdaad even overleggen met de orthodontist, en vragen wat er allemaal nog moet gebeuren en waar ze nu mee bezig zijn.

Zelf had ik ook een beugel, en stonden mijn tanden prima op dat moment. Maar mijn wortels stonden niet goed of iets dergelijks? Dus toen moest ik hem ook weer een paar maandjes extra.

twilite1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 22:37

Tja nu begin ik wel te twijfelen ,
Maar ik moet na deze beugel zoiezo nog minimaal 4 jaar een nachtbeugel in, ( ik weet niet zeker of het 4 jr was )
Dus ik denk dan bij mn zelf mn tanden kunnen dan niet terug gaan door die nacht beugel ..
Want de tandarts zegt zelf ook altijd snacht gebeurd er het meest .
Maarja ik word er gewoon ziek van als ik naar dat lelijke ding kijk

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:40

mijn zusje heeft 'm er uit laten halen i.v.m. met allergie ofzo voor het ijzer. Binnen een half jaar waren alle tanden weer in de oude stand terug gegroeid. (beugel heeft ze 1,5 jaar ingehad).
edit: maar verder dus ook niks meer gehad aan beugel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:42

ach joh, troost je... je bent pas 16!! wat geeft dat nu, iedereen heeft een beugel.

Ik heb toen ik jouw leeftijd was ook een beugel gehad, geen idee hoelang.... en helaas.... door verstandskiezen etc. etc..... moet ik er nu ik 21 ben, op 't hbo, dalijk als stagaire voor de klas moet staan (doe lerarenopleiding) wéér een beugel! Dat is nog 'veel erger' beter kun je 'm nu hebben nu je nog jong bent en 'm maar wat langer dragen dan moet, dan dat je dalijk 21 bent, en wéér een beugel moet! waarschijnlijk moet je dan nog zelf 't geld voornamelijk op gaan hoesten ook!

Wat die nachtbeugel betreft, kan je niet evt. vragen voor een stangetje achter je tanden?

@ ladypaard: kon ze dan geen keramische beugel krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:45

twilite1996 schreef:
Tja nu begin ik wel te twijfelen ,
Maar ik moet na deze beugel zoiezo nog minimaal 4 jaar een nachtbeugel in, ( ik weet niet zeker of het 4 jr was )
Dus ik denk dan bij mn zelf mn tanden kunnen dan niet terug gaan door die nacht beugel ..
Want de tandarts zegt zelf ook altijd snacht gebeurd er het meest .
Maarja ik word er gewoon ziek van als ik naar dat lelijke ding kijk

Ach, zoveel mensen lopen met een beugel.
Nachtbeugel is om te zorgen dat het blijft staan, maar dan moet het dus ook al goed zijn en dat is waarschijnlijk nog niet het geval. Ik heb ook 2 jaar een beugel gehad en misschien 3 maanden die nachtbeugel gedragen (wou 'm niet meer in :') ) en mijn tanden staan nog kaarsrecht. Dus nee, een nachtbeugel heeft niet heel veel nut behalve alles in het begin wat op z'n plek houden.

Kort samengevat; stel je niet aan en zit die 4 maandjes nog uit :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:49

Maartje1990 schreef:
@ ladypaard: kon ze dan geen keramische beugel krijgen?

Geen idee, ze was toen 13 ofzo. En weet alleen nog dat ze steeds enorm aan het janken was zowel voor de tijd als na de tijd :o En toen heeft ze volgens mij besloten dat ze gewoon helemaal niks meer wilde. Maar het was ook zo dat de ortho haar niet serieus nam met het probleem, ook al was heel duidelijk zowel de binnenkant als de buitenkant van haar mond helemaal kapot. Dus denk ook niet dat er uberhaupt andere oplossingen zijn genoemd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:52

en ze ziet dat nu ook niet zitten? want je hebt (zover ik weet) geheel keramische, dus incl. stangetje en zelfs die 'invisuline' oid. dat is dus meer een soort van 'hoesje' over je tanden gemaakt van plastic. maar wel een stuk duurder :+

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:29

Ik heb mijn beugel er eerder uit laten halen. Ik liep al vier jaar met dat ding, terwijl er gezegd was dat hij maar 1,5 tot 2 jaar erin moest. Voordat mijn beugel erin ging is er een voortand uit mijn onderkaak getrokken, om ruimte te creeëren want dat was nodig volgens de tandarts. Enfin ik die beugel erin en natuurlijk moest ik ook meteen een buitenboord beugel die ik dag en nacht, dus ook op school, moest dragen.
Vier jaar later was de spleet tussen mijn voortanden nog niet verdwenen en ik was inmiddels de beugel helemaal zat. Toen de tandarts zei dat hij dacht nog een jaartje verder te gaan voor dat spleetje tussen mijn tanden heb ik hem gezegd dat hij hem er uit kon slopen. Ik wilde echt niet meer.
Draadje achter mijn tanden heb ik er al vrij snel zelf afgesloopt en nu heb ik niets meer. Bijna tien jaar later staan mijn tanden nog prima, spleetje is zelfs bijna helemaal verdwenen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:38

De ortho zal hem niet zomaar laten zitten.
Esthetiek (dus het uiterlijk) is maar bijzaak, het gaat om de functie. Als je kaken op een verkeerde manier op elkaar staan (wat je zelf niet kan beoordelen!) dan loop je het risico dat je kaakgewricht vroegtijdig gaat slijten en zo problemen veroorzaakt.
Praat er eens over met je ortho.
Nachtbeugel is veel beter dan een draadje en is veel minder erg dan het lijkt. In het begin draag je hem elke nacht en dat wordt steeds minder.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:47

Wel leuk dat jullie allemaal zo'n blind vertrouwen in jullie Orthodontist hebben..
In mijn tienerjaren ook aan een beugel geweest en dus ook bij de ortho,
vader is tandarts dus die ging mee bij het bespreken van het behandelplan en wat ben ik daar
uiteindelijk blij om geweest.
De orthodontist had het plan om nogal drastisch te werk te gaan en 4 kiezen eruit te trekken,
mijn vader echter vond dat echt een onnodige behandeling en kon dat met zijn kennis dus ook beargumenteren.
Heb nooit last van ruimtegebrek in mijn mond gehad en ook niet van verschuivingen na mijn beugel en dat
dus zonder die ellendige behandeling van 4 kiezen trekken.

Al zou ik jouw geval ts lekker die beugel nog even laten zitten, zeker als je dat ding al zo lang hebt, valt toch
niemand op dat die nog in je mond zit.
Ben je bang dat je er minder mooi mee bent op je verjaardag e.d?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:53

Nou nog een half jaartje met dat "lelijke ding waar je ziek van wordt" of de rest van je leven met tanden die scheef staan. Wat kies je?
Je bent 16, iedereen heeft een beugel. Ik liep op mijn 16 ook met een beugel. Maakt toch helemaal niks uit?

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:58

Heb iets van 3 jaar een beugel gehad.. hij moest 2 jaar. Heb hem er vroegtijdig uit laten halen omdat die beugel mn tanden veel schever zette dan het moest. (Heb nu een onwijs groot gat zitten) Ik heb een overbeet. Ze zeiden dat ze het konden corrigeren. Nu ben ik op het punt dat ik een hele operatie moet, en dan nog 2 jaar een beugel om mn tanden recht te krijgen.. Ik vond zelf dat ik dus een onwijs slechte ortho had.

Als jij vind dat je een goede ortho hebt verder, zou k hem vertrouwen en je beugel inlaten.
Geloof me, je hebt liever rechte tanden dan scheve.. en wat maken die paar maandjes op een mensenleven dan uit ;)

twilite1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:00

Mijn tanden staan al anderhalf jaar precies het zelfde en heb geen overbeet dus ik snap niet wat het nut er nog van is , ik heb morgen een gesprek bij de tandarts en hoop dat hij er uit mag . Ik krijg zoiezo een draadje en een nachtbeugel . Mij vriendin vertelde me vanmiddag dat dezelfde tandarts tegen haar zei dat ze echt nog 8 maanden haar beugel moest dat heeft ze niet gedaan en heb er dus 8 maanden eerder uit gehaalt haar tanden staan kaarsrecht nog steeds na 2 jaar . Ik ben ook een beetje van mening dat de tandarts meer geld wil verdienen omdat vanaf 1 jan. De verzekering het niet meer betaald hij zegt nu ook tegen mijn moeder dat ze een beugel moet terwijl ze al 30 jaar bij die tandarts zit en er nooit iets mis is met haar tanden ..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:01

beugel is voornamelijk en vooral bij volwassen meer voor de schoonheid dan voor iets anders. Misschien moet je anders eens naar een andere ortho gaan en daar vragen?

twilite1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:11

Maartje1990 schreef:
beugel is voornamelijk en vooral bij volwassen meer voor de schoonheid dan voor iets anders. Misschien moet je anders eens naar een andere ortho gaan en daar vragen?

Dat zei mijn vader ookal , ik ga morgen naaar de tandarts ik weet alleen niet precies of die hem er gaat uit halen of op gesprek ik denk dat hij een gesprek eerst wil om mijn moeder over te halen .