Dwangneurose? Wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Humphry

Dwangneurose? Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 17:21

Hoi Hoi,

Ik las net iets op internet over dwangneuroses.
Het continue herhalen van dingen om er zeker van te zijn of het daadwerkelijk dicht is, uit is of klaar is.

Ik schrok hiervan en herkende mezelf in deze vorm van dwangneurose.

Als ik weg ga, loop ik standaard een rondje door m'n huis..
Ik check dan altijd:

Balkondeur dicht?
Gasplaat uit?
Koelkast dicht?
Stekker van m'n waterkoker eruit?
Sigaretjes in de asbak uit zijn?
Lampen en tv uit zijn?

Nja nu zijn dit niet echt rare dingen om te controleren, tenminste dat denk ik :o
Maar zodra ik het rondje gelopen heb, en de deur achter me dicht wil trekken, ga ik twijfelen.
Ofwel check dat rondje echt een x of 4/5.

En als ik dan eindelijk zeker ben van m'n zaak en de deur achter me dicht doe,
moet ik nog 10 x aan m'n deurklink trekken om te kijken of mijn deur echt dicht zit 8)7

Zo ook als ik ergens mijn auto parkeer, even een extra keer aan de deurhendel trekken om te kijken of deze goed dicht is.
Gelukkig hoef ik dat maar 1 keer te doen van mezelf :+

Ik heb ooit ergens iets gelezen dat als je iets 16 of 18 keer gedaan hebt, in dezelfde handeling, het dus een dwangneurose
kan worden.
Als ik het nu gewoon probeer 16 of 18 keer niet te doen, ben ik er dan vanaf? haha :D

Wie herkent dit en weet hoe je er vanaf kunt komen??

Greetzz!!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Dwangneurose? Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:40

Dat klinkt wel als een (beginnende) dwangneurose! In jouw geval zou ik nu naar de huisarts gaan (soit, maandag dan) en hulp vragen voor het uit de hand loopt.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:42

Is er een verklaring voor dit gedrag? (dus bv vaker inbraak meegemaakt? of huis afgebrand? of iets in die trant?) Want als er een verklaring voor is ligt het natuurlijk allemaal net even anders... maar anders klinkt dit niet helemaal gezond nee.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:54

als ik weg ga loop ik ook hetzelfde rondje, maar doe dit nooit vaker als 1x.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:58

Heb je er last van? Je kunt er hulp voor zoeken, maar zolang je er niet echt last van hebt zou ik daar niet aan beginnen. Het is een lange, confronterende weg die erg pijnlijk kan zijn. Daar zou ik niet te licht over denken. Dus heiligt het doel de middelen, in dit geval denk ik niet... Mijns inziens kun je goed met jezelf overweg en kun je er ook om lachen, dan zou ik niet aan hulp beginnen.

Ik heb er zelf ook een paar, waaronder precies dezelfde dingen die jij doet maar ik koester ze. Ze zijn onderdeel van mezelf en daar ben ik blij mee. Zolang je er zelf geen echte hinder van ondervindt zou ik gewoon het rondje blijven lopen voordat je weggaat :)

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:00

ik herken het helemaal heb precies hetzelfde...

zit de staldeur dicht,zit de auto op slot achterdeur dicht ?deuren op slot?gas uit stekkers eruit kraan uit.....

ik heb het al een jaar opf 10 kom er niet vanaf....ben als te dood voor brand of inbraak en daardoor is dat bij mij begonnen...

ben ervoor in behandeling geweest maar het hielp zo weinig tot niets dat k ermee gestopt ben mag vanmezelf bijv no9g 5 keer kijken of de duer op slot is....denk ook altijd bijmezelf als de deur niet op slot was had ik hem al tegen mijn hoofd gehad ofzoo,..zeg maar...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:30

Ik heb altijd als ik het gevoel heb dat ik vieze handen heb.
Ik deze MOET wassen..

Was ze ook echt 20x per dag :=
Als ik wakker wordt, als ik gegeten heb, als ik naar de wc ben geweest (logisch), als ik thuis kom van weggeweest, vóór het slapen moet ook altijd..

Heb ze net ook weer 2x gewassen :+
Verder heb ik er niet echt last van gelukkig.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:39

Heel herkenbaar!
Ik heb het ook, controleer ook heel vaak deuren e.d.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:53

Ik denk dat heel veel mensen aan enige vorm van lichte dwangneurose lijden. Ook ik herken er wel wat in. Echter, wat jij beschrijft is toch iets meer dan een lichte vorm. Toch wel iets dat je misschien hindert, bijv. omdat het zoveel tijd kost, omdat je een beetje moe van wordt, om dat almaar allemaal te 'moeten' doen. Wat Brommertje zegt: niet uit laten zoeken/behandelen, tja, dat is voor iedereen anders, lijkt me. Ik heb begrepen dat bijv. gedragstherapie best effect sorteert bij dit soort aandoeningen. En gedragstherapie haalt heus je hele leven/verleden/psyche niet overhoop. Het is een therapie waarbij je leert dat je weerstand kunt bieden aan de dwanggedachten.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:55

ik check echt 3 keer per dag of de deurtjes van het konijnenhok goed dicht zit. Ze zijn namelijk dit jaar al minstens 5 x ontsnapt :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:59

Ik heb het ook. Vroeger heel erg, maar nu niet echt meer. Heb het nu zo licht dat het mij niet echt meer hindert. Ik had het niet alleen met controleren, maar ik moest bepaalde dingen van mezelf doen, zoals iets steeds aantikken. Soms moest ik wel eens helemaal teruglopen van mezelf om iets nog een keer aan te tikken. Ik zei dan ook wel eens tegen mezelf: 'anders gaat mama dood' of zoiets. Maar toen was ik klein.

Domesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:11

Ik heb het met tandenpoetsen!
Als mijn tanden "vies" voelen MOET ik mijn tanden gewoon poetsen!

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:46

Heel herkenbaar...

In de avond moet ik idd altijd even dit en dat doen xD.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:49

Ik heb niet dat ik alles 10 keer over doe, maar wat ik wel heb is dat als ik aan mijn ene arm ga krabben (omdat ik jeuk heb), moet en zal ik ook aan mijn andere arm krabben. Ook al heb ik geen jeuk.
Verder heb ik niet echt iets. Maar wel dat ik altijd alles synchroon wil hebben.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:54

Als ik het zo lees kan ik het ook wel hebben, maar dan alleen bij mijn verzorgpaardjes 0.o
Want daar kijk ik echt alles 10 x na voordat ik weg ga ofalles wel dicht zit. Of is dit gewoon dat je het goed wil doen?

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:58

Ik heb ook last van een dwangneurose en ben er ook voor in behandeling geweest. Op zich niet zoveel bijzonders, je krijgt inderdaad gedragstherapie die speciaal wordt aangepast op jouw neurose. Het kán zijn dat je geconfronteerd wordt met dingen van jezelf die je niet leuk vindt, maar dat hoeft niet. Wat je je moet afvragen is: heb ik er last van? Beperkt het me in mijn doen en laten? Als het antwoord daarop 'ja' is zou ik eens een gesprek met je huisarts aangaan. Zo niet, lekker blijven doen :P En je kunt natuurlijk altijd zelf proberen om er iets aan te doen, door een afspraak met jezelf te maken over hoe vaak je bijvoorbeeld zo'n rondje mag lopen per dag.

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:11

Kleine geruststelling, je bent niet de enigste!
Ik heb er ook “last“ van, loop alles 5x na, en alsnog als ik de deur 2x op slot gedraait heb denk ik dat ie niet goed dicht is, of dat ik toch misschien vergeten ben de stekker van mn styltang eruit te trekken. Op stal heb ik weer een ander probleem, mensen laten overal alles liggen en ik moet en zal alles weer opruimen, ben ook telkend bezig rotzooi van andere opp te ruimen (ook thuis hoor, mn vriend is ook zon floddervos :+ ) en verders heb ik smetvrees, vind alles vies, en was 20 x per dag mn handen.
Maargoed, echt last nee, meer frustrerend vind ik t opruimen en dat andere mensen er geen rekening mee houden (kan me echt dood ergeren als iemand een halster laat liggen of niet veegt na t hooi voeren e.d.m) maargoed, als alles weer schoon en netjes is heb ik een onwijs voldaan gevoel, is een soort van “kick“ die ik dan krijg.
Helaas, de volgende dag is alles weer vies en ligt alles overal weer rond -O-

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:21

Mijn vader heeft dit ook, en erg ook!

Hij is vooral bang dat zijn wasmachine, kranen gaan lekken dat de putjes door onverklaarbare wijze ineens verstopt zitten.
En daardoor alles onder water loopt.

Op een gegeven moment werd het zo erg, dat ik samen met hem het rondje door het huis moest lopen!

Gekkewerk! Hij is nu in therapie hiervoor.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 14:31

Of ik me er erg aan stoor? Daar ben ik nog niet over uit..wel is het erg vervelend als ik onverwachts snel weg moet.
Dan moet ik als een malle mijn 'checklist' rondje lopen, en dat doe ik dus gehaast waardoor ik me nog meer ga afvragen of alles wel uit is of dicht is.

Ooit als klein meisje heb ik een woonhuis tot de grond zien afbranden..
Ook eens gehad dat mijn vader thuis zijn sigaret in de asbak had laten liggen en toen ik thuis kwam, lag die sigaret afgebrand op het randje van de asbak ( werd toen erg boos op mijn vader, het huis had wel af kunnen branden!)
En eens gehad dat toen ik thuis kwam, erachter kwam dat de stekker van het strijkijzer er nog in zat en deze volop stond de stomen en doen..

Dit zijn dingen die ik bij mijn ouderlijke huis heb 'meegemaakt' en sinds ik op mezelf woon, heb ik pas echt die drang tot controleren.
'Thuis' had ik enkel de controlle nodig om de voordeur te checken of deze echt dicht zat, en de staldeur van mijn pony 10 x controleren .
( als ik al braaf op mijn fietsje zat, onderweg naar mijn werk of terug van stal naar huis, keerde ik echt om, om toch nog even zeker te zijn van mijn zaak )

Ook heb ik inderdaad dat alles opgeruimd en schoon moet zijn, ook al is dit andermans zooi..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:36

Zolang je er zelf geen last van hebt dan zou ik het vooral zo laten.

Heel veel mensen hebben in meer of mindere mate last van dwangneuroses. Vaak ook in de pubertijd en dan 'groei je eroverheen'. Met de meeste dwangneuroses valt heel goed te leven, soms spelen ze wat meer op bij vermoeidheid.
Het wordt pas een probleem als je daardoor niet op je werk kunt komen bijvoorbeeld. Als je merkt dat je echt het grootste gedeelte van de dag bezig bent met je dwangneuroses en ze het grootste gedeelte van je dag in beslag nemen.

In jouw situatie zou ik er niets aan doen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:13

Ik heb hier ook nogal last van. ben erg bang voor brand. Heb het vroeger toen ik een jaar of 6 was ook al gehad. tot ongeveer mijn 12e en heb er hulp voor gehad maar heeft niets geholpen. Het was ineens weg. Op mijn 14/15e is het terug gekomen toen een boerderij voor ons huis was afgebrand. Nu heb ik het nog wel maar de ene tijd is het erger dan de andere tijd. Controleer of de strijkijzer uit is, gas, deur op slot, lichten uit, stekkers uit stopcontact en dat soort dingen.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:44

Ik meld me...

Ik heb hier ook 'last' van. Tenminste, last..., ik heb er eigenlijk last van als ik het niet doe :D
Mijn mening is namelijk dat het me 1 minuut kost om het te controleren en dat dat een kleine moeite is als je je bedenkt wat er allemaal kan gebeuren als je die ene minuut niet investeert :o

Ik controleer ook altijd ALLES.
Loop 's morgens alle asbakken na, gas uit, deur dicht, is er nog telefoon geweest. En dit rustig 4 x ofzo.
Ook op stal heb ik dit.
Ik controleer altijd de waterbakken, zijn mijn kasten op slot, staan mijn paarden nog op vier benen, voerbakken leeg.
Met de auto idemdito.
Deuren controleer ik altijd extra, ramen voel ik of ze dicht zitten maar ook het olie peil en koel- en remvloeistof controleer ik weekelijk.

Nou vind ik zelf dat het allemaal wel een reden heeft :j
Ik heb in het verleden namelijk al eens vaker mee gemaakt dat iemand zijn peuk niet goed had uitgemaakt in de asbak, de kat op het gasfornhuis had gelopen en het gasknopje had open gedraaid (klein stukje, ik rook of hoorde geen gas).
Mijn paarden poepen regelmatig in hun water- of voerbak, en ik heb al eens mijn motor van mijn auto kapot gereden dus ook daar ben ik extra voorzichtig mee.

Of voldoet deze uitleg precies aan de aandoening ;)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:44

* Steekt hand op *.

Gélukkig ben ik er inmiddels zo goed als vanaf (dankzij proffesionele hulp).

Kan je dus aanraden langs de HA te gaan, die verwijst je wel door :j .

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:07

maar aan de ene kant wil ik er niet van af :P ben zo bang voor brand.. En ik ben nogal vergeetachtig... K sla wel door in mijn controleren maarja liever dat dan dat ik mijn stijltang vergeet uit te doen :=

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:15

ik heb er dus ook last van,

- 2 keer naar de wc voor ik ga slapen
- als ik in mm bed stap kijk ik eerst onder het bed, en wanneer ik in mn bed zit nog wel een stuk of 10 keer. (geen idee waarom ik dat doe XD)
- altijd heel het plafond controleren op spinnen of insecten,
- overloop licht moet persee aan, anders slaap ik echt niet.
-licht aan op de zolder.
- als ik bij mn paard vandaan ga 3-4 keer controleren of de stal dicht is.
en nog veel meer, maar daar kan ik niet opkomen. :')

soms wel irritant, vooral met al die dingen voor het slapen gaan.