Maar laatste tijd gaat het niet zo lekker met mijn rug. Meestal na 15 minuten begint het in mijn nek (die knobbels zeg maar) heel erg te branden. Ik ga dan steeds anders zitten, of dwing mezelf kaars recht te zitten ik denk namelijk altijd dat het daar aan ligt. Maar ik heb gewoon een verkeerde houding, op de fiets ook.. dan krijg ik het ook maar niet zo pijnlijk als met paarden.
Het is echt een heftig gevoel, als die knobbels door je huid heen branden zeg maar. Op de fiets gebruik ik ook een zadelbontje, maar zelfs als ik daar te lang op zit gaat mn kont ook zeer doen enzo.
Maar ik zit nou te denken om voor het paardrijden ook een zadelbontje aan te schaffen, natuurlijk moet ik aan mijn houding werken maar toch met lichtrijden enzo krijg je steeds een 'klap' in je rug en daarom dacht ik aan een zadelzitting bont.
Ik ben een paar maanden terug van mijn pony gevallen, redelijk hard.. en kort daarna nog een keer. Ik had echt toen ook enorm veel pijn, pony is inmiddels verkocht en rijd weer gewoon op de manege. Maar ben wel een tijd even gestopt geweest ik dacht echt dat ik nooit meer zou kunnen rijden. Maar het ligt dus niet alleen aan paardrijden, maar tis wel een vreselijk gevoel.
Misschien mensen hier met het zelfde soort probleem?
Op naar je huisarts om je nek eens goed na te laten kijken. Ik zou niet gek staan te kijken als er een beschadiging of ontsteking zit. Laat je desnoods naar het ziekenhuis voor een scan verwijzen, want ergens is er iets niet goed ben ik bang...
Is alles toch helemaal oke? Ga dan op zoek naar instructie die je echt kan helpen met je zit. Want ook mensen met nekklachten kunnen goed en pijnvrij leren rijden. Echter wel door instructie met verstand van meer als alleen paardrijden...
zoek een centered riding instructice die kan kijken of jij goed op je paard zit.
Anoniem
Geplaatst: 22-10-11 16:26
Een ander zadel proberen? Ik krijg met Wintec-zadels altijd ontzettend last van mijn rug, maar met het zadel waar ik nu mee rijd (Thorowgood) juist niet. Met Stübben ook niet.
Bedankt voor de reactie's. Ik was een tijd terug onder behandeling van een chiropractor, ben daarmee gestopt had het idee dat alles alleen maar erger werd.
Ook heb al een scan laten maken in het ziekenhuis, dat moest sowieso nog van wege een eerder verkeers ongeval. Maar daar op was blijkbaar niets te zien, helemaal niet.
En het zadel waar ik momenteel mee rijd (springzadel) zit wel lekker, maar ik ben toch op zoek naar een dressuur zadel omdat je dan toch net wat meer steun krijgt om rechter te zitten. Ja, en les wil ik sowieso! Alleen dat is nog al prijzig dus moet eerst nog maar is flink werken. ;P
Een dressuurzadel zou zeker nuttig zijn, je zou het beste kunnen gaan voor een zadel met een diepe zit dan. Een springzadel ga je makkelijk voorover zitten waardoor je inderdaad last kunt krijgen van je rug.
Heb je tips welke merken het beste zijn daar voor? Ik ben sowieso van plan voor mijn bij rijd paard een dressuur zadel te kopen.
Maar wil eerst overleggen met de eigenaar of dat goed is. En als het mag, wil ik wel via de winkel laten passen wat voor het paard en mij het prettigst is.
swaatje
Geplaatst: 23-10-11 21:11
Geen last van spanningen? Als je gespannen op een paard zit span je je spieren aan waardoor ze eerder hard worden en spieren, pezen en botten pijn kunnen gaan doen...
Misschien helpt het om, om de zovee minuten even beugels uit te doen teugel lang te laten en even alles helemaal 'los te maken'... ( Ook goed voor je zit ! ) Armen zwaaien, benen omhoog en weer terug naar beneden, je armen opzij heen en weer zwiepen, nek losmaken, holle rug bolle rug... wat je maar kunt bedenken...
Natuurlijk wel liefst op een paard wat een beetje braaf blijft als je dit gaat doen...
Ik doe dit soort dingen erg graag ( merk dat ik soms mn onderrug op slot zet) en als ik twee drie keer wat oefeningetje doe stap ik lekker soepel ook weer van het paard af...
Tuurlijk geldt eerder advies ook; zorg dat je er zeker van bent dat je 'niets heftigs' geblesseerd hebt.
Dat branden wat je omschrijft herken ik trouwens... Dat heb ik tussen mn schouderbladen als ik te lang achter mn laptop zit...
Ik heb dit ook gehad, ik heb daar oefeningen voor gekregen van de fysio. Bij mij was het dat mijn nek aan het zweven was dus niet netjes boven mijn hoofd, je moet ervoor zorgen dat je schouders achter je ribben liggen zegmaar en je hoofd een beetje ingetrokken. Eerst voelt dat heel raar maar ik voelde na een paar dagen al verschil!
hey.. ik heb toen ik 17 was een ongeluk met mijn pony gehad in het bos.. hierdoor zijn de zenuwen in mij rug bekneld gekomen en nu heb ik af en toe ook heel veel pijn.. wat ik dan doe is een niergordel (rugband) om tijdens het rijden ook heb ik wel eens mijn body protector aan om mijn zit wat rechter te doen. als ik les heb weet mijn lesgeefster ook gelijk dat ik pijn in me rug heb en mocht ik ooit wedstrijden ga rijden ga ik zeker MIN punten krijgen op mijn houding.. ik kan niet rechtop zitten. je kunt zo een niergordel proberen. of even je rug goed laten onderzoeken! ik krijg pijn prikken in mijn rug. je word er niet vrolijk van maar het werkt echt perfect en heb veel minder pijn.. maar daarvoor moet je je eerst laten onderzoeken bij een HA en hij stuurt je naar iets of iemand toe.. ik heb mijn pony nog wel.. suc6!