Zwangerschap en AB

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Zwangerschap en AB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 15:41

Ben nu ruim 38 weken zwanger. Gister op controle bij de Gyn, en die ontdekte een beginnende blaasontsteking.
Nu was het niet mijn eigen Gyn, want die is een paar dagen weg. Als hij het had voorgeschreven had ik zonder problemen die pillen gehaald, maar nu voelt het een beetje vreemd. Immers, de dokter die ik gister had heb ik niet langer dan 5 minuten gezien en kent mij verder ook helemaal niet.

Kan het kwaad te wachten tot dinsdag met de kuur te beginnen zodat ik mijn eigen dokter kan contacteren (hij is t/m maandag weg), of zou ik veilig met de AB kunnen beginnen? Ik vind het nou namelijk niet echt een aspirientje wat ik dan inneem, het is wel een kuur van een week.

Mayflower_

Re: Zwangerschap en AB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:45

Welke abkuur heb je gekregen? Want ik kan wel even voor je nakijken of hij veilig is. :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 15:46

Macrobid?

Bedankt!! IK heb er verder geen verstand van, en als ik zou kunnen wachten na de bevalling dan zou ik dat liever doen, maar dat zal wel niet :o

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:47

Thirty schreef:
Macrobid?

Bedankt!! IK heb er verder geen verstand van, en als ik zou kunnen wachten na de bevalling dan zou ik dat liever doen, maar dat zal wel niet :o

Niet toevallig Furabid? (nitrofurantoine)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:50

GENERIC NAME: nitrofurantoin
BRAND NAMES: Macrodantin, Furadantin, Macrobid

PREGNANCY: Although there are no adequate studies of nitrofurantoin in pregnant women, many women have safely used it during pregnancy; however, nitrofurantoin should not be used near the time of delivery (38-42 weeks gestation) since it interferes with the immature enzyme systems in the red blood cells of newborns, damaging the cells and resulting in anemia.

Hmmmm... Hoe meer ik er over lees, hoe meer ik je af zou willen raden...

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:00

Je zou in principe wel kunnen beginnen, nitrofurantoine wordt pas schadelijk als het vlak voor de bevalling (een paar dagen ervoor) wordt gegeven. Dit omdat het langzaam via je nieren uitscheidt en dan zou je kindje last kunnen krijgen van hemolytische anemie (een aandoening waarbij de rode bloedlichaampjes sneller worden afgebroken dan ze worden aangemaakt).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:01

Maar voor hetzelfde geldt bevalt ze deze week nog? Of over anderhalve week. Dan zou ze op 39.5 zitten.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:07

Je moet absoluut je blaasontsteking laten behandelen in de zwangerschap. Als je het niet behandeld kan je een nierbekkenontsteking krijgen en dat is écht niet fijn.

Ik kan ook kijken of de AB veilig is. Weet je zeker dat het Macrobid heet? Via google kom ik er op uit dat dat nitrofurantoine is, die is wel veilig in de zwangerschap maar niet verstandig om te geven rond de uitgerekende datum... aangezien je al 38 weken bent twijfel ik..
Amoxicilline is wel veilig, ook rond de uitgerekende datum. Moet je de AB bij de apotheek halen of heb je ze al in huis? Anders zou ik het bij de apotheek navragen, en anders het via de HA post regelen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:15

Zou je niet eerst kunnen proberen met D-Mannose (pure werkzame stof uit cranberries)? Beginnende blaasontsteking gaat er bij mij altijd van over..
Zelfs een ontwikkelde blaasontsteking nam significant af (ook bewijsbaar, veel minder eiwitten en bloedlichaampjes in de urine). Een ontwikkelde BO krijg ik er alleen niet mee weg, alleen dus minder, en moet ik alsnog aan de AB.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:21

Ik heb nog even voor je nagevraagd (ideaal als iemand in je nabije omgeving huisarts is). Ik zou de Nitrofurantoine NIET innemen, maar vragen om Amoxicilline/clavulaanzuur. Dit is helemaal niet schadelijk voor de baby, ook in het laatste trimester van de zwangerschap niet. Het enige wat zou kunnen voorkomen is dat een beetje in de moedermelk kan komen, maar niet schadelijk voor je kindje.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:28

wel ab nemen, (vraag om de juiste!!!) anders krijg je door verwaarlozing van de blaasontsteking nierbekken ontsteking,en dit gaat heel snel! ik eindigde zo in ziekenhuis laatste weken voor bevalling, kreeg daar meerder infusen ab naar binnen gepompt!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 16:39

Bedankt voor de reacties!

Ik heb alleen nog maar het recept in huis, dus moet nog naar de apotheek om ze op te halen. Er staat echt Macrobid :S En heb wat gegoogled maar heb er de b*llen verstand van ook :S

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:43

Ik heb geen idee hoe het apotheek systeem in the USA werkt, maar hier wordt door de apotheek contact gezocht met de voorschrijvend arts als er twijfel is over wat dan ook. De apotheek zoekt dan contact met de arts en doet navraag en eventueel een voorstel voor een veilig middel, passend bij de aandoening en de termijn van de zwangerschap!

Beterschap.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:45

Ik zou inderdaad even contact opnemen met de dokterswacht want nitrofurantoine is niet handig om te geven rondom de uitgerekende datum. Augmentin (amoxicilline/clavulaanzuur) inderdaad wel, maar dat zullen ze dan wel goed uitzoeken voor je!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 16:47

Bedankt voor alle tips alweer :D En waarschuwingen. Het voelde al niet helemaal goed. Ik wil wel AB dan maar wellicht is een andere soort beter.
Ik ga vandaag cranberry dingen halen en dan dinsdag mijn eigen gyn bellen? Dat een plan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:50

Als je een beginnende blaasontsteking hebt kun je deze paar dagen ook nog veel vers sinasappelsap drinken en iets van cranberrysap, verse cranberry's of nog beter hooggedoseerd cranberrycomplex slikken. Tussendoor een extra glas water drinken.
Als je geen koorts hebt kan dit je nog wel eens helpen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:52

__Marije__ schreef:
Ik zou inderdaad even contact opnemen met de dokterswacht want nitrofurantoine is niet handig om te geven rondom de uitgerekende datum. Augmentin (amoxicilline/clavulaanzuur) inderdaad wel, maar dat zullen ze dan wel goed uitzoeken voor je!

Augmentin of Forcid idd, die kunnen wel zonder dat je er problemen mee krijgt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 16:55

's Denk dat het idd pilletjes worden oid, ben niet zo'n held met cranberrysap!

En heb geen koorts oid, voel me wel verrot, maar ik weet niet welke klachten bij de laatste loodjes horen en welke bij de blaasontsteking horen :D
Het enige is vaker naar het toilet, maar in eerste instantie weet ik dat gewoon aan kindlief dat de boel wat in de verdrukking bracht. Want tja, dat lees je op internet he!

Het is wel beginnend, want bij elke controle controleren ze urine, en de laatste keer was een week geleden (ik ga nu wekelijks op vrijdag totdat beeb er is), en vorige week was er dus niets aan de hand.

Aan de apotheker durf ik zo geen advies te vragen eigenlijk. Ja ze hebben er natuurlijk wel voor geleerd, maar aan de andere kant ga ik naar de Walmart apotheker, dus tja:D Dan wacht ik liever nog 3 dagen zodat ik het aan m'n eigen dokter kan navragen...:S

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:56

Ik zou het een beter plan vinden om je apotheek contact te laten zoeken met de dienstdoende gyn, maar dat is geantwoord vanuit een nederlandse situatie, geen idee hoe het bij jullie werkt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:27

Zou het even bij de apotheek navragen en wel starten met de ab als hun accoord geven, mocht het erger worden kan je zelfs nierbekkenontsteking krijgen.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:54

Thirty schreef:
's Denk dat het idd pilletjes worden oid, ben niet zo'n held met cranberrysap!

En heb geen koorts oid, voel me wel verrot, maar ik weet niet welke klachten bij de laatste loodjes horen en welke bij de blaasontsteking horen :D
Het enige is vaker naar het toilet, maar in eerste instantie weet ik dat gewoon aan kindlief dat de boel wat in de verdrukking bracht. Want tja, dat lees je op internet he!

Het is wel beginnend, want bij elke controle controleren ze urine, en de laatste keer was een week geleden (ik ga nu wekelijks op vrijdag totdat beeb er is), en vorige week was er dus niets aan de hand.

Aan de apotheker durf ik zo geen advies te vragen eigenlijk. Ja ze hebben er natuurlijk wel voor geleerd, maar aan de andere kant ga ik naar de Walmart apotheker, dus tja:D Dan wacht ik liever nog 3 dagen zodat ik het aan m'n eigen dokter kan navragen...:S

Aww ik zie nu dus pas dat je niet in Nederland woont :+ Maar is er geen arts die je in het weekend kunt raadplegen? Want een blaasontsteking is zeker wel een reden om die te bellen, zeker bij zwangerschap zou ik geen risico nemen. Je wilt niet dat het omhoog trekt naar je nieren zo op het eind :(:) Ik zou zeker niet tot dinsdag wachten!!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 19:39

Nou, onder druk van man heb ik ze net toch maar alvast opgehaald. Het is Nitrofurantin 100mg wat ik heb meegekregen.

Ik heb aan de apotheker zelf gevraagd of het veilig was, en hij zei dat ik het kon innemen. Alleen lees ik op de grote gele bijsluiter dat er dus wel degelijk een risico aan vast zit in het 3de trimester.

Beetje kiezen uit twee kwaden, lijkt me :S

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:59

Wat raar, er zijn toch soorten die je gewoon kunt slikken? Heb zelf ook een hele heftige BO gehad (die een vroegtijdige bevalling opwekte) tijdens de zwangerschap dus, en had dacht ik amoxiciline of iets dergelijks.
Ik zou dus echt vragen om een andere...

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:02

Heel vreemd dit.. Ik zou het persoonlijk niet doen, maar ook niet wachten tot dinsdag, lastig zeg! Vooral omdat er gewoon veiligere middelen zijn, waarom moet je dan in hemelsnaam nitrofurantoine nemen.. Tuurlijk is dat eerste keus kuur op het moment, maar augmentin en trimethoprim zijn de andere twee kuren die daarna als voorkeur worden gegeven dus dat zou het probleem niet moeten zijn

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:04

Mijn dochter had nierbekkenontsteking in haar derde trimester, heeft AB geslikt en afgelopen dinsdag is er een prachtige gezonde zoon geboren.
Geloof mij dat een nierbekkenontsteking niet lekker is en helemaal niet als je hoogzwanger bent dus ik wens je succes!!