3e keer blaasontsteking in 5 weken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

3e keer blaasontsteking in 5 weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:59

Heb ik weer. ^)

Halverwege september kreeg ik voor het eerst blaasontsteking, nooit eerder gehad maar ik herkende de symptomen wel. Ik dacht dat je bij een blaasontsteking ieder moment van de dag pijn moest hebben, dat had ik niet. Als ik naar de wc moest wel, dan 20 minuten branderig gevoel en dan ging het weer drie kwartier goed en dan moest ik weer naar de wc et cetera. Ik dacht, ik kijk het nog wel even aan. 5 dagen later, vrijdags nét na sluitingstijd van de huisartsenpraktijk (natuurlijk :')) werd het ineens wel heel erg en begon ik ook bloed te plassen. :oo Nouja, rotweekend gehad en maandag urine ingeleverd, nierbekkenontsteking/verwaarloosde blaasontsteking, antibioticakuurtje van 5 dagen 4x 50 mg Nitrofurantoine. Rond dag 3 van de kuur ging het weg, ik blij. En jawel, na 3 dagen nadat ik met de kuur was gestopt, blaasontsteking terug. }:0 Stootkuur erin, ik moest een oplossing drinken van 2 g (!) fosfomycine (Monuril) voor ik ging slapen. De ochtend erna had ik direct nergens last meer van, wonderspul. Klein nadeel was dat ik de nacht van die zware kuur onwijs ziek was, maar dat was na die nacht ook wel over. Nu, 2 weken later ongeveer, merk ik dat ik dat er weer een blaasontsteking op komt. Nog niet heel veel pijn met plassen, maar wel een vervelend gevoel wat steeds een beetje erger wordt. En ja, continu naar de wc voor hele kleine beetjes urine. Rond half 2 de dokter maar even gebeld, ik kon wel even urine brengen. Net de uitslag gehad, nog geen duidelijke blaasontsteking. Niet gek natuurlijk, want het was geen ochtendurine (minder bacteriën in de urineweg nu) en ik heb het idee dat de blaasontsteking nog wat moet doorzetten (en dat is in deze afgelopen 2 uur wel wat meer doorgezet #)). Nouja, dit weekend moet ik maar even zien door te komen en dan maandag weer (ochtend)urine inleveren.
Ik word nogal gek van die blaasontstekingen, heb het nooit eerder gehad en nu dus even 3 keer in 5 weken. :=
Hebben jullie misschien tips voor mij?

Ik drink te weinig. Sinds mijn eerste blaasontsteking ben ik het exact gaan bijhouden en ik heb een gemiddelde van 1,1 liter per dag ongeveer. Dit is te weinig, ik ben echt geen drinker, maar probeer het toch in de gaten te houden.
Mijn moeder had cranberrysap in huis gehaald (damn, wat is dat smerig :') ) en cranberrypillen met probiotica (om de weerstand van de blaas te verhogen). Beide heb ik wel gehad tijdens mijn eerste twee blaasontstekingen, maar toen ik dacht dat het over was, ben ik daarmee gestopt. Ik heb het idee dat die cranberryspullen meer preventief werken dan dat ze een infectie verhelpen.

petitparis

Re: 3e keer blaasontsteking in 5 weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:03

als ik een blaasontsteking voel opkomen helpt het vaak om voldoende te drinken (ok ik loop dan wel elke 10 minuten naar toilet, maar dat moet dan maar). Op die manier verdun je je urine en spoel je de bateriën grotendeels uit. Het branderige wordt toch draaglijker dan wanneer je angstvallig niks meer drinkt.
Mijn schoonvader drinkt dat cranberryspul ook, maar zelf geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:04

Hier nog iemand!

3e jaar op rij in september is het raak. 1e keer ruim een jaar aan de gang geweest, vorig jaar een half jaar en nu sinds gisteren weer...

Helaas werkt AB bij mij dus ook niet (meer?) en slik ik dat alleen nog als ik echt koorts begin te krijgen.
Ik neem een fles water mee overal waar ik ga en zet er voor mezelf een tijd op wanneer die leeg moet zijn.

Ook ik heb alles geslikt, gedaan en gelaten wat men maar kan bedenken en NIETS werkt...

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:08

Crenberry helpt preventief en helpt ook goed. maar je moet dit wel blijven gebruiken ook na je blaasontsteking. en idd meer drinken. plas je goed uit als je moet plassen? dit kan ook een rede zijn. is je onderug/buik vaak koud? probeer deze dan warm te houden.
als je kuur is afgelopen laat dan een na controle doen. soms is de ontsteking nog niet helemaal weg, en komt deze dus makkelijker terug.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 15:10

Petitparis: Ja, het zal wel moeten. Leuk tijdens mijn aankomende examenweek, toetsen van 90 minuten, 9 keer naar de wc. :')

Oei Robijntjah, ben je resistent geworden voor antibiotica?
Hopelijk doet je onderschrift er eer aan: driemaal is scheepsrecht. Sterkte.

xxxmarexxx: Ja, denk het. Ik ben een onwijze koukleum (heeft zeer waarschijnlijk te maken met de slechte werking van mijn schildklier) dus daarom zit ik altijd helemaal ingepakt. Ik zal inderdaad even vragen om een nacontrole als deze ontsteking hopelijk voorbij is.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:11

Ik heb Cranberry capsules in huis 'voor de zekerheid'.
Zelf heb ik er vroeger veel last van gehad, mijn moeder en zus zijn er ook gevoelig voor.
Als je het hebt 2 x per dag 2 capsules slikken, bij mij werkt het prima. Ik werd een beetje naar van alle antibiotica wat ik maar moest slikken en dit was een fijn alternatief (drankje beviel mij ook niet!). Veel drinken helpt ook heel goed, zo spoel je de bacterien weg.
Maar als je het echt al erg hebt helpt alleen veel drinken niet meer voldoende.
Verder weet ik waar ik het zelf van kreeg...sex... ik weet niet of dat bij jou de oorzaak zou kunnen zijn maar mocht dat kunnen...:
Als je zonder condoom 'de liefde bedrijft' direct erna wassen en plassen.
Met condoom helpt helemaal, dan komen er geen bacterien van 'hem' in 'jou'. (lekker verhaal dit weer -O- )
Ik vrij nu altijd veilig. Ik heb een vaste vriend, maar geen zin in blaasontsteking + van de pil wordt ik heel sjagrijnig. :o
Ik heb nu al jaaaren geen blaasontsteking meer gehad.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:12

Ik raad je Dmanose cranberry pillen aan van de tuinen, 2 à 3 keer per week voor je gaat slapen innemen met water en je plast sochtends al je bacteriën uit je blaas;) helpt echt!

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:14

Mij is trouwens door de huisarts verteld dat een blaasontsteking door kou een fabel is.
Wat wel zou kunnen is dat je door kou vaak, te vaak naar de wc gaat.
hierdoor heb je geen goede straal en blijven de bacterien makkelijker zitten en vermenigvuldigen ze zich.

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:15

D-Mannose is een echte aanrader. Vrij prijzig, maar als je er vaker last van hebt is het het zeker waard! Je kunt het online kopen of bij de Tuinen (of soortgelijke winkel).

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 15:15

Hm oké, net twee cranberrypillen (van de Hema) achterovergeslagen. Baadt het niet dan schaadt het niet. :P

Soof89: Ik ga even Googlen!

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:16

Inderdaad veel drinken, gewoon water is prima, zeker nu je het voelt op komen kan je het misschien toch nog zelf oplossen door dit weekend echt veel te drinken, dus nog meer dan de aanbevolen 2 liter per dag.

Mijn moeder zei vroeger altijd met zo'n kort truitje(blote onderrug) krijg je een blaasontsteking. Weet niet of dit zo is maar misschien een tijdje wat langere truien dragen/hempjes in je broek stoppen in plaats van er over heen.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:16

Als je dit weekend meer last krijgt: huisartsenpost. Blaasontsteking nooit het hele weekend mee blijven lopen. Ik heb er laatst ook 2 in een maand tijd gehad, beiden via de HAP gegaan omdat ik geen zin heb in kapotte nieren :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:43

Ik denk wel dat is resistent ben voor iig 1 AB soort ja...

Verrek, haha, ik ga er ook voor duimen voor mezelf!

Cranberry pillen zit ik sinds vandaag ook weer aan! en probeer genoeg te drinken maar dat valt nu ook even niet mee...

Blaasontsteking kan trouwens dus WEL zonder AB over gaan, vanochtend expliciet nagevraagd. Alleen zodra je koorts krijgt dus wel AB!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:15

Ook veel keelontsteking en je keelamandelen nog? :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:51

Je kan ook een blaasontsteking hebben door een resistente bacterie, vriendin van mij zit er al een half jaar mee. Laat je doorverwijzen naar een uroloog.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 18:42

Ja, ik heb alle amandelen nog. Wat heeft dat er precies mee te maken? :) Vroeger had ik heel vaak keel- of oorontsteking en toen de huisarts ermee ging dreigen dat bij de volgende ontsteking mijn amandelen eruit moesten, hielden de ontstekingen op. :') Maar ik weet eigenlijk nog steeds niet precies wat amandelen nou doen met ontstekingen. Ik zal het even opzoeken, interessant.

Nynke55: Denk niet dat die kans heel groot is aangezien dit de eerste keer is dat ik een fanatieke Coli-aanval heb. Mijn urine wordt denk ik maandag op kweek gezet en dat wacht ik eerst nog even af. Ik doe mijn PWS over resistente bacteriën, dus ik heb me er wel een beetje in verdiept. Echter denk ik dus niet dat de kans groot is dat ik het heb. We zullen zien, bij aanhouding van de ontsteking zal ik even aan de huisarts vragen (die overigens heel goed is :j).

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:55

Je amandelen zijn vaak een infectiebron. En ik heb al meerdere malen van mensen gehoord dat toen de amandelen eruit gingen de blaasontstekingen ook over waren. Toch een infectie weg uit je bloed. Dus vandaar dat ik het vroeg :)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:59

Mjin amandelen zijn er al ruim 40 jaar uit en ik heb nog steeds blaasontstekingen............... denk er ook aan, bij toiletbezoek van voor naar achteren te vegen i.p.v. andersom.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 07:28

Bij mij begon het met een urineweginfectie begin dit jaar dus een verwaarloosde blaasontsteking.
Ik had nooit gemerkt dat ik een blaasontsteking had tot dat ik echt niet meer kon lopen
van de pijn in mijn buik en rug.

Na een kuurtje of 5 het ging niet weg en is mijn urine op kweek gezet in het ziekenhuis
om te kijken welke bactierie nou de boosdoener was en daarop is toen een kuur op uit geschreven.

En dat heeft een aantal maanden gewerkt en nu zit ik weer met een blaasontsteking en
heb weer een 5 daagse kuur gehad.

Ik heb op 1 keer na nooit pijn gehad bij het plassen maar ik merk het bij mij als mijn urine echt te
donker wordt en stinkt dat het raak is.

Vanmiddag maar voor die pillen kijken want crandberry sap krijg ik niet weg, zo vies vind ik het :o

Mij werdt aangeraden om ´verse´ochtend urine in te leveren en niet die al wat ouder is.
En je kan na gaan vragen of ze jou urine niet op kweek kan laten zetten dan kunnen ze precies zien welke
bactierie de boosdoener is en daarop de juiste kuur uit schrijven want anders slik je veel kuren die niet
werken zoals ik heb gehad en dat is alleen goed voor kassa van de apotheek maar niet voor je lichaam. ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:28

Ik heb ook al mijn 5e blaasontsteking in korte tijd. Paar weken geleden nog een scopie gehad, urinekweek maar daar kwam niks uit en toch gaf mijn urine vanmorgen een ontsteking aan. Ik loop nu ook bij de uroloog en moet over 4 maanden terug. Ik word er zo moe van!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:03

Vooral héél veel drinken. Ik ben ook gevoeling voor blaasontstekingen, vooral omdat ik het vaak makkelijk lang op kan houden. Niet goed dus, als je aandrang voelt moet je ook gaan. Heb ook al een aantal keer nierbekken onsteking gehad.
Als je moeite hebt met drinken probeer dan veel eten met vocht erin te nemen. Zoals appels, yogurt, boullion (opkikker enze bv) soep, komkommer enze.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:50

Hoeveel glazen cranberry drank is aan te raden? Had gister de Ocean Spray Cranberry en Blueberry en die dronk wel heel makkelijk weg, zelfde eigenlijk als de gewone cranberrydrink.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:56

Ai lastig ik heb er ook wel eens last van en drink dan ook extra
Ga zelden voor AB kuur
Maar mijn zus heeft soms wel 2 of 3 keer achter elkaar een ontsteking
Gaat nu wel beter maar vroeg zat ze bijna elke 2 weken bij de dokter
De een is er ook gevoeliger voor dan de ander