Halverwege september kreeg ik voor het eerst blaasontsteking, nooit eerder gehad maar ik herkende de symptomen wel. Ik dacht dat je bij een blaasontsteking ieder moment van de dag pijn moest hebben, dat had ik niet. Als ik naar de wc moest wel, dan 20 minuten branderig gevoel en dan ging het weer drie kwartier goed en dan moest ik weer naar de wc et cetera. Ik dacht, ik kijk het nog wel even aan. 5 dagen later, vrijdags nét na sluitingstijd van de huisartsenpraktijk (natuurlijk
) werd het ineens wel heel erg en begon ik ook bloed te plassen.
Nouja, rotweekend gehad en maandag urine ingeleverd, nierbekkenontsteking/verwaarloosde blaasontsteking, antibioticakuurtje van 5 dagen 4x 50 mg Nitrofurantoine. Rond dag 3 van de kuur ging het weg, ik blij. En jawel, na 3 dagen nadat ik met de kuur was gestopt, blaasontsteking terug.
Stootkuur erin, ik moest een oplossing drinken van 2 g (!) fosfomycine (Monuril) voor ik ging slapen. De ochtend erna had ik direct nergens last meer van, wonderspul. Klein nadeel was dat ik de nacht van die zware kuur onwijs ziek was, maar dat was na die nacht ook wel over. Nu, 2 weken later ongeveer, merk ik dat ik dat er weer een blaasontsteking op komt. Nog niet heel veel pijn met plassen, maar wel een vervelend gevoel wat steeds een beetje erger wordt. En ja, continu naar de wc voor hele kleine beetjes urine. Rond half 2 de dokter maar even gebeld, ik kon wel even urine brengen. Net de uitslag gehad, nog geen duidelijke blaasontsteking. Niet gek natuurlijk, want het was geen ochtendurine (minder bacteriën in de urineweg nu) en ik heb het idee dat de blaasontsteking nog wat moet doorzetten (en dat is in deze afgelopen 2 uur wel wat meer doorgezet
). Nouja, dit weekend moet ik maar even zien door te komen en dan maandag weer (ochtend)urine inleveren.Ik word nogal gek van die blaasontstekingen, heb het nooit eerder gehad en nu dus even 3 keer in 5 weken.

Hebben jullie misschien tips voor mij?
Ik drink te weinig. Sinds mijn eerste blaasontsteking ben ik het exact gaan bijhouden en ik heb een gemiddelde van 1,1 liter per dag ongeveer. Dit is te weinig, ik ben echt geen drinker, maar probeer het toch in de gaten te houden.
Mijn moeder had cranberrysap in huis gehaald (damn, wat is dat smerig
) en cranberrypillen met probiotica (om de weerstand van de blaas te verhogen). Beide heb ik wel gehad tijdens mijn eerste twee blaasontstekingen, maar toen ik dacht dat het over was, ben ik daarmee gestopt. Ik heb het idee dat die cranberryspullen meer preventief werken dan dat ze een infectie verhelpen.
)

).