overslaande hartslag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

overslaande hartslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:45

Zijn er mensen die dit herkennen?

Mijn man heeft periodes dat zijn hart om de paar slagen een slag overslaat. De slag die daarna komt is dan veel harder dan de rest. Dus als voorbeeld:
Normale hartslag
- - - - - - -
Die van mijn man:
- - - -- - - -

Uiteraard zijn we hiermee naar de HA geweest, vooral omdat zijn vader zwaar hartpatient was (en inmiddels overleden) en zijn broer ook al gedotterd is.
Volgens de HA is het niks ernstigs, en heeft het niks te maken met de problemen in de familie. Echter, het is wel gewoon een heel vervelend gevoel. Mijn man wordt er (begrijpelijk) ook heel onrustig door.
Hij heeft medicijnen gekregen die hij in mag nemen wanneer hij wil. Het ritme wordt dan ook weer normaal.
Het is niet echt een ritme stoornis, wat het ritme blijft keurig. Op het hartfilmpje waren ook geen afwijkingen te zien. Alleen bij de slag die overgeslagen wordt, stroomt er wel bloed in het hart, dus vandaar dat de slag daarna veel harder is, gezien er dan meer bloed uit gaat.

Mijn vraag is: Zijn er mensen die dit herkennen?

Het is niet zo dat het continu is, maar als het is, is het gewoon erg vervelend.
De ene keer is het trouwens om de 20 slagen dat er 1 overgeslagen wordt, en de andere keer om de 3 slagen

eempiej

Re: overslaande hartslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:09

Volgens mij heeft iedereen dat hoor. Alleen de 1 in meerdere mate dan de ander. Dit mag ik dan ook geen irregulair ritme noemen als ik het bij iemand zou voelen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:15

Ik heb dat zelf ook met regelmaat :j Niet alleen dat, mijn hart klopt ook met regelmaat 2 keer zo snel voor heel eventjes, of slaat onregelmatig. Zo erg dat mijn vriend laatst vroeg of ik niet dood ging :')
Maar ik was er al mee naar de huisarts geweest, en die zei dat het waarschijnlijk door stress of oververmoeidheid kwam.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:20

Mijn moeder heeft het ook, ontdekt door een hartonderzoek voor een ander probleem. Volgens de doktoren kon het geen kwaad, was alleen soms vervelend gevoel.

Als je het niet vertrouwd vraag je toch of er soms een onderzoek mogelijk is wegens de familiegeschiedenis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:28

Is dat niet een extrasystole (premature ventriculaire contractie)? Daar heeft iedereen inderdaad wel een keertje last van.. Bij jonge personen is het meestal ongevaarlijk, maar er kan ook (vooral bij ouderen) een onderliggend probleem zijn (gerelateerd aan 't hart).
Dus ik weet niet hóe frequent 't is, maar ik zal 't wel een beetje in de gaten houden.. :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:33

Dat heet een tweedegraads AV blok. De nervus vagus geeft aan dat de zuurstofsaturatie voldoende is, en blokkeert daarmee de normale pulse van uit de atroventriculaire knoop (AV knoop).
Het ritme van de hartslag is regelmatig-onregelmatig. Inspanning (hartslag verhogen, zuurstofbehoefte vergroten) laat het verdwijnen. Kan niet zoveel kwaad. (Komt bij paarden veel voor, en is dan een teken van goed getraind zijn)
Extrasystole is precies het omgekeerde, er komt een extra slag bovenop het normale ritme.