Puberzoon (nog geen 10....)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Puberzoon (nog geen 10....)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 12:06

Hoi, Ik gooi dit maar hier neer omdat het om mijn en zoons welzijn gaat haha.

Zoon is bijna 10 (in februari) en heeft een leuk alfabet aan diagnoses: CP, Hypermobiel, ADHD en impulsstoornis NOS (GEEN PDD-NOS, maar iets met zijn impulsbeheersing). Psych vertelde ons enkele maanden geleden dat hersenafwijkingen/aandoeningen etc kunnen leiden (of lijden ;) :+ ) tot een vroeg intreden van de pubertijd. O... dat is nog lang niet. Dacht ik. Maar nu de laatste weken...

Kenmerken: zoon is bazig, kan momenteel weinig geduld opbrengen met zijn zusje (6), vind van alles stom en kinderachtig. Brutaal, zelfs tegen oma en opa wat hij anders nooit deed, in discussie treden etc. Verongelijkte gezichten, alles moet gaan zoals hij wil en zodra iets tegen zit is zijn heule vakantie of dag verpest. (Nu herken ik sommige dingen wel aslzijnde gewoon bij hem horens, maar het is de laatste tijd weer erder geworden, vooral het brutale en bazige/bozige)

Lichamelijk: zag ik zonet dat op zijn bovenlip bij de mondhoeken de haren verraderlijk donkerder waren dan de andere haren op zijn gezicht... (hij heeft zeer donker haar) ze zijn wel zacht en nee het was geen vuil helaas. Ze zijn ECHT donkerder... En heb onder het mom van een geintje onder zijn oksels gesnuffeld en trof daar een duidelijke zweetlucht aan. Dat was iets waar de psych het over had gehad, dat er op een gegeven moment een dringende behoefte aan okselfris zou ontstaan. :wow:

Oh HELP... zou zoon"lief" dan echt al vroeg aan het puberen gaan???

esther_sonja

Re: Puberzoon (nog geen 10....)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:09

Die dingen lijken er wel op, Misschien toch maar goed een gesprek aangaan over deo gebruiken, en tsja misschien wanneer hij het zelf nodig vindt, scheren?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:13

Jeetje, die is er dan idd vroeg bij zeg.
Ik wil jou veel rust en geduld wensen, want zo te horen zul je dat best nodig hebben :(:)
Verder is het misschien handig om met de psych te overleggen hoe dit het best aan te pakken? Of op school van je zoon na te vragen hoe hun hiermee omgaan? Omdat het nu des te belangrijker wordt natuurlijk, om alles zo goed en zo kwaad als het gaat opeen lijn te houden wat regels betreft.

Succes!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:39

Lijkt er wel op ja :j Hopelijk is het dan ook snel over _O- :')

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:39

Bij een jongen die in de puberteit komt, gaat zijn hele lijf groeien: voeten, armen en ook zijn piemel en ballen. Rond je piemel gaan haartjes groeien en er komen haartjes onder de oksels. Een paar jaar later krijg je ook haartjes op de bovenlip en op de wangen. Tegelijkertijd kan er ook iets met je stem gebeuren. Die klinkt soms wat lager en dan ineens schiet-ie weer omhoog (GEKOPIEERD VAN INTERNET)

Wellicht kan de gedragsverandering die ontstaan is te maken hebben met een soort van jalouzie op zijn zusje en haar nieuwe pony.
Dat kan zich uiten in weinig kunnen hebben van haar, en boosheid naar jullie als ouders, en wellicht mensen die hij ook goed kent/vertrouwd (opa en oma)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 12:47

Heb al eens een 1-op-1 gesprek gehad met hem over pown. Maar hij is NIET jaloers op zijn zusje. Hij zou er ook op mogen rijden maar wil zelf niet. Hij wil alleen omze Fries. Heb het ook echt gericht gevraagd en in zo'n setting is hij eerlijk. We doen (al zijn hele leven) alles eraan om hem die dingen te laten doen die hij wil. Zoals toneel en reddingsbrigade. Ik zal er weer eens een gesprekje aan wagen, maar hij vind het wel best zo. Hij "doet" de Fries (mesten, voer etc) en zij de pown. Dus zo hebben zij beiden een paard om te verzorgen. Heb ook gezegd dat de Fries nu van hem is om te verzorgen als we op stal zijn emt zijn 3-en. Maar wel goed om in de gaten te blijven houden.

Tsja, over de verschijnselen van puberteit.... bij mijzelf is ook neit alles chronologisch en volgens het boekje verlopen _O- Wat betreft voeten en haden: Zoon is 140 cm ongeveer en heeft al grotere voeten dan mama (ik dus). Zijn pielemuis heb ik nog niet gechecked :+ Blijf erbij dat zijn snorharen :P donker zijn.