chemokuur en griep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_B

chemokuur en griep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 03:09

Hallo,

Ik werk ik de thuiszorg als huishoudelijke hulp en moet morgen naar een client die afgelopen donderdag een chemokuur heeft gehad.
Afgelopen dinsdag kreeg ik griep, maar mag ik wel bij haar in de buurt komen?
(lijkt me niet, maar ik heb geen idee hoelang ik besmettelijk ben voor anderen) Voel me nog ziek, maar paracetamol erin en gaan!

Overigens bel ik haar morgen wel voor ik voor de deur sta.

Yessy

Re: chemokuur en griep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 03:19

Lijkt me inderdaad geen goed plan, chemo's zijn redelijk verwoestend voor wat voor cellen dan ook, dus als iemand er ook nog griep overheen krijgt is dat geen succes.

Ik heb een paar jaar geleden in de thuiszorg gewerkt en daar moest je dit soort dingen ook echt zelf aankaarten. Ik heb met een zware (besmettelijke) keelontsteking ook moeten werken, toen ik belde om dit te melden, snapten ze totaal niet waarom dit misschien geen goed idee was...

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 04:30

Een vriendin van mij heeft bijna alle keren na de chemkuur,heftige koorts gehad. Is ook een aantal keer opgenomen, maar ze zijn echt onwijs bevattelijk voor alles.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 05:25

NIET GAAN , risico niet willen nemen , met een iniminiekoutje nog niet

het afweersysteem is zeer slecht , en de keer dat ik de griep kreeg vlak na een chemo eindigde
in een ritje ambulance ziekenhuis , nu ligt dat ook aan hoe ver iemand zijn imuum systeem al is afgebroken

als de client niet op tijd gezond genoeg is kan het zelfs zijn dat de volgende chemo niet door kan gaan
omdat het te gevaarlijk is , client niet sterk genoeg is

maw gewoon niet doen , alle mogelijke ziektes vermijden

raar trouwens dat de thuiszorg daar nooit goede voorlichting over heeft gegeven

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 05:43

Zijn daar vanuit jullie organisatie geen regels of protocollen voor? Lijkt me toch wel dat dat noodzakelijk is.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:31

Huh? Hoe kan het dan dat een collega van mij momenteel ook een chemokuur ondergaat en gewoon komt werken. Hier loopt iedereen te snotteren en te hoesten. Is dat dan niet hartstikke gevaarlijk voor die man?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:34

mijn vriendin is 2 maand geleden overleden omdat ze net uit de chemo kwam en er een longinfectie ineens achteraan kreeg, binnen een dag was ze weg |( geen weerstand he,levensgevaarlijk!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:46

Jeetje! Ligt het dan ook nog aan welke soort chemo je krijgt? Of is chemo, chemo? Mijn collega heeft een niet kwaadaardig gezwel in de lies wat ze behandelen middels chemo en straks nog bestraling.
Hij is ondertussen wel helemaal kaal en snel moe en voelt zich na de 3e dag meestal best wel ziek. Maar hij werkt nog gewoon 40 uur.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:53

Voordat jij echt merkte dat je griep had, was je al zeker 24-72 uur van te voren besmet. Dus het kan altijd gebeuren dat je 'perongeluk' al besmet bent geweest als je bij iemand langs komt, en deze besmetting door geeft. Ik denk dat je erg goed aan doet om er niet langs te gaan, want het is wel een week besmettelijk ongeveer. Maar goed, ik denk dat als je bij de thuiszorg werkt wel vaker bij zieke mensen komt en natuurlijk allerlei dingen misschien mee draagt. Dus vindt het wel slecht dat ze hier geen informatie over geven.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:21

De ene chemo is de ander niet. Het ligt er aan of er veel immuuncellen kapot gaan aan de kuur. Die cellen zijn gevoeliger voor de ene stof dan de andere.
Maar als het niet hoeft zou ik het risico niet nemen, want in het algemeen is chemo natuurlijk niet weerstand verhogend....

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:23

Ik zou het niet doen! Toen mijn schoonmoeder aan de chemo's zat ben ik weleens drie weken niet geweest. Ging van de ene griep naar een verkoudheid en weer terug. Wilde het risico echt niet nemen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:24

Echt griep kun je niet hebben want met griep ben je niet aan het werk, dan lig je op bed met hoge koorts en last van je spieren en gewrichten. Wrs heb je een flinke verkoudheid en dat is ook een virus.
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... /PBR9a.htm
Ik zou het overleggen met je leidinggevende.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:46

niet doen :n
ik ben verzorgende in de thuiszorg en met een verdenking van verkoudheid mogen we al niet eens bij chemo-patienten komen. of als het echt niet anders kan, met mondkapjes op. die mensen hebben gewoon geen weerstand meer dus een simpele verkoudheid kan hun al de das om doen.
en bij een echte griep heb je niet eens de puf om achter je computer te zitten en zeker niet om te werken, ook niet met een paar paracetamollen :D
jij bent ws gewoon zwaar verkouden, dat verwarren mensen vaak met griep. met griep ben je minstens 1-2 weken onder de pannen. en dan nog vindt ik dat je niet moet gaan. je werkt bij zieke en oudere mensen en je moet zoveel mogelijk voorkomen dat je die aansteekt met van alles.