verzekering bevallen buitenland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mariposa

verzekering bevallen buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 09:02

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het bevallen in het buitenland.(als je in NL woont en verzekerd bent)
ik vroeg me af of je dan wel verzekerd bent voor de kosten die bij de bevalling komen kijken.
waar moet je dan rekening mee houden wat bv niet verzekerd wordt en wat voor kosten dat zijn.
kan je daar ook gewoon bv een echo laten maken, wordt ook dit vergoed?
Mijn plan is als ik zwanger wordt om het kind in Canada te krijgen, (vaderland van mij)
ik hoef me gelukkig dan niet aan de termijn van 3 maanden verblijf te houden,omdat ik een canadees paspoort heb. :D
wie kan mij helpen deze vragen te beantwoorden.? :wave:

Mindfields

Re: verzekering bevallen buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:14

Ik denk dat de enige die dit kan beantwoorden, je eigen zorgverzekering is?

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 09:24

dat klopt,maar ik wil ook geen slapende honden wakker maken als het niet vergoed wordt.snap je?
want dan moet je dus alles door geven en wordt het gelijk geregistreerd

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:27

Gewoon onder een andere naam bellen en zeggen dat je een verzekering wilt afsluiten bij hun maar dat je wel eerst wil weten of dat vergoedt wordt.....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:27

Je kunt (online) je polis even nakijken. :)*

Lijkt me dat je in NL moet zijn om in aanmerking te komen voor vergoeding of misschien dat een reisverzekering een deel zou vergoeden? Hoe lang zou je van plan zijn om in Canada te verblijven tijdens je zwangerschap?

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 09:33

HippoLogic schreef:
Je kunt (online) je polis even nakijken. :)*

Lijkt me dat je in NL moet zijn om in aanmerking te komen voor vergoeding of misschien dat een reisverzekering een deel zou vergoeden? Hoe lang zou je van plan zijn om in Canada te verblijven tijdens je zwangerschap?

ik wil een maand of anderhalf voor de bevalling zijn. en dan nog mis een maand erna.
ik heb een woon verblijf, bij fam. dus dat zijn de kosten gelukkig niet.
het gaat me echt puur om de ziekenhuis kosten,stel dat er wat mis gaat en er moet vanalles gebeuren.
niet dat ik met een ton schuld thuis kom haha.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 09:35

amies100 schreef:
Gewoon onder een andere naam bellen en zeggen dat je een verzekering wilt afsluiten bij hun maar dat je wel eerst wil weten of dat vergoedt wordt.....

daar zat ik ook aan te denken,maar dan gaan ze natuurlijk vragen je gb datum enzo en dan zien ze me staan haha.
wat misschien ook wel is dat ik voor meer verzekerd ben dan de gemiddelde ,aangezien ik militair ben.
ik ben verzekerd bij unive szvk

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:38

Van Babybytes gehaald:
Citaat:
Hier een reactie van iemand die voor de alarmcentrale van de verzekeraars werkt en er dus verstand van heeft ;-) Sowieso mag je na 37 weken niet meer vliegen, met sommige maatschappijen is dat eerder (hou er rekening mee bij het terugvliegen!). Verzekeraars maken onderscheid tussen spoed, geen spoed en medisch noodzakelijk. Jij weet van te voren al dat je moet bevallen, dus dat valt voor hun al niet onder spoed, omdat het te voorzien is. Dus hou het even voor die 37 weken, dan blijft het bij spoed. Binnen Europa kun je in elk staatsziekenhuis kosteloos bevallen als je je EHIC bij je hebt, dit staat voor European Health Insurance Card. Heb je deze kaart niet, dan kun je 'm of nog aanvragen bij je verzekeraar of je belt de alarmcentrale als het zover is (dus als je al met vakantie bent). Wil je in Europa in een privékliniek bevallen dan wordt het meestal alleen vergoed als het spoed is, in een privékliniek heb je niks aan die EHIC. Buiten Europa moet je sowieso aanvullend verzekerd zijn danwel extra medische kosten hebben op je reisverzekering. Overigens zijn ziektekosten die je in het buitenland maakt ALTIJD primair voor je zorgverzekering! Als je nog vragen hebt, stel ze me gerust.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:38

Bij veel vliegtuigmaatschappijen mag je na 36 weken niet meer vliegen. Behalve de vergoeding van de ziektekosten, welke nationaliteit krijgt het kind? Je hebt een Canadees paspoort, maar ook een NL?

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 09:44

klopt daarom wil ik ook met 32 weken vliegen met de klm.
ik heb beide paspoorten,maar ik wil dat het kind de canadese nationaliteit krijgt,
en hier dan in nl zijn nederlandse.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 09:47

Iris82 schreef:
Van Babybytes gehaald:
Citaat:
. Buiten Europa moet je sowieso aanvullend verzekerd zijn danwel extra medische kosten hebben op je reisverzekering. Overigens zijn ziektekosten die je in het buitenland maakt ALTIJD primair voor je zorgverzekering! Als je nog vragen hebt, stel ze me gerust.

dit stukje klinkt wel goed haha, ik ben ook szvk verzekerd als militair zijnde,dus dat is wel een van de hoogste.
ik hoop het maar haha

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 05:40

gister via een collega laten mailen naar unive.
daarop kreeg ik het antwoord

Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u vraagt of medische kosten in het buitenland (Canada) vergoed wordt. Graag informeer ik u als volgt.

Bij tijdelijk verblijf buiten Nederland, voor bijvoorbeeld vakantie, blijft de verzekering onverkort van toepassing. Vanuit uw SZVK verzekering hebt u recht op een vergoeding van medische kosten in het buitenland tot maximaal 100% van het in Nederland geldende tarief, rekening houdend met de voorwaarden vanuit uw verzekering.

Mevrouw .............., hebt u nog vragen over dit onderwerp? Stuurt u gerust een e-mail terug, wij helpen u graag.

dus ik neem aan dat ik dan wel verzekerd ben

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 05:42

Dat is link om aan te nemen.
Het gaat om het stukje:
mariposa schreef:
Vanuit uw SZVK verzekering hebt u recht op een vergoeding van medische kosten in het buitenland tot maximaal 100% van het in Nederland geldende tarief, rekening houdend met de voorwaarden vanuit uw verzekering.

Wat is het Canadese tarief?
Wat zijn de voorwaarden van de verzekering?

Eventueel betaalt de reisverzekering het aanvullende stuk tussen Canadees tarief en NL tarief maar dan zou je hun ook even moeten bellen.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 05:44

Iris82 schreef:
Dat is link om aan te nemen.
Het gaat om het stukje:
mariposa schreef:
Vanuit uw SZVK verzekering hebt u recht op een vergoeding van medische kosten in het buitenland tot maximaal 100% van het in Nederland geldende tarief, rekening houdend met de voorwaarden vanuit uw verzekering.

Wat is het Canadese tarief?
Wat zijn de voorwaarden van de verzekering?

Eventueel betaalt de reisverzekering het aanvullende stuk tussen Canadees tarief en NL tarief maar dan zou je hun ook even moeten bellen.

dat is een goede, ga ze gelijk even terug mailen.
bedankt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:33

... en proberen uit te zoeken wat een bevalling/verloskundige kost in CA. De tarieven zullen per hospitaal kunnen verschillen. Zouden ze voor buitenlanders een speciaal (duurder) tarief rekenen?
Hoe gaat de betaling daar: moet je alles cash betalen en van de verzekering terugvorderen?
Kan dat in een keer of betaal je per dag (voor als je meerdere dagen moet blijven).
Hoe is kraamhulp daar geregeld? Ik weet dat er in sommige Europese landen helemaal niet zoiets als kraamhulp bestaat.
Wordt kraamhulp in het buitenland ook vergoed?

Ik zou ook maar even naar de voorwaarden vragen bij je verzekering. Er staat misschien wel iets in over zwangerschap en bevallen.
BRON: http://www.unive.nl/CMSFiles/unive/broc ... 202011.pdf

unive schreef:
Aangewezen, erkende of gecontracteerde zorg
Let op! Voor de aanvullende verzekering kan er ook sprake
zijn van aangewezen, erkende of gecontracteerde zorg.
Dit wordt aangegeven in dit overzicht. Als u gebruik maakt
van nietgecontracteerde, nieterkende of nietaangewezen
zorgaanbieders, dan krijgt u geen vergoeding.

Valt een Canadees hospitaal daar onder?

vergoedingen Basis verzekering UNIVE schreef:
(poli)klinisch (zonder medische noodzaak) € 192,- per dag
(€ 223,- minus
€ 31,- voor de
eigen bijdrage
kraamzorg in
ziekenhuis)
volledig
(poli)klinisch (met medische noodzaak) volledig

Wat kost een CA ziekenhuisopname per dag?
Kun je daar evt ook een thuisbevalling doen en wat kost dat? Wil je dat?

Verder lees ik:
UNIVE basisverzekering schreef:
Buitenland
spoedeisende zorg tijdens vakantie en tijdelijk verblijf in
het buitenland:
volledig op basis
van Nederlandse
marktconforme
tarieven

Let hierbij op het woord: spoedeisend.

Een bevalling is natuurlijk wel iets waar je rekening mee kunt houden: je weet meestal goed de uitgerekende datum door echo's.
Ik zou zeker goed navragen wat een reisverzekering in dit geval kan betekenen. Maar ik ben bang dat ook de reisverzekering een zieknhuisopname niet zal vergoeden, aangezien verzekeringen dol zijn om 'onvoorziene omstandigheden' te vergoeden. Dan is de kans op uitbetaling nl niet 100%, wat bij een voorziene omstandigheid (zwangerschap) wel is. ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:42

En nakijken wat 'tijdelijk' verblijf betekent. Stel dat hier een max van 3 maanden op zit (langer kan je normaal ook niet zonder visum).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:40

In de voorwaarden van de reisverzekering spreken ze over 'ziekte'. Is een zwangerschap een 'ziekte'?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:20

Is het in Nederland niet zo dat er een flinke eigen bijdrage geldt voor een niet-medische ziekenhuisbevalling?

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:28

alle niet spoedeisende zorg dient aangevraagd te worden bij je zorgverzekeraar. In geval van een bevalling dient het medisch noodzakelijk te zijn om in het zh te bevallen. Anders geldt er een hogere eigen bijdrage die event uit een aanvullende verzekering vergoed wordt naar nederlandse tarieven. Zoals in de email vermeld is dat 100%. Dus bel unive nou alsnog maar even en vraag je eigen arts even voor een verwijzing naar het buitenland.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:45

Baby's mogen volgens mij ook pas vanaf 2 maand oud vliegen. En ik vraag me wel af of een verblijf van bijna 4 maanden tijdens zwangerschap en bevallen in je geboorteland onder 'vakantie'vallen maar daarvoor zul je toch echt beter kunnen bellen voor het juiste verhaal.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:02

Vakantie kan tot max 180 dagen op de gemiddelde reisverzekering. Zorgverzekering blijft van kracht zolang er woonadres in Nederland is en inkomen.

Zorgverzekering dekt max. nederlandstarief zoals al eerder genoemd.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:09

Wat is eigenlijk de reden dat je in Canada wil bevallen? Je kan je zoveel zorgen en onkosten besparen door gewoon in NL te bevallen..

Daarnaast is het zo dat de ziektekostne in Canada wellicht wel veel hoger liggen dan die in Nederland. Je krijgt max. nederlands tarief vergoedt, dat houdt in dat als je in nederland 500 euro voor je bevalling betaald en in canada 1500, je maar 500 euro vergoed krijgt.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 22:46

Bedankt voor jullie reactie.
De reden dat ik daar wil bevallen is om mijn kind dan de canadese nationaliteit te geven net als de rest van de familie.
Misschien willen we ooit in de toekomst terug naar canada.
Ik ga mijn fam is even navragen hoe het zit met de kosten daar van opnames ect.
Zover ik weet kan je niet thuis bevallen en beval je zoiezo in het ziekenhuis.
Ik ben ook bereid om gewoon eigen kosten mee te betalen.dat vind ik geen punt.
Het is gewoon mijn wens en zo heb ik t altijd al gewild vandaar.
Ik heb opnieuw even gemaild wat de algemene voorwaardes zijn.
Hoop snel op reactie vanuit hun kant.
Sorry als ik iemand over geslagen hebt met antwoorden,zit op me tel.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 05:53

helaas geen mail meer terug gehad van unive.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:19

dan even bellen het begint nu een drukkere periode te worden dus email kan er bij inschieten.