Huh griepprik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Huh griepprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:48

Hallo allemaal,

krijg vandaag een brief binnen dat ik een griepprik mag halen. Snap alleen niet waarom.
Normaal hoef ik het nooit. En nu opeens wel?
Enigste wat ik had was B12 tekort. Maar dat is nu goed op peil omdat ik mijzelf elke 2 week injecteer.
Maar dat heeft toch niks met mijn afweersysteem te maken?

En dan daarbij de laatste keer dat ik flink ziek ben geweest was in januarie. Week lang in bed gelegen met koorts,overgeven etc.

Groetjes, [***]

sanne1221

Re: Huh griepprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:50

ze gaan er waarschijnlijk vanuit dat je daardoor een verlaagde weerstand hebt en in aanmerking komt voor een griepprik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:48

Blijkbaar is er idd iemand geweest die heeft bedacht dat je vast blij zou worden van een oproep dit jaar :D

Of je hem haalt is uiteindelijk je eigen keuze, hij wordt je gratis aangeboden, maar als je hem niet wil is dat ook prima.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:04

Griepprik is niet verplicht hoor.
Die je MOET niet..

Ik krijg m ook ieder jaar, ivm hartafwijking, en ik haal m ook gewoon.
Het is 2 tellen werk, en je bent goed beschermd.
Waarom zou je niet gaan? :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:06

Dat mag je inderdaad zelf bepalen of je gaat of niet, waarschijnlijk heb je medicijnen of iets in je dossier waardoor je wordt opgeroepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:11

_Nancy schreef:
Griepprik is niet verplicht hoor.
Die je MOET niet..

Ik krijg m ook ieder jaar, ivm hartafwijking, en ik haal m ook gewoon.
Het is 2 tellen werk, en je bent goed beschermd.
Waarom zou je niet gaan? :)

Omdat ik nooit echt ziek ben. Laatste keer was januari. En toen was mijn weerstand erg slecht.
Maar sinds de B12 spuiten krijg, ben ik niet meer ziek geweest.
Maar ik denk dat ik sowieso mijn arts in het UMCG bel.

En mijn zusje is ook hartpatient. Maar UCMG vind het niet nodig dat zij een griepprik haalt.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:15

Als je voor het eerst een griepspuit haalt, is de kans groot dat je daar ziek van wordt (uit eigen ervaring)
Aangezien je nog anti-stoffen moet aanmaken daarvoor enzo..

Ik haal m ieder jaar, dus ik voel er niks meer van :)

Maar goed, als jij nooit echt ziek bent zou ik m niet halen hoor :n
Niet nodig lijkt mij dan.

Je kunt de brief dan gewoon weggooien.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:31

Nancy ik wilde net zeggen ik werd er vorig jaar alleen maar ziek van (moet hem ook ivm astma)

Griepprik is idd niet verplicht, ik ga hem dit jaar niet halen. Heb hem vorig jaar wel gehaald en ben van november tot juli 5x heel ziek geweest,terwijl ik daarvoor nooit ziek was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:55

achjoh, ik moest een keer een hart echo laten maken omdat ze een afwijking vermoedde.... En toen heb ik als ' bezoeker van die cardiologie afdeling' (wat wsl vnl hartpatienten zullen zijn :+ ) ook 2 jaar een oproep gekregen :P

Ik bleek helemaal niets te mankeren overigens :P .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:59

Menino schreef:
achjoh, ik moest een keer een hart echo laten maken omdat ze een afwijking vermoedde.... En toen heb ik als ' bezoeker van die cardiologie afdeling' (wat wsl vnl hartpatienten zullen zijn :+ ) ook 2 jaar een oproep gekregen :P

Ik bleek helemaal niets te mankeren overigens :P .

Daar kan het ook door komen :') Ben dit jaar 4 x op oncologie afdeling geweest.
Dachten dat ik weer een tumor had, bleek gelukkig niks te zijn. Maar ze zijn er toen wel achtergekomen dat ik b12 tekort had.
Dus loop nog steeds onder behandeling op die afdeling

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:43

Ik moest ook altijd een griepprik halen maar de laatste jaren nooit want ik ben echt nooit ziek. Maar mijn broer moet wel van wege astma en mijn broertje ook, die reden weet ik niet. Het heeft vooral met je weerstand te maken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:51

Moet van de week toch nog even langs de ha. En vraag wel als ze mij uit het bestand willen zijn.
This zonde van het papier :+

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:55

_Nancy schreef:
Als je voor het eerst een griepspuit haalt, is de kans groot dat je daar ziek van wordt (uit eigen ervaring)

Onzinverhalen dat je ziek wordt van de griepprik zelf hoor! Denk je nou echt dat ze die dan zouden geven aan ernstig zieken mensen? Met het idee dat de maatschappij er dan sneller van af is ofzo?? :D
Allemaal broodje Aap verhalen! :D
Als je ziek wordt NA de griepprik, had je dat ook geworden als je hem NIET had gehaald, je had dan gewoon al iets onder leden.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:00

HalloDan schreef:
_Nancy schreef:

Onzinverhalen dat je ziek wordt van de griepprik zelf hoor! Denk je nou echt dat ze die dan zouden geven aan ernstig zieken mensen? Met het idee dat de maatschappij er dan sneller van af is ofzo?? :D
Allemaal broodje Aap verhalen! :D
Als je ziek wordt NA de griepprik, had je dat ook geworden als je hem NIET had gehaald, je had dan gewoon al iets onder leden.

Is geen onzin! Je krijgt namelijk laag hoeveelheid "geneutraliseerde griep" binnen waar je lichaam anti-stofffen tegen maakt, doordat ze er voor zorgen dat de vaccinatie geneutraliseerd word zullen de meesten er hoogstwaarschijnlijk niet ziek van word, maar het gebeurt wel degelijk dat mensen snotterig/spierpijn/keelpijn dus grieperig worden na het krijgen van de griep prik en dat heeft zeker niet te maken met het feit dat je misschien al wat onder de leden had. Bovendien is dit bewezen en staat het in de bijsluiter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:12

Het klopt dat je lichte griepverschijnselen kunt krijgen van de griepprik, maar het is onzin dat je dit het 1e jaar hebt en daarna minder of niet meer: de griep muteert continu en je hebt ieder jaar weer andere virussen. Ze enten dan ook ieder jaar tegen andere virussen en je kunt dus in theorie ieder jaar matige griepklachten krijgen en niet alleen het eerste jaar.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:39

Ik haal m nu zolang ik me kan herinneren :=
Ben er nu nooit meer ziek van, geen klachten niks :n

Dus ook geen matige klachten oid.

Maar in het begin was ik er wel goed ziek van..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:40

Ik heb hem voor het eerst gehad; ik was wel echt bang dat ik er juist ziek van ging worden :P Gelukkig valt het tot nu toe mee ;) Ben eigenlijk bijna nooit ziek maar wilde het wel eens proberen..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:47

Geeft de griepprik bijwerkingen?

Circa 95% van de gevaccineerden heeft geen of slechts gering ongemak als gevolg van de griepprik. Bij een kleine minderheid is de plek van de prik daags na de vaccinatie iets dikker en gevoeliger. Ook een klein gedeelte van de mensen zegt zich de dag van de vaccinatie en de dag erna moe en ‘gammel’ te voelen. Dit laatste kan worden verklaard doordat het lichaam begint met de bouw van antilichamen tegen het griepvirus. De ene persoon is hier gevoeliger voor dan de ander.

Hoe werkt de bescherming van de griepprik?

Na de vaccinatie begint het afweersysteem met de productie van antilichamen tegen bepaalde eiwitten uit het vaccin. Die zelfde eiwitten komen voor aan de buitenkant van het echte virus. Als dit virus vervolgens je lichaam binnendringt, dan binden de antilichamen zich aan de griepvirussen zodat deze uitgeschakeld kunnen worden. Het virus kan dan geen cellen meer kapot maken en het weefsel loopt geen schade (meer) op. Je wordt dus niet ziek of je hebt minder ernstige klachten.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:55

Je kan van de gewone griepprik NIET de griep krijgen. Wel kan je nadat je de griepprik krijgt een andere variant van de griep krijgen, maar je hebt daarop dezelfde kans als zonder.

Meestal heb je 1-2 dagen erna lichte spierpijn en soms voel je je niet helemaal lekker, maar dat is allemaal niks vergeleken met de griep.

Ik werk in de gezondheidszorg dus ik moet elk jaar verplicht de griepprik halen om mijn patienten te beschermen. Ook dit jaar weer een beetje zere arm maar dat heb ik er wel voor over.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:58

Guinevere schreef:
Je kan van de gewone griepprik NIET de griep krijgen. Wel kan je nadat je de griepprik krijgt een andere variant van de griep krijgen, maar je hebt daarop dezelfde kans als zonder.

Meestal heb je 1-2 dagen erna lichte spierpijn en soms voel je je niet helemaal lekker, maar dat is allemaal niks vergeleken met de griep.

Ik werk in de gezondheidszorg dus ik moet elk jaar verplicht de griepprik halen om mijn patienten te beschermen. Ook dit jaar weer een beetje zere arm maar dat heb ik er wel voor over.

Vaak is het ook zo dat in het begin van het griepvaccin periode nog veel verkoudheidpathogenen rondhangen en dat mensen dat dan oplopen en denken dat het griep is van de spuit

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:41

Ja, precies! Maar je kan dus nog wel de griep krijgen aangezien het vaccine alleen tegen bepaalde varianten werkt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:48

waarom laat je je niet in het bestaand staan? wellicht heb je over een jaar oid toch wel iets van hé... die kan ik toch wel gebruiken als je die brief weer in de brievenbus krijgt :j

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:54

Ik moet m op zaterdag 5 november halen..
Vervelende dag :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:33

Maartje1990 schreef:
waarom laat je je niet in het bestaand staan? wellicht heb je over een jaar oid toch wel iets van hé... die kan ik toch wel gebruiken als je die brief weer in de brievenbus krijgt :j

Omdat ik het eerlijk gezegd onnodig vind. Ben nooit echt ziek. Laatste 2 jaar 1 x flink de griep en 1 x keelontsteking gehad.
Maar voor de rest erg gezond :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:37

Hoe krijg je het nou weer voor elkaar om van dode griepcellen ziek et worden? Ik haal hem volgende week voor het derde jaar (heb ook nog mexicaanse griepprikken gehad 8)7 ), had in het begin wel echt een pijnlijke arm de dag(en) erna maar niks ernstigs.

Ik haal hem wel altijd, omdat ik vanwege mijn astma echt zuur word van griep (nog meer moeite met ademen, hiep hoi) en ik haat ziek zijn :P