Spondylolisthesis en paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caroline81

Spondylolisthesis en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 23:58

Ik heb een moeilijk woord gebruikt, sorry daarvoor, maar ik ga er een beetje vanuit dat als iemand er ervaring mee heeft dit woord wel herkend zal worden ;) In het kort is het een verschoven wervel door een vermoeidheidsbreuk.

Zijn er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben en dan vooral in relatie tot paardrijden maar andere ervaringen met zwaardere belasting vind ik ook wel interessant. Mijn vraag is eigenlijk: Is paardrijden verantwoord bij een spondylosthesis L5-S1 graad I of niet.

Eigenlijk hoop ik natuurlijk dat er hier niemand zo'n rugprobleem heeft maar het komt bij vrouwen nogal veel voor dus zou eigenlijk bijzonder zijn als het niet zo was...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:21

Wat toevallig! Ik kijk eigenlijk nooit op dit subforum, maar toevallig kwam ik er nu terecht omdat ik zelf al 3 dagen enorme rugpijn heb, als gevolg van.... spondylolisthesis.
En ook op L5-S1.
(Ik dacht zelf trouwens gelezen te hebben dat het maar bij heel weinig mensen voorkomt, of zijn de cijfers ondertussen veranderd?)

Ik heb het zelf al een hele tijd, als gevolg van een val met mijn paard. Klachten werden in het begin afgedaan door de huisarts als aanstellerij. Uiteindelijk terecht gekomen bij magnetiseur en die zag met het blote oog dat er zeker 15 wervels verschoven waren. Die allemaal netjes recht laten zetten door een manueel therapeut, maar die spondylolisthesis kon hij natuurlijk niets aan doen.
Foto's laten maken, huisarts zag wel iets geks, maar kon het niet benoemen. Ziekenhuis 1 kwam met de diagnose, maar zei dat ze onvoldoende kennis hadden om er iets mee te doen. Dus door naar het volgende ziekenhuis. Daar hadden ze hoop dat ik nog zou groeien, dus 2 jaar in een korset gelopen om alle wervels te fixeren, in de hoop dat die L5 dan op de normale plek zou vastgroeien. Maar helaas, 2 jaar afgezien voor niets.
Ondertussen ben ik 4 jaar verder. Ik doe wel gewoon paardrijden, dat gaat ook prima. Maar ik heb gewoon weer snel last van die onderrug. Een bokkenserie zorgt gewoon voor problemen. Ondertussen kan ik probleemloos 2 paarden per dag rijden, maar dat is ook wel anders geweest. Artsen hebben mij nooit afgeraden om te paardrijden, het zou juist goed zijn om die spieren te trainen die je wervels op de plaats kunnen houden. Ik merk zelf ook dat ik veel baat heb bij het rijden zonder zadel/barebackpad.
Het is voor mij vooral een kwestie van rekening houden met gelijke belasting en voor lief nemen als je soms eens iets anders wilt doen, wat eigenlijk niet gaat. Soms volg ik een tijdje fysio, na 10-12 behandelingen is de grootste pijn dat weer opgelost voor 1-2 jaar en ga ik weer terug.

Toevallig heb ik nu sinds 3 dagen erge last, zonder dat ik weet waardoor het komt. Ik heb naar mijn idee niets geks gedaan, en dat vind ik eigenlijk vervelend. Heb uit ellende net mijn ondersteunende brace weer opgezocht, die ik kreeg nadat ik mijn kunststoffen fixerende brace weg heb gedaan. Deze geeft gelukkig verlichting, en een mooie slanke taille ;)
Hier heb ik in het begin ook veel meer paardgereden:
Afbeelding

Caroline81

Re: Spondylolisthesis en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 14:19

Hoi, bedankt voor je antwoord. Jammer dat je nu weer meer last hebt, hopelijk helpt het om het even te laten rusten.
Ik had nog wat vragen. Wat voor graad afglijding heb je? Heb je ook last van beknelde zenuwen? Als je fysio volgt, wat voor soort behandeling krijg je dan?

Een lysis komt vrij veel voor en juist op L5 alleen de meeste mensen weten het niet. Zelfs als je een dubbelzijdige lysis hebt hoef je nog geen klachten te hebben want dan zit het nog op zijn plek. Bij een lysthesis de bovenste naar voren aan het glijden ten opzichte van die daaronder (meestal S1 dus) en zit er dus ruimte op de plek van de breuk en het wervelkanaal is versmald.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:22

Ohja, dat was de truc! Heel veel mensen hebben er totaal geen last van.

Ik heb nooit bewust meegekregen welke graad afglijding ik heb. Maar wat ik mij herinner van de beelden die de MRI gemaakt heeft was het toch zeker 25-50%. (waarschijnlijk was de ernst van de afglijding ook de reden dat ziekenhuis 1 me heeft doorgestuurd) Hierdoor ook last van beknelde zenuwen (heftige pijnen die ongevoelig zijn voor huin-tuin-keuken medicatie en uitstraling naar mijn benen), al kan ik dit de laatste jaren aardig voorkomen met mijn spieren. Helaas nu dus even niet.

Bij de fysio doe ik vooral oefeningen om mijn spierskelet te versterken. Voornamelijk veel balansoefeningen met behulp van een grote bal, om de kleine spiertjes in de onderrug te versterken. Daarnaast ook hele algemene oefeningen om de grote, oppervlakkige buik- en rugspieren te trainen. Door het versterken van het spierskelet kan ik zelf die wervel redelijk op zijn plek houden.
Ik heb ook 2x een periode Mensendieck-therapie gehad. Ander uitgangspunt, maar uiteindelijk hetzelfde doel; versterken van die spieren om die wervel niet te laten schuiven.

Ik heb ook het geluk gehad dat een van mijn Mensendieck-therapeuten zich ook richtte op houding & zit te paard. Zij heeft mij in het paardrijden dan ook echt verder geholpen, om op de goede manier mijn spieren te gebruiken en hiermee rugpijn te voorkomen. Ook het rijden zonder zadel/met barebackpad doe ik op haar advies en kan merken dat dit ook een goede (en leuke en goedkope :) ) vorm van therapie is voor mij.

Caroline81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 21:59

Sorry voor het late reageren maar ik was op vakantie. Heel erg bedankt voor je antwoord. Rijden als training is eigenlijk wel een goed idee, leuker dan fitness ;) maar je moet dan wel een brave hebben natuurlijk.
Ik hoop dat het inmiddels weer wat beter gaat met je rug! Je hebt overigens graad II zo te zien.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:27

Hopelijk heb je genoten van je vakantie!

Rijden als training is zeker leuk. En het was ook erg leuk om tijdens de gewone therapie oefeningen te krijgen die ik tijdens het paardrijden weer kan toepassen. Dat is een veel grotere motivatie om je oefeningen netjes 2x per dag ook thuis uit te voeren.
http://www.hippischesportoefentherapie.nl Hier staat trouwens meer over de combi paardrijden & therapie.