Wie krijgt nog meer onterecht een vergoeding van CAK?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeeMed

Wie krijgt nog meer onterecht een vergoeding van CAK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 20:08

Vanavond was ik op mijn vrijwilligerswerk en daar zaten een paar mensen te vertellen dat ze tot hun grote verbazing een brief hadden gekregen van het CAK met de mededeling dat ze geld terug kregen. Dat was omdat ze over een langere periode medicatie hadden geslikt. Ik liep toen nog te grappen dat ik al heel lang de pil slik en dat ik dan ook wel een vergoeding wilde.

Kom ik net thuis, check ik mijn brievenbus, en wat zie ik tot mijn stomme verbazing: een brief van het CAK dat ik een vergoeding van 306 euro krijg. Dat is natuurlijk lekker mee genomen, maar ik heb geen idee waar ik die aan te danken heb. Er staat een checklist onder over welke mensen deze vergoeding krijgen, maar naar mijn idee voldoe ik aan geen van deze dingen. Het enige wat ik kan bedenken is dat de pil ooit aan mij is voorgeschreven vanwege zware menstruatie klachten. Voor de rest gebruik ik niks en heb ik ook geen fysio gebruikt of heb ik gerevalideerd.

Nu kan ja opvragen waarom je het krijgt, dus dat ga ik maar eens doen. (terwijl er ergens in mijn hoofd een stemmetje zegt dat ik vooral geen slapende honden moet wakker maken)

Zijn er nog meer mensen die deze algemene tegemoetkoming Wtcg 2010 krijgen en die niet snappen waarom ze hem krijgen?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:13

Wtcg staat voor wet tegemoet koming chonisch zieken en gehandicapten. Iedereen die een WAO/WIA uitkering heeft van >55% krijgt het. (tenminste dat herriner ik me nog van vorig jaar... misschien is het inmiddels veranderd)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 20:28

ik heb gewoon een salaris

in de brief staat het volgende

Waarom krijgt u deze tegemoetkoming?
U krijgt de tegemoetkoming omdat:
- u zorg vergoed heeft gekregen vanuit de basisverzekering van de zorgverzekeraar:
* U heeft in 2010 langdurig geneesmiddelen afgenomen voor bepaalde chronische aandoeningen
* In 2009 er bij u een behandeling gestart voor bepaalde aandoeningen in een ziekenhuis
* U heeft in 2009 een behandeling gehad in een revalidatiecentrum
* U heeft in 2009 of 2010 hulpmiddelen gekocht of laten repareren
* U heeft in 2010 fysiotherapie of oefentherapie gehad voor bepaalde chronische aandoeningen.

Naar mijn mening voldoe ik aan geen van deze zaken.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:49

De WtCG staat inderdaad voor Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, maar hij bestaat uit 3 delen:

1 deel is inderdaad een bedrag dat mensen die 35% of meer zijn afgekeurd (WIA of WAO), dit deel wordt via het UWV uitgekeerd over het lopende jaar.
1 deel komt via het CAK, dit is de algemene tegemoetkoming. Die ligt tussen de 150 en 510 euro dit jaar. Of je hiervoor in aanmerking komt, hangt af van je zorggebruik. Je kunt de zgn WtCG-test doen om te kijken waar jij mogelijk recht op hebt (of waarom je het bedrag hebt gekregen). Dit algemene deel wordt uitgekeerd over het voorgaande belastingjaar, dus dit jaar over 2010.
1 deel komt indirect ook via het CAK en bestaat uit een korting van 33% op de eigen bijdrage voor zorg en hulpmiddelen. Voorbeeldje: Ik heb ms en krijg een aantal uur per week huishoudelijk hulp, daarvoor betaal ik per 4 weken een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Zonder korting zou deze bv uitkomen op 33 euro per vier weken, maar na aftrek van die korting betaal ik 22 euro. Dit omdat voorheen de eigen bijdrage aftrekbaar was van de belasting en nu niet meer.

De WtCG is in het leven geroepen ter compensatie van de maatregelen die zijn genomen of de belastingaftrek bijzondere ziektekosten in te perken, pmdat er te vaak misbruik van werd gemaakt en het dus te veel kostte.

Het bedrag waar TS het over heeft, is de algemene tegemoetkoming die dus inderdaad helaas door de wat raar opgestelde criteria en de rare maatstaven voor de definitie van chronisch ziek/gehandicapt ook wordt toegekend aan mensen die er eigenlijk misschien geen recht op zouden moeten hebben. Aangezien deze tegemoetkoming alsnog te veel kost, wordt deze vanaf volgend jaar inkomensafhankelijk gemaakt.

BeeMed

Re: Wie krijgt nog meer onterecht een vergoeding van CAK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 21:00

kijk ergens vind ik het natuurlijk prima om 306 euro te krijgen. Maar dit voelt gewoon soort van verkeerd. Er wordt zoveel bezuinigd op de gezondheidszorg en dan krijgen opeens een heleboel mensen, waaronder ik, dit opeens onterecht uitgekeerd. Toch een beetje zonde van het geld.

Ik vraag me ook ergens of ze nog tot de conclusie gaan komen dat het onterecht is en dat ik dan opeens terug moet betalen. Ik krijg het pas eind december, dus 1st maar eens zien en dan geloven.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:44

Hè, het gaat om 2009 én om 2010? Dat kan sowieso niet kloppen, want het word per jaar bekeken. Of is dat een typfout van jou?
Ik zou er toch achteraan gaan. Als je het onterecht krijgt, moet je het toch terug betalen want gegarandeerd dat ze daar achter komen. Als zij wel vinden dat het terecht is, weet je tenminste waarvoor je het krijgt.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 09:16

ik had zelf ook al zoiets van als het onterecht is dat ze me vast wel weten te vinden. Daarom ga ik toch opvragen waarop dit gebaseerd is.

Ik zat gisteren wel te denken dat ze zich misschien hebben vergist met mijn zus want die slikt al wel jaren medicatie. Dus misschien is het voor haar ipv voor mij.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:09

Ik kreeg het vorig jaar ook (wil het dit jaar overigens ook wel weer :D ) en toen ik belde zeiden ze dat ze me niets anders konden vertellen dan dat wat er in de brief stond.
Het bleek bij mij te zijn door fysiotherapie en medicijngebruik.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:31

Quellian schreef:
Ik kreeg het vorig jaar ook (wil het dit jaar overigens ook wel weer :D ) en toen ik belde zeiden ze dat ze me niets anders konden vertellen dan dat wat er in de brief stond.

Bij mij het zelfde :j
vorig jaar heb ik em gekregen, achteraf gezien vanwege de fysio (een half jaar lang 3 keer per week als ik het goed heb).
Alleen bij mij kwam de brief op een (voor mij) appart moment. Ik was nl net aan mn kaak geopereerd en moest een verzekering opzeggen (telefonisch). Waarop ik van de telefoniste de vraag kreeg of ik zelf wel bevoegd was om zulke beslissingen te maken, en of ze mn begeleider kon spreken. Heb mevrouw toen maar uitgelegd dat ik amper kon praten door een kaakoperatie _O-

Dag erna lag de brief in de bus, voor tegemoet koming chonisch zieken en gehandicapten.
Ik vond het ook raar dat ik em had gekregen, en bij navraag kreeg ik inderdaad ook te horen dat ze niks anders konden vertellen dan wat er in de brief stond.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:40

Vreemd? Ik kreeg hem ook, maar val wel onder de WTCG. Wat mij vooral opviel is dat het veel minder was dan vorig jaar. Een vriendin van mij (valt ook onder WTCG) viel het ook al op dat het een stuk minder was geworden. Nu snap ik waarom: ze geven het ineens aan veel meer mensen??? Vreemd.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:44

Ikenindi, ik denk niet dat het aan meer mensen wordt gegeven, maar het zijn elk jaar andere mensen. Niet elk jaar hebben mensen bv fysiotherapie nodig.
Ik hoop in elk geval dat ik het dit jaar wel weer krijg. Vorig jaar was het 300 of 350 euro ofzo.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:45

Lalidan schreef:
Hè, het gaat om 2009 én om 2010? Dat kan sowieso niet kloppen, want het word per jaar bekeken. Of is dat een typfout van jou?
Ik zou er toch achteraan gaan. Als je het onterecht krijgt, moet je het toch terug betalen want gegarandeerd dat ze daar achter komen. Als zij wel vinden dat het terecht is, weet je tenminste waarvoor je het krijgt.

ja volgens de brief hebben ze naar 2009 en 2010 gekeken zie bovenstaande post

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:45

Ik heb er geen recht op maar ben toch echt chronisch ziek. Vind ik wel weer een beetje jammer.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:46

Ik weet zeker dat ik em dit jaar niet meer krijg. Vorig jaar was ik aangenaam verrast.
Ik kan alleen maar hopen dat de vergoedingen goed terecht blijven komen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:48

purny schreef:
Ik heb er geen recht op maar ben toch echt chronisch ziek. Vind ik wel weer een beetje jammer.

Als jij kosten maakt (behandelingen of medicijnen) dan zou je er recht op moeten hebben.
Misschien een belletje aan wagen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:48

Hmm ik krijg alleen deel eigen risico weer terug...

Wel apart dat jij zoveel terug krijgt, ik hoop niet dat je het later alsnog moet terug betalen wegens foutieve berekening (maar goed, je krijgt het pas in december, ben benieuwd!)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:48

Quellian schreef:

Dat is dus bij mij het rare, ik heb nog nooit fysio gehad en nog nooit lang medicatie gebruikt.

Ik ga een informatieverzoek indienen, om te kijken waaraan ik dit te danken heb. Misschien moet ik geen slapende honden wakker maken, maar ben toch wel erg nieuwsgierig.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:51

Knuffeldier, ik vond mezelf ook niet chronisch ziek of gehandicapt (hoewel vriendlief mompelend weg liep en zei: 'ik wist het wel'), maar heb toch gebeld. Ze zeiden dat ze niet zoveel konden zeggen (niet meer dan in de brief stond), maar dat ik er wel recht op zou hebben, anders had ik de brief niet gekregen.
Nou heb ik in 2008 een operatie gehad en medicijnen geslikt en in 2009 fysiotherapie gehad.
Nu las ik zojuist op de site van Het CAK dat de vergoeding die je dit jaar ontvangt enkel over 2010 is, dan zou het toch lager moeten zijn lijkt me... vreemd in elk geval :j

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:52

ik hoop idd niet dat ik terug moet betalen als het onterecht is. Ook al heb je het geld dan wel gehad, geld terug geven voelt altijd zo vervelend.

Het is idd erg apart dat ik zoveel krijg. En ergens voelt het helemaal niet lekker. Ik werk zelf in de gezondheidszorg en daar wordt op alles steeds meer gekort, maar dan gaat er wel geld naar zulke dingen.

Ergens heb ik wel zoiets van: goh lekker mee genomen, maar het gevoel van: dit klopt niet overheerst toch wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:53

Ik zou wel slapende honden wakker maken, want stel dat ze er volgend jaar toch achter komen; mag je het alsnog terug betalen := (heeft mijn vader ook meegemaakt door een onopgemerkte foutje...)

Ik kom helaas niet in aanmerking volgens de test :+ Alleen dus deel eigen risico krijg ik terug van CAK

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:54

ik zit ff op de website te zoeken, je kan schriftelijk een informatie verzoek indienen zodat je inzicht krijgt in je medische gegevens waarop dit gebaseerd is. Ik kan alleen nog niet vinden waar ik dat kan aanvragen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:55

Volgens die test krijg ik 305 euro terug, vind dat nogal een klap geld :o
Knuffeldier, ik denk dat ik ook wel zou bellen... want het is zuurder als je het terug moet betalen.
Heb je écht niet in de voorgaande jaren een behandeling, medicijnen, fysio oid gehad?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:59

nee, in 2010 heb ik alleen tandarts kosten gehad en een keer iets van tabletten. Voor gaande jaren hetzelfde.

Ik wilde bellen, maar op de site staat dat als je inzicht wilt hebben in waarom je het krijgt dat je dat schriftelijk moet aanvragen. Ik kan alleen niet vinden waar. Dus misschien toch maar even bellen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:01

aha, gevonden ik kan inloggen met mijn digiD om het te bekijken. Alleen nu het volgende...... wat was mijn digiD code ook al weer, ga daar ff hard over nadenken.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:04

Ik heb een tijdje bij het CAK gewerkt en wat ik nog weet van die tijd is dat er inderdaad nog wel eens wat fouten gemaakt. Helaas heb je daar als klantenservice medewerker weinig informatie, zeker in dit soort gevallen. En waarschijnlijk zullen ze op dit moment meer telefoontje binnen krijgen met dezelfde vragen..