sporten na de bevalling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

sporten na de bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 10:41

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon geen topic vinden? Als die er wel is hoor ik het wel :+

4 september ben ik bevallen, vandaag dus 6 weken geleden.
Nu mag ik dus weer beginnen met sporten!

In mijn zwangerschap ben ik ruim 25 kg aangekomen :o, en nu zitten er nog 10 aan die ik er echt af wil hebben!

Ik ben al 2 dagen begonnen met een uur wandelen.
Maar verder heb ik er niet echt verstand van hoe ik het goed kan opbouwen voor mijn lichaam.
Een sportschool wil ik niet, want dat ben ik heel snel zat, en dat vind ik zonde.
Ik heb wel een springtouw die ik dus wil gebruiken.
Maar wie heeft er nog meer ideeën en tips om te sporten en af te vallen?
Dus wel opbouwend om mijn lichaam geen klap te geven!

xMarieke

Re: sporten na de bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:50

Als je niet naar de sportschool wilt, is fietsen en wandelen denk ik de beste optie.
Ik weet niet of je borstvoeding geeft, maar op je eten letten helpt natuurlijk ook.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:54

Hier een dochter van 18 maanden en ik zit ook nog 10 kg boven mijn startgewicht. (36 kg aangekomen)
Heb helaas veel lichamelijke klachten over gehouden dus wat moeilijker allemaal. Maar hier werkt wandelen, fietsen, zwemmen en eventueel hardlopen en paardrijden. Ook ga ik weer beginnen met 1 x in de week aquarobic.
Ik geef nog borstvoeding dus een dieet wordt hem niet (je mag met BV ivm afvalstoffen ook niet meer dan 500 gr per week afvallen overigens, weet niet of je BV geeft, maar zeker wat om rekening mee te houden) maar op mijn eten letten en proberen veel groentes en weinig vlees/aardappels e.d. bij het avondeten, helpt hier ook al een hoop.
Ik was een tijdje mijn motivatie kwijt, maar begin deze week weer fanatiek... Ik wil er nog 8 af.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 13:49

Ik ben (helaas) met de BV gestopt. Kan dus gewoon op mijn eten letten en afvallen :j

Alleen ik vind het zo moeilijk om 'nee' te zeggen tegen lekkere dingen :o Daar misschien tips voor?

Zwemmen is wel een idee, alleen ik wil nu eigenlijk nog niet in bikini :o
Wandelen doe ik zoiezo wel elke dag met de kleine. Dus dan zou hardlopen en fietsen ook nog kunnen i.c.m springtouwen.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:02

Ik lees ook even mee, heb nog 10 kilo teveel na de bevalling.

ga dinsdag tussen de middag op mijn werk sporten. Ik werk in de gevangenis en daar kunnen we gebruik maken van de fitnessruimte. Ik ben er dan toch. En op donderdag wil ik gaan fietsen naar mijn werk, papa haalt de kleine dan op dus dan kan het mooi.
Normaliter reed ik ook een aantal x paard maar ben nog op zoek naar een nieuw paard dus rijden doe ik nog ff niet.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:05

Als je baantjes gaat trekken, dan kan je ook gewoon een badpak aandoen. Vind ik zelf ook fijner omdat je daar vrijer in beweegt.
Ik weet niet wat voor een werk je doet... als daar trappen zijn, gewoon altijd te trap pakken, helpt ook :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:17

Een badpak vind ik helemaal niks :+
Werk op een kdv, dus daar beweeg ik wel veel. Ga ook weleens voetballen of tikkrtje spellen met de kids.
Alleen tot 9 januari hoef ik nog niet te werken.
Fietsen naar het werk is te ver, en nu gewoon fietsen kan amper omdat ik overdag alleen met de kleine ben.
Kan dan s'avonds wel gaan fietsen of hardlopen als manlief thuis is.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:30

Cd'tje zumba dowloaden en lekker in je huiskamer dansen en bewegen, ik heb ook een dochter van 18 mnd en wil er ook nog 20 kg vanaf hebben en begin morgen weer met zumba thuis voor de buis en ga op me eten letten, heb ww gedaan en daar was ik voor ik zwanger was 15 kilo mee afgevallen maar aangezien je bv geeft kan dat nog niet tenminste je moet tellen wat je eet en niets weg laten..nou succes allemaal..!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:31

ik lees mee, mijn dochter is inmiddels al 2,5 en ik was ook 25 kg aangekomen en moet nog steeds 12 kg kwijt (en die willen dus al meer dan 2 jaar absoluut niet weg :( )

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:36

Ik zou het gewoon houden bij de simpele basic bewegen, dus lekker in het bos gaan wandelen..bv met kinderwagen, rondje fietsen en gaan zwemmen dat zijn ook de dingen die je het langst vol kunt houden.

Kwa snoepen..kan ik geen tips geven ben zelf veelste zwak om allerlei lekker dingen te weerstaan.
Wel zeg ik altijd nee op een feestje tegen het gebak:-)

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:38

Zijn er ook vrouwen die na de bevalling heel snel de extra kilo´s weer kwijt waren? Of is het echt een kwestie van veranderde eetgewoonten die je creeert tijdens de zwangerschap waardoor het zo lang blijft ´plakken´. Ik heb er zelf geen verstand van hoor, maar ik vraag me dat wel eens af. Bij ons op de sportschool loopt ook een dame rond die een 2-3 maanden geleden bevallen is en daar zie je dus niks meer aan. Net zo slank en gespierd als daarvoor. Misschien juist omdat ze ook tijdens de zwangerschap is blijven sporten en daarvoor al heel fit was? Vind het wel interessant want ik zie ook genoeg dames die na een bevalling nooit meer de kilo´s kwijtraken. Vraag me dan af waar dat aan ligt. Als je gezond bent, dan moet je toch weer gewoon op je normale gewicht kunnen komen?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:44

Voor zover ik weet ontzwanger je minstens 9 maanden, dus ik zou vooral niet te snel willen afvallen. Verder denk ik dat zwemmen wel echt iets goeds is! Dat is goed voor je spieren en gewrichten en geeft ook meer conditie. Wandelen inderdaad, kan je ook met de kleine doen. Je ziet ze ook regelmatig joggen achter de kinderwagen, of skeeleren.

Verder zou ik me neit verschuilen achter "ik wil nu eigenlijk nog niet in bikini", ga dan op tijden dat er veel ouderen zijn. Bv 's ochtendsvroeg, dan zwem je tussen 75+ en dan valt je eigen lichaam reuze mee ;) Bovendien ben je de meeste tijd toch onderwater en komt niemand daar om anderen te bekijken/beoordelen/afkraken.

nee zeggen tegen lekkere dingen, daar moet je gewoon de discipline voor hebben/maken. En je kan best af en toe wat lekkers nemen, als je goed ontbijt en luncht en je oven goed brand, kan je prima 's middags wat lekkers nemen, dat verbrand zo mee, 's avonds zou ik mee oppassen.

En heb je trouwens toevallig een Wii? Daar heb je ook stevig sportprogramma's voor! dat is ook makkelijk om thuis te doen en nog leuk ook nog, ze zeggen heel vaak dat je het goed gedaan hebt, dat motiveert echt!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:24

Ik heb geen wii. Dat zou idd wel leuk zijn!
Zumba downloaden is een goed idee! Heb een poos zumba gedaan, en dat vond ik erg leuk :j Thuis doen is ideaal, want dan kan ik zelf bepalen wanneer.

Skeeleren ga ik ook doen, alleen durf ik dat niet achter de kinderwagen. Als je moet remmen oid vind ik dat gevaarlijk.

Volgens mijn schoonvader verbrand je met wandelen evenveel als met hardlopen?

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:29

Ligt er aan hoe je wandelt :-)
Hardlopen gaat gemiddeld tegen 10-11km/uur en wandelen 4 a 5. Tijdens het hardlopen gaat je hartslag ook meer omhoog dan bij wandelen waardoor je lichaam sneller zijn suikers zal moeten verbranden. Je zal dus zeker niet hetzelfde verbranden bij hardlopen als bij wandelen. Al is wandelen wel perfect om conditie te krijgen en als je daarnaast goed op je eten let zal je zeker afvallen. Met hardlopen zal je sneller in je vetverbrandende zone komen qua hartslag en dus meer vet verbranden. Misschien afwisseling van de 2?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:33

Ik probeer wel echt door te wandelen :j
Maar wil wel 'snel' resultaat, dus dan is hardlopen dus beter :+

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:39

Dan kan je inderdaad beter hardlopen. Wel rustig opbouwen. Je hebt meer kans op blessures bij hardlopen dan bij wandelen.
Je zal gewoon meer en sneller vet verbranden. Beste daarbij zou nog zijn als je wat gewicht training erbij zou kunnen doen, hoe meer spiermassa...hoe beter de verbranding :-)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:41

Gewicht training naast het hardlopen of tijdens?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:45

Het is heel slecht voor je lijf om binnen 9 maanden na je bevalling heftig te gaan sporten. Ik heb de extra kilo's er gewoon afgewandeld, veel lopen, uiteraard wel op je eten letten maar je lijf heeft zeker nog een hele poos nodig om helemaal te herstellen van de zwangerschap. Is niet niks hoor, niet onderschatten anders kom je jezelf keihard tegen over een poosje.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:46

Beste is om voor de cardio (dus voor het hardlopen/fietsen) een half uurtje gewicht training te doen. Daarna 30-40 minuten cardio, in het begin zou ik ook afwisselen met wandelen. Dus eerst kracht en dan cardio. Dan heb je tijdens de krachttraining al een groot deel van je koolhydraten/suikers verbrandt en dan zet je je lichaam aan tot vetverbranden omdat er weinig andere brandstoffen aanwezig zijn. Daarom is cardio na een krachtinspanning effectiever dan andersom.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:48

Maar ook hier geldt weer...rustig opbouwen en misschien het best onder begeleiding van iemand op de sportschool. Ik zie die dame bij ons op de sportschool ook rustig oppakken met weinig gewicht en dan rustige cardio erna. Kan me voorstellen dat het lichaam nog volledig moet herstellen en dat je zeker niet moet gaan overhaasten.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:52

Dat is een goede tip! Maar hoe kan ik thuis zonder gewichten krachttraining doen zonder dat ik mijn lichaam overbelast?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:55

Zwelgje schreef:
Zijn er ook vrouwen die na de bevalling heel snel de extra kilo´s weer kwijt waren? Of is het echt een kwestie van veranderde eetgewoonten die je creeert tijdens de zwangerschap waardoor het zo lang blijft ´plakken´. Ik heb er zelf geen verstand van hoor, maar ik vraag me dat wel eens af. Bij ons op de sportschool loopt ook een dame rond die een 2-3 maanden geleden bevallen is en daar zie je dus niks meer aan. Net zo slank en gespierd als daarvoor. Misschien juist omdat ze ook tijdens de zwangerschap is blijven sporten en daarvoor al heel fit was? Vind het wel interessant want ik zie ook genoeg dames die na een bevalling nooit meer de kilo´s kwijtraken. Vraag me dan af waar dat aan ligt. Als je gezond bent, dan moet je toch weer gewoon op je normale gewicht kunnen komen?

Wellicht was zij ook niet zoveel aangekomen?

Als ik over mezelf spreek, kwam ik in het begin al redelijk wat aan (zonder enige verandering in sport of eet patroon) maar toen ik net over de helft was kreeg ik bedrust. Eerst thuis en later in het ziekenhuis. En je moet wel blijven eten. Ik ben in die laatste 20 weken 27 kg aangekomen geloof ik, dus in de eerste 20 maar 9 kg.
En dóórdat ik zo lang plat gelegen heb, heeft mijn lcihaam ook een enorme klap gehad en kan ik ook niet ineens heel hard gaan sporten. Dus dat heb ik allemaal rustig op moeten bouwen met de nodige ongemakken. (ik was mijn balans en meer van dat soort dingen gewoon helemaal kwijt door alsmaar liggen)
Dat gaat steeds beter dus kan ik steeds wat meer doen. En heb er nu dus 26 kg vanaf, van de 36 die er aan zijn gekomen.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:48

Je kan ook beginnen met flesjes water als gewichten. Is misschien nog wel de beste optie om niet te hard van stapel te kunnen gaan lopen. In de meeste sportwinkels kan je dan ook wel setjes kopen van dumbells van 1 t/m 5 kilo. Da´s niet te zwaar maar je kan toch je spieren trainen. Bij lage gewichten zou ik dan wel adviseren om veel herhalingen te doen, dan geldt het ook meer als een cardio oefening en verbrand je meer vet.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:54

Nathalie schreef:
Zwelgje schreef:

Wellicht was zij ook niet zoveel aangekomen?

Als ik over mezelf spreek, kwam ik in het begin al redelijk wat aan (zonder enige verandering in sport of eet patroon) maar toen ik net over de helft was kreeg ik bedrust. Eerst thuis en later in het ziekenhuis. En je moet wel blijven eten. Ik ben in die laatste 20 weken 27 kg aangekomen geloof ik, dus in de eerste 20 maar 9 kg.
En dóórdat ik zo lang plat gelegen heb, heeft mijn lcihaam ook een enorme klap gehad en kan ik ook niet ineens heel hard gaan sporten. Dus dat heb ik allemaal rustig op moeten bouwen met de nodige ongemakken. (ik was mijn balans en meer van dat soort dingen gewoon helemaal kwijt door alsmaar liggen)
Dat gaat steeds beter dus kan ik steeds wat meer doen. En heb er nu dus 26 kg vanaf, van de 36 die er aan zijn gekomen.

Ik weet niet hoeveel zij was aangekomen. Viel volgens mij wel mee want ik heb haar tot ongeveer 4-6 weken voor de bevalling nog op de fiets zien zitten (zag er niet echt comfortabel uit :o ). En ik kan me zeker voorstellen dat bij de ene de hormonen zich anders gaan gedragen als bij de andere. Onder invloed van hormonen kan het ook erg lastig worden om af te vallen. Absoluut!
Maar misschien dat het er inderdaad aan bij draagt als je nog tijdens de zwangerschap kan blijven bewegen. Kan me voorstellen dat hoe fitter je bent, hoe sneller je weer herstelt.
Maar respect voor de dames hier die de moeite nemen om hun lichaam weer in pre-baby shape te krijgen. Je ziet er genoeg die er niets aan willen doen en een zwangerschap als excuus gebruiken om dan maar te vervetten... . In ieder geval zo zie ik het :P

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:56

Ja dat is zo. Het is per vrouw verschillend.
En waarschijnlijk ook wel of je borstvoeding geeft of niet. Want je schijnt toch sneller te ontzwangeren als je geen borstvoeding geeft. Er blijven een hoop hormonen aanwezig zolang je voedt.
En idd een vrouw die in haar zwangerschap kan blijven sporten (jaloers hihi) zal vast minder last hebben dan iemand zoals ik.

Maar ach feit is dat het er aan zit en het er weer af moet, toch? Hihi.