Wie draait er onregelmatige diensten bij ADHD met medicatie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lay

Wie draait er onregelmatige diensten bij ADHD met medicatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 22:44

Goede avond,

Ik heb een vraagje.
Ik heb ADHD en slik hiervoor medicatie.

Nu vroeg ik mij af of er meer mensen hier op bokt zijn die ook AD(H)D hebben. (vast wel ;) ) Maaar wie draait hiervan ook onregelmatige diensten(dag/ avond/ nacht) in combinatie met medicatie?

Ik start dit topic eigenlijk omdat ik niet precies weet wat ik het beste kan doen omtremt mijn medicatie in avond/nachtdiensten. Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Hoe laat nemen jullie medicatie in? Etc, etc, etc....

Tips en Trucs zijn welkom! :)

Jetta

Re: Wie draait er onregelmatige diensten bij ADHD met medicatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:46

Tip: Het is voor jou niet goed om onregelmatig werk te doen in wisselende diensten.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 22:50

Hoezo niet Jet?? :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:52

Waarom slik je precies medicatie? Dat verschilt ook nog wel per persoon...

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 22:56

Ik heb met name erge last van de chaos in mijn hoofd, zonder medicatie mis ik:
- structuur
-concentratie
-planning en organisatie
-ik wordt vergeet achtig
- Ik ben erg actief, maar doe ondertussen niks en krijg niks uit mijn handen (druk met niks doen).

franka75Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:07

Hoi ik slik medicatie maar werk niet. ehm welke slik je? ik slik seroquel en citalopram ook voor de chaos en doemdenken. Ik neem mn medicatie sávonds in maar met nachtdiensten lijkt me dat toch wel erg lastig omdat ik op een gegeven moment gewoon in slaap val, knikkebollen. en overdag ook nog lang slaap.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 23:11

Ik slik Concerta in combinatie met Ritalin. Lijkt misschien een beetje dubbel, maar op sommige dagen werkt alleen de Concerta niet genoeg waardoor ik Ritalin extra bij slik. Terwijl ik op andere dagen weer wel genoeg heb aan de Concerta...

franka75Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:38

ja dat herken ik wel al slik ik die niet maar zo kan je denk ik meer verfijnen in je behoefte. ik denk dat als je nachtdienst hebt je dan wel kan slikken dat houd je toch wel wakkerder , of niet?

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 23:41

Weet ik niet. Ik weet wat dat betreft niet hoe mijn lichaam zal reageren op medicatie in de nacht dienst. Daarom zou ik graag de ervaringen, etc. van andere willen hebben en adviezen hoe zij dit probleem oplossen.. :)

franka75Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:48

Tja je slikt per dag een doses en die zou je kunnen aanpassen per dagdeel , dus later slikken en opvangen met ritalin maar ik zou toch even een arts of psych dit voorleggen die er verstand van heeft , bv degene van wie je die gekregen hebt denk ik dan.
zelf neem ik wel eens later of eerder maar merk dat regelmaat wel belangrijk is bij die van mij alleen degene waar je ze van hebt kan jou uitleggen hoe het een beetje werkt. let er zelf op dat je niet teveel krijgt en spelen ermee kan wel maar houd het in de gaten. ik ga nu slapen pb maar dan reageer ik als ik het lees.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 09:15

Ik heb dit al eens overlegt met de psych, zij zeggen dat ik dit zelf moet ervaren. Ik mag van mijn psych zo wie zo al spelen met de tijden van mijn medicatie.. Ik zou zelf een dag over mogen slaan etc. Wat ik dus tot nu toe ook elke keer doe als ik nachtdienst heb, soms sla ik dan ook meerdere dagen over.
Ik merk dan ook wel dat ik geen medicatie slik, maar mijn lichaam is zo wie zo al heel anders met avond/nachtdiensten. Daarom houd het mij eigenlijk een beetje tegen en functioneer ik 's nachts op koffie, wat natuurlijk ook niet het beste is haha ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 09:19

Ritalin en concerta zijn in feite een stimulant. Het zal wsl bij iedereen verschillen hoe het werkt. Maar ik denk dat het de meeste mensen wel helpt wakker te blijven 's nachts :P .... Dus in dat opzicht zou ik het 's nachts ook gewoon slikken :j

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 17:14

Ja in dat opzicht wel haha :P
Misschien moet ik het gewoon een keer proberen, maar ja...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 00:14

Ik heb 2 collega's met ADHD. Ze draaien 3 ploegen, en dat gaat gewoon goed.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 04:06

Jetta schreef:
Tip: Het is voor jou niet goed om onregelmatig werk te doen in wisselende diensten.

Nou... Mits je dan ook gelijk een andere baan heb voor TS, want dit antwoord is vrij nutteloos...

Ik gebruik zelf ook medicatie voor ADHD en werk onregelmatig. Als ik nachtdiensten heb draai ik het gewoon om. Overdag slaap ik ;), dus neem ik als ik wakker word, en 's nachts als ik aan het werk ben mijn medicatie in. Kijken wat voor jou goed werkt, en als je ergens over twijfelt gewoon even contact op nemen met je huisarts!

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 18:00

@Marloes_ Hoe laat neem jij je medicatie in voordat je gaat werken? Ik heb het nu afgelopen nachten mijn medicatie ingenomen... 1x om 23uur, waardoor ik de volgende dag tegen 1uur pas in slaap viel.. Die nacht daarop nam ik hem om om 20.30 dat ging wel beter, maar als nog erg veel moeite gehad met slapen... Heb je daar ook tips voor?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:45

Wat voor medicatie gebruik je precies? Heb je normaal ook problemen met slapen als je gewoon overdag je medicatie inneemt? En hoe laat neem je normaal gesproken je laatste dosis in? Als voorbeeld: Als jij normaal om 16.00 uur je laatste dosis inneemt, en je gaat om 23.00 slapen dan zit hier 7 uur tussen. Misschien kan je dat ritme aanhouden als je nachtdienst hebt?