Een collega van me woont aan de rand van een oud kazerneterrein (haar voordeur uit, kleine straat voor de deur, hekwerk van terrein) waarvan de gebouwen, helicopter landingsplaats etc. verwijderd zijn. Van dit terrein gaan ze een park maken, met aan de rand een luxe appartementengebouw. Nou lag dit terrein een tijdlang braak sinds de gebouwen weggehaald zijn, maar nu zijn ze sinds een aantal maanden bezig met afgraven en er liggen grote zandbergen. Op dit terrein wordt veel gewandeld door mensen met honden, aan de andere zijde staan geen hekken en kun je er zo in.
Nu hoorde ik net van die collega dat ze best een beetje bezorgd is, want ze zijn dus al een aantal weken bezig met de bodem zuiveren van asbest. Er staan witte tenten waar zo'n lopende band staat, hier komt het zand overheen en wordt gefilterd. Mensen die daar aan het werk zijn hebben witte pakken aan met van die mondmaskers. De vraag is dus of zoiets gevaarlijk kan zijn voor de mensen die er direct naast wonen, of de mensen die daar wandelen. De bergen zand aan de ene kant zijn nog niet gezuiverd en het waait, dus het zand vliegt ook wel in het rond. Op de één of andere manier komt ze er niet achter waar ze dit na kan vragen, het bedrijf wat daar bezig is wil niets zeggen en ik zelf weet hier (wat zoiets betreft) ook de weg niet echt.
bij mijn vriend op de boerderij zijn we een schuur aan het verbouwen, hier zijn veel asbest platen, we moeten ook echt absoluut mondmaskers op als we daar bezig zijn, als zon plank breekt en je ademt het in kan het risico's geven.
veiligheid voorop
GamblersCup
Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-11 15:07
Ja, maar dan sta je er wel letterlijk met je neus bovenop. Ik weet wel dat ik voortaan met mijn adem in snel voorbij rijd (ik kom er elke ochtend in de auto langs)..
Dat lijkt mij ook, maar misschien is het risico zo laag dat ze niemand waarschuwen... ?
Thats_Me
Geplaatst: 12-10-11 18:06
Zolang je er niet direct mee in aanraking komt is het geen probleem. Hier zaten de mannen ook gewoon rustig pauze te houden tussen het opgeruimde en nog op te ruimen Asbest. Asbest is alleen gevaarlijk als je er mee aan het werk bent en als het beschadigd en dus vezeltjes vrij komen die je in kunt ademen (zijn inniminnie die zie je niet)
Zolang ze veilig werken (wat zo te lezen wel gebeurd) zal er eigenlijk geen risico zijn voor de gezondheid van omwonenden. Anders zouden die écht wel gewaarschuwd worden. Ook langslopen niet tenzij je echt in de buurt komt als ze druk bezig zijn maar daar wordt wel op gelet dat dat niet gebeurd.
Je hoeft dus ook niet je adem in te gaan houden enzo
GamblersCup
Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-11 18:07
Ik hoop alleen dat dat rondstuivende zand geen problemen veroorzaakt.
Ariebren
Geplaatst: 12-10-11 18:10
In Nederland zou bij een asbest verdenking van grond en puin de heleboel afgezet worden. Er worden borden geplaatst met asbest waarschuwing, enz, enz. Men kan zelfs zover gaan dat de omgeving ontruimd moet worden.
Geld die regel in Duitsland dan niet ??? Ik moet dan wel denken aan de Duitse Grundlicheit.
GamblersCup
Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-11 21:11
Ik denk het niet dan, anders hadden ze het niet zo open gelaten. Maar zoiets heb ik ook nog nooit meegemaakt, dus geen idee eigenlijk.