Mijn verhaal.. BED

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MightyJoe

Mijn verhaal.. BED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 20:18

Na lang twijfelen zou ik toch wel mijn verhaal willen doen.
had eigenlijk een schaduwaccount aangevraagd maar kan het eigenlijk niet langer wachten. Ik wil het nu kwijt.

Sorry voor als het verhaal wat onduidelijk is. Ik ben niet zo goed in dingen vertellen.

BED, voor veel mensen een onbekende eetstoornis. Voor mij helaas wel bekend.

Het begon ongeveer februari 2010. Ik begon met afvallen. Ik was 75 kg met een lengte van 1.72. Het ging erg goed. Was al snel zakkende. Ik at gewoon gezond en genoeg en ik bewoog. Het ging me erg goed af. Ik had totaal geen zin meer in lekkers. Kon overal makkelijk nee tegen zeggen. Al snel was ik rond de 10 kg kwijt. Rond april begon ik al eetbuien te krijgen. Maar die heeft iedereen wel eens. Maakte me er verder niet druk om. Ik hou nou eenmaal heel erg van eten. De eetbuien begonnen elke week wel terug te komen. Maar niet vaker dan 1x per week. Die dag at ik ook alles wat los en vast zat. Als ik bezig was ging ik door onder het mom van nu ik toch al bezig ben kan ik wel door eten. Meestal was het zaterdags. De rest van de week kon ik gewoon weer mijn draad oppakken en gezond eten en bewegen. Dus alsnog viel ik af. Een lange tijd ging het zo door. De eetbuien kwamen ook wel is tussendoor. Maarja. Dat gebeurd nou eenmaal. Dacht ik. Rond juni begon ik heel erg obsest bezig met afvallen. Ik begon alles af te wegen, calorien te tellen. Zelfs mijn broodbeleg ( jam etc) en drinken(optimel..)woog ik af. Ik stopte met het boter smeren op mijn brood en ik wou alleen nog maar eten wat ik zelf maakte. Omdat ik wist dat mijn ouders nogal veel olie en boter etc gebruiken bij het bereiden. De eetbuien hielden niet op en kwamen steeds terug. In juli was non stop een eetbui. Ik kon niet meer stoppen had ik het idee. Telkens nam ik me voor om ECHT weer te beginnen. Want ik walgde van mezelf zou. Zal bang worden om dik te worden en van alles spookte door mijn hoofd. Krijg die gedachtes niet weg. Ja door 1 ding. En dat is eten. Zonder het te proeven. Ik ging naar mijn moeder om het te vertellen hoe erg ik er mee zat. Maar ze zei dat het wel goed kwam omdat we op vakantie gingen en we daar gezond gingen eten. Dit geloofde ik dan. Inmiddels was er al weer rond de 5kg bij.

Op vakantie bleek niets minder waar. Ik maakte mezelf gek. Overal dacht ik aan eten. Wat als mijn ouders patat willen eten etc? De hele vakantie ging het heel slecht. Na een eetbui voel ik me verschrikkelijk. Vies, teleurgesteld, boos, slap, walgelijk. Het liefst ga ik dan in bed en word wakker als alles voorbij is. Maar helaas is het niet zo makkelijk. De hele vakantie verlangde ik weer naar huis. Want daar zal ik weer normaal gezond kunnen eten. Zonder al die verleidingen. Ook zal ik thuis hulp gaan zoeken. Want had op internet rond gekeken en kwam op BED uit en schrok ervan. Alles had ik precies.

Thuis ging het de eerste paar dagen wel goed. Maar daarna weer zoals eerst. Het draaide uit op huilbuien, ruzies, mezelf afsluiten van de rest etc. Voelde me verschrikkelijk. Elke dag nam ik me weer voor om morgen echt te beginnen. Maar het lukte gewoon niet. Mijn ouders zeiden dat ik gewoon weer de draad moest oppakken. Maar ja. Ik wil het wel. Maar ik kan het niet. Het lukt niet. Ik weet wel dat ik met mezelf gigantisch in de knoop lig.

Nu dacht ik een tijd dat het weer goed ging. Ik was 10 dagen eetbui vrij ( ja voor mij was dat een hele prestatie!) ik was super blij en trots op mezelf. Voelde me geweldig en was ook alweer 3 kg kwijt.. Dacht dat ik compleet er van af was en het allemaal wel goed kwam. Maar nog steeds woog en weeg ik alles af, tel calorien en al dat soort dingen. En tja het ging weer mis. En dit was voor mij echt het punt dat ik het niet meer volhoud.

Het ene moment walg ik van ongezond eten als ik iemand het zie eten, en een minuut later kan ik bijvoorbeeld zelf alles naar binnen proppen.

Ik kan gewoon niet beschrijven hoe ik me op zo’n moment voel. De gevoelens vooraf en achteraf. Ik ben een erg moeilijke prater om persoonlijke privé dingen omdat ik me er heel erg voor schaam. Ik heb het hier ook heel erg globaal vertelt. De gevoelens kan ik zegmaar niet omschrijven.
Na het lezen van een boek over BED heb ik eindelijk het moed bij elkaar geraapt om mijn moeder te vertellen dat het echt niet meer gaat en ben in huilen uitgebarst. Nu moet ik morgen naar de huisarts maar durf helemaal niet.. Wat moet ik vertellen? Ik kan echt niet goed praten en op zo’n moment helemaal niet..

Wat ik met dit topic wil? Geen idee. Gewoon mijn verhaal kwijt denk ik. Ik kan er moeilijk over praten en al mijn gevoelens stop ik gewoon weg. Wat nu te veel word..

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:22

Print bovenstaande uit en neem het mee naar je huisarts. Probeer het te vertellen en als je er echt niet uitkomt of het gevoel hebt dat je niet zegt wat je wilt zeggen laat je het hem lezen.
Sterkte! :(:)

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:24

Ach, meis :(:) wat rot voor je...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit echt niet aan heb zien komen. Je was in mijn ogen echt ontzettend goed bezig, maar hier kun je niks aan doen.. Als je morgen naar de huisarts gaat dan komt het verhaal echt wel, maak je er niet te druk om meid. Zie het als iets goeds, een begin van een nieuwe fase in je leven.
Misschien wordt het een moeilijke periode, want je bent echt niet in 1 klap van je eetstoornis af, maar uiteindelijk kom je hier sterker uit.

Sterkte!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:24

Heel dapper dat je dit durft te vertellen.
Misschien moet je dit gewoon uitprinten en morgen aan de huisarts geven, dat is soms makkelijker als het zelf te moeten vertellen.

ashley1

Re: Mijn verhaal.. BED

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:26

Het lijkt me inderdaad handig om dit uit te printen en je huisarts te laten lezen... Succes morgen, hopelijk heb je snel hulp want dit is ook geen doen zo :(:)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:27

Meissie toch :(:) Doet me echt pijn om dit te lezen, dat je je niet fijn voelde wist ik wel, en dat je hier erg mee zit ook.. Maar zo erg, dat wist ik niet... :(:)

Misschien een idee voor morgen als je naar de huisarts gaat, gewoon dit stukje wat je getypt hebt uitprinten, dan hoef je je gevoelens niet hardop te zeggen.. Maar dan weet hij/zij wel gelijk wat er speelt..

Als er wat is, je weet me te vinden :+: Hoop dat je huisarts er wat mee kan en je anders naar de juiste persoon doorstuurt..

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:30

Wow Lizet :(:) hopelijk kan de huisarts er wat aan doen, meid, je kan het! heb het volste vertrouwen in je! ben altijd op msn & whatsapp voor je! sterkte meid! :+:

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 20:30

bedankt.. :)
denk dat ik het inderdaad ga uitprinten.. Hoewel ik het wel erg eng vind..En ik naar mijn idee wel heel veel ben vergeten er in te zetten omdat me nu heel veel nog te binnen schiet maar dat kan ik dan denk ik wel vertellen als ze door gaat vragen..

cathy, ik weet ook dondersgoed wel wat wel en niet goed voor iemand is.. maar om me zelf er aan te houden..

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:33

Ja, dat herken ik wel..
Al zou je alleen zeggen: "Ik denk dat ik een eetstoornis heb" dan krijg je al genoeg vragen om het hele verhaal eruit te krijgen, dus dat komt dik in orde. En al helemaal als je dit even uitprint! Vanaf morgen krijg je hulp om te zorgen dat je weer beter wordt!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:34

Jeetje meis! Wist wel dat het niet echt goed ging, maar dit had ik niet verwacht. Dapper dat je naar de dokter gaat. Gewoon je post uitprinten inderdaad. Zal je HA niet raar vinden denk ik, en voor jou maakt het het veel makkelijker!

De dingen die je bent vergeten moet je allemaal opschrijven. als je daar zit morgen is het zo spannend dat je waarschijnlijk heel veel gaat vergeten.

Heel veel sterkte. Mocht je een luisterend oor of wat dan ook nodig hebben, mijn pb box staat open hoor!

Ohja, en onthoudt, vanaf morgen kan het alleen maar beter worden, want je staat er niet meer alleen voor. Het gaat heel moeilijk worden, maar je bent tenminste niet alleen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:38

Meisje, ga alsjeblieft hulp zoeken.

Ik weet precies hoe je jezelf voelt aangezien ik zelf ook BED heb. Maar momenteel zit ik bij de GGZ en 100% beter word ik niet, maar het gaat al wel stukken beter.

Ik had dagelijks eetbuien en was 's ochtends al aan het inplannen wat ik 's avonds allemaal kon gaan eten. Boodschappen was een drama, want ik kreeg paniekaanvallen als ik zonder chips de winkel uit zou gaan.

Die dingen gaan nu al zoveel beter.

Je mag mij ook PB'en als je vragen hebt of gewoon je verhaal kwijt wilt. :(:)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 20:42

Paniekaanvallen heb k ook.. vooral na het eten en als k mezelf gek maak met van alles.. hoe ik er ooit weer uit kom.. dat het me nooit lukt en dat k zo een olifant word.. maar k krijg ook paniekaanvallen als k een eetbui heb en er is gewoon niets bijvoorbeeld.. Of als k bang ben voor een eetbui en k ben op school.. de dag na een eetbui ben ik al helemaal een wrak. laatst mezelf zelfs ziekgemeld omdat ik me zo verschrikkelijk voelde..
Ben blij dat he tmet jou al stukken beter gaat :) hoop dat ik het ook over een tijd kan zeggen..
bedankt :)

_MelisDayka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:45

Ik herken me helemaal in jou verhaal. Ik heb precies het zelfde en heb er nu ook hulp voor.
Ben nog in een beginnende fase dus kan er nog niet veel over vertellen. Maandag ga ik beginnen met groepsgesprekken.

Ik was 3 weken 'eetbui' vrij. Toen kwam mijn vakantie, eigenlijk alleen maar ongezond gegeten maar niet echt 'controle' verlies gehad. En sinds vandaag weer terug in NL is het toch wel weer heel moeilijk om het op te pakken. Ik denk ook alleen maar aan eten.

Je mag mij ook altijd PB'en! :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 20:55

Bedankt.. de reacties doen me erg goed :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:58

Ik vind het heel knap van je dat je dit online hebt durven zetten, én ook nog eens onder je eigen naam!! Ik wist wel dat je er heel erg mee zat, maar klaarblijkelijk was je er eerder nog niet aan toe om er écht iets mee te gaan doen.
De tip om bovenstaande uit te printen vind ik een heel goed idee. Je kan dit dan meenemen en als het je zelf niet lukt om dit te vertellen dan kan de print je helpen. Gaat je moeder mee?? Soms is het fijner om alleen in gesprek te gaan..

Ik wens je heel veel sterkte morgen, JE KAN HET!! De eerste grote stap heb je gezet! Ben trots op je!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 21:14

Thnx Patries.. mn moeder gaat wel mee ja.. maar zit er over te denken om toch alleen naar binnen te gaan..

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:29

Heel veel succes bij de huisarts vandaag! Top dat je de stap nu zet. :)
Ik snap dat het eng is, maar probeer je niet te druk te maken. Als het niet helemaal lukt om iets duidelijk te vertellen, dan zal de huisarts je wel helpen door vragen te stellen. Misschien kan het je wel helpen om van tevoren even aan te geven dat je het lastig vind om het er over te hebben?

Succes en sterkte :(:)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:01

Jeetje Lizet... Ik weet even niet wat ik moet zeggen, maar ik wil je een enorm dikke knuffel geven! :(:)
Pb/msn staan altijd open voor je! Heel veel sterkte meisje :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:15

Heel veel sterkte :(:)
Geen ervaring mee.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:23

Jemig meis ontzettend knap dat je zo je verhaal durft te vertellen. Denk dat het erkennen een goede stap is richting herstel.
Ben je vandaag bij huisarts geweest? En hoe ging dat?
Als je verhaal kwijt wilt mag je mij ook altijd pben!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:24

Lieve Lizet, wat vreselijk rot om zo je verhaal te lezen, en hoe veel pijn het je doet.. ;(
Ik hoop dat de dokter wat voor je kan betekenen, en dat je er bovenop zal komen..
Mijn pb-box staat altijd open..
:(:)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:57

Hallo Lizet,

Wat een verhaal! Ik herken je verhaal heel erg, zelf heb ik ook deze eetstoornis. Heb af en toe trekken van boulimia, maar niet overheersend. Hoe ging het bij de HA? Kan me voorstellen dat het moeilijk was. Als je eens je hart wilt luchten (al is het maar om even te schelden of boos te wezen), mijnnPB box staat altijd open!! Ook voor vragen en ervaringen.. :)

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 01:41

Lieve Lizet :(:) Ik hoop dat er goede hulp aan je wordt verleent zodat je snel weer jezelf kunt zijn zonder dat je er dagen mee bezig bent. Koppie op meissie :+: :(:)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:34

Heey, Hoe ging het bij de HA? ik hoop dat het je goed heeft gedaan...

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 13:53

Bedankt iedereen :)

Gister bij de HA ging het wel goed opzich.. was erg zenuwachtig maar vond het fijn om mijn verhaal te doen.. Ik word nu doorverwezen naar iemand die me gaat helpen. Hopen dat het dan beter gaat :)!