Sinds operatie moeite met ademhaling en hartslag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Sinds operatie moeite met ademhaling en hartslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 21:28

Hoi daar. Een dikke twee weken geleden ben ik op spoed beland en hebben ze mijn appendix moeten verwijderen. De operatie op zich ging goed, maar de narcose niet. Bij het toedienen van de middelen om in slaap te gaan zijn er een paar dingen fout gelopen. Zo heb ik bv. dat toegediend gekregen van de chirurg zelf. Hij heeft een eerste inspuiting gedaan terwijl anderen de operatie nog aan het voorbereiden waren. Hierdoor heb ik niet dadelijk zuurstof gekregen. Pas toen ik in paniek sloeg omdat ik niet kon ademen en mijn hart precies voelde stilvallen, kwam er snel iemand bij me en werd er me een tweede inspuiting gegeven met daarbij het zuurstofmasker.
Bij het ontwaken kwam die paniek een beetje terug en had ik ook heel veel moeite om te ademen. Mijn beide schouders deden heel fel pijn (wat bij blindedarmoperatie wel normaal is doordat ze je buik opblazen en die lucht moet wegtrekken) en ik heb dadelijk verschillende pijnstillers gehad.
Dit was mijn eerste operatie, dus je kan je wel indenken dat het niet bepaald een prettige ervaring was :o Bij het thuiskomen de dag erna was het ontzettend moeilijk om rustig te kunnen liggen.

Sindsdien voel ik vaak steken onder mijn ribben (longen), ben ik buiten adem als ik het minste stukje gewandeld heb en voel ik soms mijn aders qua hartslag precies op springen staan, zelfs in volledige rust. Het gebeurt op totaal willekeurige momenten. Ik kan ook bijna niet diep ademhalen, mijn middenrif lijkt te blokkeren of zo... De laatste dagen heb ik weinig last gehad en zojuist deed het weer zo'n pijn dat ik niet recht kon. Ik krijg ook pijnscheutjes op totaal andere plaatsen dan waar mijn littekens zitten of dan waar de appendix zelf zat.

Over een paar weken moet ik op controle. In het ziekenhuis heb ik na de operatie verschillende keren gevraagd aan de chirurg of de pijn normaal was en toen zei hij van wel, maar dat het "een paar dagen ging duren". Nu zijn we een paar weken verder... :+

Iemand ervaring met slechte narcose? Blindedarmoperatie? Ademhalingsproblemen na een operatie? Tipsom terug goed te oefenen op ademen?

Patriciavt

Re: Sinds operatie moeite met ademhaling en hartslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:56

Ik heb afgelopen zaterdag ook ervaren dat zodra je bijna 'in slaap' valt je ook moeite krijgt met ademen.. wat een fout dat je niet gelijk zuurstof hebt gekregen, denk dat dat wel iets is om nog op terug te komen...

Vergeet niet dat je lijf ontzettend bij moet komen van narcose, daarbij hebben ze ook aan je lijf lopen wroeten.. het is niet raar dat je snel moe bent, maar last van ademhalen en hartslag is wel iets waarmee ik persoonlijk aan de bel zou trekken!!

Ik heb tot nu tot 5x narcose gehad, morgen m'n 6e.. Nog geen slechte ervaringen gehad en ik hoop dat dat zo blijft.. :o

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:00

Ik zou toch even het ziekenhuis bellen. Je hartslag en ademhaling zijn wel even serieuze dingen!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 22:05

Patriciavt, ik zou er zeker op terugkomen als dat zin had. In mijn verslag staat 1 zinnetje: de operatie is zonder complicaties verlopen. That's it.
Je 6de narcose, oh boy... Succes!

Sassol, ik heb toen dus aan de chirurg en zelfs aan andere mensen die me daar hebben gechecked gevraagd of dat normaal was en zij zeiden toen van wel, maar voor een paar dagen.

Nu heb ik toevallig ook nog een werkaanbieding gekregen en ik ga vanaf maandag aan de slag, dus vermoedelijk ga ik het dan weer opzij schuiven tot m'n check-up eind oktober.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:07

Tieneke schreef:
Sassol, ik heb toen dus aan de chirurg en zelfs aan andere mensen die me daar hebben gechecked gevraagd of dat normaal was en zij zeiden toen van wel, maar voor een paar dagen.

Juist, een paar dagen. Niet een paar weken. Ik zou dus even het ziekenhuis bellen met deze info dat je dus na weken nog steeds niet normaal kunt ademen en geen goeie hartslag hebt. Met de vraag of dat dat kwaad kan/een signaal is van iets.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 22:08

Dat is wel een goed idee. Heb wel het gevoel dat ik dat beter aan de huisarts dan vraag dan aan de behandelende dokters/chirurg daar, want die gaan hun handjes in onschuld wassen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:09

Tieneke schreef:
Dat is wel een goed idee. Heb wel het gevoel dat ik dat beter aan de huisarts dan vraag dan aan de behandelende dokters/chirurg daar, want die gaan hun handjes in onschuld wassen.

Ik weet niet in hoeverre de HA daar iets vanaf weet, maar kan natuurlijk nooit kwaad. Je zou natuurlijk ook een ander ziekenhuis kunnen bellen met je vraag. Dan heb je een objectieve dokter/chirurg.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 22:13

Mijn HA vertrouw ik daar wel in, hij heeft zelf maar 1 long, dus over de ademhaling en dat soort dingen weer ie zeker wel veel.

Vreemde is ook dat het zich meer links lijkt te manifesteren dan rechts, waar het ding zat dat eruit moest :+ Of ja, ik vind dat vreemd.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:11

Lijkt me een heel goed idee om even bij je HA te informeren! Wel doen hoor!!
Misschien is er wel iets beschadigd van binnen bij het uithalen van de (eh hoe het het ook al weer, mijn geheugen laat me compleet in de steek nu met alle medicatie..) dat ding wat je in je keel krijgt.. Ik had afgelopen zaterdagavond ook een kapotte keel van die slang.. (al is dat bij mij gelukkig redelijk weggetrokken nu..)
Het kan ook nog zijn dat je ribben gekneusd zijn geraak? Dan kan je ook moeite hebben met ademhalen..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 08:39

Ik heb niets in mijn keel gehad. Zuurstof heb ik gewoon via een maskertje gekregen. De operatie zelf is via laparoscopie gegaan en dat is heel netjes eigenlijk: maar drie kleine sneetjes blijven er van over. Alles is ook gelijmd, geen draadjes en daarmee ziet het er al bij al nog wel ok uit :+

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:46

Als je onder narcose gaat, dan krijg je volgens mij standaard zo'n slang in je keel... Ik heb het iig altijd gehad..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 08:50

Ik heb dat niet gekregen, daar ben ik zeker van. Heb op voorhand alles gevraagd hoe ze dat gingen doen, heb alleen een maskertje gehad.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:02

Dat is apart... Ofnou, ik weet niet of dat apart is, maar ik heb nog nooit narcose gehad zonder slang in m'n keel.

Naja, denk dat het gewoon heel goed is als je toch even aan je HA vraagt hoe of wat!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:06

Voor zo ver ik weet intuberen ze ook altijd! Dat is echt standaard, omdat je als je volledig onder zeil gaat ook spierontspanners krijgt en je daarom niet goed meer kan ademen.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:11

Patriciavt schreef:
Als je onder narcose gaat, dan krijg je volgens mij standaard zo'n slang in je keel... Ik heb het iig altijd gehad..

Dit is niet altijd het geval. Een masker kan ook in sommige gevallen.

Wat misschien zou kunnen is, omdat je zo paniek bent geraakt, je nu last heb van angstaanvallen. Als ik zo je symptomen lees: hartkloppingen ed...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:13

Ik heb echt geen intubatie gehad. Echt niet.

Veersche, ik weet het niet. Ik ben wel bezorgd eigenlijk. Nu op dit moment voel ik er weer niks van en zo gaat het op en af. Ik was wel echt in paniek, het voelde precies alsof ik ging sterven (al weet ik natuurlijk niet 100% hoe dat voelt...).

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:39

Ik heb vorig jaar mijn verstandskiezen laten trekken onder volledige narcose.

Toen ik wakker werd kreeg ik het spaansbenauwd, met hartkloppingen.
Ben terug geweest naar de verkoever kamer, en daar nog zuurstof gekregen.
Eenmaal thuis weer een aanval, naar de huisartsenpost. Daar kreeg ik doodleuk te horen dat ik astma had.
Dus pufjes en prednison mee gekregen.
2 dagen later s'avonds weer benauwd, en de pufjes die niet werkte.
Mijn vriend heeft toen een ambulance gebeld, omdat ik het zo benauwd kreeg en mijn linker arm pijn begon te doen.
Ambulance heeft mij naar het ziekenhuis gebracht, en daar bleek ik al dagen lang een soort hyperventilatie had.
Ik heb nog weken last gehad van duizeligheid, vermoeidheid, afvallen, overgeven, hartkloppingen etc.
Kon helemaal niets meer!

Afgelopen mei een kijkoperatie gehad in mijn buik, en toen ik wakker werd, weer precies hetzelfde!
Ik mocht ook pas rond half 11 s'avonds naar huis!
mijn buik hebben ze op de zelfde manier bekeken als die van jou, en heb echt een paar weken last gehad van mijn lichaam. pijn in mijn schouders, pijn in mijn zijdes enz
Ik heb daarna ook nog nierstenen uitgeplast, waarschijnlijk omdat de katheter die je geplaatst krijg, de boel heeft gestimuleerd!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:48

Ik zou er op terug komen bij de controle. Je krijgt standaard een tube in omdat je spieren worden platgespoten met verslappers. Je merkt er niet altijd iets van omdat je al eigenlijk volledig weg bent. Ik zou voor de zekerheid de HA bellen om te vragen hoe of wat. Maar ik vind het een kwalijke zaak van die chirurg!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:35

Ik heb ook (heel) vaak een narcose gehad.
Ik heb nooit de klachten gehad die jij nu hebt.
Ik zou toch echt even naar een huisarts gaan voor de zekerheid :(:)

Ik heb trouwens ook altijd een tube gehad hoor, alleen nooit iets van gemerkt.
Owja een keer....meestal halen ze dat ding eruit op het moment dat je bijkomt. Dan merk je er nog niets van.
Die ene keer kreeg ik het wel mee, en dat vond ik heel onprettig...beetje eng zelfs.