Kind met concentratieproblemen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kipje39

Kind met concentratieproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 19:46

Omdat dit me toch niet echt lekker zit wil ik toch wat meningen horen van mede bokkers!

Mijn zoontje van 6 is een vrolijke knul, met een berg aan vriendjes! Een boefje dat wel maar goed hij heeft lekker een karakter!

Een jaar of 3 terug zijn zijn vader en ik uit elkaar gegaan, een jaar later is mijn moeder overleden.
Best wel heftige dingen voor zo'n klein ventje.

Maar nou kwam vandaag zijn juf op huisbezoek!

Mijn zoontje heeft wat moeite om mee te komen in het lezen en schrijven, kan zich wat moeilijk concentreren en dat is een punt wat mij niet onbekend klinkt!

Maar nou wijd zijn juf dit aan de dingen die hij meegemaakt heeft.
Ze vind dus dat hij naar een psycholoog moet!

Een kind van 6!!!! Die moeite heeft met lezen.
Ik heb haar dus ook verteld dat ik daar absoluut niet akkoord mee ga!
Hij is een vrolijk kind en vertoond echt geen tekenenen dat hij problemen heeft met de situaties die hij meegemaakt heeft.

Het schoot mij een beetje verkeerd dat tegenwoordig overal een stickertje op moet.
Vroeger was je gewoon een beetje druk, of had je moeite met leren!

Kom op hij zit net in groep 3 mag hij ook even inkomen?? Ja misschien heeft hij meer tijd nodig maar so what!

Zijn hier bokkers die ook een kind met concentratie problemen en wat is daarmee gedaan?

mayniac_val

Re: Kind met concentratieproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:49

Waarom heeft de juf zoveel ongelijk als ze een psycholoog aanraadt? Kinderen kunnen aardige maskers opzetten hoor, denk ook niet dat veel van mijn leerkrachten door zullen hebben gehad wat er bij mij allemaal speelde.

Verder kun je de concentratieproblemen oplossen met veel slaap en gezonde voeding :)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 19:54

Omdat hij een ontzettend vrolijk kind is! Ik geloof dat ik hem beter ken dan haar!

Hij gaat zeker optijd naar bed want dat heeft hij sowieso nodig en hij eet ook gezond!

Vind een psycholoog echt overtrokken, ze zei zelf ook dat hij goed in de groep ligt en dat het een ontzettend lief en zorgzaam jochie is.

Hij zit net een paar maanden in groep 3, waarom meteen zwaaien met een psycholoog ipv stimuleren met opdrachtjes thuis?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:56

Wat heeft juf al geprobeerd om de concenrtratie te verhogen en hoe lang is ze hier mee bezig? Ben het wel eens met jou, helemaal na hoe snel een kind tegenwoordig een 'stempel' krijgt. Terwijl het soms ook gewoon kinderen zijn!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:00

Ik kwam je topic tegen en je titel maakte me nieuwschierig,dus vandaar dat ik even een kijkje kom nemen! Ik kan natuurlijk niet zeggen of het nodig is of niet,want ik ken je zoontje helemaal niet en daarnaast kan niemand het zeggen omdat je nooit helemaal weet hoe iemand zich vanbinnen voelt.

Ik zou het gewoon nog even aanzien,het valt denk ik wel mee.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:01

Mijn oudste heeft idd concentratieproblemen :j (onder andere) Hij is nu 9. Toen hij in groep 1 kwam was al vrij snel duidelijk dat hij niet was zoals andere kinderen. Wij kenden hem zoals hij is, dus als ouders zie je dat wat lastiger. Maar in vergelijk met klasgenootjes en toen inmiddels ook zijn jongere zusje verliep zijn ontwikkeling wel duidelijk anders. En achteraf zien we allerlei puzzelstukjes op hun plaats vallen.
Goed: onze oudste is inmiddels beplakt met diverse stickertjes en dus niet vergelijkbaar met jouw kind. Maar kan wel zeggen hoe wij ermee om zijn gegaan.

Ik snap dat het als ouder schrikken is als de juf verteld dat niet alles vlekkeloos gaat en dat er zorgen zijn (ervaring helaas.... veel ervaring!). Juffen hebben natuurlijk wel veel ervaring en zijn objectiever en zien dus snel als er "afwijkingen" zijn. Het is jammer dat ze het op zijn verleden gooit (wist ze dit allemaal al voor ze bij je kwam?) en niet gewoon even afwacht. Er zitten dus 2 kanten aan: onderzoekstrajecten duren lang, dus hoe eerder signaleren hoe eerder een evt diagnose gesteld kan worden en hoe eerder er een gericht plan van aanpak evt gemaakt kan worden. Bij onze zoon blijkt bijv dat hij vanaf zijn geboorte (eigenlijk ervoor) al een lichamelijke beperking had die met 6 jaar pas echt vastgesteld is. We zijn dus pas 3 jaar bezig met gerichte therapie etc en hebben die eerste jaren heel wat tijd verloren (vooral qua lichamelijk, fysiotherapie bijv)

Nu vind ik ook dat je zoon net in groep 3 zit, er even in moet komen (er wordt een stuk meer verwacht van die jonge kinders) en ik vind 6 erg jong voor een psych. Met onze zoon werd gezegd dat pas met een jaar of 7 a 8 zaken als ADHD en andere psychologische zaken echt duidelijk aan het licht komen en getest kunnen worden. Dus deze juf is ook erg voortvarend. Nu is dat wel de huidige tendens en wordt dit van alle kanten gestimuleerd. Vroegtijdige signalering heet dat dus.

Ook wij waren erg tegen het stickertjes plakken en het is een keus of je eraan mee wilt doen of niet. WIJ kunnen alleen maar zeggen dat we achteraf wel blij zijn dat er nu meer duidelijkheid is over wat onze zoon heeft. Hij krijgt al enkele jaren gericht apart les, heeft sinds begin dit jaar medicatie en doet het nu erg goed op school. Zonder dat alles denk ik dat hij nu op speciaal onderwijs had gezeten of erg ongelukkig was geweest.

Ik heb ook andersom gezien. Een kind dat tot aan zijn 11e moeite had met lezen en rekenen en schrijven en wat dus pas op zijn 10e werd getest en bleek dyslectisch en dyscalculie te hebben. Jaren van frustratie, van compleet straffen als hij zijn werk niet goed deed, ontzettende faalangst en weinig zelfvertrouwen....omdat zijn ouders vonden dat testen niet nodig was en dat het kind gewoon niet genoeg inzet toonde. En achteraf bleek dat hij het simpelweg niet kon. Nu zijn ze met speciale trajecten bezig... een jaar VOOR het voortgezet onderwijs. Beetje laat in mijn ogen.

Denk er dus eens rustig over na. Dit soort berichten moeten altijd even zakken. Ik zelf vind idd 6 nog erg vroeg, ga eerst eens kijken of er op school en evt thuis extra positief aandacht aan besteed kan worden. En neem dit mee naar over een half jaar om te kijken hoe hij dan presteert.

Daarbij zie ik persoonlijk niet de link tussen niet meekomen met lezen etc en concentratieproblemen en de "jeugdtrauma's" om het maar even zo te noemen. Vandaar dat ik die link in het verhaal hierboven niet heb gelegd. Wel opletten dat kind ECHT vrolijk is en niet een masker opzet :j

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:04

Misschien moet je de psycholoog niet zo volwassen opvatten en niet met zo'n grote drempel, je kunt altijd horen wat daar uit komt. Misschien zit hem wat dwars, persoonlijk ben ik ook heel anders tegen mijn ouders, altijd al geweest, liet nooit merken wat mij dwars zat, en vertelde het ook nooit. Ja, toen was ik ook 6.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 20:08

Nou hij gaat nu met de bijles juf mee!
En ik heb aangegeven dat ik wil dat hij werkjes mee krijgt naar huis zodat ik met hem kan oefenen met hun leerstof!

Verder hebben ze er nog niets mee gedaan!

Mijn kind is gewoon een jochie die liever in een boom klimt dan dat hij een boekje leest!
Die lekker tegen je aan komt zitten op de bank en dan graag grapjes maakt.

Vind het lastig hoor! Misschien heeft hij gewoon een moeilijke start, ik wil hem niet tekenen met een stempel.
Ik vind het ook totaal niet nodig om hem te laten onderzoeken op ADHD!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:09

Nouja beter onderzoeken, dan achteraf zeggen :) toch?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:12

geloof mij maar als ik zeg dat al die onderzoeken voor een kind ook niet goed zijn.
Ik heb er ervaring zat mee en mijn kind werd er alles behalve gelukkig van

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:13

Maar hoezo zou je hem meteen een stempel geven als hij naar de psycholoog gaat?
Dat is echt niet alleen voor mensen met een afwijking (of stempel) hoor!
Ook gewoon voor kinderen die een moeilijke periode hebben gehad en nu niet lekker mee komen op school, kan het heel fijn zijn om daar met iemand anders dan de eigen ouders over te praten.
Dus gewoon praten, geen onderzoeken of niks, alleen praten met een psycholoog zou wel eens heel goed kunnen zijn :).

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:13

Ze zitten net 7 weken op school. Sommige kinderen zijn soms net wat later, hij is ook pas 6. Ik weet niet hoe zijn en jouw relatie is met je ex, maar als dat opzich prima verloopt kan ik me ook niet voorstellen dat een psycholoog nodig is. Zou dan eerder een keer denken aan van die cusussen van school-maatschappelijkwerk. Dan komen ze samen met andere kinderen die ook gescheiden ouders hebben en kunnen ze er over praten als ze daar behoeften aan hebben. Alleen dit gebeurd dan wel in spelverband en niet 1 op 1.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 20:15

Ik weet zeker dat mijn zoontje echt gelukkig is!
De lol die wij hebben, de glinstertjes in zijn ogen!

Als hij ergens mee zit verteld hij dat altijd, als hij mot heeft gehad op school!

En toen mijn moeder overleden was, ging hij regelmatig met haar foto naar zijn kamertje om even met haar te praten en dan laten lkwam hij bij mij praten over zijn verdriet!

Dus het is niet zo dat hij het opkropt! Gelukkig maar.
En idd, de link met lezen en eventuele trauma's zie ik ook niet!

Iemand vroeg of ze dit wisten voordat ze kwam? Ja want toen mijn ex en ik een school gingen uitzoeken lagen we al in scheiding en mijn moeder overleed toen hij in groep 1 zat.

En ieder kind heeft zijn verslag gaf ze vandaag aan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:20

Vroeger had een juf of meester een klas met bijna 40 kinderen.
Alle kids gewoon mee doen met de les.
Tegenwoordig heeft de juf of meester een klas met 5 dyslectische, 5 adhd of wat voor afwijkingen, daarnaast een aantal gezellige drukke kinderen, sommige zijn bedplassers,suiker probleempjes, of verzin maar een afwijkijng.

Het wordt tijd dat er gewoon weer les gegeven wordt en de dicipline gehandhaafd wordt.
Heel verstandig dat je er niet in mee gaat.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:40

Om meteen naar de psycholoog te stappen lijkt mij ook wat ver gaan :=

Ben je het met de juf eens wat betreft zijn concentratie? En is hij ook erg actief?
En heeft hij wel contact met zijn vader?
Hoe is hij verder thuis?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:51

Hoe was je zoon in groep 1 en 2?
Is dit helemaal voor het eerst dat je zo'n bericht te horen krijgt?
Heeft de juf een psycholoog aangeraden of een psychologisch onderzoek?
Ik hoor je iets noemen over ADHD in een later bericht.
Denkt ze daar aan?
Je kunt nu al wel zien of een kind mee kan komen of niet en ook concentratieproblemen vallen erg op.
Je kunt het afwachten en hopen dat het met hulp thuis beter gaat.
Je kunt ook wel een onderzoek laten doen; als jij zeker weet dat er niks aan de hand is zal dat er dan toch ook uitkomen?
En mocht er wel wat aan de hand is dan kun je er maar beter vlug bij zijn want dan kun je zo snel mogelijk met gerichte hulp aan de slag.

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:54

De juf zou ook nog iets anders kunnen bedoelen met de psycholoog. Ik loop namelijk stage op een eerstelijns psychologiepraktijk en daar doen we heel veel onderzoek bij (jonge) kinderen met verschillende soorten problemen of verwachte problemen. De concentratieproblemen kunnen namelijk verschillende oorzaken hebben en hiermee sluit je dingen uit. Bij ons in de praktijk krijg je ook geen 'stempel', maar worden er handvatten geboden van hoe met de problemen omgegaan kan worden. Het is bijvoorbeeld handig om te weten of hij niet goed kan meekomen omdat hij de capaciteiten niet heeft (IQ), of dat de afstemming van zijn linker en rechterhersenhelft nog niet helemaal goed ontwikkeld is, of dat er faalangst op de achtergrond ligt, of dat hij een aandachtstekortstoornis heeft waardoor hij wel wil maar niet kan (of nog vele andere mogelijkheden). We krijgen veel ouders die graag van te voren willen weten wat ze van hun kind kunnen verwachten en op welke vlakken er extra aandacht aan de ontwikkeling van het kind besteed moet worden. Helemaal niet 'zwaar' dus, maar juist handig. Als een kind op het juiste niveau en met de juiste begeleiding onderwijs krijgt worden kinderen daar alleen maar blijer en zelfverzekerder van ;)

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:07

Ik kan dit soort dingen vanuit de hoek van de school bekijken: ik loop stage op een basisschool bij de interne begeleiding, waar juist veel naar dit soort kinderen gekeken wordt.
Ik ben het zeer met je eens dat tegenwoordig kinderen snel een stickertje opgeplakt krijgen, te snel als het aan mij ligt.
Aan de andere kant kan ik nu ook zien hoeveel moeite en tijd een school er in steekt om alle kinderen die ergens moeite mee hebben (etiketje of niet) het onderwijs te bieden wat ze nodig hebben.
Als ik jou was zou ik rustig, samen met de leerkracht en intern begeleider een gesprek voeren, over de eventuele verschillen die er op school en thuis te zien zijn, als het goed is probeert een school eerst zelf met handelingsplannen en extra ondersteuning jouw zoontje te helpen, voordat ze gelijk stickertjes gaan plakken. Voor een leerkracht kan het erg makkelijk zijn om dit snel te doen als een kind afwijkt, een intern begeleider zal dit minder snel doen, en eerst kijken naar de mogelijkheden binnen school (denk aan ondersteuning van een onderwijsassistent/klassenassistent of een remedial teacher).
Wanneer deze dingen niet baten horen ze pas verder te kijken naar de oorzaak van de problemen, voor hetzelfde geld moet hij inderdaad gewoon wennen aan de nieuwe structuur in groep drie ten opzichte van de kleuterklassen. Het is ook heel wat, in plaats van veel spelen moet hij ineens hele dagen op zijn stoeltje zitten, moet hij leren lezen, leren schrijven en rekenen. De een heeft nu eenmaal wat meer aanpassingstijd nodig dan een ander.
Wat vooral mijn advies is: ga niet volledig met je hakken in het zand, wanneer je dit doet is iedere mogelijkheid tot goed overleg verdwenen. Probeer het gesprek met de leerkracht open aan te gaan, waarbij je natuurlijk wel uitlegt hoe jij het ziet. En vooral, probeer te regelen dat als blijkt dat de leerkracht het écht een probleem vindt, er een gesprek samen met de intern begeleider komt, die is er voor dit soort zaken.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 21:16

In groep 1 en 2 was er niets aan de hand en is dit niet ter sprake gekomen!
Hij ziet zijn vader wel maar dat zijn vaak korte periodes, hij is niet vaak een hele dag bij zijn vader!

Mijn zoontje is wel aanwezig, maar meer in de zin dat hij altijd wel wat te vertellen heeft wat hij meegemaakt heeft.
Maar kan ook gewoon rustig spelen en op de bank zitten.

Hij is wel snel afgeleid, maar als ik dan tegen hem zeg van komop we zijn nu een boekje aan het lezen heeft hij zijn aandacht er zo weer bij.

Het is ook alleen met lezen, want met rekenen en andere dingen lag hij weer hoger dan andere kinderen!

En ik snap wel dat ze er vroeg bij willen zijn als er echt een concentratie probleem zou zijn, maar hij zit net 7 weken op school en het is een kind van 6.

Ze mogen van mij best wat testjes doen op school en mocht daar echt een probleem naar voren komen kunnen we vanuit die situatie nog handelen, maar om nou meteen naar de eerste beste psycholoog te rennen vind ik een beetje vroeg en overtrokken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:23

Maar "die testjes" waar jij het over hebt worden vaak juist gedaan door een psycholoog.
Deze weet precies waar naar te kijken en kan daardoor sneller de plussen en de minnen inzien.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:29

Vooropgesteld: ik snap dat het niet leuk is om te horen. Aan de andere kant, wat kan een bezoekje aan een arts nou voor kwaad?

Ik word er ook wel een beetje simpel van hoor. Worden de kids niet als individuen behandeld op school, is daar gezeur over. Neemt een juf juist wel die moeite om zelfs op huisbezoek te komen en haar advies te geven; is het ook weer niet goed.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:30

Als dit de eerste keer is dat je dit hoort kan ik me voorstellen dat je dit rauw op je dak valt.
Ik zou het even een poosje laten zakken, zulk nieuws is niet leuk om te horen.

Wil school dat jij een psycholoog zoekt of heeft school zelf een schoolbegeleidingsdienst.
En is het de bedoeling om te praten of gaat het om onderzoek?

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:32

Wat Brainless hier zegt klopt wel, niet iedereen heeft de bevoegdheid om dergelijke testen te mogen afnemen. Voordat er zo'n test gedaan wordt, wordt er over het algemeen ook eerst een observatie in de klas gedaan. Degene die deze observaties doet, heeft dit vele malen vaker gedaan, en weet precies waar hij of zij op moet letten. Vaak kan hierbij al bepaald worden of het uberhaupt wel nodig is om een test af te nemen.
Zoals ik hiervoor al zei, lijkt het me verstandig als je nog eens rustig en open het gesprek met de leerkracht aan gaat, sowieso om SAMEN te bepalen welke weg jullie gaan volgen: allerlei onderzoeken, of eerst met wat extra oefening het nog even aankijken?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:40

Pascal schreef:
Omdat dit me toch niet echt lekker zit wil ik toch wat meningen horen van mede bokkers!

Mijn zoontje van 6 is een vrolijke knul, met een berg aan vriendjes! Een boefje dat wel maar goed hij heeft lekker een karakter!

Een jaar of 3 terug zijn zijn vader en ik uit elkaar gegaan, een jaar later is mijn moeder overleden.
Best wel heftige dingen voor zo'n klein ventje.

Maar nou kwam vandaag zijn juf op huisbezoek!

Mijn zoontje heeft wat moeite om mee te komen in het lezen en schrijven, kan zich wat moeilijk concentreren en dat is een punt wat mij niet onbekend klinkt!

Maar nou wijd zijn juf dit aan de dingen die hij meegemaakt heeft.
Ze vind dus dat hij naar een psycholoog moet!

Een kind van 6!!!! Die moeite heeft met lezen.
Ik heb haar dus ook verteld dat ik daar absoluut niet akkoord mee ga!
Hij is een vrolijk kind en vertoond echt geen tekenenen dat hij problemen heeft met de situaties die hij meegemaakt heeft.

Het schoot mij een beetje verkeerd dat tegenwoordig overal een stickertje op moet.
Vroeger was je gewoon een beetje druk, of had je moeite met leren!

Kom op hij zit net in groep 3 mag hij ook even inkomen?? Ja misschien heeft hij meer tijd nodig maar so what!

Zijn hier bokkers die ook een kind met concentratie problemen en wat is daarmee gedaan?

Ja zo'n kind heb ik ook. Daar is van alles mee gedaan, van kinderfysio voor het schrijven, naar Marant voor dyslectieonderzoek, diverse handelplannen en extra oefenen op school en thuis en zelf hebben we visolie geprobeerd. Ook nog ergens een bril aangemeten die ze niet draagt :D Uiteindelijk een jaartje gedoubleerd in groep 4 en nu in groep 5 lijkt het aardig te gaan. Ik denk dat jouw gevoel de beste graadmeter is of je naar een psycholoog moet of niet. Je moet doen wat je hart je ingeeft, jij kent je kind het best. De psycholoog kan in mijn ogen geen kwaad en etiketjes vallen ook mee. Je hoeft de school niet op de hoogte te stellen van de uitkomsten en psycholoog bezoeken hoeft niet via school, je gaat dan eerst naar de huisarts en kan dan doorverwezen worden. Voor jezelf kan het juist wat zekerheid geven / geruststelling.
Ons kind blijft nog steeds ongeconcentreerd, eigenlijk met alles wat ze doet. Het maakt haar niet minder leuk, ze lijkt de zaken wel steeds meer onder controle te krijgen, al fietste ze laatst weer tegen een geparkeerde auto aan, tja wij kijken het voorlopig nog even aan en hebben wij het idee dat ze er zelf onder lijdt, dan zouden wij er wel mee naar een kinderpsycholoog gaan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:43

Je kan het advies natuurlijk ook naast je neer leggen met het risico dat je over een paar jaar spijt hebt dat je je kind niet eerder hebt laten onderzoeken.

Wat is je bezwaar om een deskundige naar je zoontje te laten kijken?