Propranolol, ervaringen en bijwerkingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Propranolol, ervaringen en bijwerkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 18:16

Hoi :wave:

Omdat ik echt bijna dagelijks last had van migraine aanvallen, heb ik van mijn huisarts Propranolol mee gekregen.
Ik moet het 2 weken proberen en dan melden hoe het gaat voor eventueel een ander medicijn of een verlengingsrecept, je kent het wel. :)

Maar, ik gebruik het nu nog maar net 2 dagen (maandagavond eerste keer geslikt), en ik heb sinds de ochtend erna echt een beetje een schaamtelijk kwaaltje.. :o Het staat niet in de bijsluiter van bijwerkingen, maar ik vind het zo toevallig dat het dus direct erna is begonnen. Dus of het hiermee te maken heeft? (Vanwege schaamte zet ik het niet hier neer, liever over PB)

Wat zijn jullie ervaringen met dit medicijn en wat voor bijwerkingen kregen jullie?

Ik gebruik het overigens 1x per dag en dan die van 80mg.

Mandyy

Re: Propranolol, ervaringen en bijwerkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:23

Ik heb een tijdje Propranolol geslikt, werd er heel suf van. M'n moeder noemde het zelfs stoned. :') Meer bijwerkingen heb ik niet gehad, slik nu Metoprolol.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:25

als het niet in de bijsluiter staat zou ik toch even contact opnemen met je huisarts.

Succes ermee!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:14

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:25

Ben wel benieuwd naar je bijwerkingen.
Ik heb het jaren geslikt en had last van slapeloosheid, levendige dromen en koude handen en voeten die ik moeilijk weer op temperatuur kreeg.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:45

Ik werd er duizelig door, omdat me bloeddruk wel heel laag werd. Dus vandaar gestopt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:24

Mijn broertje gebruikt het nu al twee jaar tegen migraine aanvallen. Het 1e half jaar heeft hij een beetje gerommeld om de dosering juist te krijgen en toen had hij nog regelmatig aanvallen, maar nu niet meer.
Propranolol is een betablokker, het zal dus je hartslag en bloeddruk verlagen. Daardoor heb je last van duizeligheid, vermoeidheid en een slap gevoel. Dit is met name in het begin, daarna raak je gewend aan dit nieuwe setpoint. Van propanolol kan je raar gaan dromen in het begin. De bloedvaten in je hersenen kunnen nu slechter vernauwen en daardoor zal je in het begin suf zijn en je stoned voelen, ook dit trekt weg op het moment dat je lichaam eraan went. Het gewennen aan propanolol kan zeker tot drie maanden duren, echte duizeligheid zal met een paar weken bijtrekken, vermoeidheid en andere symptomen kunnen langer duren.

@eempiej, het klopt dat je bloeddruk laag wordt, dat is namelijk juist hetgene wat het medicijn doet. Oorspronkelijk werd propanolol voorgeschreven aan mensen met een hoge bloeddruk, maar omdat het door de bloed-hersen barrière heen kan wordt het voor die patiënten niet meer voorgeschreven, daar zijn nu veiligere middelen voor. Dit omdat propranolol ook een groot effect heeft op de hartfrequentie, juist bij patiënten met een slechte hartspierfunctie kan de bloeddrukdaling gevaarlijk zijn.

TS ik ben benieuwd of ik jouw rare symptoom kan verklaren via het werkingsmechanisme, je mag me wel een PB sturen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:30

Ik heb je gePB't!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:34

Ik kreeg het inderdaad tegen hartritmestoornissen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:36

Quellian, wanneer was dat? Het wordt nu namelijk niet vaak meer gegeven omdat het bij hartpatiënten gevaarlijk kan zijn. Ze geven nu veel liever een specifieke betablokker, maar goed er zullen altijd artsen zijn die dit liever voorschrijven dan 1 van de nieuwere medicijnen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:41

propranolol wordt eigenlijk vnl voorgeschreven bij migraine, hyperthyroïdie, slokdarmvarices en podiumvrees. voor hypertensie en hartritme stoornissen worden andere beteblokkers voorgeschreven

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:51

InekeH87, ik ben begonnen met Sotalol in 2005, daarna over gegaan op Procoralan (werkt op het hartweefsel) en daarna ben ik Propranolol gaan slikken tot aan mijn zwangerschap, dus tot *even denken* 2,5 jaar geleden.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:26

Ik slik dit nu meer dan een jaar. Ik had zware migraine aanvallen, zo'n 4 per week. Dit is zo goed als weg, en natuurlijk heb ik nog wel is hoofdpijn, maar niet extreem meer. Wat ik wel als bijwerking heb is dat ik vaak duizelig ben, waarschijnlijk door mn lage bloeddruk wat ook door dit medicijn komt. Verder ben ik er erg blij mee omdat mijn hoofdpijn zo goed als weg is, en ik nu weer kan 'leven'.. eerst was ik erg beperkt.

Maar wat betreft een schaamtelijke kwaal... zou ik toch even met je HA contact opnemen.

Ohja,

tis wel belangrijk dat je t consequent slikt. Ik heb als ik t 1 dag vergeet, gelijk last en rare hartkloppingen!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 16:03

Ik ga zo even reageren (ook op Pb's), zit nu op mobiel in de bus onderweg naar huis.

Bedankt voor de reacties tot zover!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:08

ik had toen een ernstige hypertheriodie (en dus hartritmestoornissen daarvan)
zodoende kreeg ik propranolol(moest dit voor het slapen innemen)
sliep eindelijk eens geweldig .
gebruik het nu niet meer.

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:14

ik heb 't zo'n 2 jaar geslikt, heb er behoorlijk last van gehad en m'n migraine helaas niet mee opgelost.
Diverse bijwerkingen gehad....

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 16:57

De mensen die om een PB vroegen, hebben er eentje van mij gehad. :)

dressagelady schreef:
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik heb het even voor je opgezocht:
http://www.farmacotherapeutischkompas.n ... foliumzuur

Bedankt voor de link, ik ga het zo doorlezen! :)

__Robijn__ schreef:
Ik slik dit nu meer dan een jaar. Ik had zware migraine aanvallen, zo'n 4 per week. Dit is zo goed als weg, en natuurlijk heb ik nog wel is hoofdpijn, maar niet extreem meer. Wat ik wel als bijwerking heb is dat ik vaak duizelig ben, waarschijnlijk door mn lage bloeddruk wat ook door dit medicijn komt. Verder ben ik er erg blij mee omdat mijn hoofdpijn zo goed als weg is, en ik nu weer kan 'leven'.. eerst was ik erg beperkt.

Maar wat betreft een schaamtelijke kwaal... zou ik toch even met je HA contact opnemen.

Ohja,

tis wel belangrijk dat je t consequent slikt. Ik heb als ik t 1 dag vergeet, gelijk last en rare hartkloppingen!

Duizelig zijn heb ik nu ook wel wat last van, maar niet extreem en vooral (ook wat er in de bijsluiter staat) bij het opstaan.

Maar denk je dat je die hartkloppingen krijgt, als je net 3 dagen hebt geslikt en eigenlijk alweer wilt stoppen?
Zo lang heeft het toch dan niet ingewerkt? :\

_daf_ schreef:
ik heb 't zo'n 2 jaar geslikt, heb er behoorlijk last van gehad en m'n migraine helaas niet mee opgelost.
Diverse bijwerkingen gehad....

Mag ik vragen wat voor bijwerkingen je had?
(Mag ook per PB)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:34

Nee dan niet, maar omdat ik al meer dan een jaar aan dit medicijn zit. voel ik het meteen als ik er 1 ben vergeten...