Zwangerschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BiBiQ

Zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 08:36

Ik kon het nog nergens vinden op bokt.
Wel een topic over anticonceptie enzo, maar niet over de werkelijke zwangerschap.

Het leek me leuk dat alle moeders-to-be hier konden kletsen over hun zwangerschap.

Ik ben nu 24 weken zwanger van de 1e kleine. Het verloopt allemaal erg goed en uit de 20 weken echo bleek het een gezonde meid te zijn. Onwijs leuk en we zitten onwijs op een roze wolk <3

Nog even een handig lijstje wat en wanneer te regelen als je zwanger bent.

2 dagen over tijd:
Doe een zwangerschapstest, deze kun je kopen bij de apotheek of drogist.
Neem contact op met Moeders voor Moeders.
Ook is het handig om het te melden bij je HA en Apotheek ivm medicatie.

1 dag-4 weken over tijd:
Maak een afspraak met je verloskundige voor een eerste bezoek. Let er ook op of je verzekering wel met ze samenwerkt!
Houd een zwangerschapsdagboekje bij als je dit leuk vindt.
Maak iedere maand een foto van je buik.

10-13 weken zwanger:
Maak een afspraak met je verloskundige of de echoscopist voor de termijnecho van 12 weken. Bespreek, indien gewenst, de mogelijkheden van een combinatietest (bloedonderzoek, nekplooimeting, vlokkentest, vruchtwaterpunctie) met je verloskundige.
Denk na of je straks weer wilt gaan werken en regel zonodig je kinderopvang. Dit zijn vaak lange wachttijden.

12 weken zwanger:
Regel je kraamzorg.
Meld je zwangerschap bij je zorgverzekeraar en vraag een kraampakket aan bij je zorgverzekeraar.

Vanaf 14 - 16 weken:
Indien je niet getrouwd bent, het erkennen van de ongeboren vrucht door je partner op het gemeentehuis. Je kunt ook alvast nadenken over de achternaam van je kindje.

Vanaf 16 weken zwanger:
Melding maken van je zwangerschap aan je werkgever en een zwangerschapsverklaring vragen aan je verloskundige. Dit heb je nodig om je zwangerschapverlof aan te vragen bij je werkgever.

Vanaf 20 weken zwanger:
Keuze maken voor een zwangerschapscursus en je hiervoor aanmelden
20 weken screeningsecho of een pretecho laten maken, indien je dit wenst.
Overleg dit met je verloskundige en bespreek de voor- en nadelen.

20 –24 weken zwanger:
Uitzoeken kinderkamer, kinderwagen en andere benodigdheden.
De levertijd is vaak lang, houdt hier rekening mee.

Voor 28 weken:
Je kunt nu nog zonder problemen vliegen, vanaf week 28 heb je een zwangerschapverklaring nodig. Wil je er samen nog even lekker en paar dagen tussen uit wacht dan niet te lang.

28 weken:
Rond deze periode krijg je vaak een gesprek met je kraamzorg.

28 tot 32 weken:
Je krijgt Informatie van de verloskundige over het geven van borst- en/of flesvoeding.
Heb je al een naam bedacht en kaartjes uitgezocht ?
Wil je straks een kraamfeest organiseren of wordt het kraamvisite ?

30 weken zwanger:
Moet het babykamertje nog opgeknapt worden ? Verven, behangen en nieuwe vloerbedekking en gordijnen? Doe dit dan nu.

34-37 weken zwanger:
Informatie van de verloskundige over de bevalling en wensen bespreken.
Stel eventueel een geboorteplan op.

32-36 weken zwanger:
Vraag om de enveloppen van de geboortekaartjes zodat je deze alvast kunt schrijven.

34 weken zwanger:
Het wassen van de babykleertjes. Je kunt gewone waspoeder gebruiken, die je altijd gebruikt. Gebruik geen wasverzachter, hier kan het huidje van je kindje niet tegen.

35 weken zwanger:
Heb je de benodigdheden voor de bevalling en kraamperiode in huis ?
Zet de spullen bij elkaar klaar, zodat de verloskundige of kraamverzorgende er niet naar hoeft te zoeken. (je hebt handige uitzetlijstjes op internet)

Voor week 36:
De intake van je kraamzorg vindt plaats. Bij een eerste kindje vindt deze bij je thuis plaats, bij een volgende zwangerschap zal de intake meestal telefonisch plaatsvinden.

37 weken zwanger:
Bed op hoogte brengen van 80 cm gemeten vanaf de grond tot de bovenkant van de matras. Bedverhogers kun je lenen bij de thuiszorgorganisatie of –winkel bij jou in de buurt.
Eventueel opvang regelen voor oudere kinderen en eventuele huisdieren als je (in het ziekenhuis) gaat bevallen.
Maak een lijstje met belangrijke telefoonnummers van mensen die je wilt bellen na de bevalling.
Controleer of je fototoestel/-camera klaar ligt en de batterijen opgeladen zijn
Staat je koffertje klaar voor als je (onverwachts) naar het ziekenhuis moet?

39 weken zwanger:
Wat wil je trakteren, voor je kraamvisite, andere kinderen op school, je collega’s ?

Bevalling:
Weet je wanneer je de verloskundige moet bellen ?
Heb je haar telefoonnummer paraat.
Heb je het nummer van de bevallingslijn van Kraamzorg de Waarden bij de hand ?
Zijn de slaapkamers op temperatuur ?
Leg een warme kruik in het babybedje. Leg een zaklamp klaar voor als onverhoopt het licht uitvalt.
Zit er voldoende benzine in je auto, voor als je onverwachts naar het ziekenhuis moet. Vergeet je koffertje niet.

Na de geboorte:
Na een ziekenhuisbevalling direct de geboortegegevens doorgeven aan je kraamzorg
Je kindje aanmelden bij je zorgverzekeraar.
Kaartjes ophalen en versturen.
Geboorteaangifte doen binnen drie werkdagen na de geboorte bij de Burgerlijke Stand van de gemeente waar je kindje is geboren.

Yessy

Re: Zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:40

Gefeliciteerd! Ik heb totaal geen verstand van zwangerschappen, maar toch een aanvulling op je schema: hier in de regio is de wachttijd voor kinderopvang vaak meer dan een jaar, dus dat je die het beste kunt bellen als je een positieve test in handen hebt :)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:43

hallo,
wat leuk! ik kan me hier ook melden! ik ben 35,5 weken zwanger! 5 nov ben ik uitgeteld <3
we verwachten een jongentje.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:50

ik meld me hier ook, ik ben nu 28+5 weken zwanger. 22 december ben ik uitgerekend.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:51

Oh leuk, ik wil ook wel meedoen!
Ben 19 weken zwanger van een meisje! :+: Uitgerekend op 25 februari.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:54

ik ben nu 40 weken en 3 dagen zwanger.
Helaas vind ik het niet leuk meer!
Steeds oefen weeen maar geen baby:(
Dit is trouwens mijn tweede.
Heb een zoontje van bijna 6 en dit word een meisje:)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:54

Bij mij is het ook de 2e. We hebben een zoontje van net 2 jaar.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:55

Ik heb net vanochtend een positieve zwangerschapstest gehad. Na 3 miskramen, een aandoening aan mijn baarmoeder en (slecht tijdelijke) behandeling hiervan, een geconstateerde lage eicelreserve waardoor ik met 1 been in de overgang sta en verminderd vruchtbaar ben en 3 mislukte ivf pogingen deze zomer omdat mijn eicellen het niet deden. Een klein wonder dus om toch (en zo snel) natuurlijk zwanger te worden :)

Ik heb je lijstje dan ook snel gekopieerd. Lijkt me erg handig. Ik hoop dat ik er gebruik van ga kunnen maken.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:57

kan ieder moment gebeuren dus! spannend! ik ben nog geen 40 weken maar er helemaal klaar mee... heb bekkeninstabieliteit en dat is zeer pijnlijk! dus ik hoop dat onze zeker niet later dan 40 weken komt!~
dit is trouwens onze 1ste *D

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:00

Ja ik ben het ook erg zat.
Heb ook last van mijn bekken,te hoge bloedruk en bandenpijn.
Ook nog heerlijk een overvloed aan maagzuur en misselijkheid.
Voor mij is de lol er wel af en ik wil gewoon ons meisje vansthouden.

@Boras : Gefeliciteerd!!!
Klinkt inderdaad als een klein wonder:)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:01

Gaan jullie thuis bevallen of in het ziekenhuis?
Ik twijfel heel erg.

Mijn zoontje is in het ziekenhuis geboren. Dat wilde ik sowieso maar omdat hij ook bijna 2 maanden te vroeg wilde komen moest ik in het ziekenhuis bevallen.

Nu twijfel ik omdat thuis me wel heel fijn lijkt. Lekker in je eigen omgeving en als het midden in de nacht is kan ons zoontje gewoon blijven slapen en hoef ik hem niet uit bed te plukken en met een oppas mee te geven.
Mocht er rond die tijd sneeuw of ijzel zijn dan gaan we wel al op tijd naar het ziekenhuis zodat we niet misschien alsnog hals over de kop daarheen hoeven te rijden als er complicaties zijn.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:02

haha ook voor jou heel herkenbaar dus! heb jij ook overal rennies liggen :=

boras. gefeliciteerd! ik hoop dat je een blijvende fijne zwangerschap krijgt!

ik wil graag in het ziekenhuis :j vind dat wel fijner omdat daar mocht er wat niet goed gaan ook na die tijd je direct geholpen kunt worden
Laatst bijgewerkt door lisch op 04-10-11 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:03

Ik ga proberen thuis te bevallen.
Wou ik met mijn zoontje ook maar helaas ging dit niet lukken omdat ik heeeeel lang persweeen had maar geen ontsluiting.
Toen ging ik na 3 dagen op bed met flinke weeen naar het ziekenhuis voor een ruggeprik en toen was hij binnen een uur geboren:P
Dus ik denk thuis maar je weet maar nooit.
Als ze te lang blijft zitten moet ik zo en zo opgewekt worden.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:05

Ohw ja ik ben denk ik een van rennie's grootste sponsors hahaha
Denk dat ik na mijn zwangerschap een bedankbriefje krijg voor mijn klandizie hahaha

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:06

haha :') me 2

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:08

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:11

ik ga volgen. Ik ben niet zwanger maar ik wil verloskundige of kraamverzorgster worden. In de bieb haal ik altijd boeken over zwangerschap en bevallen. *\o/*

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:16

Ninita schreef:
Oh leuk, ik wil ook wel meedoen!
Ben 19 weken zwanger van een meisje! :+: Uitgerekend op 25 februari.

Ons meisje! :+:

Ik kom hier maar ook weer eens meetetteren na hele tijden niet meer op bokt gereageerd te hebben :D
Als dat mag tenminste! :+
(Of is het verboden gebied voor papa's? }:0 )

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:20

ja papas mogen ook meekletsen! :j als je dat aankunt teminste }:) vriendlief moet van mij veel gemopper aanhoren :j en dan ook nog heeel veel doen :o
Laatst bijgewerkt door lisch op 04-10-11 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:28

ik vind tot nu toe mijn zwangerschap mega snel gaan, ondanks dat ik de eerste 4,5 maand goed ziek was met overgeven tot minimaal 12x op een dag. bij bij 5 maanden zwangerschap kreeg ik er rugklachten bij.

Moest stoppen met mijn baan die ik had, want die was te zwaar volgens de dokter.
Nadat ik ben gestopt met werken gaat het gelukkig een stuk beter met mij en mijn rug.

Maar toch vind ik dat mijn 28 weken voorbij zijn gevlogen. Heb nog het gevoel of dat ik gister de test had gedaan om te kijken of ik zwanger bleek te zijn.

Als ik bedenk dat ik donderdag nog maar 11 weken moet denk ik echt van pffff. die 9 maanden zijn te snel gegaan!
Op het moment heb ik wel veel last van maagzuur, maar met rennies helpt het wel lekker :D

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 09:30

@Yessy, het zal per gebied verschillen hoe lang de wachtlijsten zijn. Maar vaak ben je met 12 weken zeker dat alles wel redelijk goed gaat op dat moment en dat je echt zwanger bent.
@Supheron, Leuk, ook een papa, haha.
@Adin, niet goed gezocht dan nee, oops.
@ MODERATORS, mag dit topic ook aub blijven?!

Waar heb ik last van:
Ischias in m'n bil, Sneller rugpijn en veel Kramp in kuiten op het moment.

Ik heb ook de eerste 3 maanden een rottijd gehad. Misselijk, niet eten en in totaal 5 kilo afgevallen. Deze zijn er nu weer aan :) En ik krijg nu pas een buikje, maar nu gaat dat ook zo hard. Ook heb ik een lage bloeddruk van mezelf, dus ik heb veel zitten draaien en zwart voor m'n ogen. 's ochtends douche was geen optie omdat ik bijna out ging.

Ik blijk soms ook erg vervelend te zijn, merk er zelf niets van, whahaha.
En het gaat inderdaad onwijs snel. De eerste schopjes voelde ik al met 17 weken, en nu alleen maar meer. Echt super!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:36

Aaah mijn lieve vriendje gaat ook meekletsen :+: .
Ik zeur niet veel, vind ik zelf(dat komt de laatste weken nog wel := ). Hij moet alleen wat dingen brengen als ik 's avonds op de bank lig en soms masseren, valt toch best mee! :+

Ik vind het ook erg snel gaan, ben zaterdag alweer op de helft! Het lijkt veel sneller te gaan dan bij mijn eerste, toen kon ik de dagen wel wegkijken.

Jammer dat je nu al moest stoppen met werken. Wat voor werk doe je dan?
Ik doe gewoon kantoorwerk dus ik wil eigenlijk tot 36 weken doorgaan.

Ik ben ook heel misselijk geweest. Toen heb ik er tabletjes voor gekregen. Nu nog steeds na het middageten, dan zit mijn maag tegen mijn ribben en daar word ik ook misselijk van. En ik heb inmiddels de 2e blaasontsteking te pakken. Oh ja lage bloeddruk heb ik ook dus ook snel sterretjes zien en duizelig. Bij de kassa lang in de rij staan is ook niks, dan heb ik het gevoel dat ik tegen de grond ga.

Waren jullie trouwens snel zwanger? Ik meteen na het stoppen met de pil en de eerste kwam door de pil heen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:42

Hier ook zwanger, 35 weekjes en 2 dagen. Ook van een meisje <3

Zit nu beetje met bloeddruk te ouwehoeren, maar verder heb ik goede zwangerschap tot nu toe gehad.
Overgeven tot week 22 ( := ), aandelen in Rennies (grr maagzuur) en wat last van banden/bekken.
Maar allemaal wel standaard klachten. Als je soms de verhalen hoort/leest, nou dan ben ik blij met mijn klachtJES.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik nu wel een beetje 'zat' ben van de zwangerschap. Het klinkt misschien naar, maar ik ben zó ontzettend nieuwsgierig naar de baby!
Alles staat klaar hier, voor baby is uiteraard beter om nog even te blijven zitten.

@Ninita: hier ook getroffen. Gelijk zwanger.

Er zijn meerdere HK's topic mbt zwanger zijn/worden of moeder zijn. Maar om daar in te mengen is wel lastig. Begrijp goed dat je nieuw topic aanmaakt TS.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:44

bij was het eigenlijk een wondertje, vriendlief zijn kans op kinderen is 0 tot 5% en ik zat gewoon aan de pil.
Kinderwens hadden we beide wel, maar wij wilden eerst getrouwd zijn. We hadden net een huis gekocht, en met de woners afgesproken dat ze mochten blijven zitten tot hun huis klaar was. (wordt nieuwbouw) Nu blijkt dat het waarschijnlijk volgend jaar augustus/september wordt voor wij de sleutel krijgen. Dus dat is het enige wat ons beetje tegen zit. (al kunnen we nu wel lekker door sparen)

Ik was productiemedewerker in een visbedrijf. 8 uur op je benen staan van 5 uur sochtends tot 1 uur in de middag. en meestal werkte ik dan in de middag door van 2 tot 6. Toen ik eenmaal zwanger was kon ik dat al niet meer, lag gelijk om 1 uur op bed tot 6 uur, daarna naar de paarden en daarna ging ik gelijk weer op bed.

Nadat ik mijn rug erbij kreeg, kon ik het niet eens opbrengen om naar de paarden te gaan. maar toch moest ik. (Dit is ook de reden dat ik uiteindelijk mijn paard heb verkocht).

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:45

er zijn verschillende zwangerschaps topics idd.
Van pil tot baby
zwanger of net bevallen
enz

Ik ben zelf afgelopen December bevallen van mijn knappe meid; Esmee