Operatie na schouderluxatie. Ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zilvermoon

Operatie na schouderluxatie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 15:19

Goedemiddag

Gisteren heb ik voor de 3 de keer mn schouder uit de kom gehad. Er zelf weer in gezet en door naar t ziekenhuis gegaan voor controle. Savonds was er niemand meer van de rontgen en echo dus ben vanmiddag teruggegaan om foto te maken en krijg morgenmiddag om half 3 een echo om te kijken of er iets kapot is. Gisteravond zei de arts op de huisartsenpost ook al: als dit al de 3e keer is. En het zo snel gebeurt ( ik ben chauffeur en stapte uit de auto, miste en tree en hing dus even aan die arm. Plop. Dr uit..)
Dan zit er wel veel speling op je kapsel en het beste is opereren.

Nou hoorde ik vanochtend van de arts dat de ortopedisch chirurg eerst de foto en echo beoordeeld. Je dan waarschijnlijk 3 weken rust geeft ( zit nu in een sling en mag m helemaal niet gebruiken) en na die 3 weken weer beoordelen en dan opereren. Is dit de normale gang van zaken of hebben jullie andere ervaringen??
Ik vind het persoonlijk nogal onzin als eerst de arts op de huisartsenpost al zegt opereren. Vanochtend mn eigen huisarts ook zegt opereren. En dan wel eerst 3 weken rust moeten nemen? Wat hebben die 3 weken rust voor zin als de bende toch los gaat??? Want na die operatie moet je ook 3 weken complete rust met arm in een sling...

Zijn er mensen op bokt die zo'n operatie ondergaan hebben en wat waren jullie ervaringen????

Hulstje

Re: Operatie na schouderluxatie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:25

Ik heb een aantal jaren geleden ook mijn schouder uit de kom gehad, zelf terug gekregen en verder geen last meer van gehad. Tot een paar jaar later. Mijn schouder schoot bij de minste beweging uit de kom. Ze wilde toen een MRI maken maar ik bleek claustrofobisch te zijn en toen hebben ze een kijk operatie gepland. Tijdens de operatie bleek mijn kapsel gebroken te zijn en hebben ze dat gefixt met 3 krammen.

Op zich geen grote ingreep, heb 2 kleine littekens. Een aan de voorkant en een aan de achterkant. ik mocht 6 weken niets doen. Niets tillen, niet paardrijden, niet werken enz. En zo eigenwijs als ik ben kon ik me niet inhouden :S. Ik kan je alleen maar adviseren dat als ze gaan opereren houdt je aan de regels want ik heb echt heel veel pijn gehad omdat ik zo eigenwijs ben. Zoveel pijn dat ik misselijk en bleek van was.

Ze hadden verteld dat ik waarschijnlijk na de operatie mijn schouder nooit meer zo zou kunnen bewegen als voorheen maar daar merk ik niets van. Ik kan nog net zoveel als voorheen. Wel heb ik nog flinke tijd fysiotherapie gehad om mijn spieren weer te trainen en dus te revalideren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:28

Een orthopedisch chirurg weet veel meer van dat gebied af dan de HAP arts... Dus het lijkt me logisch dat advies op te volgen. Niet alle snel luxerende schouders zijn zomaar operabel, dus de chirurg kan er ook voor kiezen het conservatief te behandelen.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 15:30

Ik weet nog goed van de vorige keer dat ik toen na die 3 weken volledige rust geen spieren meer over had. Alles helemaal vast zat en ik echt verschrikkelijk lang dr over gedaan heb om de boel weer los en bewegelijk te krijgen. Kreeg er toen ook nog een frozen shoulder bij. Ben toen al met al 5 maand uit de running geweest. Met dit in mn achterhoofd en het feit dat ie er nu alweer uit is heb ik besloten aan te dringen op operatie. Aangezien ze daarmee zeggen dat de kans iets minder groot word dat ie er zo weer uit schiet... En ( heb k van horen zeggen hoor) dat de revalidatie na operatie vlotter kan verlopen dan zo gewoon zonder operatie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:37

Een arts opereert het liefst als de boel tot rust is.
Vandaar eerst 3 weken rust. Dan kan hij zien hoeveel ruimt er teveel is, nu is vanbinnen de boel waarschijnlijk wat dikker en meer doorbloed, en daardoor is het moeilijker te beoordelen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:23

Na de 4e keer uit de kom te zijn kreeg ik een inkijkoperatie.
Zodat er duidelijk was wat er stuk was.
Na die inkijkoperatie werd een gewone kijkoperatie gepland.
Maar in de tussentijd mocht ik ook niets doen met mijn arm. 1 omdat hij er dan misschien weer uit lag.
2 wat hierboven al genoemd is dat het weefsel allemaal rustiger is.

Iedereen praat bij beide ingrepen over veel pijn maar mij is dat 300% meegevallen.

succes en beterschap

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:20

Ik heb afgelopen mei mijn 3de operatie gehad. Wat mijn ervaring is, is dat elke arts wel wat anders zegt over het rust houden.
Ik zal je mijn ervaring vertellen:
Mijn schouders vlogen altijd uit de kom en nadat hij niet meer terug schoot vroeg de huisarts of dit vaker gebeurde. Ik werd doorgestuurd naar een ziekenhuis en die polopte daar mijn arm uit de kom en zei: hier moet je mee leren leven en ik schrijf fysio voor. Ik kwam gelukkig bij een heel goede fysio die hun 'eigen' sportarts hebben. Deze luisterde naar mijn verhaal en direct werd ik ingepland voor foto's en mri scans. Hieruit kwam dat ik zeker wel een operatie nodig had! Maar ik moest wachten tot ik 18 werd en ik ging verder met de fysio om wel kracht te verbeteren. Uiteindelijk kreeg ik op mijn 18de mijn eerste operatie en een jaar later de ander. Ik ben hier onwijs blij mee geweest.

Dit jaar door een ongeluk schoot mijn arm weer uit de kom, dit zit wat verser in mijn geheugen. Hij schoot niet terug en ik ging naar de arts op vakantie. Deze maakte foto's en zei me dat ik direct contact op moest nemen met mijn eigen arts als ik terug was van vakantie. Ik kreeg een sling om. Dit werd gezien als een spoed en ik mocht gelijk weer naar het ziekenhuis bij terugkomst. Ik moest 6 weken rust houden en fysiotherapie om te kijken hoe dit ging. Na 6 weken moest ik terug voor controle en het ging niet beter. Ik kreeg weer foto's en een mri scan en ze stelden vast dat een operatie noodzakelijk was. Ik werd toen ingepland en in mei ben ik geopereerd.
Echter bij een collega die ook geopereerd is aan zijn schouder, die moest 3 weken rust houden na een schouderluxatie.
Mijn volledige herstel staat op 6 maanden, maar kan langer duren vanwege de operatie die ik er eerder aan gehad heb. De eerste 6 weken na de operatie moest ik de sling dag en nacht om, daarna rustig met de fysio afbouwen en rustig mobiliseren en daarna kracht training.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:39

Ik heb fysio gekregen voor een jaar.
Daar heb ik 8 maanden van gebruikt.
Auto rijden kon ik weer 3 maanden na operatie.
Sporten 6.
Ook ik moest na de operatie 6 weken dag en nacht in de sling.
Wat bij mij als resultaat heeft dat mijn elleboog ook niet meer volledig strekt.

mijn schouder heeft niet meer de mobiliteit van voorheen.
Mijn schouderblad beweegt vanaf een bepaald punt mee. Maar beter dat dan steeds eruit.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:47

OMG 6 weken in sling? Ik weet van de vorige keer nog dat ik na 3 weken idd mn elleboog niet meer kon bewegen. Dat die eerst weer losgemaakt moest worden. En 3 maand geen auto rijden?? Pff.... Ik woon in het buitengebied met een vriend die nooit thuis is. Ik zit gewoon opgesloten. Word er nu al gek van en ik zit nog geen halve week... Word een zware tijd........

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:15

Dat gevoel herken ik helaas.
Ook ik woon in het buitengebied in een klein dorpje.
Manlief uiteraard aan het werk.
Bij mij is 2 winters geleden toen er lang sneeuw lag.
Gaan wandelen in de glad gereden sneeuw durfde ik ook niet.
Paarden buiten zetten met 1 hand.
Sneeuwschuiven kon ik ook niet dus vond het maar eng dat buiten zetten maar maanden op stal kan ook niet.

Heb jij ook de paarden aan huis zonder hulp?

en gek worden helaas dat wordt je ;-)

sterkte

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:39

Ik heb zelf last van extreem beweeglijke gewrichten door hypermobiliteitssyndroom.
En jaar of 5 geleden is het voor het eerst fout gegaan met mijn rechterschouder en deze is al vaak los geraakt.
Meestal zet ik alles zelf weer goed... Maar de laatste keer lukte dat niet en heeft de luxatie ruim 2 uur geduurd, omdat er geen medische hulp werd gestuurd en ik dus moest wachten tot er iemand met een auto zou willen rijden naar het ziekenhuis.
Het gewricht zelf is beschadigd. En het gewrichtskapsel is, vooral na het laatste ongelukje, wel véél te los.

Zelf heb ik bewust gekozen om (nog) niet te laten opereren.
Ik ken toevallig 2 mensen welke wel een operatie hebben gehad en bij beiden is het niet echt goed bevallen.
Bij de één is het gewricht nog steeds veel te beweeglijk, bij de ander is het kapsel erg strak gezet waardoor ze constante pijn en irritatie in het gewricht heeft.

Sterkte!

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 13:04

@ Schrikdraad
Ja ik heb de paarden aan huis zonder hulp. Zelf binnen en buiten zetten wil wel. ( t zijn net schapen. Deurtjes los en ze weten de weg) Alleen k ben afhankelijk van mn vriend met uitmesten en voeren. Tja voeren kan ik zelf wel. Dan moet ik 80 x heen en weer lopen met 1 handje hooi.. Ook niet echt handig en zeer frustrerend.

K moet zeggen dat in vergelijking met de vorige keer ik nu een stuk minder last heb. De vorige keer kon ik mn arm echt niet voor mn buik weghalen zonder pijn. Nu typ ik alweer met 2 handen en heb de was al opgevouwen. ( mag eigenlijk helemaal niet... Maar ik kan t echt niet laten) Ik kan m ook al zonder ernstige pijn alle kanten op bewegen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:18

Ik kreeg tot aan de operatie toe steeds meer pijn.
Omdat van binnen van alles stuk was en dan schuurde.
Stallen doen moest toen ook mijn man.
Maar voeren ging wel zoals je zegt je hebt de tijd.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:24

Ik heb inmiddels de uitslag van de echo en foto's. Niets aparts te zien. Iig niets stuk. Moet zeggen dat ik ook niet echt veel last heb. Tis nu meer eritandte spierpijn. En een beetje krachtverlies. Maar ik heb de bewegelijkheid nu al wel terug. Ik mest nog geen stallen uit hoor. Maar ik kan me wel fatsoenlijk aankleden en bijvoorbeeld de was opvouwen. Ik weet wel dat t niet mag. Maar tis heel lastig niks te doen als je geen last hebt.

Morgenvroeg heb ik een gesprek met een arts over hoe nu verder. Ik hoop dat ik snel weer aan t werk ben en een evenuele operatie te plannen valt voor bijvoorbeeld januarie. Dan heeft mn vriend ook meer tijd om me te helpen.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:24

Zilvermoon schreef:
OMG 6 weken in sling? Ik weet van de vorige keer nog dat ik na 3 weken idd mn elleboog niet meer kon bewegen. Dat die eerst weer losgemaakt moest worden. En 3 maand geen auto rijden?? Pff.... Ik woon in het buitengebied met een vriend die nooit thuis is. Ik zit gewoon opgesloten. Word er nu al gek van en ik zit nog geen halve week... Word een zware tijd........

Ik heb na mijn operatie 10 weken in een sling gezetten en mocht in totaal een half jaar bijna niets doen; heb in dat half jaar ook wekelijks fysio gehad. Mocht mijn arm daar alleen uithalen als ik ging douche zodat ik wat oefeningen kon doen, mijn arm kleine rondjes laten draaien. Verder zat mijn arm dus onder mijn kleding. Dan merk je pas hoe vaak je 2 handen nodig hebt.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:59

in totaal heb ik van week 41 tot en met week 12 met een sling gelopen en geslapen.

Echo deed de orthopeet bij mij niet aan.
Omdat het na 4 weken rust en enkele weken fysiotherapie alleen maar slechter werd.
Het werd meteen een inkijk operatie.

Maar bij jou is het dus al heel anders.
Dus kun je al niet meer vergelijken

succes met het gesprek

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:27

Ik draaide me arm uit de kom bij het tillen van tassen, poetsen van een paard. Op de echo was nooit wat gezien maar de pijn werd alleen maar erger (ook bij mijn nek). Na 2 jaar hebben ze een MRI gemaakt en toen bleek dus dat mijn banden helemaal waren uitgerekt. Door middel van een kijkoperatie hebben ze de banden aangetrokken (ze konden het ook helemaal vast zetten maar dan was de bewegingsmogelijkheid nog maar 10%).

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:23

Mijn rechterarm schoot ook regelmatig uit de kom. Eerst geprobeerd dat op te lossen met sportfysio (door de spieren korter/dikker te laten worden zouden de pezen misschien niet meer te lang zijn). Maar het bleef maar mis gaan dus ik heb het uiteindelijk laten opereren. Echt nooit spijt van gehad!
Ik heb 6 weken in een gipskorset gezeten en daarna nog een tijd met een mitella gelopen. Nou heb ik daar verder nooit van gehoord hoor, dat mensen een korset kregen (mijn hele bovenlijf + hele rechterarm in het gips). Daarna weer 3x per week fysio en ik kan eigenlijk weer alles met mijn arm. Het duurt lang voordat je de volledige bewegingsvrijheid terug hebt maar ik vond het ondanks de lange hetsteltijd het zeker waard. Na de operatie wel wat pijn gehad en nogal ziek van de narcose maar ik woonde toen gelukkig nog thuis dus er werd voor me gezorgd.
Liever een half jaartje aanklooien na een operatie dan je leven lang met een schouder zitten die bij het aantrekken van een jas al uit de kom schiet toch?

Laat de arts alles rustig uitleggen dan weet je al een beetje waar je aan toen bent.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 09:32

Oke ben dr net weer:

K zeg k heb niet veel last.. Advies: Toch rustig aan doen. Mag bijv wel was opvouwen en eten koken. Maar geen stallen uitmesten. En nadat ik wat gedaan heb die sling wel weer om ookal heb ik geen last. Dan trekt mn arm iig niet aan die spieren. K mag de fysio bellen voor oefeningen enz. Maar k moest toch ook even langs de ortopedisch chirurg om me te laten adviseren of een operatie misschien toch niet verstandig is. Potverdikkie valt dat even tegen..

En k zeg tegen meneer dokter: K hoest ook aardig veel. Maar k zal wel niet de eerste zijn. Nee zegt ie t heerst. Hij luisteren. Zegt ie: Maar meisje dit is geen gewoon hoesten. Je hebt een longontsteking! Ben je er niet slecht van geweest? K zeg: Ja nouja ik kon nog nie naar de stal lopen of ik was al buiten adem maar k dacht dat t kwam omdat k ineens van heel veel werken naar niks ging.. Nee zegt ie das n longontsteking.

Dus wat een feest! Kan dr ook nog wel bij.. Pfffff

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:34

Pfoeh daar ben je blij mee :\

Maar word je nu doorgestuurd dan naar de orthopeed?

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 09:37

Ja k krijg bericht wanneer ik er heen moet... We wachten maar weer af. Snap echt niet waarom t allemaal zo lang moet duren. K wil #$%@@% weer aant werk!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:39

Tja dat lange wachten is inderdaad niet leuk. Bij mij duurde het allemaal zo lang dat ze hebben besloten mijn contract niet te verlengen, dat is zuur. Maar aan de andere kant wil ik weer een goed functionerende schouder hebben.
Kan je niet eventueel via je verzekering versnelling vragen? Dat heb ik toen gedaan anders duurde het bij mij nog langer.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:18

Nou zeg heb je dat er ook nog bij.
Dat lange wachten is inderdaad het ergste.
Al moet ik zeggen dat ik voor het gesprek snel terecht kon.
Maar dan daarna. Niet leuk.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 17:28

Vandaag voor het eerst bij de fysio geweest. De bewegelijkheid zonder pijn viel hem 100% mee. Ik heb eigenlijk geen pijn en volledige bewegelijkheid. Alleen bij de instabiliteitsoefening voelde hij wel dat ie een flinke opdonder gehad heeft. En hij heeft test gedaan om te kijken of ik hypermobiel ben. En dat ben ik dus.

Ik mag morgen voor een paar uur weer op de vrachtwagen. En moet donderdag terugkomen om te kijken hoe het gegaan is. En goed naar mn lichaam luisteren en zodra ik pijn krijg direct stoppen.
Ben allang blij dat ik weer een paar uur mag werken!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:41

Hoe gaat het nu?
Heb je ook al een gesprek gehad met de orthopeet