verstandskies!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

THHIRZA

verstandskies!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 08:12

Hallo,

sinds 2 dagen komt aan 1 kant mijn verstandskies door, hij lijkt aardig te passen, maar toch doet het aardig
pijn met eten en als ik me kaak beweeg. Ook word mijn wang aan de binnenkant dikker. Iedereen zegt nu meteen
laat hem weghalen, maar is dat echt altijd nodig?

Iris82

Re: verstandskies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:14

Nee joh, dat kan alleen de tandarts beslissen. Bij sommige mensen is er meer dan genoeg ruimte voor en bij sommige niet. En als er geen acute rare dingen zijn, wachten ze liever totdat ie wat verder door is omdat eruit halen dan veel makkelijker is.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:19

Ligt eraan hoe die doorkomt, alleen meestal is er achterin de kaak te weinig ruimte ervoor waardoor de rest van je kiezen in verdrukking kunnen komen.

Ik heb ook het doorkomen van een verstandkies aardig gevoeld, leek ook allemaal zonder problemen maar uiteindelijk toch de rij kiezen ervoor in verdrukking gekomen en 1 kies door de druk afgebroken. Naast alsnog die verstandkies eruit moest die kies ook weer gefixed worden. Geen aanrader :')

Maar het is bij iedereen weer anders natuurlijk, in jouw geval kan alleen de tandarts (n.a.v. foto´s) bepalen of er genoeg ruimte is of dat íe er beter uit kan :j

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 08:45

Iris82; oohh gelukkig!
mijn ouders hebben ze alle 2 zonder problemen gehouden.

maar lees op internet ook dat ze gewoon helemaal schuin kunnen zitten en gwn op hun zij
en dat is het gelukkig niet.

Bienotje; zo dat moet ik zeker niet hebben idd! - ik ga vandaag naar tandarts bellen, en dan laat
ik hem er naar kijken & foto maken

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:48

Kiezen die doorkomen doen altijd pijn, dat is normaal. Verder hoeven verstandkiezen echt niet altijd verwijderd te worden: ik heb er 1 die gewoon lekker blijft zitten (als de andere er zouden zijn, zouden ze ook mogen blijven zitten, maar ze zitten er domweg niet).
Dus gewoon even afwachten hoe het zich ontwikkeld. Duurt het te lang of vertrouw je het niet helemaal, dan is een bezoekje aan de tandarts op zijn plek. Die kan dan de stand beoordelen en of er genoeg ruimte is om hem door te laten komen.

Maar voor nu zou ik gewoon even afwachten.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:44

Die van mij zitten er ook gewoon nog in hoor en nog raar ook, want ze zijn zegmaar opzij er in gegroeid. Beetje lastig uitleggen maar de bovenkant zit dus tegen mijn andere kiezen aan met de zijkant naar boven :P De tandarts wil er niets aan doen zolang ik geen last heb!

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:53

Gewoon even bij de tandarts een afspraak maken, die kan meteen zien of de verstandkies eruit moet of kan blijven zitten. Als de kies rare positie gaat nemen Kantelen of roteren moet die er wel uit want als de kies bloot komt te staan doet dit pijn.

Doordat je verstandskies nu doorkomt kan het pijn doen bij kauwen enz. Mij bovenste verstandskiezen heb ik geen problemen mee gehad tot nu toe, maar 1 in mijn onderkaak heb het doorkomen op het begin wel pijn gedaan.

Kortom: Het slimste is om naar de tandarts te gaan want als je verstandskies wel blijft zitten als je te weinig ruimte heb kan het zijn dat de rest van tanden en kiezen scheef komen te staan.

Succes!

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:50

Ik val in herhaling ;)

De tandarts kan je snel genoeg vertellen of hij er wel of niet uitmoet.
Als hij er uit moet zou ik vragen om een doorverwijzing naar de kaakchirurg en niet je tandarts zelf laten doen :n

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:45

Ze moeten er meestal wel uit hoor, helemaal als je geen antagonist hebt (tegenoverstaande kies). Verstandskiezen hebben geen functie en zijn lastig schoon te houden, wanneer een kies geen antagonist heeft heb je ook de kans dat deze uit gaat groeien (zakken).

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:59

bliksempie schreef:
Gewoon even bij de tandarts een afspraak maken, die kan meteen zien of de verstandkies eruit moet of kan blijven zitten. Als de kies rare positie gaat nemen Kantelen of roteren moet die er wel uit want als de kies bloot komt te staan doet dit pijn.

Doordat je verstandskies nu doorkomt kan het pijn doen bij kauwen enz. Mij bovenste verstandskiezen heb ik geen problemen mee gehad tot nu toe, maar 1 in mijn onderkaak heb het doorkomen op het begin wel pijn gedaan.

Kortom: Het slimste is om naar de tandarts te gaan want als je verstandskies wel blijft zitten als je te weinig ruimte heb kan het zijn dat de rest van tanden en kiezen scheef komen te staan.

Succes!

Die theorie, (mesiale drang) is achterhaald, één kies kan je hele tandboog niet veranderen. Door het ruimtegebrek wat er kan ontstaan kun je lastiger bij je achterste kiezen. Dat is vaak een reden waarom ze die kies trekken.

Maak een afspraak bij de tandarts en die zwelling kan ook komen doordat je kies doorkomt er wat irritatie is ontstaan. Poets het met een zachte borstel en spoel het na met een zoutoplossing.

Veel sterkte!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:03

Bij mij kwamen ze allebei onder goed door, maar rechtsonder ging later schuin liggen. Hierdoor heb ik afgelopen maandaag beide verstandskiezen onder laten verwijderen. Met de onderste verstandskiezen krijgen de meeste mensen problemen, boven niet vaak.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:36

Het doorkomen van kiezen gaat meestal gepaard met pijn en soms zelfs een kleine zwelling. Denk maar aan baby's die overal op bijten en huilerig kunnen zijn als hun eerste tandjes doorkomen.
Heel normaal dus :j

Houdt wel in de gaten of het tandvlees eromheen niet gaat ontsteken, als je kies al een stukje door is kunnen er etensresten onder het tandlvees komen en die zorgen dan voor ontstekingen.

Verstandskiezen kunnen blijven zitten als er ruimte genoeg is in je kaken, maar de enige die dat kan beoordelen is je tandarts.
Ik heb bijvoorbeeld jaren mn verstandkiezen volledig door gehad, nooit geen problemen tot 1 kies ineens voor problemen ging zorgen. Toen is de keuze gemaakt (door de tandarts helaas :') ) dat ze er alle 4 uit moesten bij de kaakchirurg. En ik held op sokken heb dat heel stoer ondergaan en ben nu juist blij dat ze eruit zijn.

Wacht het gewoon even af, maak desnoods een afspraak bij de TA om het te laten checken.