Hoe kom ik hier vanaf ??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Hoe kom ik hier vanaf ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 07:47

Namelijk mijn grootste angst .... onweer.

Voor veel mensen is onweer niet echt heel prettig en vinden ze het wat eng, dus vaak krijg je onbedoeld vervelende reacties erop.
"Ach joh er kan helemaal niks gebeuren"
"Doe maar net of het een fototoestel is"
"Dat kindje is er ook niet bang voor, dus hoef jij dat ook niet te zijn"
Enz enz enz

Ze bedoelen het allemaal niet verkeerd, maar ik kan er niks mee :)

Zodra het weer wat begint om te slaan, en de lucht er (voor mij) onweer-achtig uitziet krijg ik al zweet handjes.
Ik ben dan enorm gespitst op eventueel onweer, dat duurt net zoland tot het of gaat onweren of de lucht normaal wordt.
Gaat het eenmaal onweren, en dat begint dus bij 1x al, krijg ik t koud, rillingen, zweten en ben behoorlijk schrikkerig.
Iemand die naast me staat, en even zn schrempje op zn mobiel laat oplichten is voor mij al een schrik reactie :o :')
Het liefst zou ik in een geluidsdicht donker hol gaan zitten, wat uiteraart niet mogelijk is, en al zou ik wel ergens naar binnen kunnen blijf ik nog steeds met het onweer bezig... ook al is het misschien allang opgehouden met onweren.
Mij naar buiten krijgen met onweer is dan ook een hele opgave (door oa mn werk ontsnap ik daar soms niet aan)

Ook mijn werk ,werkt daar niet altijd aan mee. Ik werk bij de marine en ben dus geregeld op zee te vinden.
Nu heb ik geluk dat ik op zee niet vaak onweer meemaak, maar 1 keer is genoeg voor letterlijke paniek.

- ik zit op water
- het hoogste punt op het water
- ook nog eens het hoogste punt van het schip

PANIEK ! :(

Nu heb ik totaal geen schrik voor vuurwerk en schieten ed. Puur alleen dat onweer.
Ik het alleen zo ontzettend zat, ik kan niet eens typen hoe ver de angst ervoor soms kan gaan.

Maar nu is de grote vraag, hoe kom je er in hemelsnaam vanaf of kan ik het verminderen ???

Als ik het op tv zie en hoor is er niks aan de hand (op mischien een verdwaalde rilling na)

Dus kom maar op met die tips ;)

Thats_Me

Re: Hoe kom ik hier vanaf ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:08

Als er onweer op komst is wordt dat eigenlijk altijd wel voorspeld. Dus eerder dan dat hoef je, je eigenlijk niet zorgen te maken. Zou buienradar voor jou ook niet een uitkomst zijn? Dan weet zie je dat je, je 9 van de 10x al geen zorgen hoeft te maken omdat die donkere wolk geen onweerswolk is. Uiteraard zou je, je ook in wolkenkunde gaan specialiceren dan zie je wanneer de lucht wel dreigend is en kans op onweer en wanneer die gewoon dreigend is zonder dat er iets gaat gebeuren.

Als de angst zo diep zit en je wilt er ook echt aan gaan werken dan zijn er uiteraard ook mensen die je hierbij kunnen helpen.

Bedenk ook dat je echt niet de enigste bent die bang is voor onweer, er zijn zoveel mensen die het eng vinden en dan bedoel ik ook écht eng.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 08:21

dankje voor je reactie !
Je tip over buienradar en de wolken gebruik ik inderdaad al.
Maar helaas is ook dat niet altijd 100% betrouwbaar.
En al weet ik dat het er aan komt dan blijft die paniek.

Ik weet inderdaad dat ik niet de enige ben, daarom hoop ik ook dat iemand weet wat er tegen te kunnen doen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:48

Enig idee waar het vandaan komt. Angst overgenomen van een ouder of vroeger eens alleen thusi geweest en geschrokken van onweer?

Het is goed als je kunt achterhalen waar de angst vandaan komt en waarom deze er is. Inmiddels zit onweer = eng in je hoofd geprogrammeerd en eigenlijk zou dat dus weerlegd moeten worden door een reeële opvatting. :) Stiekem zit je nu vast in een cirkel, als onweer eraan komt voel je die angst en daardoor ga je zweten/ trillen en lijkt achteraf die angst en paniek terecht te zijn geweest. Volgende keer zal dit zich blijven herhalen.
Eigenlijk zou je dus die paniek moeten leren aanvoelen, proberen te relativeren waarvoor je nu écht bang bent. En op dat moment leren jezelf tegen te spreken. Alleen is dat erg lastig, maar met een handje hulp kan dat een stuk makkelijker zijn.

En het klinkt gelijk heftig, maar volgens mij is dat gewoon een traject wat je met een psycholoog zou kunnen doorlopen :) En op je werk zijn ze op de hoogte van die paniek, waardoor je op die momenten niet meer in staat bent te functioneren toch. Je zou eens kunnen overleggen of er zelfs mogelijkheden zijn om dit misschien via je werk te regelen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:54

Ik zou je ook adviseren om (eventueel via je huisarts) met een psycholoog te gaan praten. Wellicht is er op internet wel een praktijk te vinden die zich hierin geprofessionaliseerd heeft.

Heel veel succes want zeker tijdens je werk lijkt het me heel vervelend!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 18:46

bedankt voor de reacties !
Op mn werk weten ze dat onweer niet mijn grootste vriend is zeg maar :D

Is er iemand die er ervaring mee heeft ?