Bekkeninstabiliteit bij zwangerschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Bekkeninstabiliteit bij zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 12:30

(heb al gezocht maar volgens mij is er geen specifieke topic over)

Ik ben nu 21 weken zwanger. En krijg steeds meer het idee dat ik last heb van bekkeninstabiliteit.
Het begon dat als ik wat meer op een dag had gedaan ik last kreeg van mijn schaam been. Gelukkig was dit alleen maar in de avond.
Had af en toe last onder in mijn rug, en heb een tijdje last gehad in mijn linker onder bil.

Maar nu heb ik gisteren de huiskamer gepoetst. En kon gisteren avond bijna niet meer opstaan uit de bank. En vannacht bij het omdraaien in bed auwtsch deed pijn. Of opstaan om naar de wc te gaan was ik erg stijf en was gevoelig.

Vandaag niet meer zo heel erg veel last, alleen mijn schaambeen is nog gevoelig.

Mijn vraag is nu dus ook, hoe begon het bij jullie? En waar had jij last van? En wanneer begon het?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:41

Bij mij begon het al redelijk vroeg in de zwangerschap (+/- 18 weken), maar ik heb een aantal jaar geleden mijn bekken ontwricht bij een val. Dus het was al een zwak punt. De pijn zit vooral in mijn schaambeen en straalt uit naar mijn onderrug en bovenbenen. Soms voelen mijn bovenbenen aan of ik een buitenrit van 10 uur heb gemaakt.
Wat bij mij heel erg heeft geholpen zijn de volgende dingen:
- Met uitmesten en als ik lang/ver moet lopen draag ik een bekkenband om mijn SI-gewricht bij elkaar te houden (huishouden doe ik niet, dus dat scheelt :D)
- Ik loop zo min mogelijk trappen naar boven. Naar beneden gaat prima, maar op mijn werk neem ik nu de lift naar boven (1 verdieping, wat voel je je dan een aansteller...)
- Ik draag geen hakken meer (ook geen lage)

Ik ben nu ruim 27 weken zwanger en heb door deze kleine aanpassingen een heel stuk minder last. Vooral dat laatste punt scheelde bij mij heel erg veel.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:43

Ben je al bij je verloskundige geweest of gebeld voor advies?
Dat zou ik eerste even doen en dan ook even naar de fysio.

Ik ben nu 22 weken zwanger en heb last van m'n bil en been. Maar dit is ischias. Google daar ook even op :) Dat kan het ook best erbij zijn. Ik had hierdoor ook onwijze last met lopen en kwam soms ook amper vooruit. Het is nu wel al stukken minder opeens.
Ook heb ik 's nachts last met omdraaien inderdaad.

Nathalie

Re: Bekkeninstabiliteit bij zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:45

Even een bekkenfysio bellen, die kan het zo nakijken.
Ik had ook vrij vroeg (met 14-15 weken) last van bekkeninstabiliteit. Ik herken wel dingen die je schrijft.
Helaas heb ik er nu (dochter 1,5 jaar) nog last van. Heb bijna twee jaar bij een bekkentherapeute gelopen maar nu gaat het wel redelijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:45

Ik begin er nu ook last van te krijgen (19 wkn).

Fysio (waar ik toch moest zijn voor iets anders) zei:
- zwemmen! lopen! stappen op je paard 30 min 2x in de week!
- technieken aangeleerd gekregen voor het opstaan / uit bed gaan
- niet met je benen over elkaar zitten
- ietwat wijdbeens gaan zitten
- meten hoe lang je kunt zitten/staan/lopen dat keer anderhalf. Na die tijd 10 minuten plat liggen
- bukken door je knieën met rechte rug en kippenkont
- geen hakschoenen
- bij voorkeur geen stallen uitmesten/weides uitmesten/ was vouwen op een te lage tafel (liever op een hoge strijkplank) / afwassen

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:50

phoe phoe ,hou je vast!
13 jaar geleden met 12 weken zwangerschap,pijn bij lopen staan zitten etc.
Geen therapie toen,veel te pijnlijk,kon bijna geen mm meer mijn voeten verzetten(naar links en rechts!)
Zo wat heen getobt met krukken,stapvoets.
Mijn jongste lag nog keurig in een stuit ook.
Mijn oudste is met de keizersnee gehaald(ook stuit),en wilde eigenlijk ook niet zo bevallen met nummer 2 vanwege de pijn die ik had.
Baby is met de 38 weken nog keurig gedraaid uit zichzelf,dus de gyn vond dat een gewone bevalling wel kon
Niet dus..
Sindsdien is het altijd tobben gebleven,altijd opstart probleem,vele therapien later,onderzoek in het Radboud Nijmegen,kwamen ze erachter dat ik mijn spieren niet goed kan aanspannen(sturen) op het juiste moment,waardoor de therapien die ik had gehad geen ene fluit uithaalde en ik alleen maar slechter ging lopen..
Dit is waarschijnlijk tijdens de zwangerschap er bij gekomen,ik kan niet los staan,op je hakken ,allemaal oenige alledaagse dingen,gaan niet zoals het hoort.
Zijn een hoop coordinatie problemen erbij ,dus niet alleen de bekken instabiliteit(ik heb het ook ech 2 zijdig)
Alleen met rust,heb ik geen pijnstilling nodig,bij inspanning van mijn lijf(lang staan,naar een feest ,zitten,paardrijden,fietsen(te lang) protesteerd mijn lijf als een gek,en wil dan alleen maar rust
Erg moeilijk geweest,nu jaren later iets meer acceptatie,maar oliebol blijft het haha

Dit is in het kort mijn historie beginnend met een beetje rugpijn en ik dacht verkeerde schoenen!
Dus laat je goed informeren,en rustig aan!!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 13:00

Ik moet aankomende dinsdag weer naar de gyn, en zal daar eens vragen wat het kan zijn.

Valt me op dat het bij de meeste zo rond de 20 weken begonnen is...

Ik heb dit jaar al voor iets anders fysio gehad. Vraag me dus af als ik voor dit probleem kom of het dan nog vergoed word..? Wie weet dit?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:01

Ligt er aan hoe je verzekerd bent en hoevaak je al naar de fysio bent geweest volgens mij. Ik denk dat je daarvoor het beste even je verzekering kunt bellen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:01

Dat ligt aan jouw aanvullende verzekering.
Bij mij wordt 30 keer fysio totaal per jaar vergoed. En dan maakt het niet uit welke indicatie (klacht) het is.
Dus 10 keer knie en 20 keer bekken zou kunnen. Of noem iets anders. :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 13:10

Ik zal eens mijn verzekering bellen. Ben in juni over gestapt van soort bijvullende verzekering. Dus weet dat ook niet precies wat wel en wat niet!

Ik kon toen maximaal 9 keer gaan. Maar ben dus in juni overgestapt naar een andere soort bijvullende. Wel de zelfde verzekeringsmaatschappij

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:12

Heb je niet een polisblad waar op staat welke verzekering je hebt + welke aanvullende?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 13:17

Ik weet welke verzekering ik heb, en welke aanvullende. Alleen weet niet helemaal wat daar allemaal wel en niet bij hoort. En hoeveel je waarvan mag krijgen. Zal wel ergens in de polis staan, maar dat is op sommige punten voor mij abracadrabra, en daarom bel ik dan altijd als ik iets moet weten...

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:30

Ts, dan zou ik je verzekering ook even bellen hoeveel keer je nog naar de fysio mag. Is toch wel erg vervelend.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:35

Ik heb bij beide zwangerschappen er heel veel problemen mee gehad. Zo veel dat als ik uit bed moest om naar het toilet te gaan dit op mijn knieen moest.
Ik heb er toen fysio en een band voor gehad maar het blijft nog steeds een zwakke plek.

Bij mijn tweede zwangerschap heb ik ook thuishulp gehad omdat ik zelf niet meer in staat was om voor mijn oudste zoon te zorgen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:05

TS, hoe gaat het nu?!

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:54

zoek een thrapeut die gespcialeerd is,en met de methode van cecile rost werkt.
cecile heeft ook een boek,een echte aanrader!!!!!
het heet bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap,bij mij gaat het niet over,maar zeker wel leefbaar!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:25

Bij mij is het begonnen rond de 18/20 weken, achteraf gezien dan want pas toen ik rond de 30 weken zwanger was had ik door dat het mijn bekken was :+ . Ik werk in de zorg en had klachten als ik gewerkt had, ik moest veel lopen, bukken, mensen helpen met douchen, aankleden, steukousen aandoen ed. Ik dacht alleen dat het mijn banden waren. Heb wel een stuk rustiger aan gedaan door alleen korte diensten te draaien en de "zware gevallen" aan collega's over te laten. Ook ben ik deels de ziektewet in gegaan rond de 25 weken.

Toen ik echt pijn kreeg met lopen heb ik dit bij de vk aan gegeven, die zei gelijk dat het mijn bekken was. Ik ben toen naar een speciale fysio geweest en die heeft mijn bekken zo goed als mogelijk was weer recht gezet. Ook moest ik speciale oefeningen doen. Met 32 weken ben ik 100% de ziektewet in gegaan, ivm bekkenklachten. Na de bevalling waren bij mij de klachten helemaal over. Ik denk dat bij mij de klachten een combinatie waren van het werk wat ik deed, en ook voor een deel kwamen doordat mijn dochtertje steeds alleen aan de rechterkant lag waardoor mijn bekken eenzijdig belast werd.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:27

Oh wat een ellende zeg!
Ik heb het gekregen rond de 20 weken, de weken ervoor had ik al Ischias gekregen, ook geen lolletje.
Bij mij begon de BI als ongelofelijk pijn in m'n rug, ik wist niet meer hoe ik moest staan/zitten/liggen.

Ook zeker één van de redenen dat ik geen 2e kind wil.