Ervaringen laterale release (knie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PreciousViva

Ervaringen laterale release (knie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 20:19

Hallo,

Drie weken geleden ben ik geopereerd aan mijn knie.
Hierbij hebben ze een laterale release uitgevoerd.
Dit houdt in dat ze de buitenste gewrichtsband van de knieschijf losgesneden hebben.
Tijdens het genezingsproces komt er dan littekenweefsel tussen de gewrichtsband en de knieschijf zodat de band langer wordt.
Dit hebben ze gedaan omdat ik binnen een jaar 6 keer mijn knieschijf uit de kom had en eigenlijk altijd pijn in de linkerknie had.
Eerst geprobeerd dit op te lossen met een brace maar dit hielp niet.

Nu, 3 weken verder, blijft mijn knie nog vrij dik. Ik heb een extensiebrace om, dit is een brace waarbij ik mn knie niet kan buigen.
Ik mocht na een week alweer rustig beginnen met lopen. Eerst paar dagen met krukken belasten, daarna met 1 kruk en nu sinds een week zonder krukken. Dit met toestemming van de orthopeed.

Nu heb ik net een beetje gegoogled en zag een revalidatieschema van deze operatie waarbij stond dat er pas na 4! weken weer volledig belast mocht worden. Zou het hierdoor kunnen zijn dat de knie nog dik blijft?
Pijn heb ik totaal niet, af en toe een pas maar als ik de brace niet zou omhebben, zou ik zo mijn paard weer opgaan om het zo maar te zeggen.

Ik weet dus niet zo goed wat ik nu wel of niet moet doen. Misschien dat ik morgen het ziekenhuis even bel.

Hebben jullie ervaringen met deze operatie?

TurdusMerula

Re: Ervaringen laterale release (knie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:56

Ik zou naar de fysiotherapeut gaan, zij weten over bewegen en hebben tijd voor je.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:02

*zoekt even vriendje voor je op en laat dit even lezen, als ie de psp even met rust kan laten := *

Kom zo terug met een reactie :=

edit: Volgens fysiotherapeutisch vriendje=

De eerste 6-8 weken kan de knie evt toch wat dikker blijven, en het is slim om inderdaad rustig aan te beginnen met lopen dus niet meteen volop belasten.. Daarna adhv pijn/last gaan belasten.. dus langzaamaan beginnen :)

Hoop dat je hier iets aan hebt..

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:05

Ik zou niet zomaar alles van internet geloven en als je het zeker wilt weten de orthopeed vragen.

Nu mijn blik: ik denk dat het niet verkeerd is dat je been belast. Je kan immers je knie niet buigen en spreekt hierdoor niet de grote spiergroepen aan die gehecht zitten aan je knie.
Bij een voorste kruisband plastiek mag je na enkele dagen ook al flink weer wat doen!
Als je iets op internet wilt zoeken zou ik kijken op het KNGF (dan niet de blinde geleide honden maar fysio) hierop staan veel behandelprotecollen. Succes met je knie!!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:01

Heb je geen begeleiding gehad of heb je die niet? Dan zou ik zeker het ziekenhuis bellen en daar vragen hoe en wat en met de afdeling fysiotherapie eens vragen hoe en wat.

PreciousViva

Re: Ervaringen laterale release (knie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 10:47

Ik moet wel regelmatig terug op controle. Ben na de operatie al 2 keer terug geweest. En nu over 2 weken weer. Dus begeleiding heb ik wel. Fysio kan nu nog weinig doen omdat ik niks mag behalve lopen..
Maar als ik lees dat het nog tot 8 weken dik kan blijven, ben ik al wat gerustgesteld.

Pijn heb ik niet, daarom denk ik dat het ook geen kwaad kan dat ik er op loop omdat ik inderdaad ook de spiergroepen weinig tot niet gebruik..been wordt ondersteund door de brace.