Winterdepressie (lichttherapie etc.)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Winterdepressie (lichttherapie etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 06:58

Elk jaar hakken de herfst/wintermaanden er bij mij flink in, sinds een week of 3 merk ik alweer dat mijn energieniveau flink terugloopt en ik weer makkelijker in neerslachtige buien terecht kom. Tot dusver heb ik alle winters maar 'gewoon' uitgezeten, maar ik wil dit jaar toch wat actiever aan de slag om er zo fijn (en vrolijk ;)) mogelijk doorheen te komen.

Ik ben sowieso van plan om de geijkte dingen als goed en gezond eten (doe ik sowieso), op tijd naar bed gaan en veel naar buiten gaan te (blijven) doen. Gelukkig heb ik nu een hond die er een paar keer per dag uit moet, dat is een mooie stok achter de deur.
Verder ben ik gisteren naar de HA geweest voor info over lichttherapie, helaas ben ik daar niet veel wijzer van geworden. Ze wist niet of (en zo ja, wat) er iets vergoed kon worden en wat het beste bij me zou passen. Ik weet namelijk niet of ik voor bv. een Energylight moet gaan, om overdag (?) te gebruiken, of voor een Wake-up Light, omdat de ochtenden bij mij het zwaarst zijn. Ik ben sowieso geen ochtendmens, maar als het nog donker (en koud) is als ik op moet staan voelt alles echt dramatisch en zie ik vreselijk op tegen de hele dag. Als ik er eenmaal een uurtje of 1-2 uit ben gaat het weer beter. Dus misschien moet ik vooral in de ochtenden investeren? Ik weet het niet zo goed.

Heeft iemand ervaring met lichttherapie, en tips? Ook aanvullende do's en don't bij een winterdepressie zijn welkom!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:37

Ik heb een Energylight (http://www.philips.nl/c/light-therapy/hf3319_01/prd/nl/) en het werkt voor mij perfect. Ik word rond deze tijd van het jaar altijd lusteloos (ik wil niet niks doen, maar heb ook geen zin om iets te doen, vreselijk), vermoeid en kan echt om niks janken. Ik heb voldoende aan 1 kuur per jaar (5 dagen aaneengesloten, 2 dagen rust en dan weer 5 dagen aaneengesloten) en de rest van het jaar staat het ding in de kast. Die van mij is niet vergoed door de verzekering.

Cassidy

Re: Winterdepressie (lichttherapie etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:41

Heb je een zonnebank? Ik heb de ervaring dat het helpt om regelmatig onder de zonnebank te gaan, daar wordt je echt vrolijk van.
Zelf heb ik een daglichtlamp maar gebruik hem niet, was in het verleden nooit zo handig om daar 's avonds na het werk en als ik de paarden had gedaan nog eens uitgebreid voor te gaan zitten. Maar je brengt me op een idee, want de wintermaanden hakken er bij mij ook behoorlijk in.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:20

Ik ga dit even in de gaten houden, heb er namelijk ook last van.

Het liefste wil ik uit me werk, eten en dan gelijk gaan slapen, nergens puf voor en ook nergens zin in!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:23

precies dat wilde ik ook adviseren cassidy :j

ik heb om die reden voor een prikkie een zgan zonnebank gekocht op marktplaats. Zo'n inklapbare en ligt de rest van de tijd mooi onder het bed. Sinds ik dat weer opgepakt heb (we hadden er bij mijn ouders ook eentje om die reden) voel ik me stukken beter!

verder zou ik voor minder energie vitamine b12 en ijzer aanraden. Ik slik om die reden in de winter altijd van die atotzink preparaten van centrum!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:45

Magnesium ophalen bij het Kruitvat. Dat maakt voor veel mensen al een wereld van verschil. Voordeel van alleen magnesium is dat je teveel niet opslaat in je lichaam. Dus het kan alleen maar tekorten aanvullen. Als je echt geen tekort hebt doe je alleen je portemonnee tekort. Na een paar dagen merk je al verschil als dit aan de orde is.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:47

Wake up light heb ik, maar die werkt niet voldoende voor mij. Ik denk dat je dan beter die andere kunt doen!
Magnesium werkt ook niet bij mij.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:30

ik lees ook even mee.. Heb zelf ook enorm last van vermoeidheid en begin het nu ook alweer te merken.. Ook zijn voor mij de ochtenden onwijs zwaar! Zonnebank is mij inderdaad ook aangeraden maar hoevaak zou je daar dan onder moeten? Want heel veel onder de zonnebank lijkt me nou ook niet echt goed..

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:34

Ik heb ook een energylight, hij staat bij mij op mijn bureau (heb kantoor aan huis) en als de dagen echt somber zijn en ik me niet zo prettig voel gaat ie een tijdje een aantal dagen achter elkaar een paar uur aan. Merk dan echt wel verschil.
Heb hem trouwens dit jaar nog niet uit de kast gehaald, zal het eens gaan doen ;).

donkey87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:37

ook ik lees even mee..

iedere winter heb ik ook weer last van een vreselijke winterdip! :\

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:37

Ik duik af en toe onder de zonnebank bij mijn schoonouders; heerlijk!
Scheelt enorm, voelt als een minivakantie haha :D Voel mij dan echt helemaal fit weer :j

donkey87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:39

dat doe ik ook wel zo nu en dan.. maar het effect daarvan is zooo kort! (bij mij dan..)

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:55

tsja, klinkt me allemaal heel bekend in de oren!
ik heb dezelfde symptomen als jij hebt,
ook een avondmens, hekel aan de ochtend,
moeilijk opgang kunnen komen,
hekel aan de kou, alles buiten zo triest,
geen energie.... tsja... ik ga in de winter 2 keer per week
10 minuten onder de zonnebank, licht genoeg,
en wordt er ook vrolijk van,
lekker kleurtje op mijn lijf en gezicht,
waar ik ok heel erg op let,
is dat ik savonds op tijd op bed ga,
liefst half 11, als ik later naar mn bedje ga,
kom ik er de volgende dag moeilijker uit,
en ben ik ook lang zo fit niet,
ook mijn humeur lijdt er dan onder...
ook goed eten, vooral ontbijt en warm eten is belangrijk voor me,
eet ik 2 dagen niet op de juiste tijden, en niet het juiste voer,
dan merk ik dat direct!
verder geen extra suplementen etc. gewoon normaal en op tijd,
en de zonnebank dat werkt voor mij...
oja... en als t koud is, gewoon extra warm aankleden!
skibroek en skijas aan naar stal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 06:49

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Een zonnebank heb ik niet, maar ik meende ook dat dat licht niet te vergelijken (en dus minder effectief) is met het licht van zo'n Energylight? Ik ben ook niet echt een zontype, in de zomer vermijd ik direct zonlicht juist altijd. :D

Naar magnesium en evt. andere supplementen ga ik even kijken vandaag. :j

Het is me inmiddels wel duidelijk dat er een lamp komt, ik ben er alleen nog niet uit of het de Energylight of de Wakeup-light moet worden... En ik heb helaas niet het geld voor beide. Is zo'n Energylight eventueel ook direct 's ochtends te gebruiken?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 07:23

Zonnebank heeft inderdaad een ander affect, maar kan net zo goed werkzaam zijn. Dat is redelijk persooonlijk en ook afhankelijk waar je de meeste last van hebt: Gebrek aan licht of gebrek aan warmte.
Mijn moeder heeft al jaren een daglichtlamp en zweert erbij. Of je zoiets wel of niet vergoed krijgt, kan je het beste navragen bij je verzekering.

Een daglichtlamp is ook niet te vergelijken met een wake-up light, dus als je qua investering moet kiezen zou ik in eerste instantie voor de daglichtlamp gaan. Die heeft inmiddels zijn therapeutische waarde ook ruimschoots bewezen, iets wat nog (steeds) niet geld voor zonnebank en wake-uplight.
Een andere investering die het je misschien makkelijker kan maken, is een wat uitgebreidere thermostaat, zo eentje die je kan programmeren. Daarmee kan je dan zorgen dat in elk geval je huiskamer lekker warm is als je uit je bed komt.

Daglichtlamp kan je zonder problemen 's ochtends vroeg aanzetten, 's avonds na (ik meen) 8 uur mag je hem niet meer gebruiken. Ik heb hem ook een tijd geleend, toen ik om half zes 's ochtends op moest staan en niet wakker kon worden. Bed uit, licht aan tijdens het ontbijt en ik kon op weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 07:31

Dankje!

Bij mij is het echt het gebrek aan licht. :j Warmte valt wel mee, ik ben wel een echte koukleum maar ik red me op zich wel met mijn elektrische deken, thermokleding en een dekentje extra op de bank 's avonds.

Ik heb gaskachels dus geen luxe thermostaat, maar 1 kachel blijft sowieso aan omdat de ratten in de kamer staan en ik het voor hen niet kouder dan 17-18 graden wil hebben. Als ik dan uit bed kom zet ik hem ietsje hoger en dan is het ook wel snel warm.

Ik ga straks in ieder geval de verzekering even bellen, als het vergoed wordt is dat mooi en anders investeer ik er zelf maar in. Hopelijk is dat het wel waard. :j

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 07:39

Mijn vriendin heeft dat ook!
Zij heeft ook zo`n speciale lamp, en ik moet zeggen bij haar werkt dat echt heel goed!
Ze is nu heel vrolijk, terwijl ze eerder altijd vrij sip en depri was rond deze tijd. ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 07:43

Ik zet mijn energylight altijd s ochtends al aan, voordat ik ga werken. Terwijl ik bezig ben met make-up-en, ontbijten etc. staat deze aan. En het werkt perfect :) Dan kom ik tenminste de dag door :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:49

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:29

Marieke da's toch raar.. Ik moet er toch echt een half uur voor gaan zitten op 20cm afstand..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:33

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:49

Ik zou voor de gewone gaan, vanwege de hoeveelheid Lux. Daar draait het uiteindelijk om.
Wat betreft hoe je er voor zit: Hoe dichter je erop zit, hoe minder lang je er per dag voor hoeft. hoe verder weg, hoe langer.
Je kan er dus voor kiezen elke dag 20 minuten ernaar gaan zitten kijken, of hem bijvoorbeeld elke dag een uur in de kamer waarin je bezig bent te laten branden. (tijden zijn een voorbeeld, hoe lang of hoe kort je er voor moet om verschil te merken is per persoon verschillend).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:53

Ik merk dat ik er ook weer wat last van begin te krijgen, niet dat ik zozeer zwaar in mijn hoofd wordt qua gedachten, maar dat alles langzamer, moeizamer gaat. Probeer daarom inderdaad zoveel mogelijk buiten te komen, en dat is wat jij zelf ook aangaf.

Wij hebben overigens een wake-up light van Philips. Door het licht, en het rustige wekker signaal wordt je best lekker wakker, en ook vrij opgewekt. :j