weer beginnen met rijden maar hoe?en les van wie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xsenny

weer beginnen met rijden maar hoe?en les van wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 18:33

vorige jaar heb ik 2 ruggewervels gebroken .
waarvan de l1 en de l4
bij de bovente is wildgroei van bot ontstaan waardoor ik druk op me zenuwbaan heb .
en dus veel pijn .
op zich wil rijden wel het doet wel pijn maar het is te doen /.
alleen de galop niet ik heb dan veel te veel druk op me wervels.
nu wil ik gewoon echt goed les hebben .
gewoon weer helemaal van voren af aan op nieuw beginnen .
me evenwicht en soepelheid moeten terug komen en natuurlijk ben ik bang geworden te vallen .
ik zou graag les willen maar wie is nu echt goed?
het gaat dus op een beetje op therapeutishe basis opbouwen .
heeft iemand tips van goede rijintructeurs in apeldoorn?
of wat raden jullie me aan?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:30

Ik zou als ik jou was gewoon eens bij een lokale manege wat lessen nemen, dan kun je het weer opbouwen en kijken of het gaat met je rug.

Misschien dat je als je het leuk vind te zijner tijd een leuk verzorgpaard kan vinden waar je dan mee kan gaan lessen.

oOoKellyoOo

Re: weer beginnen met rijden maar hoe?en les van wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:13

tip begin niet meteen met een uur les, overleg evt met de mangehouder, of je eens mag beginnen met een kwartiertje, de draf voornamelijk lichtrijden, en als niet gaat meteen stoppen volgende keer gaat misschien beter.
Wat je als voor bereiding kunt doen is je buik en rugspieren trainen zodat je een soort van spiercorset traint , dit zal ook al een hoop opvangen en verlichting geven

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 05:46

Elan_GV schreef:
Ik zou als ik jou was gewoon eens bij een lokale manege wat lessen nemen, dan kun je het weer opbouwen en kijken of het gaat met je rug.

Misschien dat je als je het leuk vind te zijner tijd een leuk verzorgpaard kan vinden waar je dan mee kan gaan lessen.

lokale manege ?verzorgpaard ?
Ik heb 2 EIGEN paarden !

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 05:47

oOoKellyoOo schreef:
tip begin niet meteen met een uur les, overleg evt met de mangehouder, of je eens mag beginnen met een kwartiertje, de draf voornamelijk lichtrijden, en als niet gaat meteen stoppen volgende keer gaat misschien beter.
Wat je als voor bereiding kunt doen is je buik en rugspieren trainen zodat je een soort van spiercorset traint , dit zal ook al een hoop opvangen en verlichting geven

buik en rug spieren zijn inderdaad belangrijk .
die ben ik momenteel aan het trainen .
ik rijd niet op een manege .
ik heb namelijk 2 eigen paarden waar ik weer mee wil lessen gewoon thuis .

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 07:16

dan zou ik eerst rustig aan de slag gaan geen gekke dingen maar eerst stap en draf , voornamelijk lichtrijden zodra je zelf voelt dat het goed gaat begin je met doorzitten maar wel rustig opbouwen,
les voorlopig uitstellen want dat is weer intensief

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 07:28

Kijk op Marktplaats, dan weet je in ieder geval snel genoeg wie er bij jouw in de buurt zit. En dan aan de hand van de gegeven informatie bepalen welke het meest past bij jouw. Wellicht ook even een mailtje heen sturen met wat info over jou en wat diegene daarmee kan. Na een tijdje uitproberen, kan je altijd weer wisselen van instructeur als het toch niet helemaal is wat je zoekt.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 09:42

it_is_me schreef:
Kijk op Marktplaats, dan weet je in ieder geval snel genoeg wie er bij jouw in de buurt zit. En dan aan de hand van de gegeven informatie bepalen welke het meest past bij jouw. Wellicht ook even een mailtje heen sturen met wat info over jou en wat diegene daarmee kan. Na een tijdje uitproberen, kan je altijd weer wisselen van instructeur als het toch niet helemaal is wat je zoekt.

het rare is als ik via intructeurs op mp regageer ik na het vertellen van me verhaal ,.
ik nooit meer een mail terug krijg ,
1 reageren ze wel en waneer ik vertel rug letsel te hebben opgelopen 30 ben en een d pony van 23 heb reageerd niemand meer ,.
erg vreemd voel me dan ook niet serieus genomen .

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:48

Miosschien moet je op zoek naar een centered riding instructeur. Sally Swift heeft deze manier van paardrijden ontwikkeld omdat zij zelf niet/nauwelijks kon rijden wegens een ernstige scorliose. Centered riding is gebaseerd op oa Alexander techniek en Feldenkreis (manieren om je houding te verbeteren).

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 09:50

oke is hier een site van of er 1 bij mij in de buurt zit?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:17

Ik zou juist wel les gaan nemen (als je dus iemand kan vinden) Op de site van de KNHS vind je een lijst per provincie met daarom de mensen met een diploma. Dan kan je even kijken of er iemand bij jou in de buurt zit. Die hoeven tenslotte niet allemaal een marktplaats advertentie te hebben.

Verder kan je ook lessen, al kan je alleen nog maar stappen. Zorg je eerst dat dat weer helemaal klopt en zo breid je steeds verder uit op wat je aan kan.

Heel veel succes alvast! Wel leuk, weer gaan beginnen :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:55

HippoLogic schreef:
Miosschien moet je op zoek naar een centered riding instructeur. Sally Swift heeft deze manier van paardrijden ontwikkeld omdat zij zelf niet/nauwelijks kon rijden wegens een ernstige scorliose. Centered riding is gebaseerd op oa Alexander techniek en Feldenkreis (manieren om je houding te verbeteren).

Ik denk dat dit wel een goeie is. Zoek idd iemand die ook echt jou houding in de gaten houd en daar ook ervaring in heeft.
'normale' instucteurs kijken alleen maar naar het paard en roepen een keer dat je rechtop moet gaan zitten.
Als rugpatient ga je toch compenseren en ik weet dat het prettig is om een instructeur te hebben die je klachten begrijpt en kan oplossen. Bij reguliere instructeurs zul je het bijna niet vinden.

Ik hoop dat het je weer gaat lukken. Ik moet helaas na 3 hernia's nog steeds toekijken als andere rijden.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:19

Jammer dat je weinig tot geen reactie krijgt als je ergens naartoe mailt. Ik zou voor een instructeur gaan, die meer is dan een 'gewone' lesgever. Dus zoals eerder al genoemd is bijv. iemand die les geeft volgens de principes van het centered riding.