Advies over mogelijke besmetting tetanus?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rensje101

Advies over mogelijke besmetting tetanus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 10:39

Beste Bokkers,
Gisteren fietse ik naar huis en kwam er een grote soort 'poeg' zonder spatborden langs mij gereden maar hij reed recht voor mijn neus midden door de paardenpoep die door de regen al nattig was. Met als gevolg dat ik helemaal onder spetters zat, op me kleren maar ook in me gezicht en vooral in me haar.
Thuis ben ik gaan douchen, alleen had ik nogal ruw me haar een aantal keer gewassen omdat ik gewoon alles eruit wilde hebben. Door die hardheid ben ik perongeluk met mijn nagel hard langs me hoofdhuid gegaan waardoor er een klein sneetje is onstaan.
Vandaag heb ik nogal hoofdpijn, natuurlijk kan dit ook komen door andere dingen of gewoon door dat sneetje, maar ik maak me zorgen of ik zo eventueel een wondje heb kunnen besmetten met tetanus, omdat er een mogelijkheid is dat die bacterie natuurlijk in ontlasting van paarden zit.
Mijn laatste prik is namelijk al meer dan 15 jaar geleden dus beschermd ben ik niet meer.
Is dit een risico of gewoon te verwaarlozen..?

Nant

Re: Advies over mogelijke besmetting tetanus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:42

Ik zou als ik jou was zsm naar de huisarts gaan om een tetanus prik te halen, als je veel contact hebt met paarden is een tetanus prik nooit overbodig!

Als je nog een keer onderuit gaat op straat ben je dan iig wel beschermd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:15

Dat je daardoor een tetanus besmetting hebt opgelopen is uit te sluiten.
Maar wat Nant al zegt, voor in de toekomst, better safe then sorry en even een nieuwe halen :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:27

Het lijkt me ook een aanzienelijk nihile kans dat je hierdoor tetanus zou hebben gekregen, maar ik zou ook gewoon eentje gaan halen als je toch veel met paarden en dergelijke in contact komt, kan alleen maar goed zijn :j .

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:03

Op je 9e krijg je de laatste D(K)TP prik (T = tetanus) die eigenlijk dan nog 15 jaar geldig is, maar voor alle zekerheid gaan we altijd uit van 10 jaar geldigheid en zou je dus op je 19e een nieuwe prik moeten hebben. Tetanus komt inderdaad in paardenpoep voor, maar kan zich alleen in een wond nestelen waar er sprake is van een zuurstofarm gebied (dus een erg diepe wond). Een oppervlakkig sneetje/krasje zou niet direct aanleiding zijn voor een besmetting dus. Maar inderdaad voor alle zekerheid kan je (als je veel met paarden werkt) best eens overleggen met je huisarts of je niet een herhalingsprik mag hebben. Overigens moet een tetanusprik altijd binnen 72 uur na evt besmetting, dus daarmee ben je nog goed op tijd.

rensje101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 12:52

Ik heb voor donderdag een afspraak bij de HA staan, ik denk dat ik het dan eventjes voorleg!
heb op internet ook het een en ander opgezocht en acht de kans klein dat ik hierdoor geinfecteerd zal zijn, aangezien het geen diepe/grote wond is

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:00

Ik zit ook al met zoiets...
Ik werk op een paardenhouderij, en heb een mini plekje op mijn nagelriem. Echt heel klein.
Nou moest ik vandaag een paard een deken op doen, die nogal vies was. Het plekje leek wel gewoon dicht, maar hier thuis zag ik dat hij wat nattig was.

Volgens internet zou ik nog beschermd moeten zijn, ben 22. Maar ik denk dat ik binnenkort toch even langs de huisarts ga...

rensje101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 16:09

Butterfly schreef:
Ik zit ook al met zoiets...
Ik werk op een paardenhouderij, en heb een mini plekje op mijn nagelriem. Echt heel klein.
Nou moest ik vandaag een paard een deken op doen, die nogal vies was. Het plekje leek wel gewoon dicht, maar hier thuis zag ik dat hij wat nattig was.

Volgens internet zou ik nog beschermd moeten zijn, ben 22. Maar ik denk dat ik binnenkort toch even langs de huisarts ga...

Volgens mijn HA ben je als je op je 9e ene prik nog hebt gehad beschermd tot je 19e. Dus maar 10 jaar.
Een klein plekje kan waarschijnlijk amper kwaad, heb je hem thuis even goed schoon gemaakt dan zal ik me er niet echt druk om maken.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:28

Rensje: het is een mini oppervlakkig plekje die al (zo goed als) dicht is. Maar toch, als je de gevolgen van tetanus leest...brr!

rensje101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 16:31

Butterfly schreef:
Rensje: het is een mini oppervlakkig plekje die al (zo goed als) dicht is. Maar toch, als je de gevolgen van tetanus leest...brr!

Klopt! Is ook zo, nogal niet fijn te noemen!
Maar zorgen over dat plekje hoef je je dus eigenlijk niet echt te maken!:) (maar ook ik ben geen HA)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:33

Dat idee had ik zelf ook niet, maar ja :P
Ik denk dat ik toch binnenkort maar dapper ben, ik werk toch bijna elke dag met paarden (en mest :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:48

Om die oppervlakkige wondjes hoef je je echt niet druk te maken hoor. Geen paniek.
Pas als je goed door gebeten wordt door paard, hopnd, kat, mens gaat er een nieuwe prik in.

Heb ook ruim tien jaar zonder tetanusinenting rondgelopen, tussen de paarden en op werk tussen cliënten (met de nodige onhygiënische toestanden). En niks aan de hand hoor en zit ook altijd onder de wondjes op mijn handen.
Pas toen ik vorig jaar goed gebeten was, moest ik een nieuwe van de arts.

rensje101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 16:49

Kanelly schreef:
Om die oppervlakkige wondjes hoef je je echt niet druk te maken hoor. Geen paniek.
Pas als je goed door gebeten wordt door paard, hopnd, kat, mens gaat er een nieuwe prik in.

Heb ook ruim tien jaar zonder tetanusinenting rondgelopen, tussen de paarden en op werk tussen cliënten (met de nodige onhygiënische toestanden). En niks aan de hand hoor en zit ook altijd onder de wondjes op mijn handen.
Pas toen ik vorig jaar goed gebeten was, moest ik een nieuwe van de arts.

Dus zelfs mijn verhaal met paardenpoep in me haren :+ en dat ik dan een wondje maak met me nagel is eigenlijk ook te verwaarlozen..want het is nou niet bepaald een zuurstof arme omgeving.. Alhoewel ik wel een hele bos haar heb! hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:53

Meer dan te verwaarlozen zelfs ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:26

Ben jij het weer met die gekke topics van je := Dit is al je derde topic over tetanus, ik zou zeggen haal lekker die spuit en verder niet nog meer topics over tetanus (of herpes, of vogelpoep inslikken, of roest aan een potje, of die schimmel in een pak melk wat je opdronk of het rauwe vlees uit frankrijk) _O-

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:31

whahha, als je daarvan tetanus zou krijgen dan zou ik het knap beroerd hebben. Ik loop de hele dag tussen de paarden, en heb wondjes zat, maar een infectie heb ik nog nooit gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:34

Focussed schreef:
Ben jij het weer met die gekke topics van je := Dit is al je derde topic over tetanus, ik zou zeggen haal lekker die spuit en verder niet nog meer topics over tetanus (of herpes, of vogelpoep inslikken, of roest aan een potje, of die schimmel in een pak melk wat je opdronk of het rauwe vlees uit frankrijk) _O-

:= :') Hihahypochonder?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:40

`Jeetje meid ik heb al die topics van je even bekeken, maar misschien is het verstandig om eens met de huisarts te gaan praten, want als je je overal zoveel zorgen over maakt, dat is niet gezond voor een mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:52

Whow :=
Rensje....een doktersbezoek is raadzaam, maar niet vanwege eventuele lichamelijke klachten.
Laat je serieus doorverwijzen naar een psycholoog, want dit is niet gezond. En je maakt jezelf onnodig bang en paniekerig op deze manier.
Succes :(:)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:52

Jeetje dat is inderdaad een behoorlijke lijst.. Ik zou inderdaad dit wel even voorleggen aan de huisarts (het druk maken om veel dingen) want op zoals kanelly ook al zegt dit is niet gezond en je hebt je zelf er onnodig mee in de stress. Wat betreft tetanus, die kans is echt onwijs klein. Bovendien zou een injectie binnen liefst 24 uur gegeven moeten worden, 72 uur blijkt eigenlijk al te lang. Als wij in de praktijk iemand hebben met een wondje geven we de injectie tot max 24 uur. Dus probeer het een beetje los te laten, het zal wel meevallen :)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:58

Van een klein wondje raak je echt maar zo niet geïnfecteerd hoor..

Mensen die veel buiten zijn en regelmatig vies worden bouwen sowieso een betere weerstand op.

Paar maand terug heb ik de vingertop van mijn duim eraf geramd met tuinieren. Met mijn zwarte handen naar de HA geweest, en zelfs toen vond zij het niet nodig om een tetanus prik te geven :)

Als je gezond bent kan je best wat hebben. Zeker als je vlees eet want dan krijg je antibiotica binnen!

Maar een bezoekje HA zal je niet verkeerd doen, om de redenen die bovenstaande bokkers ook noemen.

Voor de tentanus prik wordt 10 jaar aangehouden, maar werkt wel 15 jaar!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:09

In dit topic van jou:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1356484

beschrijf je de smetvrees van een vriendin over Tetanus.

Volgens mij ben jij die vriendin zelf, lieve TS en maak jij je veel te druk in het leven.
90% van je topics gaan over ziektes, besmettingen etc.
Je brengt het zo ook nog over op je dochtertje die je blijkt te hebben (jong ding denk ik nog, je dochtertje?)

Mijn advies is idd om naar de HA te gaan voor een verwijzing naar een therapeut die je kan helpen niet overal bacterieen, virussen etc te zien.
Denk dat dat een goede stap voor je zou zijn.

Ben zelf moeder en snap heel goed dat je soms leeuwen en beren ziet en goed voor jezelf en je dochter wilt zorgen.
Maar je kunt ook te ver gaan en dan is er soms geen weg meer terug.
Dus laat je helpen.

Sterkte!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:13

Ook het feit dat je zo ruw met je haar omgaat omdat je bang bent dat er iets in blijft zitten en je daardoor zelf snijdt!! zegt al genoeg over je smetvrees. Ga naar de huisarts. Ik wil je niet bestempelen als een 'gek' oid, maar het zou goed zijn als je hiermee naar een therapeut gaat voordat het nog meer je leven gaat beheersen.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:37

RoosIris schreef:
Van een klein wondje raak je echt maar zo niet geïnfecteerd hoor..

Mensen die veel buiten zijn en regelmatig vies worden bouwen sowieso een betere weerstand op.

Paar maand terug heb ik de vingertop van mijn duim eraf geramd met tuinieren. Met mijn zwarte handen naar de HA geweest, en zelfs toen vond zij het niet nodig om een tetanus prik te geven :)

Als je gezond bent kan je best wat hebben. Zeker als je vlees eet want dan krijg je antibiotica binnen!

Maar een bezoekje HA zal je niet verkeerd doen, om de redenen die bovenstaande bokkers ook noemen.

Voor de tentanus prik wordt 10 jaar aangehouden, maar werkt wel 15 jaar!

Dat snap ik dan weer niet, zeker met tuinieren (en al helemaal met rozenstruiken?) zou ik voor de zekerheid een prikje geven :P