Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

. Butterfly schreef:Ik zit ook al met zoiets...
Ik werk op een paardenhouderij, en heb een mini plekje op mijn nagelriem. Echt heel klein.
Nou moest ik vandaag een paard een deken op doen, die nogal vies was. Het plekje leek wel gewoon dicht, maar hier thuis zag ik dat hij wat nattig was.
Volgens internet zou ik nog beschermd moeten zijn, ben 22. Maar ik denk dat ik binnenkort toch even langs de huisarts ga...

) Kanelly schreef:Om die oppervlakkige wondjes hoef je je echt niet druk te maken hoor. Geen paniek.
Pas als je goed door gebeten wordt door paard, hopnd, kat, mens gaat er een nieuwe prik in.
Heb ook ruim tien jaar zonder tetanusinenting rondgelopen, tussen de paarden en op werk tussen cliënten (met de nodige onhygiënische toestanden). En niks aan de hand hoor en zit ook altijd onder de wondjes op mijn handen.
Pas toen ik vorig jaar goed gebeten was, moest ik een nieuwe van de arts.
en dat ik dan een wondje maak met me nagel is eigenlijk ook te verwaarlozen..want het is nou niet bepaald een zuurstof arme omgeving.. Alhoewel ik wel een hele bos haar heb! hihi
Dit is al je derde topic over tetanus, ik zou zeggen haal lekker die spuit en verder niet nog meer topics over tetanus (of herpes, of vogelpoep inslikken, of roest aan een potje, of die schimmel in een pak melk wat je opdronk of het rauwe vlees uit frankrijk)
Focussed schreef:Ben jij het weer met die gekke topics van jeDit is al je derde topic over tetanus, ik zou zeggen haal lekker die spuit en verder niet nog meer topics over tetanus (of herpes, of vogelpoep inslikken, of roest aan een potje, of die schimmel in een pak melk wat je opdronk of het rauwe vlees uit frankrijk)
Hihahypochonder? Kanelly schreef:Focussed schreef:Ben jij het weer met die gekke topics van jeDit is al je derde topic over tetanus, ik zou zeggen haal lekker die spuit en verder niet nog meer topics over tetanus (of herpes, of vogelpoep inslikken, of roest aan een potje, of die schimmel in een pak melk wat je opdronk of het rauwe vlees uit frankrijk)
![]()
Hihahypochonder?

RoosIris schreef:Van een klein wondje raak je echt maar zo niet geïnfecteerd hoor..
Mensen die veel buiten zijn en regelmatig vies worden bouwen sowieso een betere weerstand op.
Paar maand terug heb ik de vingertop van mijn duim eraf geramd met tuinieren. Met mijn zwarte handen naar de HA geweest, en zelfs toen vond zij het niet nodig om een tetanus prik te geven
Als je gezond bent kan je best wat hebben. Zeker als je vlees eet want dan krijg je antibiotica binnen!
Maar een bezoekje HA zal je niet verkeerd doen, om de redenen die bovenstaande bokkers ook noemen.
Voor de tentanus prik wordt 10 jaar aangehouden, maar werkt wel 15 jaar!