Tips gezocht!! Hele zere rug.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miran88

Tips gezocht!! Hele zere rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 05:07

Hallo bokkers,

Afgelopen donderdag is het met klussen ineens in me rug geschoten.
Ik kon toen niet meer op of neer en liep echt heel krom.
Heb toen gelijk de Fysio gebeld en kon vrijdag al terecht.
Hij zag gelijk al wat het was. Er stond een wervel scheef.

Het gaat nu al wel beter, maar heb nog veel pijn.
Fysiotherapeut had gezegd: weekend even rustig aan doen en maandag weer terugkomen.
Gister ben ik eigenwijs gewoon gaan werken. Het ging wel, maar met veel pijn. Vandaag blijf ik toch maar thuis.

Nu is mijn vraag: wat kan ik nu het beste doen vandaag?
De hele dag plat liggen? Of toch zoveel mogelijk bewegen?

Ik snap wel dat jullie geen dokters zijn. Maar misschien heeft iemand van jullie dit ook eens gehad.
Ik wil er ook voor zover het kan zo snel mogelijk vanaf, want de pijn is soms echt niet te doen.

Bedankt alvast!!

Gr. Miranda

nowornever

Re: Tips gezocht!! Hele zere rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 05:42

Ik kan momenteel ook weinig door rugklachten, doordat ik voor nekklachten naar een chiroprater ging. Maar hij vond het nodig om mijn rug ook te behandelen, maar daardoor heb ik nu al bijna een week helse pijn in mijn rug. Maar je kan beter liggen en wat bewegen, maar zo min mogelijk zitten. Lopen en liggen is beide goed.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 06:13

ik denk dat je dat toch het beste kan bespreken met je fisio of huisarts
voor de een is bewegen goed en voor de ander is dat juist funest
doe in iedergeval niet teveel, en ga op je pijn af, doet iets zeer dan moet je het niet doen
beterschap

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 06:39

vaak zitten je spieren dan muurvast, enige remedie is vaak rust (niet gaan werken) warme baden en infrarood willen helpen, evenals spierverslappers (via de huisarts). Lopen is idd ook goed.

Fysio wil niet altijd helpen, osteo helpt soms ook.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 07:07

Wandelen (als de fysio dit goed vindt...).
Beterschap!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 07:40

Je vervel is weer terug gezet?

Ik zou zelf wel bewegen maar geen zware dingen doen.

Ik heb regelmatig vastzittende wervels. Na het losmaken gaat het al stukken beter, maar je moet wel bewegen.

Zitten er toevallig niet nog een paar vast?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:02

mijn vent is toevalig gisteren door z'n rug gegaan

advies arts: 1 x ibuprofen 400 tegelijk nemen met 2 paracetamols
dan om de 2 uur weer nemen maar afwisselnd, dus na 2 uur, 2 paracemtamol, weer na 2 uur 1 ibuprofen, weer na 2 uur 2 paracetamols.....
niet blijven zitten of blijven liggen ,maar zitten en na half uur even de benen strekken....en dan weer zitten
beste is zitten op een rechte tuinstoel

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:08

Ibuprofen moet je wel mee oppassen als je (of snel) van je maag hebt.

Ik kan niet lang zitten dan krijg ik sneller problemen met mijn rug.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:09

Rugpijn = bewegen! Dus neem inderdaad een paracetamol ga bijvoorbeeld kleine stukjes wandelen of iets doen wat gaat. Zitten en liggen is alweer achterhaald. Dat zorgt er voor dat je veel langer rugpijn houdt aangezien het vooral een spierprobleem is. Uiteraard moet je nu ook niet als een gek gaan bewegen maar wandelen is voor rugpijn altijd wel goed. Uitzonderingen daar gelaten.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:27

Heb recentelijk ook heel erg pijnlijke klachten gehad en zonder pijnstillers en spierverslappers was het echt niet te doen. Het is wel van belang dat je even overlegt wat in te nemen. Door pijn verkrampt je lijf namelijk vaak en dan wordt het alleen maar erger.
Verder ben ik het wel eens met Thats_me. Met beleid bewegen, niet te lang achter elkaar liggen of stilzitten. In overleg met arts of therapeut. Zelf heb ik altijd veel baat bij hulp van een osteopaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:31

Als het de spieren zijn dan pijnstillers en gewoon blijven bewegen zonder belasten, met hernia of botten zou ik het niet weten, nooit gehad. Wel niets meer kunnen door spieren die totaal verkrampten en daar moest ik dus idd pijnstillers voor slikken.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:35

bigone schreef:
Als het de spieren zijn dan pijnstillers en gewoon blijven bewegen zonder belasten, met hernia of botten zou ik het niet weten, nooit gehad. Wel niets meer kunnen door spieren die totaal verkrampten en daar moest ik dus idd pijnstillers voor slikken.

Ook met een hernia is het advies bewegen. Rust roest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:35

Wervels kunnen niet verschuiven, als dat gebeurt heb je je rug gebroken. Vermoedelijk is een van je spieren of wervels na een beweging verkeerd terug geschoven en zit die vervelend vast. Zorgen dat je rug goed warm blijft (geen te kort shirtje aan bijv) een beetje in beweging blijven en warme baden e.d. nemen zodat de spieren wat ontspannen en losser worden.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:36

In een huisartsenpraktijk zullen ze eerst op pijnstilling overgaan om te voorkomen dat het erger wordt. Elk mens is nml geneigd om (net als paarden) te gaan compenseren door bv scheef te gaan lopen.

Belangrijkste tips is goede pijnstilling (3x daags 1 brufen 400 en 2 pcm is inderdaad een goede indien je nooit maagklachten heb gehad). Wel bewegen, niet teveel autorijden, niet fietsen, niet bukken maar door je knieen, via zijligging je bed uit).

Fysio enz is goed, maar meestal is het in een acuut stadium (net opgetreden) niet zo handig omdat je inderdaad nog teveel pijn hebt (en dus weer gaat compenseren). Meeste huisartsen zullen voorkeur hebben om dit te starten na een weekje ongeveer. Flinke rugklachten kunnen 6 tot 8 weken aanhouden.

Bij uitstraling tot onder de knie, of uitval/gevoelloosheid direct je huisarts waarschuwen en ook als je moeite krijgt met plassen (qua controle of hardheid van je straal). Dit zijn alarmsignalen en vereisen beoordeling van een arts.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:36

Gedosseerde rust, afgewisseld met bewegen, Aleve 550 mg helpt erg goed, oppassen met je maag. Het zijn vaak spieren die op de wervel hebben gereageerd, maar de wervel kan ook weer terug verschieten. Wat goed helpt, zijn oefeningen doen, die geen kracht vergen, maar wel soepel maken en houden. Als je googled op hernia oefeningen, kom je ze wel tegen. Niet dat je een hernia hebt, maar deze oefeningen helpen ook bij jouw probleem.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:32

Toevallig heb ik ook erge last van mijn rug, zo erg dat alles maar ook echt alles met heeel veel pijn gaat. Ik slik nu ook al sinds 8 september 5/6 paracetamols per dag (lijkt me niet heel goed :P) ben bij de osteopaat geweest wat hielp wanneer ik onder behandeling stond, wanneer ik dan een maandje geen osteopaat had, werd mijn rugpijn weer net zo erg. Maar misschien kan het jou wel goed helpen hoor!
verder merk ik dat als ik loop ik wel minder last heb dan wanneer ik zit. Wel is mijn hele houding door de pijn veranderd, ik loop nu veeel krommer. Je moet er dus goed opletten dat je niet je houding gaat veranderen door de pijn!
Ik heb afgelopen dinsdag foto's laten maken in het ziekenhuis krijg morgen of dinsdag de uitslag. Ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen.

mijn tips waren dus:
-lopen, niet te veel maar met mate.
-naar een osteopaat gaan (weet niet of dat gaat helpen, maar niet geschoten is altijd mis toch? ;))
-paracetamol slikken, maar misschien heeft je ha een beter medicijn voor de pijn?
-goed op je houding letten.

Ik wil je veel succes wensen met je rugpijn en hoop dat het snel over is!

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 13:31

Hebben momenteel niets anders dan paracetamol in huis. Ik moet wel zeggen dat het al wat beter gaat.
Ik moest vanochtend even naar mijn werk en toen ging het echt helemaal niet.
Na wat rust vanmiddag ben ik nu wat aan het bewegen. Morgen weer naar de Fysio en ik hoop dat het nu de betere kant op gaat.

Maar wat heb ik te doen met mensen die altijd last hebben van hun rug!!

Bedankt iedereen voor de reacties.

En degene die nu ook last hebben van hun rug sterkte ermee!!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:39

Kom ik aan met mijn advies en 2 uur later is het bij mij zelf weer mis. Was er net na 2 1/2 maand van af ;-(.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:22

Traumeel druppels. Ik heb vorige maand mijn rug op 3 plaatsen gebroken en heb er nu vrij weinig last meer van. Echt topspul!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:24

Ik liep al maanden te tobben met mijn rug en daardoor algeheel.
Heel erg moe en altijd spanning pijn en de grootste ramp: continu hoofdpijn.
Ibuprofen 800 mg hielp geen zier.

Woensdag begonnen met Puur Spier van Puur natuur en mijn klachten zijn nagenoeg weg!
Dezelfde dag nog trouwens, s'morgens stijf en pijn.. diezelfde middag helemaal ontspannen rug en de grootste blokkades vanzelf terug geschoten.
Ik loop al maanden bij de fysio/manueel hiervoor en die wist het ook niet meer.
Bewegen was bij mij ook drama, na dat ik dat gedaan had werden mijn klachten nog veel erger.

Puur Spier is van Puur natuur en te krijgen bij de Paardendrogist.
Dit werkt pijn en krampstillend, verbeterd de doorbloeding en de stofwisseling en is ontstekingsremmend.
Hier mijn topic, ook wat tussentijdse updates erbij.
[MW] Rugklachten, welke aanpak of supplementen?

Voor de mensen hier in het topic die lopen te tobben.. Geef Puur Spier een kans.
Zeker iets om te proberen voor de mensen die hier constant aan de pijnstillers zitten..

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:12

@moonfish13
Geweldig dat Puur Spier jou zo goed helpt! Even een vraagje daarover. Je schreef dat het voor paarden is. Hoe bepaal je dan wat een goede dosering voor jou als mens is (veel minder zwaar qua gewicht).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:13

Tina1965 schreef:
@moonfish13
Geweldig dat Puur Spier jou zo goed helpt! Even een vraagje daarover. Je schreef dat het voor paarden is. Hoe bepaal je dan wat een goede dosering voor jou als mens is (veel minder zwaar qua gewicht).

Staat een dosering op voor hond en paard.
Voor hond 10-15 druppels en voor paard 20-30.
Ik neem er 20. :)

Qua ingredienten heb ik alles uitgespit, VSM heeft dit ook allemaal maar niet in één supplement.
Ik kon met naar mijn knieen reiken niet verder als mijn knieen, nu kom ik tot mijn enkels.
En dat diezelfde dag nog ook trouwens, verbazend genoeg.

Ik sportte ook al een paar maanden 5 keer per week trouwens.
Op wat ik per dag kon, op schema van de fysiotherapeut.
Dat heeft volgens de fysio absoluut geholpen, anders had het erger geweest.
Maar weg was het helaas niet.
Ik ben in 2 dagen twee keer behandeld, en drie dagen later zat ik weer aan alle kanten vast.
Dat was de laatste keer, toen druppels besteld omdat ik het ook niet meer wist.