vuurneon schreef:Ik vind het lastig, omdat het toch een behoorlijke ingrijpende operatie is (in verhouding tot het 'snip snip' van een man).
Het is tegenwoordig zelfs helemaal geen operatie meer
, je staat nu meteen weer buiten
.
Ik heb mezelf eind vorig jaar laten sterriliseren op bijna 38-jarige leeftijd. Er zijn in beide eileiders veertjes gezet, na 3 maanden werd gecontroleerd of het gelukt was en klaar was ik
.
De sterrilisatie zelf ik bij mij in 2x gedaan omdat één eileider dicht ging zitten. Omdat het daardoor te lang ging duren verkrampte de baarmoeder als natuurlijke reactie en dan kan de gynaecoloog en niet meer bij. De tweede keer was het wat pijnlijker vanwege dat verkrampen, maar zodra de instrumenten geggehaald werden was de pijn accuut over.
Verdoving kan trouwens niet bij een vrouw, de baarmoeder kun je niet plaatselijk verdoven.
Een vriendin van mij heeft er überhaupt niets van gevoeld, maar zij had ook al twee kinderen gebaard waardoor de baarmoeder wat soepeler was.
Je menstruatie blijft gewoon, alleen bij castratie wordt alles weggehaald, incl. baarmoeder en eileiders. Bij sterrilisatie wordt alleen voorkomen dat een eitje naar de baarmoeder kan. Incidenteel komt het voor dat er een omleiding groeit (een nieuwe eileider dus), waardoor er toch een eitje naar de baarmoeder gaat. Hetzelfde geldt voor mannen, het komt wel eens voor dat de zaadleider zich een omleiding aanmaakt.
Dat er niet gauw overgegaan wordt op sterrilisatie bij jonge vrouwen sta ik helemaal achter, hoewel er zeker vrouwen zullen zijn die zeker nooit kinderen zouden willen vanwege wat voor redenen dan ook.
Edit: allemaal typevautjes
Laatst bijgewerkt door Gwen op 14-09-11 15:08, in het totaal 2 keer bewerkt