Na 26 jaar chaos ben ik bij mezelf gaan nadenken of ik dan misschien niet ADD zou kunnen hebben.. Best gek eigenlijk, mijn hele leven heb ik te maken gehad met een broer met ADHD, hij was dan ook de reden dat ik SPW ben gaan studeren (natuurlijk niet afgemaakt). Eigenlijk wilde ik dus mijn broer helpen die ik niet heb kunnen helpen voorheen. Ik wilde hem begrijpen, dat vooral. Waarom hij was zoals hij was, en de dingen deed die hij deed. We hebben vroeger altijd ruzie gehad, onze relatie was verre van ‘normaal’. Ik ben hem op een gegevene moment echt gaan haten en heb toen afstand genomen. Uiteindelijk toen mijn broer 15 was kreeg hij de diagnose ADHD. En werden er wat dingen duidelijker.. Wat moet hij zich eenzaam hebben gevoeld zeg! Op school bracht hij meer tijd door buiten het klaslokaal dan in het klaslokaal. En ook tuis bracht hij de meeste tijd door op zijn slaapkamer door straf en later buiten omdat hij dan wegliep. Iedereen vond hem alleen maar lastig, vervelend en ontzettend druk. Overal werd hij weggestuurd. Niemand die hem kon uitleggen wat er in zijn hoofd omging. Ook hijzelf wist niet wat hij ‘mankeerde’. Jarenlang heb ik er met mijn neus bovenop gezeten. En pas op mijn 26e begon ik te denken dat ik misschien hetzelfde had maar dan anders. Zoveel dingen zijn zo herkenbaar! De chaos in mijn hoofd, op mijn werk, thuis. Overal! Zoveel gedachtes, het altijd maar met van alles tegelijk bezig zijn, zou niet weten hoe het voelt om een seconde aan niks te denken, dingen vergeten, plannen, plannen en nog eens plannen. En dan radicaal alles weer omgooien omdat er iets is tussengekomen dus weer opnieuw plannen. Om gek van te worden. Concentratie op mijn werk is ook niet je van het. Ik kan me niet lang op iets concentreren, loopt er iemand voorbij ben ik alweer afgeleid en duurt het even voor ik weer verder kan met waar ik mee bezig was als ik het al niet vergeten ben.. Routineklusjes vergeet ik gewoon.. En ik heb altijd mijn radio aan! Geen dag, zelfs geen minuut zonder die radio. Heb het er wel eens met mijn leidinggevende over gehad. Zij had het ook al bedacht, ze heeft een zoon met ADHD dus ook bij haar gingen wat alarmbellen rinkelen op een gegevene moment. Maar ik wilde er niet aan geloven. Mijn huis is altijd een zooi geweest, wist nooit waar ik moest beginnen, heb geen overzicht en heel eerlijk, het stoort me ook niet als het zon zooitje is. Alsof ik erover heen kijk, behalve als ik iets moet zoeken omdat ik niet weet waar het ligt. Dan wordt ik pissig, maar de motivatie om het op te ruimen is er niet (zoals bij wel meer dingen). Ik heb 4 jaar alleen gewoond en mijn kleren lagen overal behalve in mijn kast :s Verdere details over de bende in mijn huis zal ik achterwege laten
. Nu ik samenwoon kan ik het aardig bijhouden, ik heb iemand die me ‘stuurt’ hoe stom dat ook klinkt..Het gekke is dat alleen mijn paarden de volle aandacht krijgen, daar kan ik helemaal induiken en dan vergeet ik de rest gewoon. Kan niet tegen drukte (zonder eerst alcohol te hebben gedronken) Dan wordt ik gek en uiteindelijk ontzettend moe. Als ik weet dat het ergens druk is als ik er heen ga zorg ik dat ik eerst een paar biertjes opheb. Daar ontspan ik dan van en dan gaat het wel. Ik kan dingen dan makkelijker loslaten lijkt het wel. Zelfs in de stad rondlopen is erg vermoeiend, al die prikkels. Tegen vriendinnen kan ik ook heel nasty doen.. Ik zeg altijd wat ik denk daar sta ik om bekent, denk er niet over na over de gevolgen of het kwetsend kan zijn of niet. Het rolt er zo allemaal uit. En soms als ik er later over nadenk dan moet ik mijn excuus aanbieden.. Hierdoor ben ik door de jaren heen wel wat vriendschappen verloren.. Die impulsiviteit die me ook al vaak in de problemen heeft gebracht hoort er natuurlijk ook bij. En ik stel altijd alle vervelende dingen tot het laatste moment uit. Als andere mensen problemen hebben kan ik hier heel ver in gaan om het proberen op te lossen. Dit en nog veel meer heeft mij doen geloven dat ik me nodig moet laten testen. Ik heb 3 online testen gedaan alledrie ‘positief’, en nu is het tijd voor om me echt te laten ‘testen’. Morgenochtend heb ik een afspraak met de huisarts voor een verwijsbrief. Heb een lijstje gemaakt met kenmerken die voor mij veelzeggend zijn, toen ik eraan begon wist ik niet dat ie zo lang zou worden. Wat ik hiermee hoop te bereiken? Ik denk vooral wat rust in mijn hele doen en laten en in mijn hoofd..Ik weet dat er veel meer mensen zijn met ADD die het later hebben ontdekt. Mijn vraag aan julie is hoe julie leven daarna is veranderd (of niet)..