Probleempje met verstandskies, Help??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

Probleempje met verstandskies, Help??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 21:44

Ik ben gisterochtend bij de tandarts geweest. Had een afspraak gemaakt om mijn verstandskies te laten trekken.
Hij vond dat hij nog niet genoeg was doorgekomen (niet hoog genoeg), en had het tandvlees flapje wat eroverheen zat weg gesneden en een soort van gat "gegraven" zodat de bovenkant van die kies blootlag en ik hem goed kan poetsen, tot hij getrokken word. Het randje had hij dichtgebrand zodat het ophield met bloeden (dat STINKT!! :') )
Paintje voor het idee:
Afbeelding

Heb een receptje mee gekregen voor anitbiotica (voor als het ging ontsteken) en een voor een middeltje om te spoelen.
Eigenwijs en lui als ik ben heb ik die niet opgehaald (ga ik morgenochtend doen.)
Vanavond ging ik even kijken hoe het ervoor stond met helen. Voordat ik ging kijken dacht ik dat het wel goed zou zijn want had geen pijn, geen zwelling, en geen vieze smaak in mijn mond (moest daarop letten want dat zou duiden op een ontsteking)
En toen zag ik dit: (foto is in link want het ziet er goor uit)
http://i354.photobucket.com/albums/r420/talitha12345/IMAG0103.jpg
http://i354.photobucket.com/albums/r420/talitha12345/IMAG0102.jpg
Het hele "dak" van dat gat zit een pusachtige substantie vast. en goed vast ook. Waar de blauwe lijn loopt is waar het vlees tot gesneden was.
Ik heb gespoeld met water gemengd met zout (moet ook als de kies getrokken zou zijn) en met de speciale borstel gepoetst die ik heb meegekregen. (superzachte haren)
Maar ik krijg het dus niet weg, het gat is te klein om het voorzichtig schoon te maken met een wattenstaafje.

Heeft iemand tips hoe ik dat gat weer netjes schoon kan krijgen? want voor spoelen zit het blijkbaar dus te vast :\

LiesxAnne

Re: Probleempje met verstandskies, Help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:49

Geen idee eigenlijk...misschien zo snel mogelijk maar langs de kaakchirurg om hem te laten trekken of ging de tandarts dat zelf doen?
Wil je niet bang maken maar die van mij zijn ook alle 4 eruit en heb daar best wel elke keer erge last van gehad, kreeg een hele dikke gele ei om we wang, leen wel een hamster :D

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 21:52

De tandarts zou het zelf doen, maar dan moest de kies wat meer door komen zodat hij hoger staat.
Denk zodat hij meer grip heeft. Las ook via google dat hoe meer doorgekomen hoe minder last je dan hebt (dan zit ie niet meer zo vast int kaakbot ofzo)

Maar hoe het zo gaat wil ik hem er graag uithebben :D
Doet geen zeer ofzo, maar ben bang dat het erger word (ga morgen ook beginnen met de AB kuur)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:14

Laat je doorverwijzen naar een kaakchirurg i.p.v. een tandarts door te laten prutsen.
Het kan je gebit grondig verpesten.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:24

Kiwi, uit ervaring. Laat je tandarts dit niet zelf verknallen!! Het is de pijn en de rotzooi die je achteraf moet opruimen niet waard. Laat je zsm doorverwijzen naar een kaakchirurg. Misschien iets langere wachttijd, maar het is het meer dan waard.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 23:16

Maar de kies staat verder goed recht, dan moet de tandarts dat toch gewoon kunnen?
Of heeft hij het al verpest? (echt totaal geen ervaring verder hiermee)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:48

Vind het eigenlijk een heel rare en onnodige actie van je tandarts. Mijn verstandskies was toentertijd ook maar voor een deel door en kon er volgens hem prima uit. Kreeg een verwijzing mee voor de kaakchirurg en de ingreep was zo gepiept later. Alleen de napijn was iets minder, maar verder geen rare dingen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 00:02

Ja ik vond het zelf ook appart (kan over deze ingreep ook echt helemaal niks vinden op google)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:49

ik zou ook naar de kaakchirurg gaan.. heeft m´n broer ook gedaan.. omdat we van anderen ook hoorden dat de tandarts ermee aan zat te klooien... mijn onderste verstandskiezen hebben genoeg ruimte dus die mogen erin blijven.. bovenste zijn nog niet door.. maar ik hoop dat daar ook voldoende ruimte voor is want ik HAAT het als er tanden of kiezen moeten worden getrokken...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:44

kiwi1990 schreef:
Maar de kies staat verder goed recht, dan moet de tandarts dat toch gewoon kunnen?
Of heeft hij het al verpest? (echt totaal geen ervaring verder hiermee)

Het probleem met een verstandskies is, dat hij een stuk steviger en dieper in je kaakbeen geworteld zit, ze komen maar heel langzaam door. Als dus, over een jaar of zo, je kies ver genoeg is om te trekken, zit hij nog steeds erg stevig ingeworteld.
Een verstandskies wordt er dan ook vaak uit gesneden en dat is iets wat ik een tandarts nooit meer laat doen.

18 (!!!) verdovingen en 3 uur later kon ik van de pijn niet eens mijn mond meer sluiten, het is verschrikkelijk ontstoken geweest (heb alle raad opgevolgd: 3x daags antibiotica, 1x poetsen om het niet te veel te irriteren etc) en 1,5 maand lang heb ik alleen maar vloeibaar voedsel kunnen eten. Zulke verhalen ken ik nog meer.

Als het een gewone tand of kies is die op de gewone manier getrokken moet worden, mag de tandarts het van mij doen, maar met een verstandskies of een scalpel komt er nooit meer een gewone tandarts in mijn buurt.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:39

Het is wel normaal dat ze dat flapje weghalen om de kies te kunnen trekken. (de ingreep is een mucosale flap verwijderen d.m.v. gingivectomie, dat ruikt altijd naar bbq ;-) ) Maar ik zou het lekker aan de kaakchirurg overlaten.
Die zijn er vaak handiger in dan een tandarts. Spoel het nu met lauwwarm water met wat zout want er blijft een hoop rommel in achter wat wel kan zorgen voor ontstoken tandvlees.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:21

Het was trouwens ook bij mij zo dat de bovenste twee door de kaakchirurg zijn gedaan en de onderste door de tandarts zelf. Nou, van de onderste twee heb ik echt het meeste last gehad! die kwam er ook uiteindelijk in stukjes uit en bij de kaakchirurg trok hem netjes in 1x....

Dus zoals de rest ook zegt, kijk echt of je het kan laten doen door de kaakchirurg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:15

Ik zou de kaakchirurg er even naar laten kijken :)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:20

mijn 2 onderste verstandskiezen lagen plat in me kaak.
bij de kaarchirurg hebben ze deze open gesneden en naarna kapot geboord.
en toen er uit gehaalt.
ik heb nergens last van gehad.
ik heb ze alle 4 nu laten trekken en van alle 4 geen last gehad.
en alles bij een kaakchirurg

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:18

Ik mag heel fijn a.s. dinsdag naar de kaakchirurg om mijn eerste twee verstandskiezen te laten trekken.. :x Maar als ik de verhalen hier hoor ben ik blij dat mijn tandarts me heeft doorverwezen naar de kaakchirurg.

TS: ik kan je helaas niet helpen, succes!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:24

1v-kies is eindelijk door gekomen en die heeft de ta er Vrijdag's avond uit gehaald.
Geen ellende ervan gehad,wel een heeeeeleboel zenuwen van mijn kant maar viel achteraf allemaal gelukkig mee.
Nu komt de 2e kies boven door,die zit er nu al'n jr maar gaat erg langzaam (merk er weinig van,voel'm wel maar niet lastig)
Het ligt ook aan de wortels hoe die zitten.
Als de wortels netje's alleen zitten dus niet verdraaid om je andere kiezen heen dan trekt de ta meestal zelf.