Welke coachende woorden hielpen jou door de bevalling?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suusoi

Welke coachende woorden hielpen jou door de bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 18:17

Misschien een rare vraag :D

Ik ben verloskundige in opleiding. Dit houdt natuurlijk in dat ik bij bevallingen veel aan het coachen ben.
Nu ben ik zelf nog nooit bevallen, dus ik weet niet wat wel/niet prettig is om te horen. Kan me natuurlijk wel een beetje inleven, maar toch :Y)

Nu vroeg ik mij dus af wat er bij jouw bevalling gezegd is. Wat vond je vervelend om te horen, of wat is juist heel fijn om te horen?
En misschien geeft het me wat inspiratie door afwisseling te houden in wat ik zeg, dus niet constant: zuchten zuchten / persen persen oid :+

Brand los!

Mindfields

Re: Welke coachende woorden hielpen jou door de bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:22

Het boek Duik in je Weeen van Carita Salome. Heb het in mijn zwangerschap 2 keer goed doorgelezen en dat heeft mij door deze bevalling gesleept: [MW] Hoe mijn bijna vijfdaagse bevalling bevallen is

De zusters hebben alleen af en toe gekeken hoe ik het er vanaf bracht tijdens die helse dagen van nonstop weeen, maar ik zat in mijn eigen bubble en het ging prima. Tijdens het persen waren mijn zus en mijn vriend me aan het aanmoedigen, en de zusters hielden me op de hoogte van hoe ver het was. Echt helpen hebben ze niet hoeven doen. Achteraf zeiden ze dat ik een natuurtalent was maar ik heb het echt aan dat boek te danken dat ik het er zo goed vanaf bracht.

Vervelend vond ik dat de zusters, mijn zus en mijn vriend steeds vroegen of ik wat wilde drinken/of ik een doekje op mijn hoofd wilde/of ze een foto moesten maken van de beeb die er bijna uitkwam. Waarop ik steevast antwoordde: Neeee hij moet er NU uit! :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:26

Mijn verloskundige deed gewoon lief en masseerde me af en toe over mijn rug! Dat vond ik zo lief! Iedereen reageert anders natuurlijk. ;) Zij was en bleef heel rustig en lief en daar werd ik ook rustig van... :j
Ook toen ik vroeg of ze iets wilde geven tegen de pijn en ze dat niet wilde... _-:( ;) :D

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:30

Denk dat weinig vrouwen tijdens een bevalling zitten te wachten op conversatie ,ik heb zelf volgens mij nog geen 3 woorden gewisseld met mijn man,zat net zoals mindfield zegt in mijn eigen wereld en af en toe een verpleegster die me vertelde hoe ver ik was gevorderd. Stak alleen mijn middelvinger op als antwoord op sommige opmerkingen k,ik hoorde alles wel maar had geen behoefte om te antwoorden. Mijn advies,kijk hoe de vrouw zelf is,iedereen zal anders zijn hierin,denk dat je het snel genoegin de gaten krijgt

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:35

....hm, toen de gyneacoloog me vertelde dat de operatiekamer werd klaargemaakt voor alsnog een keizersnede. Oerdriften kwamen spontaan los!

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 18:40

Iedereen is anders natuurlijk, dat is waar. De ene heeft liever continue coaching en de ander vind het fijner als je (bijna) muisstil bent. Daar houd ik natuurlijk ook rekening mee.

Ik zie om mij heen ook grote verschillen tussen de verloskundigen die mij begeleiden. Nu hoef ik hun niet te coachen natuurlijk :') maar ik heb wel eens meegemaakt dat de verloskundige (met rood aangelopen hoofd) constant: TOEMAARTOEMAARTOEMAARTOEMAAR schreeuwde. Kan me voorstellen dat niet iedereen daar blij van wordt.
Dat zijn een beetje de 'coachende woorden' die ik bedoel.

Mindfields: Je kan hilarisch schrijven trouwens :') maar dat boek is een goede tip! Die zal ik er eens op naslaan!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:41

In mijn bevallingsplan kan ik iig aangeven hoe ik wil dat de VK zich opstelt.
Maar das wel lastig als ik zelf geen idee heb wat ik prettig vind. :D

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:35

Haha, moest meteen denken aan mijn 1e bevalling. De verloskundige zei tegen een verpleegkundige dat deze misschien toch maar de gyn. moest gaan bellen. Hierop volgde de naam van de dienstdoende gyn. en ik schoot meteen in de volgende oerstand: "NO WAY! Die wil ik hier niet zien!" Walgelijke kerel. Is ook niet nodig geweest, mijn oudste is alsnog uitzichzelf ter wereld gekomen door het natuurgeweld dat door die goeie uitspraak kwam :D . Met flinke knip weliswaar, maar dat interresseerde mij weinig op dat moment.
Ben mijn verloskundige nog altijd dankbaar

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:46

Heb t betreffende boek overigens meteen besteld.:)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:51

Ik denk dat het rustig zijn een fijn iets is voor de bevallende. Althans zo heb ik het ervaren. Ik heb inmiddels 2 kids en beide keren had ik een rustige verloskundige. Ik moet er niet aan denken dat ze naast mijn bed staan te schreeuwen. Ook ik zat in mijn eigen wereld en reageerde alleen op het geneuzel of ik wat wilde drinken. Ook hier absoluut niet de behoefde, ik had maar 1 behoefde en dat was dat kind moet er uit!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:07

Suusoi schreef:
Iedereen is anders natuurlijk, dat is waar. De ene heeft liever continue coaching en de ander vind het fijner als je (bijna) muisstil bent. Daar houd ik natuurlijk ook rekening mee.

Ik zie om mij heen ook grote verschillen tussen de verloskundigen die mij begeleiden. Nu hoef ik hun niet te coachen natuurlijk :') maar ik heb wel eens meegemaakt dat de verloskundige (met rood aangelopen hoofd) constant: TOEMAARTOEMAARTOEMAARTOEMAAR schreeuwde. Kan me voorstellen dat niet iedereen daar blij van wordt.
Dat zijn een beetje de 'coachende woorden' die ik bedoel.

Mindfields: Je kan hilarisch schrijven trouwens :') maar dat boek is een goede tip! Die zal ik er eens op naslaan!

_O- _O- _O- Mepte de bevallende moeder in spe die verloskundige niet even de hoek om... _O-

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:03

ik had een wat oudere vrouw als verloskundige, die heel rustig maar wel doortastend was.
ze deed wat ze moest doen, bleef op de achtergrond als dit kon(liet mijn man en mij "ons ding doen")
maar toen de hartslag daalde van zoonlief (navelstreng om de nek gedraaid) was ze heel resoluut,en zette me echt een het werk (persen)

het gaat er, denk ik, niet echt om wat je zegt, mar hoe je overkomt, en de dingen aanvoelt.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:10

Ik hoop dat je niet wordt zoals de verloskundige die mij begeleidt heeft bij mijn 2e. Zij beloofde mij pijnstilling (stond in dossier) maar zij wou liever zonder. Pas toen mij pijnstilling werd beloofd door de verloskundige van het ziekenhuis (werd wel tijd ook 4 cm in 9 uur dmv een weeenstorm die niet werkte op de ontsluiting)kwam ik tot rust en bespoedigde de bevalling. Ik was toen al zo ver heen dat ik geen pijnstilling meer kreeg (van 4 naar 9+ in een half uurtje ctg ). Toen mijn jongste eruit was zij de verloskundige dat ik trots op mezelf kon zijn dat ik het helemaal alleen had geflikt. Ik heb daar toen op geantwoord dat ik liever een fijne bevalling met pijnstilling en het gevoel dat ik gehoord en serieus genomen werd had gehad als deze helse bevalling.