Verstandskies laten doorkomen op volwassen leeftijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Verstandskies laten doorkomen op volwassen leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 21:40

Vraag: Wie heeft er ervaring met het op latere leeftijd (na je 30ste) laten doorkomen van een verstandskies?

Ik heb vorig jaar een wortelkanaalbehandeling in een kies gehad en er geen enkele last van gehad. Beetje raar gevoel als ze in je kies bezig zijn, maar het is goed verdoofd. Ook geen napijn gehad.

Maar nu moet het weer in 2 andere kiezen die naast elkaar staan en vertelde de tandarts dat ik er het beste eentje van kan laten trekken, namelijk de achterste, dan kan daarvoor in de plaats mijn verstandskies doorkomen die nu nog in mijn kaak zit, en dan de andere kies wel zo'n wortelkanaalbehandeling en een kroon. Twee van die wortelbehandelingen vond hij te veel, ik had geluk gehad dat ik er de vorige keer geen last van heb gehad! (zei hij letterlijk) :\

Maar ik zie er wat tegenop om die verstandskies dan te laten doorkomen terwijl ik al ruim volwassen ben!
Gaat dat geen pijnklachten geven, zoals pijn in de kaak of hoofdpijn?
Ik heb nu geen kiespijn of last van die nog-niet-doorgekomen verstandskies.

Wie heeft er ervaring met het op latere leeftijd (na je 30ste) laten doorkomen van een verstandskies?
Ik hoor graag zowel positieve als negatieve ervaringen.

crazycactus

Re: Verstandskies laten doorkomen op volwassen leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 06:24

Van het doorkomen voel je niets hoor. En meestal schuift hij keurig op z'n plek.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 06:28

Ja ik....maar ik kan er weinig zinnigs overzeggen. Ze kwamen gewoon.

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:38

crazycactus schreef:
Van het doorkomen voel je niets hoor. En meestal schuift hij keurig op z'n plek.

Ben ik het niet helemaal met je eens ;) Bij mijn verstandskies voelde ik het wel degelijk dat die doorkwam. Denk aan (veel) pijn in mn kaak wat vaak ook doortrok naar mn hoofd...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:40

Ben nog geen 30 maar ik heb er (rond mn 23e) niet heel veel van gemerkt.. denk dat het wel meevalt :)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:44

Bij mij zijn ze gewoon doorgekomen, niet dat er nog een kies voor zat ofzo. Wel groeiden de verstandskiezen van mijn onderkaak schuin tegen mijn andere kies aan waardoor die dus geen ruimte had. Ik heb vorige week daarom 1 in het ziekenhuis laten trekken (alhoewel: eruit snijden en dan trekken, zit nu ook een hechting in) en de andere moet ik over 4 weken laten weghalen in het ziekenhuis. Bij mij ging het tandvlees vreselijk ontsteken en irriteren, omdat die kies dus niet goed door kon komen en er ook tandvlees in de verdrukking kwam. Dat deed echt zeer, zeker met slikken.

Echter zijn mijn verstandskiezen van mijn bovenkaak wel goed door gekomen, ook niks van gemerkt. Die zitten er nog steeds en kunnen ook blijven zitten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:46

Vreemd advies. Meest tandartsen zijn niet dol op verstandskiezen, zien die niet als volwaardig (zijn ook vaak slechter van kwaliteit), en zien trekken als allerlaatste optie (als een kroon niet kan, of te duur is). De vraag is ook waarom die verstandkies nog niet is doorgekomen, daar hoeft normaalgesproken geen blijvende kies voor te wijken. Zít er uberhaupt wel één? En iwe zegt dat-ie wel zal doorkomen als er een (niet in de weg zittende) kies wordt getrokken?

En waarom zou je geen twee kiezen naast elkaar met een wortelkanaalbehandeling en/of een kroon erop kunnen hebben?
Ik denk dat ik eens een second opinion bij een ander zou vragen...

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:49

Ik ben 28 en mijn tweede verstandskies komt ook door. Ik voel er niets van. Ook van de eerste niet, die is inmiddels ook getrokken. Zie nu meer tegen het trekken van de tweede op.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:52

Mijn verhaal is zeer vergelijkbaar met dat van Milennium: verstandskiezen kwamen maar moeizaam door en hadden niet genoeg ruimte, waardoor ze tegen mijn andere kiezen gingen drukken. Ze hebben toen de verstandskiezen eruit gesneden (ZKH) om ruimte te maken achterin mijn mond. Ondanks dat dat beslist geen pretje was, was ik daarna wel van de problemen (ontstekingen/pijn) af die met mijn verstandskiezen te maken hadden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:55

Ibbel schreef:
Vreemd advies. Meest tandartsen zijn niet dol op verstandskiezen, zien die niet als volwaardig (zijn ook vaak slechter van kwaliteit), en zien trekken als allerlaatste optie (als een kroon niet kan, of te duur is). De vraag is ook waarom die verstandkies nog niet is doorgekomen, daar hoeft normaalgesproken geen blijvende kies voor te wijken. Zít er uberhaupt wel één? En iwe zegt dat-ie wel zal doorkomen als er een (niet in de weg zittende) kies wordt getrokken?

En waarom zou je geen twee kiezen naast elkaar met een wortelkanaalbehandeling en/of een kroon erop kunnen hebben?
Ik denk dat ik eens een second opinion bij een ander zou vragen...

Op zich is een verstandkies een volwaardige kies hoor, maar het grote probleem is vaak dat mensen er niet goed bij kunnen met poetsen. Daarom kiezen veel tandartsen er voor om ze preventief te verwijderen. Gek genoeg bij defensie niet ;) want daar laten ze ze lekker zitten mits ze klachten geven...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:28

Nou, niet voelen? Daar ben ik het echt niet mee eens.

Ik ben nu 24 en vorig jaar zijn er uiteindelijk 2 doorgekomen.
Heb van de eerste echt 2 jaar (!!) last gehad: die kwam gigantisch traag door. Dan had ik weer een bek onttiegelijke pijn in mijn kaak, zo erg dat eten nieteens meer mogelijk was, mijn mond kon niet meer open. En vervolgens weer een paar weken/maanden geen last, totdat-ie weer ging kwarren. Na 2 jaar met die ups en down was ik het zat en heb de tandarts gebeld, waarna hij eruit is gehaald. Een paar maanden later begon de volgende ook te kwarren, toen meteen de tandarts gebeld en "geeist" dat-ie er zsm uitgehaald kon worden, omdat ik geen zin had in weer 2 jaar gedoe en gezeur. Gelukkig was dit mogelijk.

Ik heb er nu nog 1 zitten, ben echt als de dood voor de tijd dat die weer gaat doorkomen.. Auw, auw, auw :(.

Overigens heb ik, nadat ze eruit getrokken waren, nergens meer last van gehad. Heb het nooit op naalden, maar nu kon die er echt gewoon niet vroeg genoeg in. Vond het een heerlijk gevoel om eindelijk van die vervelende pijn in mijn kaak af te zijn.

Het is ook wel heel verschillend per persoon he, want een paar vriendinnen van mij hebben echt nergens last van gehad, volgens mij zitten die er zelfs nog in. Een andere vriendin moest naar het ziekenhuis en heeft vervolgens 1.5 week lang met een dikke wang gelopen. Ik had zelf bij het doorkomen erg veel pijn, maar naderhand helemaal niks meer..

Ibbel: Nee hoor, ligt er totaal aan hoe je mond is en de ruimtes enzo..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 09:23

Bedankt voor jullie reacties!

Even een paar antwoorden:

1. De kies is nog niet doorgekomen omdat er op die plek nu nog een gewone kies zit, die dus nu getrokken moet gaan worden omdat daar een groot gat in zit.

2. Het is zeker dat er een verstandskies zit onder de gewone kies, want ik heb een prachtige foto/scan van mijn hele gebit laten maken waarop je hem keurig ziet zitten! Dat heb ik al als second opinion laten doen (bij dezelfde TA) naar aanleiding van een eerdere gewone foto van mijn kiezen, omdat ik zeker wilde weten dat hij er recht onder zit en er straks niet op een rare manier uit gaat komen.

3. Twee wortelkanaalbehandelingen naast elkaar raadt mijn TA af, omdat zulke behandelingen blijkbaar ook ingrijpend zijn en best vaak napijn geven. Het trekken van 1 kies met groot gat waarbij ook zo'n wortelanaalbehandeling zou moeten, vindt hij dan een betere optie omdat er dan een gave verstandskies voor in de plaats gaat komen.

De andere kies moet trouwens ook zo'n wortelkanaalbehandeling ondergaan en daar komt dan een kroon op, ook iets waar ik wel tegen op zie, zeker omdat dat in meerdere bezoekjes wordt gedaan... :o

(Zoals misschien al duidelijk is geworden ... ik zie vreselijk op tegen TA behandelingen! ;) :o )