Brandblaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaaahX

Brandblaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 15:13

(Ik heb al gegoogeld ed, maargoed, ik kwam uit op bokt :+ )

Vanochtend heb ik dus mijn hand tegen een 200 graden oven aangestoten, heel vlug, maar toch is er een brandblaar ontstaan van ongeveer 1 cm lang. Daar heb ik nu een paar vragen over:
- Ik heb mijn hand gelijk onder de koude kraan gedaan, maar nu lees ik op internet dat ik lauw water moest doen, wat was het beste?
- Ik heb gehoord dat je hem niet moet doorprikken, maar mijn vader zegt dat ik er iets van zalf op moet smeren, maar wat voor zalf dan?
- Hoe lang duurt het voordat de blaar weg gaat? Dagen/weken/ een maand?

Alvast bedankt!
Liefs, Julia.

princesmax

Re: Brandblaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:29

volgens mij is lauw water het beste en moet je er trekzalf opsmeren hoelang het duurt voordat ie weg is weet ik niet zal voor iedereen wel verschillend zijn.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:31

Ja lauw stromend water schijnt het best te zijn idd :j
Doorprikken zou ik niet doen hoor, gewoon lekker dicht laten, als het open is heb je alleen maar kans op ontsteking. Wij hebben een tube met aloe vera zalf (99,9% aloe vera) echt een dikke gel is het, maar werkt echt super als je je gebrand hebt, ook tegen de pijn!

Edit: precies deze hebben wij :))
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Klis op 10-09-11 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:31

aloe vera gelly werkt ook goed om er op te smeren

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:33

Ik heb laatst een brandblaar van een centimeter of 3 op de binnenkant van mijn hand gehad, paard had het touw erdoorheen getrokken. Niet doorgeprikt, ook niks erop gesmeerd, en na een dag of 2/3 alweer bijna weg ;)

Nou is dat een andere brandplek dan je branden aan iets warms, maar ook dat heb ik gehad, op mijn buik, tegen het rooster dat net uit de oven kwam. Ook niks opgesmeerd, niet doorgeprikt, en na een paar dagen was ook die verdwenen :)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:40

Een brandblaar idd niet doorprikken. Koelen zekern een 15-20 minuten volhouden met lauw water en niet direct op de brandplek, maar van iets boven de plek over de huid en de brandplek laten stromen.

Nabehandelen kan met speciale brandzalf, calendulazalf of speciaal brandwondengaas of biogaze. Is allemaal bij een gewone drogist wel te krijgen. Trekzalf wordt, voor zover mij bekend, vooral gebruikt bij wonden die wat neigen tot ontsteken, zoals splinters die niet uit de huid willen, steenpuisten etc. , maar ik kan abuis zijn natuurlijk.

Zelf gebruik ik het liefst biogaze, stinkt een beetje, maar trekt snel de pijn uit de brandwond en zorgt voor een snel herstel bij mij. Als de blaar weggetrokken is, smeer ik meestal nog een tijdje na met calendula om de huid soepel te houden enhet schijnt littekenvorming ook wat tegen te gaan en (mooi) herstel van de huid te bevorderen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:41

Heb je toevallig mesitran of vetramil van de paarden liggen? Dat werkt erg goed. Volgende keer idd 10 min koelen met lauw water.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:31

Ik moet eigenlijk wel een beetje lachen om dit topic.
Een brandblaar is niet verschrikkelijk hoor, en vraagt ook echt niet om allerhande zalfjes.

Gewoon negeren, als ie zeer doet eventueel wat van die koelende gel er op of even in het water. Over het algemeen laten ze, net als andere blaren, geen littekens of zo achter.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 07:50

Ik zou wel oppassen als de blaar open gaat.
Heb me zelf verbrand gehad een aantal weken geleden aan het overrooster.
Dit is open gegaan en ik kreeg er een rode streep uit lopen , heb toe zilver zalf van de ha gehad.