wortelkanaalbehandeling?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

wortelkanaalbehandeling?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 22:13

nou daar ging ik dan op vrijdagavond , pijn onder mn kiezen dus naar de dienstdoende tandarts.
boosdoener? een grote ontsteking onder een kies.
je raadt t al ; een wortelkanaalbehandeling en verwijderen van de zenuwen.
mijn hemel wat een beulerij!
nu is het nog behoorlijk verdoofd, maar de pijn begint er stiekem toch doorheen te komen.
wie heeft dit ook wel eens gehad? en hoe lang duurde het eer de pijn wegging?
heb nu ibuprofen 600 gekregen , hopelijk gaat dat helpen.

ikke20

Re: wortelkanaalbehandeling?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:22

pfff veel succes. ik heb er een week mee gelopen.
had een wk behandeling gehad goede ontsteking geen ibu gekregen en toen mn verdoving uitgewerkt was kon ik alleen nog maar in donkere kamer op bed liggen vanwege de pijn. ibu en paracetamol(zelfs combi van die 2) hielpen geen zak. en volgens tandarts moest het vanzelf overgaan. uiteindelijk spoedarts gebelt weer opengemaakt enorm veel troep meteen ibu 600 meegekregen maar nieteens meer nodig gehad. nergens last van gehad. hoop voor je dat het snel wegtrekt en anders echt niet twijfelen maar terug gaan en het terug open laten maken(dat deed totaal geen pijn)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:27

Ik heb het ook gehad, deed enorm veel pijn bij mij. Heeft bij mij 2 dagen geduurt
Nu een jaar later mag ik nog een keer omdat het niet goed is gebeurt ;(.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:30

Ik heb het al drie keer gehad en geen enkele keer pijn gehad, nooit een pijnstiller gebruikt := . Hooguit even gevoeld dat de zenuw eruit kwam een fractie van een seconde. En achteraf alleen kaakpijn van het lange openhouden. Misschien moet ik jullie het nummer van mijn tandarts eens doorsturen :D .

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:32

moet ook wel zeggen dat er bij mij geen zenuw meer zat zat al ruim een jaar een ontsteking. maar nooit ernstig genoeg geweest om der wat aan te laten doen. dus hij had alleen prut

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:33

wat een pechvogels zijn jullie dan!! Ik heb inmiddels 2 wortelkanaalbehandelingen ondergaan en bij beide had ik er echt nauwelijks last van, maar misschien komt dat wel omdat mijn kanalen nog niet ontstoken waren?
Als ik nu zou moeten kiezen tussen kiespijn of een wortelkanaalbehandeling zou ik linea recta naar de tandarts lopen om zo'n behandeling te ondergaan.

Ik zou zeggen, neem een zware ibuprofen en een koud washandje die je op je wang/hoofd kan leggen en kruip lekker je bed in! Heel veel sterkte!!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:37

Hou het in de gaten, na mijn laatste wortel-kanaal kreeg ik een dag na de behandeling (daarvoor geen centje pijn gehad!) onwijs veel pijn, bleek een flare-up van de ontsteking (die ik voor de behandeling niet voelde :') ) te zijn.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:39

Mijn waren toen wel ontstoken, een keer zelfs zo erg dat ik niet meer kon eten en op pijnstillers leefde. Nog nooit in mijn leven zo blij geweest met een tandarts :'), wk en direct alle pijn weg.

Ik kreeg alle keren van den tandarts een uitleg en een brief mee dat een bepaald percentage na de behandeling pijn heeft, en een heel klein percentage heeft echt enorm veel pijn, als ik dat zou hebben moest ik pijnstillers (en volgens mij iets van antibiotica, weet het niet meer zeker) slikken, maar dat is dus nooit het geval geweest.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:53

Ik heb het met een voortand gehad die eruit was en die daar naast die er nog net in bleef zitten, maar daar was de wortel al van 'los', dus de behandeling deed niet heel erg zeer, niet zoals jij beschrijft O:)
Ik had er niet heel lang last van, een maandje dat het wel eens begon te kloppen maar niet echt pijn :P

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 00:09

Heb er 2 gehad en moest voor allebei terug omdat de pijn niet weg ging. Heb toen bij beide een aantal dagen zonder noodvulling en met antbiotica gelopen. Vergeet het nooit meer, wat was dat pijnlijk zeg.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 08:11

ik heb nu inmiddels veel weg van een AH hamstertje , een dikke bult op mn rechteronderkaak , en ik weet nu bijna zeker dat de tandarts de verkeerde kies heeft behandelt.:(
de ibu 600 helpt in elk geval wel , ik probeer het uit te zingen tot vanmiddag , en als het echt niet betert dan ga ik maar weer bellen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:20

Kwanyin schreef:
Mijn waren toen wel ontstoken, een keer zelfs zo erg dat ik niet meer kon eten en op pijnstillers leefde. Nog nooit in mijn leven zo blij geweest met een tandarts :'), wk en direct alle pijn weg.

Ik kreeg alle keren van den tandarts een uitleg en een brief mee dat een bepaald percentage na de behandeling pijn heeft, en een heel klein percentage heeft echt enorm veel pijn, als ik dat zou hebben moest ik pijnstillers (en volgens mij iets van antibiotica, weet het niet meer zeker) slikken, maar dat is dus nooit het geval geweest.

Herkenbaar en aangezien ik naar mijn tandarts durfde :o , heb ik er veeelste lang mee rond gelopen. Mijn toenmalige tandarts was echt een onhygiënische beul. Iedereen zelfde spulletjes, geen handschoenen, geen fatsoenlijke aparatuur.......waar die ooit zijn papieren heeft gehaald.

Na een half jaar kreeg ik last van zwarte vlekken en duizelingen. Op een vrijdagavond was het zo erg dat ik toch maar een noodtandarts heb gebeld. De beste man schrok zich dood, na het openmaken van de kies bleef er etter/pus en bloed uitkomen. M'n onderkaak was rechts geheel ontstoken en de druk daarvan had invloed op het zenuwpunt onder m'n oor (?)

Die wortelkanaal behandeling was minder vervelend dan de gehele pijn rondom die ontsteking. Het kon alleen maar beter worden :(:)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:51

Pijn? Ik heb er nooit pijn van gehad en de laatste behandelingen zelfs zonder verdoving, want had meer last van de verdovingen dan van de behandeling. Heb er zo'n 10 gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:09

linda_arnold schreef:
Kwanyin schreef:

Herkenbaar en aangezien ik naar mijn tandarts durfde :o , heb ik er veeelste lang mee rond gelopen. Mijn toenmalige tandarts was echt een onhygiënische beul. Iedereen zelfde spulletjes, geen handschoenen, geen fatsoenlijke aparatuur.......waar die ooit zijn papieren heeft gehaald.

Na een half jaar kreeg ik last van zwarte vlekken en duizelingen. Op een vrijdagavond was het zo erg dat ik toch maar een noodtandarts heb gebeld. De beste man schrok zich dood, na het openmaken van de kies bleef er etter/pus en bloed uitkomen. M'n onderkaak was rechts geheel ontstoken en de druk daarvan had invloed op het zenuwpunt onder m'n oor (?)

Die wortelkanaal behandeling was minder vervelend dan de gehele pijn rondom die ontsteking. Het kon alleen maar beter worden :(:)

Herkenbaar die pijn tot aan je oor. heb de marathon gelopen van de pijn.ben 14 dagen zoet geweest. uiteindelijk is ie eruit gewipt.Was niets meer aan te doen.
Heb de kies daarna laten vervangen door een implantaat, een dure hobby maar geen seconde spijt van gehad.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:12

Heb het ook meegemaakt. Gelukkig was de pijn bij mij redelijk snel weg. Na 2/3 dagen had ik nergens meer last van. Hopen dat het bij jou ook zo snel over is.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:12

Ik heb voor mijn wortelkanaalbehandeling wel zoveel last gehad dat ik tijden lang met oorpijn, kaakpijn en zelfs pijn aan mijn voortanden ervan heb gehad. Na mijn wortelkanaal was ik overal zo vanaf en heb ook eigenlijk maar heel kort napijn gehad. Uiteindelijk is er helaas toch een ontsteking onder gekomen en heb ik afgelopen woensdag een apexresectie/wortelpuntbehandeling gehad. Het was een erg grote ontsteking en was dus maar goed ook dat ik geweest ben. Ik loop nu nog steeds met een dikke wang en ik bloed nog wat na uit de hechtingen ^)

Oh en aankomende donderdag mag ik weer voor een wortelkanaalbehandeling aan de andere kant :') Maar nu wordt hij in zijn geheel in één keer gedaan, omdat hij ook helemaal gepland was nu. Ipv een noodbehandeling net als de vorige keer :=
Hopelijk heb ik dan last meer van mijn dikke wang..!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 19:46

ik heb de tandarts toch maar even gebeld, en hij vond het vooral vreemd dat het nog zo dik is, en dat ik telkens een vieze bittere smaak in mijn mond heb.
de brufen 600 dekte de pijn vanmiddag nog wel redelijk , maar nu begin ik lichtelijk gek te worden.......
om de eoa reden begint mn tandvlees nu ook rood te worden en op sommige plekjes wat te bloeden , het lijkt wel alsof die ontsteking door mn tandvlees naar buiten wil komen.
als het echt niet meer ging mocht ik terugbellen , dus ik ga nu in bad (heb gereden daarstraks) en dan neem ik mn laatste brufen in , en dan op hoop van zegen..............

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:46

Morganlefay schreef:
Herkenbaar die pijn tot aan je oor. heb de marathon gelopen van de pijn.ben 14 dagen zoet geweest. uiteindelijk is ie eruit gewipt.Was niets meer aan te doen.
Heb de kies daarna laten vervangen door een implantaat, een dure hobby maar geen seconde spijt van gehad.

Ik heb uiteindelijk ook een kroon gekregen :o ....................., daarna geen pijn meer aan gehad *D

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:47

ik heb niet alles gelezen kwa pijn bestrijding !
maar neem anders is een naproxen !

heeft mij ook altijd goed geholpen..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:31

Vieze bittere smaak? Dat is een ontsteking, helemaal als het ook dik is.. Ik zou morgen maar weer naar de tandarts gaan als ik jou was, je hebt een antibiotica kuurtje nodig.
Overigens hielpen de pilletjes van Voltaren K (diclofenac) ontzettend goed bij mij tegen de pijn toen ik een ontsteking had.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:39

Ik zou alleen de hierboven aangegeven pijnmedicatie NIET na je ibu nemen die je net genomen hebt :)

Ik heb ook de meest idiote dingen gedaan 'tegen' de pijn, wat mij op het laatste hielp was een ijspack tegen m'n wang houden.

Probleem is denk wel als je nu al ibu hebt genomen, dat je vanacht wss wakker wordt van de pijn. Volgens mij kun je feitelijk gezien meer pc slikken, aangezien je dat korter na elkaar in kan nemen (volgens mij)

Ondanks zaterdagavond, zou ik persoonlijk toch nog een belletje wagen. Bij mij hebben ze m'n kies ook 3 keer open moeten maken ivm de etter/pus/bloed.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:59

ik heb het zo lang mogelijk uitgesteld en nu net pas mn ibuprofen 600 ingenomen , hopelijk redt ik het daarmee tot de ochtend , en anders dan lap ik het aan mn laars en neem ik vannacht gewoon nog wat in , voor mijn part een halve of zo.
ik vrees met grote vreze dat ik idd morgenvroeg gelijk de tandarts kan gaan bellen, maar goed het zij zo.
miss anders nog maar een flinke neut nemen of zo.....

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 21:01

linda_arnold schreef:
Ik zou alleen de hierboven aangegeven pijnmedicatie NIET na je ibu nemen die je net genomen hebt :)

Ik heb ook de meest idiote dingen gedaan 'tegen' de pijn, wat mij op het laatste hielp was een ijspack tegen m'n wang houden.

Probleem is denk wel als je nu al ibu hebt genomen, dat je vanacht wss wakker wordt van de pijn. Volgens mij kun je feitelijk gezien meer pc slikken, aangezien je dat korter na elkaar in kan nemen (volgens mij)

Ondanks zaterdagavond, zou ik persoonlijk toch nog een belletje wagen. Bij mij hebben ze m'n kies ook 3 keer open moeten maken ivm de etter/pus/bloed.

met logisch verstand denkend heb je helemaal gelijk , maar ik zit r ff doorheen zeg maar, en t laatste waar ik nu zin in heb is een tandarts die mn gebt verbouwd......

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:19

Lieve TS, ik weet bijna 100% zeker dat je een ontsteking hebt en hoe langer je ermee doorloopt, hoe erger het wordt. Als je morgen naar de tandarts gaat, kan het misschien nog worden verholpen met AB.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:25

Niét mee wachten!! Ik had dus ook een ontsteking, bij mij merkte je het alleen maar aan ontstoken tandvlees en dat had de tandarts nog niet eens opgemerkt. Er zat dus een grote ontsteking die alleen maar op de foto van de kaakchirurg te zien was. Er waren een paar opties, die wortelpuntbehandeling doen en dan was het waarschijnlijk opgelost, de kies trekken (maar dat was zonde) of niks doen en wachten tot de ontsteking klapte. In dat laatste geval had de kies er vrijwel zeker uitgemoeten.

Dus als je wil dat je kies getrokken moet worden omdat hij niet meer te redden is moet je vooral wachten...
Echt niet mijn bedoeling om je bang te maken, maar je moet wel oppassen hoor!